Hej
Har en golf 1.6L 16v 2005 Har bytt all bromsdelar såsom bromsok.huvudbromssylinder.men det är luft i systemet som jag inte får ut. Har luftat efter alla konstens regler. Någon som har ett tips eller råd hur jag löser det.
Bromsproblem
Uppdaterat: 2020-06-29 09:55
Kommentarer
Vad menar du med "konstens alla regler"?
Hur har du gjort?
När jag luftar systemet så har jag tryck men när jag startar så försvinner allt
-Saabnisse
Jag har luftat med en kompis i bilen som pumpar medans jag luftar. Vi bygger upp ett bra tryck allt är ok tills jag startar bilen då faller trycket och pedalen går i bott
Köp en sådan här, det underlättar betydligt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000031634
Har redan testat med en sådan vaccum luftare och fungerar ej
Kolla ABS-pumpen.
Ok hur skall jag göra
Börja med att kolla felkoder.
Lyste bromsfellampan innan du började böka med oken?
Nej bromsfellampan lös inte. I början när vi luftat bromsarna och Fått bra bromsar. När jag startar bilen faller trycket vi provar flertal gånger. Samma resultat. Efter att provat flera gånger så slutar oljan kommer fram till oken.
Har vätskan runnit ut helt ur systemet när du bytte ok ??
På vissa bilar måste ABS enheten luftas när man tömt systemet. Det undviks om man trycker ner pedalen en bit och spärrar den där med en bräda eller liknande mot stolen. När pedalen är nedtryckt är huvudbromscylindern stängd, och vätskan rinner inte ur, även fast man lossar slangarna vid oken.
Vet tyvärr inte hur man luftar abs:en på din bil.
Ja vätskan har troligen runnit ur hela systemet när jag bytte oken och eftersom jag bytt nästan allt annat också
Lite konstigt ändå.
Jag har aldrig haft problem med detta.
Och ABS pumpen står ju i öppet standbye läge så det borde väl inte vara några problem.
Men som sagt Biltemas trycklufts drivna vakumsug med behållare är en riktig kanongrej.
Inget söl och man luftar skälv enkelt och snabbt.
Och jag fattar inte varför du har problem.
Efter du startat motorn.
Har du pumpat jättemånga gånger med pedalen halvvägs i botten med motorn på, 10-15 ggr.
Tänkte så att kolvarna verkligen pressar mot klossarna efter som du bytt allt.
Kan behövas pumpas med tryck många gånger innan dom blir stum i ok lägena på grund av byte.
Ok ska testa och kommer tillbaka med resultatet
Ok ska testa och kommer tillbaka med resultatet
Jag har nu gort detta massor med gånger nu och bakbromsarna vill fortfarande inte ta någon olja och det kommer lite olja ibland på fram oken men fördetmäsra dels lufy.
Finns det någon changs att det kan komma in luft och inte läcka olja?
Du kanske ska prova med att sätta tryck på vätskebehållaren, jag minns att det var ett enkelt sätt att lufta kopplingscylindern på vissa bilar.
Men se för sjutton till att behållaren alltid har vätska påfylld!
Nu har jag testat med bilen avstängd och jag får bra bromsar i alla ok förutom ett där bak som det inte händer någonting på och så fort jag sätter på bilen så försvinner allt tryck
Hur ska jag sätta tryck på den?
Och jag har nog fyllt på 8-9 liter olja och det bara försvinner utan att jag luftar men inget hammnar på golvet eller någon annan stans
Låter som du skall starta en sökaktivitet och leta efter vart dom 8-9liter bromsolja tagit vägen. Den kan inte bara gå upp i rök.
Låter märkligt, 8-9 liter bromsolja försvinner naturligtvis inte, det måste du kunna se, det verkar vara en läcka?
Ett sätt att få tryck är att skaffa ett lock som passar till bromsvätskebehållaren och med en nippel på locket så det blir tätt och ansluta en tryckgivare, t.ex. en uppumpad innerslang till en cykel.
Det handlar inte om några höga tryck.
Vätskan (det är ingen olja) kan i extrema fall gå från en läckande cylinder till bromsservot in i motorn via vacumslangen, men detta är en diesel sån nån slang till insuget finns inte, utan vätskan skulle isf hamna i pumpen som högst kan rymma nån dl.
Jag vet det är det som gör det så märkligt
Har den verkligen ABS?
Har du monterat tätningarna rätt i huvudbromscylindern?
När bromsservot är halvfullt, om inte motorn är igång, kan vätskan hamna på golvet i bilen via stången till pedalen. Men flera liter borde man märka.
Hade en bil en gång där jag fick fylla på vätska ibland utan att jag hittade nån läcka utvändigt. Vätskan var i skumgummi isoleringen under golvmattan.
Har letat men har ej hittat någon vätska
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.