Hej. Jag har köpt bil och jag får inte Apple car play att fungera. Det vill säga, när jag går in på Car play på mobilen så ”hittar” inte telefonen min bil. obs! Själva telefonen går att koppla till bilen med blåtand men inte Carplay.
Det jag har prövat:
Olika sladdar
2 stycken iPhones
Siri Är aktiverat
Senaste ios
Starta om telefon
Carplay är aktiverat på bilen.
Jag tror inte det är bilen det är fel på? Vad blir mitt nästa steg! Någon annan som haft problem?
Fråga 2. När jag startar bilen så kommer det upp ett meddelande att FCA (autokollision) avaktiverad pga ”radar blockerad”. Hur gör jag för att radarn inte ska vara blockerad?
Kommentarer
Radarn blockerad, då är det ofta smuts i vägen. Är det en Volvo sitter ju radarn bakom grillen. Smuts mellan radar och grill. Annars mjukvaruuppdatering. Ev sönder. Finns det monterade extra ljus eller lampor fram, dessa kan störa.
Carplay.... Nja med dessa två fel här jag gått tillbaka till säljaren.
Har du anslutit till rätt USB kontakt i bilen? bukar bara vara en som hanterar det. Läs instruktionsboken.
Vad är det för bil?
Det är en Kia rio (2019) som jag köpte för en vecka sedan. Smuts tror jag inte(?) men ska kolla upp det.
Ja har anslutit till rätt USB-port. Hittar inget om detta i instruktionsboken. Det är en Kia rio advance plus 2019.
Sök på youtube, det finns instruktionsfilmer som visar hur och eventuella felkällor
https://youtu.be/aI0mYjzCDYY
När jag har kopplat upp mig till olika KIA-modeller har jag fått en fråga i telefonen om jag accepterar att bilen hämtar information därifrån. Svarar jag inte direkt så slutar den försöka.
Radarn på min Optima sitter i nedre delen av stötfångaren. Vet inte hur det är på Rio.
Starta om telefonen, det har strulat på min Kia ngn gång.
Angående det andra felet så är det ju 7 års garanti så åk till handlaren.
Har inte sett något sådant meddelande..
Jag har prövat det mesta, står i mitt inlägg längst upp vad jag prövat. Har självklart prövat att starta om telefonen flera gånger.
Ja får kontakta dom.
Radarn sitter under nummerskylten, men det låter som att du borde kontakta återförsäljaren/verkstad angående detta.
Jag gissar att båda problemen är ngt ÅF måste titta på faktiskt.
Låter som en mjukvaruuppdatering skulle behövas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.