Diesel svårstartad (upptäckt detta när det börjat bli kallt). När den väl är startad går den super, inga konstigheter. Skulle man stänga av och starta upp igen gör den det helt utan problem.
Modell: Skoda Superb 1.6 tdi (-12), 20,000 mil.
Låter man den sedan stå något dygn måste den tugga innan den ber mig slå av tändningen. Nu vid -10 grader fick jag hålla på så där ca 4-5 gg. Under startförsöken kan någon cylinder typ hoppa igång. Sen när den väl är igång går den som sagt bra.
Några saker som verkar OK:
-Glödstift bytta och testade
-Alla säkringar hela / batteri är OK
-Bränslefilter bytt ganska nyligen
-Torrt runt spridare/returslang
-Har kört spridarrengöring
-Inga felkoder
Tacksam för tips.
Kommentarer
Jag hade en A4 2,0 TDI som var besvärlig vid -15 grader och då med under 10.000 mil på mätaren. Bilen inlämnad på garanti, men inga fel hittades. Så en TDI som gått 20.000 mil och -10 grader = problem = inte förvånad.
Felet är även vid +4, men då krävs bara ett startförsök med ca 5-6 sekunders ”tuggande”.
Det verkar som detta är ett vanligt fel, men det är ganska svårt att veta vad det gäller, precis som du själv skriver. Läst om många med liknande problem, dock inte många som listat ut lösningar.
Man skulle ju kunna koppla ihop en annan bil som redan är startad och som står på tomgång eller kanske t.o.m. några varv högre för att konstatera om startmotorn får den kraft som behövs. Annars vet jag inte.
Min diesel* -13 startar utan problem även om stark kyla betyder att startmotorn behöver 1-2 sekunder jämfört med omedelbar start annars.
*Ford TDCI 1.6.
Låter ändå som om glödstiften inte funkar som dom skall. Eller bränslepumpen så inte bränslet kommer fram.
Jag har haft fem dieselbilar (Audi, BMW, Mazda och MB) de senaste 12 åren. Alla har startat utan problem även när det varit -25. Det har tagit någon sekund då glödstiften värmer upp men sedan så har alla startat utan problem.
Gällande glödstiften, aktiveras dem vid alla starter eller bara vid vissa temperaturer?
Borde inte felkoder visas om det är problem med stiften? När stiften testades med multimedier var motorn varm (kan det vara en idé att testa när motorn är kall?). Stiften plockades också ur och glöddes manuellt med OK resultat.
Har ägt tre 1,6 tdi och aldrig problem med kallstarter mellan 20-30 minus.
Den som hade flest mil hade rullat 36000 mil men den var lite mattare men startade under minus 20.
Glödstifft är ju standard då det är förbrukning vid många mil.
Eftersom det var vid högre temperaturer också.
Bränsle. Hade en 1,9tdi 2002 som bränslet rann tillbaka i tanken ibland när den stog länge i kyla.
Vill minnas att det var en slangspricka på sugsidan.
Ja glödtifft aktiveras bara vid lägre temperaturer och vill minnas långt under nollan numera och ju kallare ju längre tid.
Jag tror MSO är något på spåret
En tempgivare som inte fungerar så att glödstiften inte aktiveras låter som ett tänkbart problem.
Brukar ta ett par sekunder innan startmotorn snurrat igång motorn när det är -20 på mina dieselbilar. Även en symbol för glödstiften tänds under ett par sekunder. Stor skillnad mot gamla tiders dieslar där det skulle ”glödas” i minst en halv minut innan motorn kunde startas.
Hur skulle man testa detta på bästa sätt? Är det att mäta spänning i ”tändhatten” som sitter på glödstiften för att se om det kommer ström eller inte vid kallstart?
Dock undrar jag om det inte skulle kommit vit rök vid starten om det vore fel på glödstiften? Just nu syns inget vid kalla starter...
Vanligt problem på BMWs dieslar är glödstifts relät. Vet inte om VAG har nått liknande ??
Jag har hört något liknande, men visas inte felkoder då?
Uppdatering:
Problemet kvarstår vid kyla. Testade varmgarage i natt (13 C) den startade KLOCKRENT. Problemet har med kyla att göra.
Möjliga orsaker:
1) dieseln har vatten i sig som fryser (ispropp eller liknande)
2) lågtryckspump fryser fast
3) glödningen fungerar ej? (behövs ingen glödning vid 13 C?)
Finns ytterligare möjliga orsaker?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.