Någon som har erfarenhet av TriPak dieselbooster som vad jag förstår är samma sak som är tillsatt i statoil diesel miles plus.
Står att det ska reducera sotutsläpp med 60-80%, bättre förbränning, smörjning osv.
Vad jag undrar är om det mest är bluff för att tjäna pengar på el. det verkligen fungerar. Det är ju ändå en ganska liten kostnad för att spara motorn och ev. miljön lite om reklamen stämmer. Tror jag läst nåt som hastigast om att miles plus fungerar bra, med lite tystare gång på motorn, lite bränslesnålare osv.
TriPak el. miles plus
Uppdaterat: 2016-02-10 15:40
Kommentarer
Jag är väldigt skeptisk till alla dessa tillsatser. Jag minns bluffen med Motaloy, världens dyraste lödtenn, på 1970-talet. Men det var många som gick på det!
Tror man på något riktigt säkert så fungerar det nog.
Apropå tillsatser så träffade jag en man som alltid slog i en flaska karburatorsprit vid varje tankning vintertid. Han hade en 9-5 som han tankade med E75!
"Vintertid är det för mycket bensin i etanolen!" sa han. Ok?
Jo, jag är också väldigt skeptisk till sådant, därför jag frågar här om nån mot all förmodan möjligen har nån positiva erfarenheter av TriPak el. miles plus.
Kanske är det rentav skadligt istället.
Säkert finns det någon. troende som har positiva erfarenheter, det brukar det alltid finnas.
Skadligt är det nog inte, den risken vill man nog inte ta.
Jag kommer ihåg Shell med ICA ( som kallades ACI i Sverige!) och Esso med "Tiger i tanken", det har funnits fler hokus- pokusmedikamenter man har blandat i bränslet och gemensamt för alla är deras revolutionerande egenskaper.
Och så försvinner dom i historiens dunkel, men nya dyker upp med jämna mellanrum!
Satt precis och kollade efter miles plus som Statoil hade tidigare, men nu heter det Ingo och kan då inte se att man saluför Milesplus.
Där har du kanske rätt i att även då Milesplus var nån hokus-pokus eftersom det inte tycks finnas längre, vad jag kan hitta.
Ja, då ligger det nära till hands att tro det samma om TriPak, en bluff.
Tillsatser är inget som är värt att köra, bättre att tanka MilesPlus på en gång då... Tankar själv näsan bara Diesel milesPlus och tycker det funkar bra, märker att bilen låter tystare med det bränslet och knackar inte lika mycket på tomgång, sen om den drar mindre kan jag inte svara på... Men tankar Statoil till 75% och sen tankar jag även på Shell.
Förr så tankade jag mest på OKQ8 men har slutat helt att tanka deras bränsle eftersom det är absolut det sämsta i dagsläget.
Jag har en mossig sten som jag knatar tre varv runt vid fullmåne och innan jag åker och tankar, men det gäller att springa motmåns!
Jag tror det fungerar!
Vadå statoil och ingo?
Det står mycket om milesplus på deras hemsida, statoils alltså......
Ingo är fd Jet, statoil finns än, även om dom skulle byta namn, men inte till ingo utan till circle-K.
Plus i svt testade miles plus mot vanlig okq8-soppa, och kom längre......på okq8.....
Då bensin, diesel verkar variera mer i kvalitet, olika blandningar med biodiesel av varierande typ, bensinen är blandad med etanol bara....
Har hunnit läsa på lite på olika ställen om Diesel Milesplus och kan inte hitta nån plus, bara minus, på det bränslet alltså, så det får bli bara Diesel i fortsättningen också.
Tankar mest på Ingo för tillfället och där finns bara en sort, så valet är enkelt. Bra, nu får jag pengar över att köpa lite extra Diesel för istället för att lägga på nåt spöke.
duccedriver, jag är helt förvirrad på vad dom olika namnen är numera på mackar. Hittar också mycket om milesplus på statoil, men trodde man bytat namn till Ingo som bytat från Jet och där hittar jag inget om milesplus.
När Plus testade bränslen så var det Miles 95 RON mot OKQ8 95 RON så det var inte något MilesPlus som var med i testet... Var ju inte ens 98RON som testades så var ganska onödigt test, hade varit bättre om dom testade 95 mot 98 och se skillnaden.
Var har du läst om tester på Diesel milesPlus?? och vad var dåligt med det?
Lite olika forum, där även statoil svarat på lite frågor. En del visade sig som att man inte kom lika långt på milesplus, vilket man så klart kan tro lika mycket/lite på som tvärtom. Hur som helst har jag inte lyckats hitta nåt positivt om det, som kan bekräfta att det gör nytta, mer än i reklamen.
Jag tankar som sagt mest Diesel MilesPlus och är då nöjd med bränslet dock vet jag inte om jag tar mig längre på varje tank mot annat dieselbränsle, dock så märker jag att bilen får mindre knackande ljud på tomgång.
Pär, jag ska testa det vid tillfälle. Går den lite tystare mjukare kan det vara värt att tanka det, även om man knappt hör motorn ändå under körning. Knappast man hör nåt knackande ens på tomgång om man sitter i bilen. Kan också vara mina öron som börjar bli gamla.
Jamen hallå pär, hade väl varit konstigt att testa statoil 98 mot okq8 95, för att se om det är nån skillnad?
Att man kommer typ 2 procent längre på 98 än på 95 är otvivelaktigt, det är redan testat, problemet är att 98 kostar 7 procent mer, typ....
Jag köper dock din invändning, missade att det var miles, inte milesplus.
Jag tankar på den närmaste macken när tanken är tom, oavsett fabrikat, och bilen går exakt lika långt på allt, tills tanken är tom.....
Just nu ofta på statoil, eftersom dom ofta priskrigar med grannen st1, och statoil säljer gott kaffe på hemvägen från jobb,.....
Fö går min passat turbo bättre på 95 än vad v40:n gjorde på 98.....
Brukar tanka st1 på väg från jobbet när det blir så dags. Tankat på andra ställen med men ingen skillnad.
Dieselmercan gick allra bäst på tillsatsfri kladdig marindiesel, drog en bra bit under 0,6 då, och ca 0,6-0,7 på vanlig mk1 biodiesel. Blev samma kostnad i slutändan dock för den rme-fria båtdieseln gick till över 15kr/l.
Efter att nu ha testat sista tanken med Statoil diesel milesplus kan jag konstatera att bilen tar minst 0,02 el. mer i bränsle. Då räknar jag lågt för det kan vara uppåt 0.04, så hur man kan säga den ska ta 2,75% mindre är en gåta. Däremot kan jag tycka den går något mjukare, mindre knackningar, men beror väl då på att där är mindre energi i det bränslet då kanske. Jag har mätt noga på precis samma sträcka, samma körning, 10 mil pr. dag samma väg och då minst 0,02 mer.
ffodil, jag tror inte att det går att säkerställa så små avvikelser, men ändå så tycker jag att dina erfarenheter styrker mitt påstående i #2 och 4.
saabnisse, nej så klart svårt, men tycker ändå det är en klar ökning. Beror säkert på vad man kört med innan att jämföra med också. Läste en test man gjort där Preems, vad den nu hette drog minst och där tog milesplus 4% mer. Oavsett har dom små skillnaderna ingen betydelse, mer betydelse är om motorn känns gå bättre. Man tankar där som är lämpligast, men ändå intressant att kolla upp lite.
Diesel milesPlus ska ha bättre energi i sig, den ska ha Cetantal nr 55 mot normala 51, och detta är det högsta du kan köpa i Sverige i dagsläget.
Skulle prova tanka bränslet några gånger och se vad som händer efterso att 0.02 är ju i stort sett omöjligt att mäta upp...
En märklig sak inträffade för ett par dagar sedan efter att nu ha kört med Milesplus diesel i ca. 70 mil. Bilen ökade i förbrukning som jag skrev tidigare med tydligt uppåt 0,04/mil, men nu för ett par dar sen blev plötsligt förbrukningen normal igen och kanske tom. lite lägre än innan, detta under exakt samma körning. Vad kan detta bero på.
Pratade med en kille som verkar ganska insatt som säger att bilens data hela tiden strävar efter bästa förbränning och effekt...om man då tankar annorlunda bränsle tar det en tid innan den hunnit ställa om till nya bränslet. Ja, det ser ju onekligen så ut...är då bilarna så intilligenta idag, undrar jag.
Där ser man... Visste inte att det var så med en dieselbil, visste att det var så med en bensinmotor när man tex ibland tankar 98 när man oftast tankar 95 oktan.
Sen tror jag liksom saabnisse att det är mycket svårt att repetera sin körning så exakt att man kan avgöra skillnader i förbrukning mellan olika dieselvarianter. Och det är ju inte bara körmönstret som styr utan även t ex yttertemperatur och körbanans skick.
Absolut PI, är det svårt att tro det går att repetera körning exakt, se bränsleskillnader osv, men det går utmärkt om man bara vill. Du ser att jag klara det ju.
Grundbränslet kanske, men sen vad varje bolag gör av sitt bränsle är ju inte samma sak...
Finns ju inga som helst bevis på att du "klara det". Att du fått samma snitt kan ju faktiskt bero på många andra saker. Att repetera körningar är nog nästan omöjligt för oss privatbilister, tyvärr.
Som jag skrev i #2 så myllrar det av hokus-pokustillsatser som för det mesta enbart består av stora ord som lyckas få de troende att de har just de fantastiska egenskaper som åsyftas.
Ett av de bästa exemplen är Bertil Petterssons "Virvlade Vatten" som han även lyckades sälja till riksdagshuset!
Googla gärna på Virvlat vatten och läs den fantastiska berättelsen om detta undergörande medel!
Jag är övertygad om att det går att sälja bränsletillsatser med lika övertygande argumentation!
När får vi virvlat bränsle?
Det fanns väl en magnet att sätta runt bränsleledningen för att virvla bränslet för nåt tiotal eller tjugo år sen?
Jo det stämmer, det var ganska omskrivet och många ansåg att den fugerade, men inga tester visade någon positiv påverkan.
Det var alldeles för lite järn i bränslet!
Men den magneten virvlade ju inte bränslet, vänta bara tills Bertil Pettersson får chansen att montera sin magiska apparat!
Motorlampan började lysa i min frus Kia Diesel och motorn tappade kraft. Blev tipsad om STA-BIL DIESEL tillsats av kia, de sa att förmodligen hade det blivit avlagringar i bränslesystemet. Hällde i det i tanken och efter 20 minuter blev motorn piggare och motorlampan slocknade. Enligt han på kia så skulle STA-BIL DIESEL göra rent i bränslesystemet och spridarna - och för mig funkade det suveränt. Slapp verkstadskostnad på över 10000 kr, och jag upplever det som att förbrukningen även minskat lite.
Nu tillsätter jag det en gång var tredje tank och har aldrig haft problem sedan dess.
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&path=144_165&product_id=2130
Men vars tankar du annars? För risken är ju störst om du tankar hos OKQ8 att du får problem med spridare och filter.
Peugeot-Pär - det kanske är så att inlägget före ditt bara är ett reklaminlägg från "Oljemagasinet".... Har för mig att det företaget förekommit tidigare i reklamliknande inlägg.
Ha ha, medlem i oljemagasinets styrelse skrev alltså detta, klicka på racetek så får du namnet och kolla sedan mot:
http://www.allabolag.se/5569565327/befattningar
Det var väl det jag också antydde för ett drygt år sen, junkers. Dold reklam alltså...:)
Japp, men efter att vib avslöjar de riktiga namnen kunde du nu få set bekräftat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.