Vi Bilägares forum

BMW E46 320i Touring -02 Misständning vid kallstart

BMW E46 320i Touring -02 Misständning vid kallstart

Hejsan! Behöver verkligen lite tips från er kunniga! Det är så att jag köpte en begagnad bil för ett tag sedan som gått endast 14000mil.
Men till problemet. Vid kallstart kommer motorlampan upp och om jag kollar igenom felkoderna kommer det upp att det är misständning på cylinder 2 och 6. Jag har provat att byta tändspolar på dessa cylindrar utan framgång.
Och det som är skumt är att om jag startar bilen (kall) och låter motorlampan komma upp och sedan tar bort felkoderna så går den prima ända tills jag låter den stå i ett par timmar och bli kall igen...
Nissen jag köpte av hade ju såklart tvättat av bilen och låtit den stå ute i -14. Kan det kommit in vatten som fryst o pajat nåt eller vad kan felet vara? Har haft den i ett garage flera omgångar så den fått tina av lite.
Ska man testa att byta tändstift också för skoj skull eller är det någon som haft samma/liknande problem som vet nåt annat man kan kolla först..
För övrigt så går den bra o känns bra förutom att det är en felkod på termostaten också men det är väl inget akut man behöver byta ut? Den kommer snabbt upp i arbetstemp och stannar sedan där så vet inte vad den gnäller för..
Hur som helst.. Fråga om det är nåt mer ni vill veta är tacksam för all hjälp jag kan få! Vill inte behöva återställa koderna varenda gång jag ska ut o åka :/

Uppdaterat: 2016-01-17 17:52

Kommentarer

Gissar på de hydrauliska ventillyftarna. De är känsliga för uteblivna/för långa intervall mellan oljebytena. Då kocksar de igen och kärvar. Det brukar bli bättre med varm motor då oljan är mer lättflytande.
Tyvärr inte helt gratis att byta alla 24.

Uppdaterat: 2016-01-17 20:41
It's a very good idea to leave a sinking ship

Men ventiltryckare (dom lyfter inte utan trycker, därför är det tryckare) orsakar inte misständning, felkod för misständning betyder misständning, inget annat....
Det är motståndet i kretsarna som mäts, inte vad som händer i förbränningsrummen.
När du skriver tvätt, var det motortvätt?
Då kan det ju vara fukt i kabelhärvan till tändspolarna, öppna ev kontakthus och blås ur, lite kontaktspray är inte fel.....
Annars är det uteslutning som gäller..
Byt plats på tändspolarna, sen på tändstiften till andra cylindrar och se om det flyttar sig....
Termostaten är ett annat fel, den har elslinga, kan vara den, men prova först att fylla upp kylvätskenivå och lufta riktigt, luft i termostathuset kan sätta felkod.....
Annars byter du termostat, funkar inte elslingan kan motorstyrningen inte sänka driftstemp vid behov.(bmw är känsliga för varmgång)
Vänta inte med det felet, det kan vara dumt!

Annars är bmw auto-power ett formidabelt forum, troligen det bästa av alla märkesforum i sverige.....
Många märkeskunniga och intresserade bmw-ägare, det är ett märke med stor andel såna.
(Jag googlade på "felkod termostat bmw "och fick svaren om termostaten därifrån... )

Uppdaterat: 2016-01-17 23:37

Jag översatte bara från engelskans "Hydraulic valve lifter" : http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=EN11-EUR-04-2002-E46-BMW-320i&mg=11&sg=25&diagId=11_2202&q=11321748884

Om de kärvar så att inte bränslet kan komma in eller avgaserna ta sig ut så borde datorn kunna sätta misständning som kod.
Tillägg: Om datorn inte registrerar en accelleration på en cylinder så ger det en felkod. Det är alltså inte bara tändspolen som ger felkod.

Uppdaterat: 2016-01-18 07:23
It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag använder också ordet lyftare själv ibland, men är utbildad i tysk terminologi som reservdelsman på vag, ventildrucker.(tyskt y) precis som bult istället för skruv.....på den tiden man letade i microfilmkataloger lärde man sig ett o annat.
Ibland är man bara duktig.......
Tror inte det hade gett felkoden misständning, men kan ha fel.....
Men nog hade det slamrat nåt jävulskt, en tryckare som bara är lite slapp och inte håller tryck gör ju det, åtminstone kall.
Inte expert på bmw dock, det är bara vad som känns rätt.....har bara haft ett par helt problemfria e39'or.
Jag tror fortfarande på tändningssidan.

Uppdaterat: 2016-01-18 08:48

Nu kanske man inte ska jämföra Citroen och BMW, men den C5 jag hade för några år sen indikerade tändningsfel när tryckarna var igenkoxade. Beteendet stämde precis med det som beskrivs i trådstarten. På den gick det att lösa med ett par omgångar "invändig motortvätt" och att hålla sig till tunn olja.
(Om nån behöver en "tändkassett" till C5 2.0 har jag en mer än jag behöver)

Uppdaterat: 2016-01-18 08:58

Ja, jag läste på bmw-forumet, och får kanske ge mig.
Men det borde låta....
Min volvo lät och gick illa när vvt-ventilens kabelhärva kortslöt, därför jag fick den billigt, eller rättare för att den lät tills motorsäkringen branna av, sen startade den inte, det är samma som till spolarna på den....vvt funkar ungefär som vanos.
Men där tas upp allt från taskiga insprutare till tjuvluft och skit/olja i tändstiftsbrunnarna och felaktiga stift till vanosfel och taskiga tryckare som troligt......
Så man borde börja i den billiga änden, invändig motortvätt är en start när man uteslutit tändning och tjuvluft......det senare kan ibland hittas genom att spraya startgas mot slangar och bälgar, stiger varvet drar den luft..
Men koksade tryckare borde synas på kompprov?
Jag tror dock en genomläsning på autopower ger ledning, inget ovanligt vad det verkar.

Uppdaterat: 2016-01-18 09:27

Tackar för hjälpen.. Ska prova att byta plats på tändstiften idag.. Gällande tvätten så vet jag inte om det var motortvätt.. Han sa bara att han hade spolat av den lite lätt. Och kan dom ha rengjort tryckarna på servicen? Han sa att det precis varit inne på en service där dom bytte olja, filter, nån tändspole etc. Är inte så kunnig men men. :/

Uppdaterat: 2016-01-18 16:34

Nä, det har dom inte.
Dom byter man, jobbet innebär mycket mek och kostnader.
Invändig motortvätt är ett medel man häller i oljan, och kör med för att sen byta olja.
Inget en verkstad sysslar med......
Är du inte så kunnig borde du kanske låta en verkstad felsöka, brukar finnas fast pris för det.

Uppdaterat: 2016-01-18 21:13

Aha okej...
Kollade stiften idag o dom såg inte så jättefräscha ut.. Även om det inte hjälpte att byta plats på dom tror jag inte det hade skadat att byta dom.. Billigaste stället att köpa nya?
O för övrigt så har min bror en kompis som är grym på att meka med BMW men han är borta nu i några veckor så tänkte att jag kanske skulle kunna lösa det själv men verkar inte så tyvärr :/

Uppdaterat: 2016-01-18 21:25

Jag köpte mina stift på ebay.de, billigare än något ställe jag hittade i Sverige.
NGK BKR6EQUP set om sex stycken blev det för mig.

Uppdaterat: 2016-01-19 10:37
It's a very good idea to leave a sinking ship