Är det kvalitet när en koppling rasar redan efter 2800mil? Bilen är dessutom körd med farthållare halva sträckan.
Inget kopplings slirande utan plötslig haveri, bara. Har ägt 14 bilar i min dag och aldrig haft problem med en koppling.
Audi kvalitet, koppling
Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Kommentarer
Nej det är det inte.
Men att få en godkänd reklamation på en koppling är väldigt svårt, det räcker inte med att säga som du gör, du kan inte bevisa det!
Hur yttrar sig problemet nu, slirar den eller har den fastnat?
Vad har havererat?
Känns ju smått otroligt att en koppling kan haverera utom om den riktigt har gubbslirats i sinnet.
Allt kan ju gå sönder, därför det finns garanti.
Tja, kan man inte skriva ut modell och motor, samt MY.... Varför bry sig? Inte för att Audi är ofelbara - långt därifrån.
@saabnisse, mso1000. Den rasade helt enkelt. Drar mig till minnes att vid ca. 1000 mil körda så lät det som kvittrande fåglar av och till, för att sedan försvinna helt.Trodde då att det var 4-hjulsdriften som lät! ...Nu vet jag bättre.
Resultat: Nytt svänghjul, ny koppling, nytt urtrampningslager. VAG tog, som vanligt, inte på sig något ansvar. Kostnad 26'+ som gick på min försäkring.
Dubbelmassesvänghjul.
Börjar med lite kvitter.
Djävulens påfund.
Inte kul.
Men jag har bytt på bilar kring 20000 mil.
Men hört om byten kring 10000 mil.
Det finns homogena eftermarknads svänghjul och jag skulle nog bytt till ett sådant om jag var i den sitsen.
När jag var liten på 80-talet hade grannen en silverfärgad Honda Quintet som bara krånglade, rostade och bråkade i största allmänhet.
Grannen sågs alltid ståendes böjd över motorn eller liggandes under bilen med allehanda verktyg i näven samtidigt som det nyttjandes ett väldigt färgstark vokabulär.
Ur detta kunde jag som 10-åring enkelt lägga ihop 2 och 2, slutsatsen, köp aldrig japanska bilar...
För bilar blir ju aldrig bättre än det första intrycket man får av dem, eller?
Tyvärr har jag inte lagt Hondans reg.nummer på minnet för att kunna verifiera historien ;-)
Men grannen bytte sedemera bort Hondan mot en grön Opel Kadett och ett efterlängtat, lite mer problemfritt bilägande.
Själv levde jag dock inte som jag lärt, har ägt flera japanare som varit som bilar är som mest, alltså långt ifrån felfria.
Den bil som jag varit mest nöjd med var den bil som krånglat absolut mest, en -79:ans metallicblå Saab 900 GLE med ljusblå plyschklädsel, underbar när den väl fungerande, bytte nog varje del i den motorn, rosten vann dock till slut på knock out.
Så för mig, och många andra med mig, är inte driftsäkerhet den absolut viktigaste garanten för ett lyckligt bilägande.
Det ingår som bekant ett ytterligare antal parametrar som gör bilägandet till en lycklig helhet.
Som till exempel känsla, en ytterst svårdefinierad parameter som inte kan mätas med statistik men icke desto mindre viktig.
Men vill man göra det enkelt för sig så definierar man sig och sitt bilval genom enkelt mätbara parametrar såsom förbrukning, status, prestanda, utrymme eller bilprovningens statistik.
Valet står var och en fritt, gott så, och när valet väl är gjort så är det dock inte en sanning för det, utan en åsikt, som alla andras.
@Prestigelös Bra skrivet!
Eftersom jag är känslolös gällande bilar, så är driftsäkerhet viktigaste parametern för mig...
+100
+100
Det finns inga bättre på Japansk bil. Det finns rostig bil. Vill tala lite om annan som uppvärmning för ägare villa som har Daikin made in Japan har rostat luft/vatten värmepump som bara 11 år dags för byta hela mot ny än byta reservdelar blir inte bättre som många ingående delar kommer mer fel säger han rörmokare och annan ägare villa har bergvärme Daikin 2 år gammal, displayer visar 999 timmar verkar konstig på 1 månad drift redan nyår 2020 uppdate och hans uppfattning Daikin blir inte bättre av detta efter läst värmepumpsforum.
Jag har fd Toyota Auris HSD 2016 var fel av fukt kamera från vindrutan, avvikelse stor fel färddator 4.2 L/100 km och 4.6 L/100 km i verkliga tank och körd 1 år, 1 månad och 4 dagar. Nuvarande min Skoda Fabia 1.0 TSI 2019 har avvikelse lite fel färddator 4.3 L/100 km och 4.5 L/100 km i verkliga tank och körd 1 år och 1 dag, genomsnitt efter många ggr tankning både bilar! Körupplevelse om jämför Auris eller Fabia? Jag säger Fabia är som bäst!
Jag håller med dig GF.
Kan man acceptera fabia märket på gården är det nog klokaste och bästa valet av småbil.
Och vad beträffar dessa dubbelmasse svänghjul så är det förjäkligt dåligt men om det är någon tröst så sitter dom på alla bilar med manuell låda och borde hålla bilen ut.
Spelar ingen roll om det är Renault eller Kia det byts i samma omfattning.
Tack såklart är pålitlig, robust och nöjdare Fabia det flesta ägare fick topp men inte 100 % upphetsad hihi.
Om jag väljer enbart 2 olika märken är Renault eller Kia om helhet egenskap komfort och dubbelkoppling automatlåda är överlägsen då valt jag Kia är som bäst!
@Audi A5 SB. Bilen är en Audi TT Tdi Quattro. Min självklara begäran att få slippa VAG original koppling, godtogs icke. "VAG verkstäder använder endast originaldelar med kvalitet". Häpp! Nu med facit - så här har bilen inte rullat ens när den var helt ny. Kvittret är borta, förbrukningen lägre och, inte minst, den är givetvis piggare.
Min sista VAG bil.
Bilar och dess komponenter byggs av människor och robotar, ibland gör människor fel.
Med tanke på hur mycket som produceras så är det ändå imponerande hög kvalitet på de flesta bilar.
Räcker ju att någon har en dålig dag på jobbet och skiter i att montera en skruv rätt så blir konsekvenserna stora.
Sen kan man ju tycka att Audi borde tagit detta på garantin då bilen inte gått så långt, trist att försäkringsbolagen och indirekt vi andra bilägare ska behöva stå för det.
@Reverend Benny. Som ägare av en VAG bil - Skall man vara glad så länge man får vara tacksam. Precis; Här var det säkert ett icke rätt skruvat dubbelmasse svänghjul. Apropå "dålig dag på jobbet" - bilen är tillverkad i Ungern!. VAG tar alltid ut högsta tänkbara ersättning för sitt arbete. Nu förstår iaf jag varför försäkringspremier sticker i höjden .Än en gång-
Min sista VAG bil.
Dubbelmassesvänghjul byts ofta på alla fabrikat med manuella lådor.
Spelar ingen roll om det är franskt, asiatiskt, eller tyskt.
Vadå ofta?? Jag har aldrig gjort det på mina bilar sedan 1970 och känner ingen i min omgivning som gjort det heller vad jag kan komma ihåg.
Både jag och flera jag känner(bla min bror) som ägt Vag bilar med tdi motorer har råkat ut för detta. En med den gamla 1.4 tsi motorn i en Golf 6.
Jag formulerade mig lite fel men felet förekommer på alla fabrikat med den typen svänghjul.
Och jag vet inte när man började med dubbelmassesvänghjul men det är väl en relativt ny komponent.
Någon kanske vet när det lanserades.
Jag har bytt en gång på en 09a octavia tdi med 33000 mil på mätaren.
Mitten av 90-talet.
Sitter på massor av fabrikat och en enkel sökning ger vid lag att problem med dessa förekommer, så som MSO skriver, på många fabrikat. Inte bara VAG.
Ständigt denna ihopblandning mellan kvalitet och premium... :-)
Till flera bilar, bla VW finns enkelmassesvänghjul att köpa på eftermarknaden, om man tröttnat på rasade dubbelmassehjul.
De rasar sällan utan anledning om man kör helt normalt, men är väldigt känsliga för överhettning, tex en båtupptagning så är det kört.
Men det finns modeller där de verkar rasa utan anledning, tex vissa Peuget/Citroen transportbilar.
Hej kompis! Bra åsikt. Allt annat ter sig dumt.
Vilka menar du rasar väldigt sällan - dubbelmasse eller enkelmasse?
(Det första meken sade då jag lämnade in bilen - "får vi byta svänghjulet".)
Vag (motsats:precis) obestämd, halvdunkel, 'blek', svävande ,flytande, planlös, hållningslös.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.