Hej!
Har en audi a4 1.6 av årsmodell 1998 som har strulat sedan jag köpte den förra året.
Toppen är planad och topplockspackningen är bytt i höstas eftersom det visade sig vara en skada i topplocket så kompen i 2 cylindrar var något lägre i dessa än övriga cylindrar. Har även bytt tempgivare, termostat, luftfilter, tändstift och LMM under höstens gång.
Nu har ett nytt fel uppstått och det första är att bilen rycker/tvekar vid gaspådrag. Har sökt med blir inte klockare men däremot har jag sprayat 5/56 i kontakten till LMM:en men ingen skillnad. Bilen går superbra i övrigt då man inte accelererar samt att tomgången är bra och jämn.
Det andra problemet är att bilen är lite segstartad, man får vrida extra länge på nyckeln innan den går igång. Det är som att motorn går igång men dör och sedan går igång igen under tiden man vrider på nyckeln (den går alltid igång men inte på första starten). Vad kan detta bero på?
Några som har ideér på vad felet kan vara?
Mvh
Henrik
Kommentarer
Läs av felkoder som första steg.
Sitter kamremmen rätt?
Kamremmen sitter rätt annars hade den knappast gått jämt. Låter ändå som luftmassemätaren trotts att du tydligen bytt den. Ta av den helt och kolla, det var ett vanligt problem på dom årsmodellerna.
Sitter en kamrem ett kugg fel kan bilen kännas som om den knappt orkar gå,men ändå utan att gå orent.
Tack för bra svar! Ska kolla om jag får fram några felkoder och återkommer med de isånnafall.
Kan det ändå vara tändstiften som spökar? Bilen går bra i övrigt förutom vid gaspådrag.
Gällande LMM:en så har jag provat att dra ut kontakten och då går bilen betydligt sämre (i princip att den dör på tomgång), detta borde väl betyda att LMM:en är OK?
Ska be svärfar läsa av felkoder och återkommer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.