Vi Bilägares forum

Verklig förbrukning enligt Motormännen

Verklig förbrukning enligt Motormännen

FAKTA
Sju bistra exempel
Audi A4 Avant 2,0 TDI Q
Drivmedel: Diesel
Uppgivna förbrukning: 5,1
Verklig förbrukning: 6,8
Skillnad: +33%
BMW 320 D EDE Touring
Drivmedel: Bensin
Uppgiven förbrukning: 4,4
Verklig förbrukning: 6,2
Skillnad: +41%
Kia Niro Hybrid
Drivmedel: Bensin /el
Uppgiven förbrukning: 3,8
Verklig förbrukning: 5,1
Skillnad: +34%
Mazda 6 Wagon 2,2 DE
Drivmedel Diesel
Uppgiven förbrukning: 5,4
Verklig förbrukning 6,5
Skillnad: +20%
Mitsubishi Outlander PHEV
Drivmedel: Bensin/el
Uppgiven förbrukning: 1,8 (viktad förbrukning – laddhybrid)
Verklig förbrukning: 6,1
Skillnad: +233%
Volvo V40 Cross Country D3
Drivmedel: Diesel
Uppgiven förbrukning: 3,8
Verklig förbrukning: 5,5
Skillnad: +45%
Toyota Prius
Drivmedel: Bensin/el
Uppgiven förbrukning: 3,0
Verklig förbrukning: 4,6
Skillnad: +53%
Källa; Motormännen

Uppdaterat: 2017-05-09 22:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommentarer

Hoppsan! Stora Stigens Prius + 53% i verklig förbrukning emot uppgiven av Toyota.
Mitsubishi Outlander PHEV + 233%. Det lät nästan som världsrekord vad gäller överförbrukning.

Uppdaterat: 2017-05-09 22:37
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har Motormännen kört dem i lab enligt EU-normens testförfarande eller är det på väg?

Uppdaterat: 2017-05-09 22:42
*Robban

Sedan det viktiga. är det på års basis eller vinter eller sommar före och körprofilen. Det är så många faktorer som drar iväg uppåt eller neråt bra mycket vid olika jämförelser.Tycker ofta det blir väldigt dåliga jämförelser typ päron och bananer osv

Uppdaterat: 2017-05-10 05:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
christer_1 skrev:

Hoppsan! Stora Stigens Prius + 53% i verklig förbrukning emot uppgiven av Toyota.
Mitsubishi Outlander PHEV + 233%. Det lät nästan som världsrekord vad gäller överförbrukning.

Ser man på outlander ladd hybrid konceptet så förstår man det... Tung och hög och en stenålders bensin motor och på det en dålig motorstyrning på första utgåvorna. Jag har en kompis som är så jäkla missnöjd med bilen som med familjen och lite att lasta med och knappt går att få under litern när dom far utanför stan och går på bensin hela vintern och då en bil för 425000:- som skall spara lite bensin pengar och miljö!!!

Uppdaterat: 2017-05-10 05:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Undersökningen känns inaktuell, eftersom det är allmänt känt att NEDC-körcykeln inte speglar verkligheten, och tillverkarna överanpassat bilarna för att få låga utsläpp i körcykeln. Det här är gammal skåpmat -- kanske inte just de här siffrorna i sig för just de här modellerna, men problemet som sådant. Och det är inte tillverkarna man skall vara arg på, det är politikerna som tagit alldeles för lång tid på sig att göra något åt problemet.

Men, den nya testcykeln (WLTP) skall ju vara närmare verkligheten och införs i höst (bara några månader kvar?). En väsentligt intressantare undersökning hade varit att ta några bilar som fått utsläppssiffror enligt WLTP (om det finns) och sedan testat och mätt upp deras förbrukning i "verklig körning"!

Uppdaterat: 2017-05-10 07:34

Vems verkliga förbrukning är det man angivit? Det där är siffror utan relevans eftersom det saknas information om hur de är framtagna.
Ens egen "faktiska" förbrukning är bara viktig för en själv. Ska man jämföra bilar måste man ha ett standardiserat förfarande. Att jiddra om överförbrukning visar mest att man inte är insatt i grundläggande mätteknik.
Min nuvarande bil har förbrukat 80% mer än angivet värde med mitt sätt att köra så här långt. Trots det tycker jag att den är snål. Jag kör inte enligt normen så jag får grunda min uppfattning på jämförelser med andra bilar jag haft.

Uppdaterat: 2017-05-10 08:25

Samtidigt är det alltid bra att konsumenter får en fingervisning av vad deras eventuella köp kommer dra i verkligheten.
Sen spelar ju körsätt och andra parametrar som väder och vind, tillbehör typ fälgar, motorvärmare in.

Men ändå bra att få en indikation och visa att man inte kan köpa bil baserat på förbrukningssiffor på ett papper.
Har haft arbetskollegor där detaljer såsom att en bil drar 0,52 framför 0,56 blandad körning varit avgörande för köp.

Uppdaterat: 2017-05-10 08:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tester som av Motormännen i all ära, men kolla gärna på https://www.spritmonitor.de/en/ för att få en ännu bättre bild av bilars verkliga förbrukning.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Den enda bil jag haft som dragit mindre än deklarerad förbrukning är en C30 D5, uppgiven förbrukning blandad körning är 6,9 L/100km men uppmätt mellan tankningar ligger den på ca: 6,5 L/100km.

Polo 1,2TSI är nära den uppgivna 4,7 L/100km med 5,0 blandad körning.

Nu är man väl inte så naiv att man går på de av tillverkarna deklarerade förbrukningssiffrorna utan man plussar på en deciliter eller två, men de som tror på vad som uppges blir ju faktiskt blåsta på en hel del pengar i slutänden.

Men hur många skulle acceptera att vid ett nybilsköp så är bilen plötsligt mellan 10-50% dyrare vid uthämtningen än vad som uppgavs från början?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
John2008 skrev:

Tester som av Motormännen i all ära, men kolla gärna på https://www.spritmonitor.de/en/ för att få en ännu bättre bild av bilars verkliga förbrukning.

Ja det är ju verkligheten och man kan kanske gissa sig till en eventuell verklighet om man ser på den som kört snålast och den som fått i bilen mest soppa och utifrån sin person och körprofil så man kan få en hum om vart man kan hamna och även att det är ett stort antal inrapporterade förbrukningar och ägare profiler. Många anger också färd dator kontra verklig förbrukning vilket kan vara bra att veta att det skiljer från nån % upp till 25% för mycket på mätaren, Sedan ser man att många bilar ligger alla 100% mycket över deklarerade förbrukningen och vissa har en spridning från deklarerad till 40% över... Jag tycker iaf att man kan få ut lite speciell ägar info som man kan fundera över.

Uppdaterat: 2017-05-10 12:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Prestigelös skrev:

Den enda bil jag haft som dragit mindre än deklarerad förbrukning är en C30 D5, uppgiven förbrukning blandad körning är 6,9 L/100km men uppmätt mellan tankningar ligger den på ca: 6,5 L/100km.
Polo 1,2TSI är nära den uppgivna 4,7 L/100km med 5,0 blandad körning.
Nu är man väl inte så naiv att man går på de av tillverkarna deklarerade förbrukningssiffrorna utan man plussar på en deciliter eller två, men de som tror på vad som uppges blir ju faktiskt blåsta på en hel del pengar i slutänden.
Men hur många skulle acceptera att vid ett nybilsköp så är bilen plötsligt mellan 10-50% dyrare vid uthämtningen än vad som uppgavs från början?

" man väl inte så naiv att man går på de av tillverkarna deklarerade" Det är tyvärr många som har haft det som grund och räknat det som vinst vid bilbyte när man lånat 200000 för bilköpet

Uppdaterat: 2017-05-10 12:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Därför borde en SUV aldrig kunna klassas som miljöbil. Det blir helt enkelt en klumpig konstruktion som kräver mer energi för att ta sig fram. Konstigt att ingen förstår, vakna upp!?

Uppdaterat: 2017-05-10 12:22
Styggavargen

Ni kan lugna ner de, värdena som Motormännen tagit fram är medelvärde som avspeglar de flesta som kör bilen, sedan kan man som sagt säkert komma både under och över denna förbrukningsnivå. Värdena stämmer bra med min uppfattning om hur mycket bilen skulle förbruka om jag själv ägde den, och säkert även de flesta här antagligen.

Uppdaterat: 2017-05-10 12:27
Styggavargen

Exakt: det är stor skillnad vem som kör, vart den körs, när på året och hur bilen används. Man kan t.ex. kika på skillnaderna på Spritmonitor och se hur det spretar.
Som exempel Golf 7 med 1,2 TSI: från 0,46 till 0,78. Deklaration 0,49.
MB GLK 350: från 0,77 till 1,02. Deklaration 0.69 (vilket knappast kan uppnås...)

Uppdaterat: 2017-05-10 13:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
mso 1000 skrev:

John2008 wrote:Tester som av Motormännen i all ära, men kolla gärna på https://www.spritmonitor.de/en/ för att få en ännu bättre bild av bilars verkliga förbrukning.
Ja det är ju verkligheten och man kan kanske gissa sig till en eventuell verklighet om man ser på den som kört snålast och den som fått i bilen mest soppa och utifrån sin person och körprofil så man kan få en hum om vart man kan hamna och även att det är ett stort antal inrapporterade förbrukningar och ägar- profiler. Många anger också färd-dator kontra verklig förbrukning vilket kan vara bra att veta att det skiljer från nån % upp till 25% för mycket på mätaren, Sedan ser man att många bilar ligger alla 100% mycket över deklarerade förbrukningen och vissa har en spridning från deklarerad till 40% över... Jag tycker iaf att man kan få ut lite speciell ägar-info som man kan fundera över.

Tycker nog att det där med att spritmonitor speglar verkligheten är lika autoindex, alltså subjektivt. Beror på hur seriös inlämnaren av förbrukningssiffror är och har han använt färddator som verklighet, ja då är det inte mycket att lita på. Säger nog som andra på detta forum att det är körstilen som är avgörande, väder och vind, undermotoriserad bil och att bränsleförbrukningsmätningen sker vid pump mot full tank som är viktigast.

Uppdaterat: 2017-05-10 16:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer. Sprit monitor. Exempelvis Av 100 brukare på en bil modell så förbrukar 10 st ca 0,5L/m och 10 st ca 0,95L/m och resten 80 stycken ligger där emellan. Min slutsats är att några är duktiga på eco körning och vissa kör mycket motorväg eller mycket hårt. Det tar 10 sekunder efter tankning att skriva in liter och mätarställningen i den öppna telefon appen. Jag tror inte att några nämnvärda går in i färd datorn för att få ut antalet liter och sedan skriva in det i appen, faktiskt .Utifrån detta och att det är typ nånmillion uppgifts lämnare tycker jag att man kan dra vissa slutsatser av spritmonitor innan man köper en eventuell bil av en viss modell eller så.

Uppdaterat: 2017-05-10 20:56

Ja givetvis får man en hint om förbrukningen på spritmonitor och det är ju bra. Men vill man veta sin egen förbrukning så får man som jag, lite gammalmodigt, skriva in i körjournalen antal mil man kört enligt trippmätaren och hur många liter man tankat. Någon app har jag inte hittat och vet inte om den är så bra i långa loppet. Körjournalen däremot finns alltid där i handskfacket.
Jag ser direkt om jag t.ex. skulle ha anliggande bromsar på bilen och kan åtgärda det snabbt.

Uppdaterat: 2017-05-10 22:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Styggavargen skrev:

Därför borde en SUV aldrig kunna klassas som miljöbil. Det blir helt enkelt en klumpig konstruktion som kräver mer energi för att ta sig fram. Konstigt att ingen förstår, vakna upp!?

Jag har med klar oro och förtvivlan sedan långt tillbaka märkt hur väldigt många nuvarande bilmodeller inte är byggda för att seriöst minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Som utgångspunkt har jag min 16 år gamla VW Lupo 3L som fortfarande ligger tvåa på spiritmonitor.de under "top 50 most fuel efficient vehicles". Visst har den inte den senaste säkerhetstekniken och avgasreningen, som kan tynga ned bilen, men det är ju egentligen en utomordentligt pinsamt dålig utveckling att en bil, alltså Lupo 3L, som tillverkades mellan åren 99-05, fortfarande är bland det bränslesnålaste som finns. VW sålde dåligt av just denna modellvariant av Lupo och tyvärr svek kunderna antagligen mycket beroende på merpriset. När den såldes ny på marknaden var den grymt underskattad och det är först senare som den fått mer av den uppskattning som den faktiskt är värd.

Man, alltså biltillverkare, har helt enkelt som jag ser det, i allmänhet valt att fokusera mer på annat än bränsleförbrukning, och effektiviseringar i drivlinan har "slösats bort" på ökat antal hästkrafter, allt bredare däck och större och tyngre hjul, ökat markfrigången, gjort klumpiga karosser som ökar vindmotståndet och sist men inte minst ökat både yttermåtten och tjänstevikten en hel del. Teknik finns för att bygga energisnåla bilar värda namnet, men man väljer av svårförståeliga orsaker att inte göra detta på ett tillräckligt seriöst sätt. Frågar man biltillverkarna, så säger de att de bygger det kunderna vill ha. Men är det verkligen sant?! En motsvarande utveckling med t. ex. datorer och kylskåp, som också fått mer finesser med åren, men som drar ungefär lika mycket energi som de gjorde för 10-20 år sedan hade aldrig accepterats av någon!

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
christer_1 skrev:

Ja givetvis får man en hint om förbrukningen på spritmonitor och det är ju bra. Men vill man veta sin egen förbrukning så får man som jag, lite gammalmodigt, skriva in i körjournalen antal mil man kört enligt trippmätaren och hur många liter man tankat. Någon app har jag inte hittat och vet inte om den är så bra i långa loppet. Körjournalen däremot finns alltid där i handskfacket.
Jag ser direkt om jag t.ex. skulle ha anliggande bromsar på bilen och kan åtgärda det snabbt.

Hehehe. Prova att ladda ner appen som är gratis och släng kör journalen i hanskfacket. Mil och liter skriver du in i appen på 10 sekunder när du tankar på macken och då har du års sammanställning eller månad på alla förbrukningar,skatt eller vad du vill lägga in eller anteckningar och kostnader om du vill..
Till exempel så här https://www.spritmonitor.de/en/detail/787041.html
Eller som min bil 1,6tdi https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html
Man kan ju där utläsa hur många tankningar den gått på 0,47=28, 0,42=6 tankningar etc etc och alla kostnader som skatt,service,etc.Hur mycket dieselvärmaren gått etc vinter kontra sommar etc
Lite kul historik också

Uppdaterat: 2017-05-11 05:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
John2008 skrev:

Styggavargen wrote:Därför borde en SUV aldrig kunna klassas som miljöbil. Det blir helt enkelt en klumpig konstruktion som kräver mer energi för att ta sig fram. Konstigt att ingen förstår, vakna upp!? Jag har med klar oro och förtvivlan sedan långt tillbaka märkt hur väldigt många nuvarande bilmodeller inte är byggda för att seriöst minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Som utgångspunkt har jag min 16 år gamla VW Lupo 3L som fortfarande ligger tvåa på spiritmonitor.de under "top 50 most fuel efficient vehicles". Visst har den inte den senaste säkerhetstekniken och avgasreningen, som kan tynga ned bilen, men det är ju egentligen en utomordentligt pinsamt dålig utveckling att en bil, alltså Lupo 3L, som tillverkades mellan åren 99-05, fortfarande är bland det bränslesnålaste som finns. VW sålde dåligt av just denna modellvariant av Lupo och tyvärr svek kunderna antagligen mycket beroende på merpriset. När den såldes ny på marknaden var den grymt underskattad och det är först senare som den fått mer av den uppskattning som den faktiskt är värd.
Man, alltså biltillverkare, har helt enkelt som jag ser det, i allmänhet valt att fokusera mer på annat än bränsleförbrukning, och effektiviseringar i drivlinan har "slösats bort" på ökat antal hästkrafter, allt bredare däck och större och tyngre hjul, ökat markfrigången, gjort klumpiga karosser som ökar vindmotståndet och sist men inte minst ökat både yttermåtten och tjänstevikten en hel del. Teknik finns för att bygga energisnåla bilar värda namnet, men man väljer av svårförståeliga orsaker att inte göra detta på ett tillräckligt seriöst sätt. Frågar man biltillverkarna, så säger de att de bygger det kunderna vill ha. Men är det verkligen sant?! En motsvarande utveckling med t. ex. datorer och kylskåp, som också fått mer finesser med åren, men som drar ungefär lika mycket energi som de gjorde för 10-20 år sedan hade aldrig accepterats av någon!

Håller med vargen om om att en volvo suv som tat 0,75 i diesel kan vara en miljö bil i dag men inte tex fabian som man kör på 0,45 diesel.
Helt sjukt...
Sedan är det ju som John säger också

Uppdaterat: 2017-05-11 05:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

[quote=mso 1000
Hehehe. Prova att ladda ner appen som är gratis och släng kör journalen i hanskfacket. Mil och liter skriver du in i appen på 10 sekunder när du tankar på macken och då har du års sammanställning eller månad på alla förbrukningar,skatt eller vad du vill lägga in eller anteckningar och kostnader om du vill..
Till exempel så här https://www.spritmonitor.de/en/detail/787041.html
Eller som min bil 1,6tdi https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html
Man kan ju där utläsa hur många tankningar den gått på 0,47=28, 0,42=6 tankningar etc etc och alla kostnader som skatt,service,etc.Hur mycket dieselvärmaren gått etc vinter kontra sommar etc
Lite kul historik också[/quote]

Ja det såg ju smart och intressant ut, men appen har en stor svaghet eftersom den bara finns på engelska, tyska och franska. Det förstör mycket av förståelsen tycker jag eftersom mitt modersmål är svenska. Jag fattar inte franska alls, tyska fattar jag lite efter att ha läst det i 3 år och jag förstår engelska bäst efter 6 år i skolan. Skall väl försöka börja använda appen även om det blir lite knöligt när allt står på engelska. Synd att det inte finns en svensk version.

Uppdaterat: 2017-05-11 10:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

[quote=mso 1000
Hehehe. Prova att ladda ner appen som är gratis och släng kör journalen i hanskfacket. Mil och liter skriver du in i appen på 10 sekunder när du tankar på macken och då har du års sammanställning eller månad på alla förbrukningar,skatt eller vad du vill lägga in eller anteckningar och kostnader om du vill..
Till exempel så här https://www.spritmonitor.de/en/detail/787041.html
Eller som min bil 1,6tdi https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html
Man kan ju där utläsa hur många tankningar den gått på 0,47=28, 0,42=6 tankningar etc etc och alla kostnader som skatt,service,etc.Hur mycket dieselvärmaren gått etc vinter kontra sommar etc
Lite kul historik också

Ja det såg ju smart och intressant ut, men appen har en stor svaghet eftersom den bara finns på engelska, tyska och franska. Det förstör mycket av förståelsen tycker jag eftersom mitt modersmål är svenska. Jag fattar inte franska alls, tyska fattar jag lite efter att ha läst det i 3 år och jag förstår engelska bäst efter 6 år i skolan. Skall väl försöka börja använda appen även om det blir lite knöligt när allt står på engelska. Synd att det inte finns en svensk version.[/quote]

ETT tips.. Eftersom du har den på datorn också om du loggar in eller bara söker på annan fakta så ligger google translate i bakgrunden eller annat translate program så där har jag den i svensk hyfsad bra text på alla funktioner och sök .begrepp.. Jag är i typ samma sits med 50 + och drygt 6 år med språket... Spritmonitor Appen är iaf väldigt lätt använd då det vid eventuell tankning är en inknappning av mil och liter på 10-15 sekunder.

Uppdaterat: 2017-05-11 14:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Håller med vargen om om att en volvo suv som tat 0,75 i diesel kan vara en miljö bil i dag men inte tex fabian som man kör på 0,45 diesel. Helt sjukt...

Ja, denna galenskap att en tyngre bil kan klassas som miljöbil även om den har högre förbrukning än en lättare bil som har lägre förbrukning och inte klassas som miljöbil, kommer lyckligtvis gå i graven med det nya Bonus-malus-systemet som högst sannolikt kommer införas den 1 juli 2018.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
mso 1000 skrev:

ETT tips.. Eftersom du har den på datorn också om du loggar in eller bara söker på annan fakta så ligger google translate i bakgrunden eller annat translate program så där har jag den i svensk hyfsad bra text på alla funktioner och sök .begrepp.. Jag är i typ samma sits med 50 + och drygt 6 år med språket... Spritmonitor Appen är iaf väldigt lätt använd då det vid eventuell tankning är en inknappning av mil och liter på 10-15 sekunder.

Tack för tips. Nu blev det mera förståeligt.
Men vad betyder detta, på vad man kan fylla i på valfri information om fordonet?
mark land stad resten

Uppdaterat: 2017-05-12 07:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Men vad betyder detta, på vad man kan fylla i på valfri information om fordonet?
mark land stad resten.....Christer jag vet inte men klicka runt lite och lägg in vilken info du vill för du kan lätt ändra eller ta bort användaren om det skiter sig.. Jag är egentligen dator hatare och för gammal för sånt här..Hehe , men det finns en del bra och kul funktioner iaf för värdelöst vetande...Här en länk på det...https://www.spritmonitor.de/de/funktionen_von_spritmonitor.html...
Som sagt jag kass på datorer men undra varför min länk på min gamla bil i min forum signatur inte blir klick bar lika den i tråden.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html ..Min nuvarande ej klick bara i forum signaturen

Uppdaterat: 2017-05-12 13:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för tips mso 1000. Jag har nu knappat in tankningar sedan 1/1-2015 och ser mer och mer hur det funkar. Är väl inte helt värdelös på datorer eftersom styrdatorer inom sågverksindustrin har varit min vardag sedan 1980-talet. Är väl inte världens smartaste vad gäller datorer, men antagligen en av dom envisaste, enligt min fru. Alltid något sade han som fick se Åmol.

Uppdaterat: 2017-05-12 13:28
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Tack för tips mso 1000. Jag har nu knappat in tankningar sedan 1/1-2015 och ser mer och mer hur det funkar. Är väl inte helt värdelös på datorer eftersom styrdatorer inom sågverksindustrin har varit min vardag sedan 1980-talet. Är väl inte världens smartaste vad gäller datorer, men antagligen en av dom envisaste, enligt min fru. Alltid något sade han som fick se Åmol.

Okey.. Då kanske man kan få nåt tips framöver då när du blivit varm i kläderna..Hehe

Uppdaterat: 2017-05-12 13:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hej mso 1000!
Nu har jag matat in alla siffror efter bästa förstånd. Förbrukning m.m 2009-2017
Men jag har några frågor om det jag inte fattar eller får att fungera.
Under användare har du fått in däckdimension, 5 växlad, var du bor, körschema och värmare under vintern.
Hos mig står det : ännu inte tillgängliga förbrukningssiffror för detta fordon. Ändå har jag 170 tankningar, service, rep, däck m.m inskrivet och kostnadsanalysen är korrekt men konsumtionsdisplayen saknar det du har, som är Consumtionshistogram och Monthly Consumption.
Vad gör jag för fel? Jag har snurrat runt och testat allt, tycker jag. Kopplat ur ADblocker, laddat ner filer, sparat och uppdaterat. Men inte fan!
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836517.html

Uppdaterat: 2017-05-13 20:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hmm. Kom inte ihåg men under nån rubrik passar det att in däck och sånt. Prova på. Men konstigt med data. En tanke bara. Har du sparat mellan varje inmatning ? Så att systemet fått kalkylera? Det visar ju rött också och nåt är fel. Vet inte

Uppdaterat: 2017-05-13 20:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja det första att skriva under användare har jag nog löst.
Ja givetvis har jag använt knappen "spara tankning och mata in nya uppgifter" efter varje inmatning.
Ja något är fel eftersom det står "ännu inte tillgängliga förbrukningssiffror för detta fordon" . Men vad?
Så min kritik mot användarvänligheten kvarstår, tyvärr.

Uppdaterat: 2017-05-14 07:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nu har jag löst problemet som var ett översättningsfel av google. När man skall fylla i den totala mätarställningen så står det mil på svenska istället för odometer på engelska. Detta lurade mig att använda mil som minsta enhet istället för det korrekta km som alltid står till höger. Problem löst, hoppas jag!

Uppdaterat: 2017-05-14 08:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Cruster,. Nu ser det bra ut på Opeln. Det är ju lite kul med egen statistik och man får lite egen koll också. Har du slängt kör journalen nu när du ligger på elektronisk journal. Hehe

Uppdaterat: 2017-05-15 12:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Snart så mso 1000. Jag är ju bara nybörjare än, men har alltid gillat siffror,diagram o dylikt och att ha full koll på mina bilars ekonomi.

Uppdaterat: 2017-05-15 15:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!