Hej
Jag ska byta främre bromsoket på ena bilen då det kastat in handduken. Jag fick rådet att byta bägge oken eller inget ungefär.
Varför bör jag göra så? Bilen har snart gått 29000mil så jag vill inte göra mer än nödvändigt för att den ska funka till vardags.
Kommentarer
Ska du göra jobbet själv eller lämna till en dyr verkstad?
Jag skulle bara byta oket som är paj, men mycket beror naturligtvis på vilket skick bilen är i.
Jag gör det själv, har börjat spraya rostlösning på nipplarna nu så hoppas jag att det släpper sen. Bilen är väl i hyfsat skick, den har hittills gått igenom besiktningen utan nerslag varje år men närmre 29000mil i Stockholmstrafiken sliter på det mesta... Jag undviker helst att åtgärda sånt som inte behövs eftersom allt sitter som berget efter salt, lera, vatten osv.
Jag hade bytt det som är trasigt och sett till att det andra funkar så bra som möjligt.
Kan det inte vara bra att byta båda då dom gått lika långt?
När man ändå har bilen upphissad, verktygen framme osv så kanske det är värt nån tusing och lite tid för att ha båda fräscha.
Ofta så går ju byte nr 2 mkt snabbare då man fått kläm på hur det görs.
Jag har i 60000 mil och typ 40 år endast bytt det absolut nödvändigaste och klarat mig billigt undan.
Funkar det andra oket och glid pinnarna, gummitätningar och kolv är lösa finns ingen andning att byta.
Fetta in glidytorna och få in nytt fett innanför damasken så är det bara att tuta och köra i ett par år igen.
Ja, ett väl fungerande gammalt ok gör samma jobb som ett nytt, det bromsar inte bättre för att de är blankt på utsidan.
Bra, då tänkte jag rätt då!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.