Vi Bilägares forum

ABS-problem Chevrolet Kalos -05

ABS-problem Chevrolet Kalos -05

Hej!
Som angivet i rubriken är jag ägare av detta fordon. Föregående ägaren var min syster och dessförinnan min mor. Har således ganska tydlig historik på bilen. Besiktning närmar sig och jag vet vad de kommer anmärka på. ABS-en går igång även vid de mjukaste av inbromsningar och lampan lyser lite då och då. Både min mor och syster har åtgärdat problemet tidigare men nu är det alltså åter igen. Föregående reparation var drygt 1,5 år sedan så någon garanti antar jag inte jag kan räkna med. Finns det NÅGONTING jag kan testa själv innan jag blir skinnad på verkstaden?

Motorik till sidospeglar, AC och cigarettuttag har lagt av. Läste mig till att jag kunde kontrollera säkringar och bytte idag den till cigg-uttaget som faktiskt var trasig. I min enfald hoppades jag att den till ABS skulle vara avbrunnen - men inte. Sidospeglarnas hittade jag inte.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få, i lekmannarermer tack!

Uppdaterat: 2016-02-04 17:47

Kommentarer

Att byta ABS-sensorerna känns som det rimligaste. Kan också vara så att det finns smuts i den krans som sensorn läser av hjulrotationen ifrån. Tror den sitter inne i navet på nåt vis. Vilken liten hobbyverkstad som helst borde rimligen kunna kolla om så är fallet. Tror inte det behöver bli så dyrt.

Uppdaterat: 2016-02-04 22:06

ABS-givarna kan man väl motståndsmäta bara man vet vad resistansen skall vara. Vi gjorde så på vår gamla Mazda 323 och hittade den felaktiga givaren.

Uppdaterat: 2016-02-04 22:13

Jag tror inte på givare eller tandkransar, tyvärr är det nog styrdonet till ABS som krånglar.

Det går säkert att hitta ett ersättningsdon på Bildelsbasen.

Uppdaterat: 2016-02-04 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man behöver inte veta resistansen, såvida inte alla givare är trasiga.

Man får leta upp ett kontaktstycke till givarna, antingen sitter dom i hjulhusen, kanske under innerskärmarna. På vissa bilar kan man hitta dom bakre under baksätet, dom främre i motorrummet runt hjulhusen, man får helt enkelt följa kabeln från hjulen och se vart dom går.

Sen mäter man alla med en multimeter på Ohm, dom brukar ligga runt 1000 ohm men kan vara mer el mindre, 1300 var det på nån Mazda jag pysslade med. Hittar man här nån med kraftigt avvikande värde har man hittat felet.

Snurrar man på hjulet samtidigt som man mäter börjar värdet att fladdra, man kollar alla hjul och ser om det fladdar likvärdigt.

Trasiga kuggkransar var väldigt vanligt i Hyundais barndom, stålkransar mot stål, obehandlat, rost kröp mellan och kransen sprack, det ger upphov till sporadiska fel, och blinkande lampa ibland.

Kan du inte ta reda på var man gjort vid tidigare reparation ??

Uppdaterat: 2016-02-04 23:32

Styrdon till ABS är oftast väldigt dyra även som begagnad-del. Dessutom får man sällan garanti på dem och har man otur som krånglar det "nya" styrdonet också efter en tid.

ABS-styrdonet till en passat jag hade en gång krånglade och ett begagnat skulle kosta 11.000 sedan tillkom moteringskostnaden med. Det finns en del som reparera styrdon för en billigare peng ca 1500-2000:- typ så om det är styrdonet kanske det bästa är att leta upp någon som reparerar det som krånglar.

Uppdaterat: 2016-02-05 09:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.