Tycker man dagligen ser halvnya suvar, xc och allt vad dom heter med lösa plast delar både här och där.
Är detta morgondagens problem med lösa eller rost under dessa skärmkants skydd.
Halva bil sidor med limmad plast ibland.
Vatten och fukt och kyla som spränger.
Undrar om inte denna modenyck blir framtidens bil ägares problem.
Redan i dag är det inte ovanligt på 10 år gamla bilar som saknar eller bara har en halv plast kant kvar.
Och jag tror det drabbar alla fabrikat.
alla bilar med plast chok över varenda kant och halva bilsidan!
Uppdaterat: 2017-09-20 19:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
MSO, vet att det är petitesser och att det inte har här att göra, men snälla, sluta särskriva, ibland blir det svårt att förstå vad du skriver
Instämmer till 100%. Det blir svårbegripligt när man särskriver och skriver: svår begripligt eller plast chok(skall vara plastchok) eller plast delar (plastdelar) eller bil ägare (bilägare) eller plast kant (plastkant) o.s.v.
Även jag är allergisk mot särskrivningar. Jag skulle påstå att plast chok bör skrivas plastsjok. Annars tycker jag att det är Citroën Cactus som är värst på plastsjok. Jag skulle inte bli förvånad om dessa bilar klara att bära sina plastbitar med den äran. Förr i tiden rostade franska bilar så att svetsen knappt hann att svalna mellan reparationerna, Idag verkar Citroën och Peugeot klara korrosionen betydligt bättre än många dyrare märken. Om det nu skulle vara att plastbitarna sitter kvar och inte orsakar rost borde de vara en ganska bra idé tycker jag. Snyggt? Nej, absolut inte men en bruksbil får hellre vara bra och tålig än snygg.
Ska vi vara petiga så stavas det oftast plastsjok.
Men som gammal anglofil föredrar jag instrumentbrädor i polerad valnöt och övrigt i oxblodsfärgat läder!
Runda instrument med svart bakgrund, vita siffror och vit visare, vippströmställare där man med en snabb blick ser läget till-från.
Plastsjok? Nja behövs det om det ska vara funktionellt?
Men nu vill ju förstås många hellre ha glitter och flärd framför funktionalism!
Ni som klagar på språket: Hört talas om dyslexi?
Nu vet jag jag inte om det ligger bakom men en dyslektiker har många gånger ett helvetes mycket större problem med bokstäver och ord än vad ni har med att läsa särskrivningarna. Lär er istället läsa hans/hennes texter flytande. Sedan kan man fundera på vad som underlättar för en dyslektiker.
Hard man annats språk än svenskar i bagage är det också hopplöst svårt. Ni som är föda med svenska verkar ju inte heller kunna stava, eller hur? Kan ni skilja på de och dem? Var och vart? Hur böjer ni radio? Är det saabfälgar, SAABfälgar, Saabfälgar? Och så vidare... Det svensk språket är, för att tala modern svenska, fett svårt. Kombinera sedan dyslexi med annat modersmål..... (och släng in moderna prylars försök till rättstavning så blir detta fulländat).
Så, sluta klaga på språkliga missar. Det stjälper mer än det hjälper.
Dyslexi är läs och skrívsvårigheter och det är inte samma sak som särskrivningar.
Särskrivningar är något man väljer att göra och det kan som sagts här bli väldigt konstigt ibland och att tala om vad som är fel är inte att klaga utan att hjälpa till så att man kanske förstår vad inte skall särskriva. Det är faktiskt förvånansvärt många vuxna idag som särskriver nästan allt och det är lite konstigt. Det är ju bara att smaka på ordet innan man skrivet det, säger man plast kant så låter det konstigt, säger man plastkant så är det självklart att det är så det skall skrivas.
Stavar man perfekt men ändå särskriver så har man inte läs eller skrivsvårigheter.
Annars håller jag med TS, vad är det med alla plastkanter idag som tycks vara så populärt? Jag tycker endast det ser billigt ut och snyggt är det knappast och som ts skriver så måste det ju samlas en massa smuts under dem och det blir en grogrund för rost så småningom.
Det går utmärkt att stava rätt bland annat tack vare rättstavning i telefoner och datorer. De är tyvärr inte bra på många sammansatta ord. Särskilt inte telefoner som kan lära sig ditt skrivsätt. Dessutom kan man lära sig hur orden stavas genom memorering. Men vissa ord används mer sällan. Plast är vanligt, kant är vanligt, plaatkant är inte lika vanligt.
Dyslektiker handlar inte om bars stavning. Det är mer komplext än så, vilket även kan visa sig på felaktig eller bristfällig användning av skiljetecken, meningsbyggnad och så vidare.
Det finns många dyslektiker som kan stava men där meningarna verkar ohövliga, svårbegripliga, röriga etc.
Uttalar man ordet som ett ord skrivs det som ett ord, inte två.
Särskrivningar har som Hacke skriver inget med dyslexi att göra, det är bara okunskap och slarv.
Det kan också vara bra att inleda rubriker och meningar med stor bokstav.
http://m.vk.se/542610/hanades-for-sarskrivning
Jag svarade för att jag tycker att det ibland blir obegripligt att läsa, jag vet att det finns de som har problem med detta, det finns fler här på forumet och jag vill bara försöka hjälpa till för att det skall bli lättare att begripa det som står där. Eftersom jag även har särskrivare i min omgivning och vet att det blir bättre när man påtalar det så är det för att hjälpa till.
Se det som hjälp eller som kritik, det är upp till var och en.
Ett konstant och regebundet särskrivande beror självklart inte på slarv utan har andra orsaker som Xanto är inne på. Det finns fler problem än dyslexi. Så länge en text är begriplig så duger den tycker jag.
När det gäller plastkanter så har ju Volvo utvecklat användningen till en kosmetisk konstart. Bilarna ser helt enkelt bättre ut. Hjulen tycks t ex vara större ungefär som en kvinnas ögon ser större ut med rätt användning av mascara. ;-)
Så först gör man fälgarna så stora så gummit blir som små svarta kanter ytterst, och sedan sätter man plast i hjulhusen så det skall se ut som man har stora feta däck?
Någonstans gick nog något väldigt fel under denna evulution. =)
De biltillverkare som väljer att sätta lågprofil på "plastpimpade" bilar är helt fel ute i min bok. En sådan bil har mer gummi än en icke-pimpad.
Allt hänger på hur plasten appliceras.
Själv njuter jag mer av en naken bil men ser också hur man får små skador en efter en på parkeringar.
Tycker faktiskt att Citroen Cactus ligger rätt med sin helklädda sida men givet är att detta gör sig inte på alla bilar.
Men plast i kanten här och där säljer ju uppenbarligen eller hur? Några av er undrar varför? Varför åker så många omkring på obekbekväma lågprofilsdäck som kostar skjortan både fälgarna och däcken? Varför gillar vissa vita, blåa, silvriga, guldiga ellee svarts bilar. Varför varför varför målade min granne om sitt hus i en grisskär kulör? Ja vad fan är det frågan om.
Äger själv en vit något upphöjd svenssonbil med stora sammanhängande plastsjok på för att jag tycker den är betydligt snyggare än utan. Punkt.
Jag har funderat på samma sak, såg igår en större pickup, med höjd fjädring och väldigt låg profil på däck med tätt mönster.
Höja bilen = för att ta sig fram i oländig terräng
Tätt mönster = odugligt att ta sig fram annat än på asfalt
Bortsett från det, har mso1000 rätt.
På mina bilar kan man byta hjul när jag ska använda dem till något annat. Att byta fjädring är svårare från en dag till nästa. För några år sen hade jag ofta en uppsättning däck för bankörning till bilen och bytte när det var dags för såna aktiviteter. Möjligen kan man tänka sig att höga bilar med låg profil skos om inför en fisketur eller ett besök i en sommarstuga med dålig väg.
He he. Mycket troligt inför fiskeresan :)
Snyggt eller fult är ju upp till betraktaren men här uppe i norr är det inte helt ovanligt med halvnya bilar som av någon anledning tappat eller har lösa plastbitar.
Man undrar ju hur det ser ut om 10 år.
Något som jag funderat på när det gäller plastsjok, så är det att fram- och bakskärmar blir allt mindre. Det som ska föreställa stötfångare blir större och större, på gott och ont.
Först täckte man inte underkant och kunde därmed slopa plåten under stötfångaren, sedan började de växa även uppåp och bakåt. Se exempel på Fiestan, inte mycket plåt kvar.
Sen har vi ju även de där "hasplåtarna" under stötfångare och trösklar - de är ofta av plast, och tål just ingenting innan de spricker.
En finess med plastsjoken är ju att de inte rostar, men nu är de oftast i ABS-plast och då spricker de istället.
Om de vore av t.ex. PE skulle de klara mekaniska påkänningar bra, men det blir inget glitter förstås.
Det är nog ur rostsynpunkt och att krympa kostnaden.
Bilar består väl mer och mer av "system" dvs färdiga moduler som enkelt monteras ihop till en bil. Modulerna ska helst vara bestyckade med allt som behövs i form av elektronik mm. Det kan alltså vara en bakre ramp eller en instrumentbräda. Ofta levereras systemen från externa leverantörer som kan tillverka i stora serier varmed priset sjunker. Om vi tittar under "skalet" på olika bilmärken innehåller de i princip samma delar men i lite olika varianter. Vill man istället ha en dyr tillverkning ska man göra som Ferrari och tillverka det mesta för hand inhouse.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.