Jag äger en fin samlarbil i närmast perfekt originalsick, en BMW 850i –91, värde ca 180-200 000. Nu kanske bilen skrotas pga av en klåpare hos Bavaria i Östersund!
Denna historia började med ett stenskott? Ja, ett stenskott!
Jag lämnade in bilen på Ryds i Östersund för byte av vindruta, av någon anledning monterade de tillbaka torkararmarna fel.
När jag hämtade bilen så upptäckte jag aatt torkarna inte fungerade och återvände till Ryds, De provade att få igång dem utan att lyckas.
De ringde Bavaria och bad mig att åka dit för en koll. En ung man vid namn Mats i kundmottagingen sade åt mig att köra runt till baksidan och in i verkstan.
Han kopplade upp en dator för att felsöka, men datorn hittade inget speciellt så han började kolla säkringar, relän, mm.
Han bröt mycket hårt i torkararmarna för att “-dra runt torkarmotorn” (vilket inte går eftersom utväxlingen är alldeles för stor)
Efter det kopplade han in några kablar eller något utan resultat. Han gick tillbaka (jag följde med) till kundmottagningen för att kolla något på sin dator.
När vi efter några minuter kom tillbaka till bilen så rök det för fullt från bilen! Han rev bort kablarna och sade “-Det var tur att vi kom nu?”
Han sade att jag får återkomma så deras "-vassaste" tekniker får titta på bilen.
Nästa tekniker kopplade upp sig och fick fram felkod 24 och 21, och sade att torkarmotorn är felande. Jag gav honom ett schema (från BMW) hur man kopplar förbi relän för att testa om motorn går.
Han gjorde så och motorn fungerar. Han sade dock att han måste demontera den för att fortsätta felsökningen, men han visste inte hur man gör och hade ingen instruktion/dokumentation i datan hur man gör. Han skulle kontakta BMW sverige. Dagen efter ringde de och sade att tyvärr var teknikerna på BMW centralt på semester så vi var tvungna att vänta.
Lite senare ringde jag upp dem och frågade hur det går då jag behöver använda bilen. (Min semesterresa gick omintet då jag inte hade min bil!)
Han sade då att de inte kan laga bilen då deras tekniker är för unga. De har aldrig hållt på med en sådan bil, och de har inga instruktioner heller. Den är för gammal och väldigt komplicerad!?
Jag trodde knappt mina öron! Jag påpekade då att de gjort felet ännu värre eftersom det rök ur bilen, men det var absolut inte deras fel! Det tog de inte på sig.
Du får åka till någon annan verkstad! De vägrar erkänna att de gjort något fel.
Efter det så drar den ur batterierna på två dagar så något hände!
Jag kontaktade Ryds igen och de sade till mig att uppsöka "Verkstan Peter Karlsson" Han skulle enligt många var duktig på dessa bilar eftersom han arbetade på BMW då de kom.
Han har haft bilen stående där hela vintern. Han har hittat att torkarmotorn brunnit, kablar som brunnit av, el/databoxar som skadats, mm, mm. Han har inte fått bilen att fungera.
Jag har talat med ett antal bilkunniga (jag är också mycket kunnig) och vi tror allesammans att elhärvan i bilen har skadats allvarligt och att man måste byta den eftersom det hela tiden poppar upp nya fel. Det innebär att man måste plocka ur all inredning, intrumentpanel, mm, mm, mm. Det innebär ytterligare många tiotals timmar a: 1300:- per timma?
Så nu har jag satt ner foten och krävt en lösning före nästa Onsdag, för jag vågar inte ta tillbaka bilen nu även om han säger att han fixat problemet efetrsom jag är mycket orolig för följdfel.
Resulltatet blir förmodligen att de får lösa in min ögonsten. Alltihop bara för att en klåpare på Bavaria eldat upp elsystemet!
Det är skamligt att Bavaria/BMW Sverige inte står för skadan eftersom det helt klart är de som orsakat den. Nu får Ryds ta smällen istället.
BMW verkstan förstörde min bil!
Uppdaterat: 2021-04-29 11:29
Kommentarer
Sjukt tråkig historia, speciellt om det blir så att den blir inlöst. Kolla hur mycket det skulle kosta att få den lagad, sen kanske kan du få en del av ersättningen av försäkringsbolaget(eller ryds?) för att fixa problemet själv eller hos en specialist. Det kan vara värt eftersom den förmodligen bara kommer stiga i värde.
Jag fick 65% av offerten för reparation när jag blev påkörd bakifrån av en annan bil utomlands. Det tog ca 1 år innan motparten hade gått med på att stå för notan, då hade jag redan fixat och sålt bilen.
Jag håller med Apex, det här är ju en bil som absolut inte ska gå till skrot och absolut inte av den här anledningen!
Förmodligen kommer det att kosta skjortan att återställa den i fullgott skick, men det är ju något som är absolut nödvändigt.
Vad säger försäkringsbolaget?
Eftersom det är flera parter inblandade och du själv helt utan skuld till händelsen kan det ju bli en ganska trasslig historia som kan gå till rättegång.
Det är skrämmande att en BMW verkstad kan bete sig så illa och komma undan med det , men rättsväsendet är ju inte heller alltid att lita på,svårt fall doktorn grät,
Detta är rent bedrövligt!
Att inte killen som brände elsystemet kunde erkänna att han gjort fel så verkstadens försäkring fick ta kostnaden.
Det där är ju ingen bil som växer på träd direkt. Värd att kämpa för så ge inte upp.
Uselt skött men jag hoppas verkligen att det ordnar till sig.
Nu fick jag ont i magen, ingen kul historia.
Önskar dig lycka till !
Dåligt. Nog för att bilarna är komplicerade men det är inte rymdfysik utan el.
Framgår inte om man tog väck torkararmarna innan man tvångskörde torkarmotorn men gjorde man inte det bränner man motorn. Vill nånstans i bakhuvudet minnas att överhettningskyddet sitter i kabelhärvan på gammelbimmarna. Står bilarna länge så spänningen vid start sjunker nedåt 11V i batteriet kommer samtliga styrenheter larma på underspänning och vissa gå in i limp-mode så dom inte fungerar, därav verkar bilen heltrasig utan att vara det.
Att en drar ur batteriet nu man mycket väl bero på den brända torkarmotorn eftersom de redan på den tiden var puls-styrda med cykeltimer i torkarmotorn så det ligger konstant plus på.
Antar att den har regnsensor, hela det systemet sitter ihop nämligen, det är det som gör att bilen t.ex kan stänga taklucka och hissa upp rutorna ifall den parkeras och det börjar regna.
Som sagt, elsystemen är mycket komplexa men inte ologiska för någon som åtminstonde har nån form av utbildning i bilel. Var ju inte samma kvalitet och prestanda på mikroprocessorerna på den tiden så mycket styrs genom networking och flera styrenheter och relä på ett sätt som idag är inbyggt i en liten databox.
Leta på ett BMW-forum efter nån som är entusiast och håller på med 7-serien, de elsystemen är väldigt lika.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.