Man vill ju gärna tro att även franska bilar numera håller samma kvalitetsnivå som de flesta andra "volym-bilar" men mina förutfattade meningar om franska bilar tycks ändå fortfarande gälla om man skall tro dessa bilmekaniker. Men rent statistiskt är det väl som Rikard skrev knappast "statistiskt säkerställt"...:)
Det ligger nog en del sanning i att franskt är mer drabbat.
Framför allt mer bakvänt och konstiga medelhavslösningar på enkla problem som normalt inte är några problem k vanliga bilkonstruktioner.
Uppdaterat: 2023-03-03 19:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det ligger nog en del sanning i att franskt är mer drabbat.
Framför allt mer bakvänt och konstiga medelhavslösningar på enkla problem som normalt inte är några problem k vanliga bilkonstruktioner.
Kan du ge exempel på dessa medelhavslösningar?
Ja skulle man backa bandet långt skulle det kunna bli spaltmetrar med konstiga och dåliga lösningar.
Men för att bara ta exempel från den 2år gamla vidriga kangon som vi har som jobb bil just nu.
Kaffe koppshållaren under handbromsspaken.
Dvs bara kaffe i bilen när handbroms är dragen 🥺😂.
Det högra solskyddet kan bara vikas ner om man når öppningsgreppet som är ända mot högra dörren🥺😢.
Dvs är man ensam i bilen måste man stanna för att nå🥺.
Stolsvärmen längst ner på stolsramen inklämd mellan dörren.
Dvs omöjligt att veta om man är obekant med bilen.
Dieselvärmare klockan med kardborre som ramlar lös och ett snett 10 mm hål borrat strax under.
Dieselvärmare som ofta är trasig och bilen är då nästan utan värme.
En diesel som är lika törstig/snål som en vag trepips bensinare.
Suck och dubbelsuck.
Uppdaterat: 2023-03-03 20:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Vad har kaffekoppshållaren med dålig sydeuropeiska lösning att göra?
I södra Europa så stannar man och går ur bilen och tar en cortado vid det lokala caféet.
Är ju endast svenska behov du beskriver. Är ju inte ens så kallt i Sydeuropa så man behöver någon bränsledriven kupévärmare och än mindre stolsvärme.
Det är ju därför det är en jäkla skitbil för en nordbo.
Och även en fransman får väl solen ögonen även om det är kortare tid till sunset.
Och knappjäveln för stolsvärmen som inte kan nås om man har handsk storlek över 11.
Uppdaterat: 2023-03-03 21:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Känsliga läsare varnas. Min aversion mot franska bilar som företeelse kan komma att yttra sig i stötande formuleringar. Just det här fordonet är dock inte ett dugg sämre än alla andra franskproducerade. Men jag ska vara helt ärlig: Det är en Renault. Scènic, vilket nog är franska och betyder hjärnblödning.
Jag har för tidigare synder bestraffats med uppgiften att sälja denna för min salig svärfars dödsbos räkning. De två senaste ägarna har faktiskt lämnat bilen i sitt dödsbo, men var inte orolig, det är säkert bara ett märkligt sammanträffande.
Detta är alltså en anstötligt ful fyrhjulsdriven cross-over, som enligt mig borde blivit överkryssad redan på idéstadiet. Som de flesta andra fransktillverkade fordon alltså. Franska bilkonstruktörer borde drogtestas dagligen och fransktillverkade bilar över lag borde vara terrorstämplade.
Nyskattad och nybesiktad (jag tackar mina sponsorer Mekonomen och Psykvården i Örnsköldsvik). Fungerande klimatanläggning, vilket är prioriterat för att hålla bra temperatur i boxen framför växelspaken som av en händelse precis rymmer en liten vinpava och en burk grodlår.
Avtagbar dragkrok. Förlåt till Mekonomenverkstaden på Köpmanholmen, jag visste inte att det räckte med att boka tid för att verkstaden skulle brinna. Jag fixade draget och styrservoröret själv, hoppas det går bra med saneringen.
Massor av elektriskt bling-bling som faktiskt funkar om man ber en liten bön innan man rör nån knapp, utom stereon som tjatar om nåt hemligt lösenord. Jag kan inte franska, så den har jag aldrig fått igång. Till och med elhissarna funkar på alla fyra dörrutorna och båda takluckorna. Än.
Fem separata svarta skinnstolar. Drar man i fel spak så lossnar de ur golvet och fäller ihop sig till ett litet paket som får plats i en damhandväska. Och apropå damer så blir lastutrymmet enormt med stolarna ur, så då kan det lätt gå in en hel månadslön på IKEA. Tömmer man krediten också kan man lägga de sista platta paketen på det medföljande takräcket.
Reservhjul och kåpan avmonterat på bilderna, men finns förstås och är felfria. Lika felfria som från fabrik i alla fall. Fina Hakka dubbdäck. Det följer med åtta sommardäck (nio med reserven) också. Allihop på original lättmetallfälg.
Kopplingen bytt för inte så många mil sedan efter ett misslyckat försök att dra ett lastbilssläp. Markfrigången och den långa fladdriga växelspaken gav antagligen föraren en villfarelse att han satt i en Scania.
Markfrigången och hasplåtarna är förresten utmärkta egenskaper om man skulle vilja köra den långt, långt ut i skogen där ingen kan hitta den.
Den som fick det taskigt i livet och vill manifestera sin olycka för att väcka empati hos sina medmänniskor ska absolut inte försitta chansen att glida runt i en Renault!
Tolv tusen, billigare vid affär. Inga löjliga krav på snabb affär eller nåt. Bara jag slipper ha den på gården, den har dåligt inflytande på min övriga maskinpark.
Våga inte försöka pruta! Sånt sköter jag åt dig. Bara köp den.”
Uppdaterat: 2023-03-03 21:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Nja, vet inte om det är helt rätt att hänga ut fransmännen i detta sammanhang längre. Numera samarbetar ju Renault, Nissan och Mercedes vad gäller drivlinor och vissa bottenplattor mm. Om man tycker att en Kangoo är kass så blir det ju inte så himla stor skillnad att köpa en Mercedes Citan, eftersom den baseras på just Kangoo. Likadant med den så upphaussade Mercedes T-klass.... Baseras på den nya Renault Kangoo och delar många delar med densamma. I en amerikansk undersökning med 30000 tillfrågade bilägare (3 år gamla bilar) kom första bil som inte tillverkas i Asien eller USA först på 15:e plats, och det var BMW. Volvo kom på 23:e plats strax före VW och Audi, Mercedes och Ford ännu längre ner, så jag vet inte vem av biltillverkarna som tänker "rätt" egentligen.
Blev klar med ett kamkedjebyte på en Dacia Logan igår (Renaultmotor). Själva motorn var lättmekad, problemet var alla slangar, rör, kablar, fästen, kåpor mm man slängt över motorn utan tanke, när väl allt var borta, var det inga större problem att byta kedjan, drev och spännare.
Men jag hade nog inte klarat det utan att tittat på flera Youtube filmer, inget var självklart, framförallt märkingarna/inställningarna av kamaxlarna. Ny kedja är märkt på länkarna, men det stämmer bara en gång, efter man snurrat motorn ett varv går det inte att använda längre.
Detta var oxå en 3 cylindrig motor som har en dryg dm plats mellan motor och ramben, jag skulle inte ge mig på jobbet om den vore 4 cylindrig.
Kan oxå nämna att Renault har mycket bättre konstruerad kedja än tex VW, som inte hoppar över även fast den hängde som en trött tvättlina mellan kugghjulen.
Blev klar med ett kamkedjebyte på en Dacia Logan igår (Renaultmotor). Själva motorn var lättmekad, problemet var alla slangar, rör, kablar, fästen, kåpor mm man slängt över motorn utan tanke, när väl allt var borta, var det inga större problem att byta kedjan, drev och spännare.
Men jag hade nog inte klarat det utan att tittat på flera Youtube filmer, inget var självklart, framförallt märkingarna/inställningarna av kamaxlarna. Ny kedja är märkt på länkarna, men det stämmer bara en gång, efter man snurrat motorn ett varv går det inte att använda längre.
Detta var oxå en 3 cylindrig motor som har en dryg dm plats mellan motor och ramben, jag skulle inte ge mig på jobbet om den vore 4 cylindrig.
Kan oxå nämna att Renault har mycket bättre konstruerad kedja än tex VW, som inte hoppar över även fast den hängde som en trött tvättlina mellan kugghjulen.
Mobilkameran och foto och foto och mer foto på varenda kabel, koppling och slang.
Och som du säger varenda youtube klipp man hittar. 😊😊
Fick du lätta på mororfästen eller gick det helt på platts.
Hihi det är bara fördelar med trepipare 😂😊
Uppdaterat: 2023-04-02 11:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Blev klar med ett kamkedjebyte på en Dacia Logan igår (Renaultmotor). Själva motorn var lättmekad, problemet var alla slangar, rör, kablar, fästen, kåpor mm man slängt över motorn utan tanke, när väl allt var borta, var det inga större problem att byta kedjan, drev och spännare.
Men jag hade nog inte klarat det utan att tittat på flera Youtube filmer, inget var självklart, framförallt märkingarna/inställningarna av kamaxlarna. Ny kedja är märkt på länkarna, men det stämmer bara en gång, efter man snurrat motorn ett varv går det inte att använda längre.
Detta var oxå en 3 cylindrig motor som har en dryg dm plats mellan motor och ramben, jag skulle inte ge mig på jobbet om den vore 4 cylindrig.
Kan oxå nämna att Renault har mycket bättre konstruerad kedja än tex VW, som inte hoppar över även fast den hängde som en trött tvättlina mellan kugghjulen.
Mobilkameran och foto och foto och mer foto på varenda kabel, koppling och slang.
Och som du säger varenda youtube klipp man hittar. 😊😊
Fick du lätta på mororfästen eller gick det helt på platts.
Hihi det är bara fördelar med trepipare 😂😊
Jo, man fick palla upp motorn och ta bort fästet, det är skruvat i bröstkåpan, så man har inget val. Men det var det enklaste, borta på 30 sekunder med maskin, 5 skruvar med samma skalle.
Det var nästan lite "Japanskt" över motorn, få skruvtyper, få skallar, inga muttrar. Sämst var en massa olika elkontakter där det inte var helt klart hur man skulle få isär de, varför inte ha samma typ över allt som är enkla att dra bort ??
Kabelstammen över motorn gick även vidare ut under innerskärmen, så jag fick riva ut den bara för att dra ur kontakter. Den hade 10 olika klipps och skruv. Om den stammen varit delbar hade jag sparat en timmes jobb.
Blev klar med ett kamkedjebyte på en Dacia Logan igår (Renaultmotor). Själva motorn var lättmekad, problemet var alla slangar, rör, kablar, fästen, kåpor mm man slängt över motorn utan tanke, när väl allt var borta, var det inga större problem att byta kedjan, drev och spännare.
Men jag hade nog inte klarat det utan att tittat på flera Youtube filmer, inget var självklart, framförallt märkingarna/inställningarna av kamaxlarna. Ny kedja är märkt på länkarna, men det stämmer bara en gång, efter man snurrat motorn ett varv går det inte att använda längre.
Detta var oxå en 3 cylindrig motor som har en dryg dm plats mellan motor och ramben, jag skulle inte ge mig på jobbet om den vore 4 cylindrig.
Kan oxå nämna att Renault har mycket bättre konstruerad kedja än tex VW, som inte hoppar över även fast den hängde som en trött tvättlina mellan kugghjulen.
Mobilkameran och foto och foto och mer foto på varenda kabel, koppling och slang.
Och som du säger varenda youtube klipp man hittar. 😊😊
Fick du lätta på mororfästen eller gick det helt på platts.
Hihi det är bara fördelar med trepipare 😂😊
Jo, man fick palla upp motorn och ta bort fästet, det är skruvat i bröstkåpan, så man har inget val. Men det var det enklaste, borta på 30 sekunder med maskin, 5 skruvar med samma skalle.
Det var nästan lite "Japanskt" över motorn, få skruvtyper, få skallar, inga muttrar. Sämst var en massa olika elkontakter där det inte var helt klart hur man skulle få isär de, varför inte ha samma typ över allt som är enkla att dra bort ??
Kabelstammen över motorn gick även vidare ut under innerskärmen, så jag fick riva ut den bara för att dra ur kontakter. Den hade 10 olika klipps och skruv.
.
Ja kontakter av alla möjliga och omöjliga varianter och olika låsningar och omöjliga låsningar.
Det har hänt att man dragit sönder någon på grund av hoptorkad tätning, ologisk låsning och omöjligt dolt läge 🥺😂😊
Ja dom är inte att leka med😊
Uppdaterat: 2023-04-02 12:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Franskt, franskt, franskt - kort sammanfattning...:)
Ja, ingen är överraskad
Läser tyvärr inte Aftonbladet, så jag får vara utan denna spännande information.
Jag får gissa mig till hur listan ser ut.
Men det bilmekanikerna säger är nog inte statistiskt säkerställt enligt vissa, och inget att lita på.
Rikard - det var enligt mitt förra inlägg.
Hade nån misstanke ditåt.
Man vill ju gärna tro att även franska bilar numera håller samma kvalitetsnivå som de flesta andra "volym-bilar" men mina förutfattade meningar om franska bilar tycks ändå fortfarande gälla om man skall tro dessa bilmekaniker. Men rent statistiskt är det väl som Rikard skrev knappast "statistiskt säkerställt"...:)
Det ligger nog en del sanning i att franskt är mer drabbat.
Framför allt mer bakvänt och konstiga medelhavslösningar på enkla problem som normalt inte är några problem k vanliga bilkonstruktioner.
Kan du ge exempel på dessa medelhavslösningar?
+100
Jag undrar också vad en sådan sydeuropeisk lösning kan vara.
Då borde Japanska lösningar vara jättebra, Japan ligger väl ca 1000 mil från medelhavet.
Google säger att det tar 108 dygn att gå från Alexandria till Tokyo. Så inte konstigt att Toyota gör så pålitliga bilar 😉
Ja skulle man backa bandet långt skulle det kunna bli spaltmetrar med konstiga och dåliga lösningar.
Men för att bara ta exempel från den 2år gamla vidriga kangon som vi har som jobb bil just nu.
Kaffe koppshållaren under handbromsspaken.
Dvs bara kaffe i bilen när handbroms är dragen 🥺😂.
Det högra solskyddet kan bara vikas ner om man når öppningsgreppet som är ända mot högra dörren🥺😢.
Dvs är man ensam i bilen måste man stanna för att nå🥺.
Stolsvärmen längst ner på stolsramen inklämd mellan dörren.
Dvs omöjligt att veta om man är obekant med bilen.
Dieselvärmare klockan med kardborre som ramlar lös och ett snett 10 mm hål borrat strax under.
Dieselvärmare som ofta är trasig och bilen är då nästan utan värme.
En diesel som är lika törstig/snål som en vag trepips bensinare.
Suck och dubbelsuck.
Men MSO
Vad har kaffekoppshållaren med dålig sydeuropeiska lösning att göra?
I södra Europa så stannar man och går ur bilen och tar en cortado vid det lokala caféet.
Är ju endast svenska behov du beskriver. Är ju inte ens så kallt i Sydeuropa så man behöver någon bränsledriven kupévärmare och än mindre stolsvärme.
Det är ju därför det är en jäkla skitbil för en nordbo.
Och även en fransman får väl solen ögonen även om det är kortare tid till sunset.
Och knappjäveln för stolsvärmen som inte kan nås om man har handsk storlek över 11.
En blocket anons på en Renault. 😂😊
Känsliga läsare varnas. Min aversion mot franska bilar som företeelse kan komma att yttra sig i stötande formuleringar. Just det här fordonet är dock inte ett dugg sämre än alla andra franskproducerade. Men jag ska vara helt ärlig: Det är en Renault. Scènic, vilket nog är franska och betyder hjärnblödning.
Jag har för tidigare synder bestraffats med uppgiften att sälja denna för min salig svärfars dödsbos räkning. De två senaste ägarna har faktiskt lämnat bilen i sitt dödsbo, men var inte orolig, det är säkert bara ett märkligt sammanträffande.
Detta är alltså en anstötligt ful fyrhjulsdriven cross-over, som enligt mig borde blivit överkryssad redan på idéstadiet. Som de flesta andra fransktillverkade fordon alltså. Franska bilkonstruktörer borde drogtestas dagligen och fransktillverkade bilar över lag borde vara terrorstämplade.
Nyskattad och nybesiktad (jag tackar mina sponsorer Mekonomen och Psykvården i Örnsköldsvik). Fungerande klimatanläggning, vilket är prioriterat för att hålla bra temperatur i boxen framför växelspaken som av en händelse precis rymmer en liten vinpava och en burk grodlår.
Avtagbar dragkrok. Förlåt till Mekonomenverkstaden på Köpmanholmen, jag visste inte att det räckte med att boka tid för att verkstaden skulle brinna. Jag fixade draget och styrservoröret själv, hoppas det går bra med saneringen.
Massor av elektriskt bling-bling som faktiskt funkar om man ber en liten bön innan man rör nån knapp, utom stereon som tjatar om nåt hemligt lösenord. Jag kan inte franska, så den har jag aldrig fått igång. Till och med elhissarna funkar på alla fyra dörrutorna och båda takluckorna. Än.
Fem separata svarta skinnstolar. Drar man i fel spak så lossnar de ur golvet och fäller ihop sig till ett litet paket som får plats i en damhandväska. Och apropå damer så blir lastutrymmet enormt med stolarna ur, så då kan det lätt gå in en hel månadslön på IKEA. Tömmer man krediten också kan man lägga de sista platta paketen på det medföljande takräcket.
Reservhjul och kåpan avmonterat på bilderna, men finns förstås och är felfria. Lika felfria som från fabrik i alla fall. Fina Hakka dubbdäck. Det följer med åtta sommardäck (nio med reserven) också. Allihop på original lättmetallfälg.
Kopplingen bytt för inte så många mil sedan efter ett misslyckat försök att dra ett lastbilssläp. Markfrigången och den långa fladdriga växelspaken gav antagligen föraren en villfarelse att han satt i en Scania.
Markfrigången och hasplåtarna är förresten utmärkta egenskaper om man skulle vilja köra den långt, långt ut i skogen där ingen kan hitta den.
Den som fick det taskigt i livet och vill manifestera sin olycka för att väcka empati hos sina medmänniskor ska absolut inte försitta chansen att glida runt i en Renault!
Tolv tusen, billigare vid affär. Inga löjliga krav på snabb affär eller nåt. Bara jag slipper ha den på gården, den har dåligt inflytande på min övriga maskinpark.
Våga inte försöka pruta! Sånt sköter jag åt dig. Bara köp den.”
Mins ni inte ViB första test av 307, där bensintanken gick sönder......bensintanken !!!!!
mso, den Scenicen borde vara ett fynd med den omfattande beskrivningen!
Nja, vet inte om det är helt rätt att hänga ut fransmännen i detta sammanhang längre. Numera samarbetar ju Renault, Nissan och Mercedes vad gäller drivlinor och vissa bottenplattor mm. Om man tycker att en Kangoo är kass så blir det ju inte så himla stor skillnad att köpa en Mercedes Citan, eftersom den baseras på just Kangoo. Likadant med den så upphaussade Mercedes T-klass.... Baseras på den nya Renault Kangoo och delar många delar med densamma. I en amerikansk undersökning med 30000 tillfrågade bilägare (3 år gamla bilar) kom första bil som inte tillverkas i Asien eller USA först på 15:e plats, och det var BMW. Volvo kom på 23:e plats strax före VW och Audi, Mercedes och Ford ännu längre ner, så jag vet inte vem av biltillverkarna som tänker "rätt" egentligen.
Blev klar med ett kamkedjebyte på en Dacia Logan igår (Renaultmotor). Själva motorn var lättmekad, problemet var alla slangar, rör, kablar, fästen, kåpor mm man slängt över motorn utan tanke, när väl allt var borta, var det inga större problem att byta kedjan, drev och spännare.
Men jag hade nog inte klarat det utan att tittat på flera Youtube filmer, inget var självklart, framförallt märkingarna/inställningarna av kamaxlarna. Ny kedja är märkt på länkarna, men det stämmer bara en gång, efter man snurrat motorn ett varv går det inte att använda längre.
Detta var oxå en 3 cylindrig motor som har en dryg dm plats mellan motor och ramben, jag skulle inte ge mig på jobbet om den vore 4 cylindrig.
Kan oxå nämna att Renault har mycket bättre konstruerad kedja än tex VW, som inte hoppar över även fast den hängde som en trött tvättlina mellan kugghjulen.
Mobilkameran och foto och foto och mer foto på varenda kabel, koppling och slang.
Och som du säger varenda youtube klipp man hittar. 😊😊
Fick du lätta på mororfästen eller gick det helt på platts.
Hihi det är bara fördelar med trepipare 😂😊
Jo, man fick palla upp motorn och ta bort fästet, det är skruvat i bröstkåpan, så man har inget val. Men det var det enklaste, borta på 30 sekunder med maskin, 5 skruvar med samma skalle.
Det var nästan lite "Japanskt" över motorn, få skruvtyper, få skallar, inga muttrar. Sämst var en massa olika elkontakter där det inte var helt klart hur man skulle få isär de, varför inte ha samma typ över allt som är enkla att dra bort ??
Kabelstammen över motorn gick även vidare ut under innerskärmen, så jag fick riva ut den bara för att dra ur kontakter. Den hade 10 olika klipps och skruv. Om den stammen varit delbar hade jag sparat en timmes jobb.
.
Ja kontakter av alla möjliga och omöjliga varianter och olika låsningar och omöjliga låsningar.
Det har hänt att man dragit sönder någon på grund av hoptorkad tätning, ologisk låsning och omöjligt dolt läge 🥺😂😊
Ja dom är inte att leka med😊
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.