Hej!
Har en två år gammal VW Sharan där speciellt höger bakbroms (skivan) vill rosta. Höger bakbroms låg även på och gnisslade när bilen var ny men det gick över efter några månader.
Har varit på märkesverkstaden nyligen som har provbromsat men säger att det är OK (tror det skiljde 25 % i bromsverkan).
Jag misstänker att oket höger bak är dåligt sedan bilen var ny.
Hur ska man gå tillväga? Bromsar har tydligen 500 mils garanti.
Ps. Medveten om att man behöver bromsa hårt mellanåt för att motionera bromsarna.
Kommentarer
Höger vs. Vänster
Hmm. Är du säker på 25%.
Ny bil eller nu en 18 med få mil borde inte skilja någon procent alls mellan höger/vänster om det är okey.
Det tyder på ett begynnande fel.
Sedan att bilprovning accepterar nåt som jag inte kommer ihåg är en annan fråga.
Tycker du skall prata med dom igen.
Jag ägde en 18 som skivorna såg som ny ut efter 7000 mil.
Nu har jag en begad 18 som gått 2000 mil och skivorna ser ut som dina.
Det är konstigt men alla fabrikat verkar mer eller mindre ha symtomet på bakskivorna och speciellt på saltade vägsträckor tror jag.
Jag brukar ha för vana att någon gång per vecka när jag kör på 110väg bromsa ner hårt till typ 50 vid någon lämplig avfart.
Jag tror det är en bra medicin för alla bromsskivor.
Dålig kvalite i kombination med ett märke som aldrig tar sitt ansvar.
Troligtvis har skivan blivit för varm när bromsarna låg på, stål som hettats upp för mycket rostar lättare.
Kan inflika att min förra Mazda slet ut belägg och skivor bak på mindre än ett år. Men Mazda tog sitt ansvar och bytte både skivor och belägg som garantiåtagande utan krusiduller.
Tycker Rickards kommentar är värd en anmälan.
Ta bort den admin, den är provocerande och fullständigt orelevant.
Dagens sanning bara. Läs Gurans inlägg hur en sån sak ska skötas.
Dålig kvalité, Ja, många bilar idag har riktigt dålig kvalité på skivor, då de tillverkas av skrot.
Ja det är lite konstigt detta med skivor då det kan skilja över 10000 mil mellan livslängd på samma bilar.
Och andra sidan är det väl inget som säger att TS smårostiga skivor på bilden kommer att fungera i 6år till vilket dom förmodligen kommer att göra.
Och vad det gäller garanti och goodwill så handlar det nog till en viss del om vilken handlare mer än fabrikatet det handlar om eller om du själv är lite på tårna om du skall få något utbytt gratis.
Jag bytte nyligen skivor på en 13 tiguan med 12700 mil på mätaren.
Dom bakre hade bromsytan separerats flera mm djupa sjok på riktigt stora delar av broms ytan och resten naturligtvis rostiga.
När man tog polygripen kunde man nypa bort delar av bromsytan utan att ens ta i hårt.
Nyss besiktad med bra bromvärden men rekommendation om byte.
Så vad det gäller bromsskivor så är det mycket estetiskt och inget egentligt fel.
.
Som jag nämnde tidigare så på min tidigare octavia med över 7000 mil såg skivorna som ny ut.
Kanke för jag gör en aktivt hård inbromsning från fart nån gång i veckan.
Och en annan faktor kan kanske vara att jag tvättar bilen 2-4 ggr i månaden och då även med typ sonax fälgtvätt som även sprutas på bromsarna.
Dagens vägsalt som får ligga kvar är nog riktigt dåligt för bromsskivorna inbillar jag mig.
.
Sedan skulle det vara roligt att höra hur Guran körde och hur många mil när han kunde nöta ner sina bakskivor på ett år på sin nya mazda. :)
Skrot har alltid ingått i legeringen till bromsskivor och bromstrummor, det är en förutsättning för att få rätt kvalite' på gjutgodset.
Motstånd mot rost skiljer inte mycket mellan olika fabrikat, det som skiljer är just värmebehandlingen som ofta slarvas med på billigare skivor och som därför kan bli skeva.
Ett annat fel är när man har en undermålig leveranskontroll som släpper genom skivor med delvis skiktseparation och dessa både rostar (spaltkorrosion, som medför att bitar kan lossna) och bli skeva.
Men de flesta av problemen med skivor kan härledas till vårt grymma klimat, de existerar inte i komfortablare länder.
De flesta bruksbilar skulle klara sig bättre med trummor bak, speciellt som de oftast körs lugnt och sävligt.
Ja Saab Nisse. Trummor skulle fungera bättre för dom flesta i Sverige.
Och skeva skivor har jag nog inte haft för egen del sedan nån gång på 90 talet då jag en gång hade satt på biltema skivor.
Så roligt vet jag inte, men ca 3500 mil/år övervägande långkörning.
Använde adaptiv farthållare en hel del på den bilen.
Men detta har vi diskuterat tidigare. Min teori är att det var det som slet ut bromsarna bak. Farthållaren ligger och skall hålla sin hastighet hela tiden eller sakta in för en framförvarande. Då SUV:ars bromsar är viktade så att dom tar bak först, för att minska nigningar, så slets dom klena bromsarna ut på 3000 mil. Dom var åter nästan utslitna då jag bytte bilen då den rullat knappt 6000 mil.
Intressant det du säger om att bak tar först/mer på en suv, visste jag inte men det är väl en anledning då.
Adaptiv farthållare bör ju inte påverka nämnvärt på bromsslitage tycker jag, om man nu inte har sport mode på kanske
.
På min bil märker man den dynamiska faktorn där gasresponsen och motorbroms jobbar långt tidigare än bromspåverkan som sällan kommer på platt backe om inte hastighetsdifferansen är 20-30+
Och ju högre hastighetsdifferens det adaptiva systemet registrerar ju tidigare reagerar det och den av dig inställda avståndet är ju också en faktor.
Jag skulle nog säga att min erfarenhet av mina adaptiva farthållare minskar den aktiva bromsningen eller bromsslitaget jämfört med om jag skulle köra utan.
Det är iaf den känsla jag har på mina två bilar med adaptivt.
Jag håller nog med mso1000 att inte är det negativt med adaptiv farthållare för bromsarna , utan jag tror nog mera på kvaliteten på skivorna och hur man använder bromsarna. D.v.s. att man gymnastiserar sina bromsar ibland rejält också. På min förra XC60 så var en bromsskiva fram och en bromsskiva bak repiga och fula efter 2000 mil. På min nuvarande XC60 är alla skivor fina och ser ut som nya efter 2000 mil. Och jag har kört båda bilarna likadant.
På min förra Golf (2015) var alla skivorna blanka och fina efter de runt 8000 mil när bilen såldes. Och jag använde den adaptiva farthållaren flitigt liksom den elektriska P-bromsen. Och på den nya bilen är givetvis skivorna blanka och fina efter drygt 1500 mil.
På den Mazda jag hade handledd absolut inte om att bromsarna behövde gymnastiseras. Förövrigt har jag en körstil som aldrig givit behovet av att göra dessa manövrar.
Utan det handlar enkom om underdimensionerade bromsar och farthållaren som så fort inte motorbromsen räcker till bromsar försiktigt.
Kör jag själv så kan jag släppa av gasen långt tidigare än farthållaren även med längsta avstånd och så låter jag även farten i nedförsbackar när bilen bara rullar på.
På Mercan däremot är det rejälare bromsar, Mazdans däremot kunde liknas med bromsarna på en modern racercykel.
Och som sagt det var inte bara min bil som hade problem med bakbromsarna, utan ett ganska vanligt problem på den modellen.
Motionerar heller aldrig bromsarna trots att jag kör mjukt utan ständiga hårda accelerationer och inbromsningar. De flesta inbromsningarna står farthållaren för känns det som.
Provat eco mode Pi?
Märkbar skillnad i bilens uppträdande i dessa situationer.
Oas så körde ja på normalt mode när jag körde dsg vilket jag inte gör nu med manuell.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.