Jag har varit i exakt samma situation med en gammal Octavia, och torskade på besiktningen. Antingen nyckel, eller demontering av kroken var beskedet. Det senare skulle bli dyrt, eftersom det då handlade om att ta bort en balk. Lösningen blev att borra bort låscylindern och montera en ny (fanns att få tag på som reservdel).
Dock hade jag papper på godkänd besiktning året före, men i en annan stad. Så har man tur med ”rätt” firma eller besiktningsman så kan det kanske gå vägen.
Har det funnits lås men ingen nyckel eller en krok helt utan nyckel och lås?
Tänkte att om det finns ett lås så är kravet att låset skall gå att låsa. Men så är det kanske inte.
Jag tror att draget bara skall gå att ta loss och kunna återmonteras så att det sitter fast. Låset är väl mest till för att det inte skall gå att stjäla. Själva fastlåsningsmekanismen är inte beroende av nyckeln.
Är det inte så att du skall dra ut ”vredet” och vrida för att få loss draget?
Men du får väl ett svar då du besiktar :)
Redigerat.
Var bara att googla:
”Vad gäller för löstagbar dragkrok?
Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med den och eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta.
Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. ”
Så borra bort låset och sätt dit en plastplugg i hålet. Då borde det funka då du inte har något lås längre.
Onödigt att utmana ödet ändå, viggen55. Om man inte nödvändigtvis behöver. Du kan ju råka på nån besiktningsman som inte har reglerna helt klara för sig - det har vi ju sett i dessa diskussioner.
Kommentarer
Kan väl inte vara krav på att det måste låsas?
Tror inte heller det är nåt krav med nyckel - vi har t ex haft bilar med avtagbar dragkrok där det aldrig funnits nån nyckel till kroken..:)
Har det funnits lås men ingen nyckel eller en krok helt utan nyckel och lås?
Tänkte att om det finns ett lås så är kravet att låset skall gå att låsa. Men så är det kanske inte.
Jag har varit i exakt samma situation med en gammal Octavia, och torskade på besiktningen. Antingen nyckel, eller demontering av kroken var beskedet. Det senare skulle bli dyrt, eftersom det då handlade om att ta bort en balk. Lösningen blev att borra bort låscylindern och montera en ny (fanns att få tag på som reservdel).
Dock hade jag papper på godkänd besiktning året före, men i en annan stad. Så har man tur med ”rätt” firma eller besiktningsman så kan det kanske gå vägen.
Här är länk till detta problem; jag ser nu också att min nyckel var avbruten, inte borttappad.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/fel-problem-och-gor-det-sjalv/hjalp-vad-ar-det-dragkrok
Jag tror att draget bara skall gå att ta loss och kunna återmonteras så att det sitter fast. Låset är väl mest till för att det inte skall gå att stjäla. Själva fastlåsningsmekanismen är inte beroende av nyckeln.
Är det inte så att du skall dra ut ”vredet” och vrida för att få loss draget?
Men du får väl ett svar då du besiktar :)
Redigerat.
Var bara att googla:
”Vad gäller för löstagbar dragkrok?
Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med den och eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta.
Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. ”
Så borra bort låset och sätt dit en plastplugg i hålet. Då borde det funka då du inte har något lås längre.
Nu har jag fått veta att det bara är vissa modeller som behöver nyckel. Min behöver det inte (märket Bosal).
Låt kroken ligga i bilen vid besiktningen så är det hyfsar sannolikt att dom inte orkar ta fram den och testa.
Behöver ingen nyckel så nu gör det inget :)
Onödigt att utmana ödet ändå, viggen55. Om man inte nödvändigtvis behöver. Du kan ju råka på nån besiktningsman som inte har reglerna helt klara för sig - det har vi ju sett i dessa diskussioner.
Nej det är sant.
Jag borrade bort låscylindern till min dragkrok när den började kärva. Ingen på besiktningen som anmärkt på detta hittills...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.