Vi Bilägares forum

Skillnad bensin/diesel ?

Skillnad bensin/diesel ?

Läste detta någonstans;
Dieslar är mest ekonomiska som långmilare och roligast att köra med styrkan på lågt varvtal med i det närmaste outslitliga motorer.
Vet inte om ni har samtalat om detta ämne förut - om så får ni gärna visa mig tråden!
Men; är det verkligen så stor skillnad mellan bensin- och dieselmotorer? ( Jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan bensin och diesel - vem lär mig mer om detta?)

Uppdaterat: 2015-12-08 18:44

Kommentarer

Stina skrev:

Läste detta någonstans;

Dieslar är mest ekonomiska som långmilare och roligast att köra med styrkan på lågt varvtal med i det närmaste outslitliga motorer.

Vet inte om ni har samtalat om detta ämne förut - om så får ni gärna visa mig tråden!

Men; är det verkligen så stor skillnad mellan bensin- och dieselmotorer? ( Jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan bensin och diesel - vem lär mig mer om detta?)

Tack Stina,jag vill också gärna ha ett bra svar på detta.

Brandfarligheten är ju tydligen inte att leka med när det gäller bensin,hualigen!

Uppdaterat: 2015-12-08 19:01

Dieselmotorer har högre kompression och det gör att de låter onödigtvis mycket och vibrerar mer än motsvarande bensinmotor. De har även ett kortare varvtalsregister så man behöver växla oftare. Det senare går att maskera med en automatlåda. Till skillnad från bensin så luktar diesel illa och ger en kladdig hinna på allt som finns i närheten.

Uppdaterat: 2015-12-08 19:08

Åfy!!

Uppdaterat: 2015-12-08 19:08

"Kladdig hinna" - hurdå?

Istället för att brinna upp blir det alltså en hinna som stannar kvar? Låter som att diesel ger bättre överlevnad

Uppdaterat: 2015-12-08 19:12

ffodil, jag undrar om det stämmer, bensinmotorer går överlag jämnare fortfarande och låter trevligare, det är min bild. Det är också vad Lexus anger som huvudskäl att inte börja med dieselmotorer.

Dock tycker jag premiummärken med extra ljudisolering är extra rätt när det gäller dieselmotor, då dom ju jobbar hårt för att göra upplevelsen av motorn så trevlig som möjligt. Men har ännu inte hört en diesel som låter bra så det bygger ju hela tiden på att minimera oljudet.

Uppdaterat: 2015-12-08 19:22

Stina, ja det är en fördel med dieselmotorn. Diesel antänds inte så lätt. Diesel antänds mest bara i motorn under dom speciella omständigheter som råder där.

I Ryssland är det inte ovanligt att man tänder en brasa under dieselmotorn vintertid (innan startförsök), inte så riskabelt som det låter pga dieselns egenskaper.

Så har du möjlighet att använda en motorvärmare på vintern på nya bilen så är det bra (av flera skäl). Jag antar att det ingick i köpet.

Uppdaterat: 2015-12-08 19:30
Vidstige skrev:

ffodil, jag undrar om det stämmer, bensinmotorer går överlag jämnare fortfarande och låter trevligare, det är min bild. Det är också vad Lexus anger som huvudskäl att inte börja med dieselmotorer.

Dock tycker jag premiummärken med extra ljudisolering är extra rätt när det gäller dieselmotor, då dom ju jobbar hårt för att göra upplevelsen av motorn så trevlig som möjligt. Men har ännu inte hört en diesel som låter bra så det bygger ju hela tiden på att minimera oljudet.

Vidstige. Hør på bmw's raka 3 liter 6a inget knatter og vibrasjoner der den går veldig mjukt. Start problemer eksisterer ikke i dag de fleste har forvarming av dieselfilteret og hurtig glødning så ingen problem ned mot -38 det er min erfaring med kaldstart i Røros by.

Uppdaterat: 2015-12-08 19:39

https://www.youtube.com/watch?v=HOOc5kT39ec

Stina,här ser du att det ej finns en klibbig hinna av diesel,däremot ett livsfarligt moln med brännbar bensin.

Så du har nog rätt i vad du säger,bättre kladdig än bränd o sprängd.

Uppdaterat: 2015-12-08 19:49

Uff - jag minns från i Ungern, när bilen inte startade skulle de prompt elda under den, det var skitläskigt -jag trodde mest att de var som påfåglar för varandra - men inget hände och de lyckades starta sina små rishögar

Uppdaterat: 2015-12-08 20:14
L. Mäkinen skrev:

Dieselmotorer har högre kompression och det gör att de låter onödigtvis mycket och vibrerar mer än motsvarande bensinmotor. De har även ett kortare varvtalsregister så man behöver växla oftare. Det senare går att maskera med en automatlåda. Till skillnad från bensin så luktar diesel illa och ger en kladdig hinna på allt som finns i närheten.

Det var lite så tidigare, men dom senaste dieslarna varkens vibrerar el. låter mer än motsvarande bensin, snarare tvärtom.

Exempel som den nya Peugeot 308SW 120hk Blue HDI jag fick för ett tag sen har 72 dB stillastående 68dB under körning , motsvarande 130hk bensin 76dB stillastående 72dB under körning, en ganska markant skillnad till dieselns förmån.

Uppdaterat: 2015-12-08 20:17

Ja Fyf, bättre kladdig än bränd å sprängd

Uppdaterat: 2015-12-08 20:20
Vidstige skrev:

ffodil, jag undrar om det stämmer, bensinmotorer går överlag jämnare fortfarande och låter trevligare, det är min bild. Det är också vad Lexus anger som huvudskäl att inte börja med dieselmotorer.

Dock tycker jag premiummärken med extra ljudisolering är extra rätt när det gäller dieselmotor, då dom ju jobbar hårt för att göra upplevelsen av motorn så trevlig som möjligt. Men har ännu inte hört en diesel som låter bra så det bygger ju hela tiden på att minimera oljudet.

Vad ska jag svara, mera än rekommendera dig att ta en provtur i Peugeot 308SW Allure blue HDI 120 automat för att få ett riktigt svar. Kanske blir du positivt förvånad över låg ljudnivå.

Att jag skrev ut automat också beror på att jag personligen inte anser diesel passar till manuell.

Uppdaterat: 2015-12-08 20:29
2fast4you skrev:

Vidstige. Hør på bmw's raka 3 liter 6a inget knatter og vibrasjoner der den går veldig mjukt. Start problemer eksisterer ikke i dag de fleste har forvarming av dieselfilteret og hurtig glødning så ingen problem ned mot -38 det er min erfaring med kaldstart i Røros by.

Prova att öppna motorhuven med motorn igång, sätt örat mot motorn, och berätta sen om det inte finns nåt knatter.

Notera också det tjocka ljudisoleringsmaterial som finns på motorn, varför behövs det?

Uppdaterat: 2015-12-08 20:33
ffodil skrev:

Vad ska jag svara, mera än rekommendera dig att ta en provtur i Peugeot 308SW Allure blue HDI 120 automat för att få ett riktigt svar. Kanske blir du positivt förvånad över låg ljudnivå.

Japp just det jag pratade om, att få bort bullret.

Säkert rätt bra nu men ändå inte i nivå med motsvarande bensinmotor. Dock har dieselmotorer ofta extra mycket ljudisolering, prova att använda samma mängd på en bensinmotor så får du se. Det jag sa var just att man isolerar bort bullret då det inte finns nåt välljud i en dieselmotor på samma sätt som det finns det i en bensinmotor. Extra bra låter bensinmotorer utan överladdning och med flera cylindrar än 5.

Uppdaterat: 2015-12-08 20:37
Vidstige skrev:

ffodil wrote:

Vad ska jag svara, mera än rekommendera dig att ta en provtur i Peugeot 308SW Allure blue HDI 120 automat för att få ett riktigt svar. Kanske blir du positivt förvånad över låg ljudnivå.

Japp just det jag pratade om, att få bort bullret.

Säkert rätt bra nu men ändå inte i nivå med motsvarande bensinmotor. Dock har dieselmotorer ofta extra mycket ljudisolering, prova att använda samma mängd på en bensinmotor så får du se. Det jag sa var just att man isolerar bort bullret då det inte finns nåt välljud i en dieselmotor på samma sätt som det finns det i en bensinmotor. Extra bra låter bensinmotorer utan överladdning och med flera cylindrar än 5.

Hur förklarar du då ljudnivån som jag redogjorde för i inlägg 7 som visar på mer än 100% skillnad lägre ljudnivå i dieseln.

Sen hur man tar bort ljudet spelar väl ingen roll, men kan säga att själva motorn har blivit mycket tystare, även utan övrig isolering. Sen om man gillar ljudet bättre i den ena el. andra är en annan sak.

Uppdaterat: 2015-12-08 20:51

ffodil, allt annat lika är bensinmotor tystare och går jämnare. Det är så det fungerar i förbränningen.

Se t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=bZUoLo5t7kg

Man kan göra mycket för att få en dieselmotor att gå tystare, exempelvis väljer gärna lyxmärken speciellt grafitjärn typ Sintercast framför aluminium/lättmetall, bl.a. för att få en tystare motor. Alu är inte så bra på att ljudisolera.

När premiumtillverkare försöker få dieselmotorer att låta bättre artificiellt, så är det bensinmotorer man försöker efterlikna i ljud.

Uppdaterat: 2015-12-08 20:56
Gäsp skrev:

Min dieselmotor varken knattrar eller vibrerar.

Men sist jag körde en bensin-Prius så vill jag påstå att den motorn närmast skrek så om den knattrar också kan man ju inte veta.

Om du jämför med en BMW M5 V10, blir jämförelsen annorlunda då?

Uppdaterat: 2015-12-08 21:09

Vidstige

Nu tycks vi plötsligt prata om olika saker. Jag ville bara säga att den dieseln som jag skrev går väldigt tyst mot tidigare dieslar och även tystare än motsvarande bensin. Sen av vilken anledning är ju en annan sak, andra motor konstruktioner, mer isolering osv.

Jag är nog ganska insatt i bilar efter att ha ägt något tusental bilar av alla slag genom åren, hur det fungerar och att det är svårare att få en diesel lika tyst som bensin. Tycker dock man lyckats ganska bra med det först nu och som du säger lägger man in artificiellt bensin motorljud, som förstås är svårt om man inte först lyckats få bort dieselljudet. Dock inget jag gillar, bara tystnaden så mycket som möjligt.

Uppdaterat: 2015-12-08 21:19

ffodil, jag tycker välisolerade dieslar är helt ok! Jag tycker bara det gled över till ett resonemang om att dieselmotorer är tystare och går jämnare än bensinmotorer, det är inte sant överlag. I det enskilda fallet så kan det vara så förstås och din jämförelse var helt klart intressant! Dieselmotorerna utvecklas ju också hela tiden och det ska bli intressant att se hur långt man kan komma. Mycket teknik nu i hur man påverkar förbränningen för att få tystare och jämnare gång t.ex. Faktiskt är det nog så att man kan säga att bensinmotorer och dieselmotorer närmare sig varandra alltmer. Och man kan ju även notera att direktinsprutade bensinmotorer låter lite som dieselmotorer, alltså lite mer knattrande ljud och där kanske man då missat med ljudisoleringen.

Uppdaterat: 2015-12-08 21:24

ffodil - i din profil står det att du är 45 år och sen säger du att du har ägt "något tusental" bilar - det var duktigt jobbat såvida du inte varit en framgångsrik bilhandlare. Om vi ligger lågt och säger 3000 bilar (något 1000-tal kan ju faktiskt vara flera) så blir det ca: 110 st bilköp/år eller nästan 10 "nya" varje månad. Låt mg gissa att det blev liiiite fel...:)

Sen kommer vi knappast ifrån att bland vanliga motorstorlekar så går bensinarna tystare och mjukare än motsvarande dieslar - och de har ett större användbart varvtalsområde även om max vridmoment är lägre. Åker diesel just nu men nästa blir en bensinare. Hade dock helst köpt en laddhybrid men tycker att dom fortfarande är alltför dyra.

Uppdaterat: 2015-12-08 21:30

Jag har alltid föredragit bensin pga. den mjukare gången och större användbart varvtalsområde. Har svårt för "stenkrossljudet" hos dieseln och eftersom jag har astma blir jag irriterad i luftvägarna av dieselavgaser. Frun hade en diesel som lånebil förra vintern och bara man backade ur carporten så stank det avgaser, förmodligen från dieselvärmaren som väl oftast (alltid?) släpper ut avgaserna helt orenade och dessutom under motorn, så att dom lätt sugs in i kupén...

MEN, som Vidstige är inne på så börjar skillnaderna mellan bensin och dieselmotorer att utjämnas. Min nuvarande V70 T4 (1.6T) är en besvikelse ljudmässigt, speciellt vid uppstart då den rister till och knattrar likt en diesel. Väl på rull, när den blivit varm, låter den OK. Ändå är det en stor skillnad mot min förra 5-cylindriga S60 2.4 som gick väldigt mjukt och fint. Fortsätter utvecklingen i denna riktning så kan jag tänka mig att ompröva min inställning till diesel. Har även åkt med en bekant i en äldre BMW 3-serie med 6-cylindrig diesel och den gick riktigt ljuvligt! Så antalet cylindrar har helt klart en positiv inverkan på ljudet i såväl bensin som diesel! Att Gäsps V10 TDI varken knattrar eller vibrerar förvånar mig därmed inte. Så kan man lösa såväl problemet med knatter som luktproblemet så är jag beredd att överväga en diesel nästa gång.

Filmen Gäsp visar är ju onekligen skrämmande, hur lättantändligt bensin är. Antar att det är gnistan från statisk elektricitet som får det att antända?

Uppdaterat: 2015-12-08 21:51
Pi skrev:

ffodil - i din profil står det att du är 45 år och sen säger du att du har ägt "något tusental" bilar - det var duktigt jobbat såvida du inte varit en framgångsrik bilhandlare. Om vi ligger lågt och säger 3000 bilar (något 1000-tal kan ju faktiskt vara flera) så blir det ca: 110 st bilköp/år eller nästan 10 "nya" varje månad. Låt mg gissa att det blev liiiite fel...:)

Sen kommer vi knappast ifrån att bland vanliga motorstorlekar så går bensinarna tystare och mjukare än motsvarande dieslar - och de har ett större användbart varvtalsområde även om max vridmoment är lägre. Åker diesel just nu men nästa blir en bensinare. Hade dock helst köpt en laddhybrid men tycker att dom fortfarande är alltför dyra.

Min profil har jag inte skrivit in något i utan det var vad det stod, 45 år är då tydligen förskrivet.

Jag är 67år och varit bilhandlare hela mitt liv sen jag var 20, ja.

Exakt hur många bilar jag ägt vet jag inte, men som sagt 1000tal. har det blivit.

Jag säger ju just det att bensinarna är tystare i sig själv och det är svårare att få en diesel tyst, om du läser vad jag skrivit.

Uppdaterat: 2015-12-08 21:56

ffodil - konstigt att det blev 45 år för dig när du är 67. För mig stämmer det perfekt.

Visst, i egenskap av bilhandlare har givetvis många bilar rullat in och ut genom dina portar men att ha "ägt" bilar tycker i alla fall jag personligen bör innebära att man kört varje bil ett bra tag och inte att den bara rullat in och ut ur utställningshallen. Men alla tycker vi olika och vi släpper det stickspåret.

Uppdaterat: 2015-12-08 21:59
Vidstige skrev:

2fast4you wrote:

Vidstige. Hør på bmw's raka 3 liter 6a inget knatter og vibrasjoner der den går veldig mjukt. Start problemer eksisterer ikke i dag de fleste har forvarming av dieselfilteret og hurtig glødning så ingen problem ned mot -38 det er min erfaring med kaldstart i Røros by.

Prova att öppna motorhuven med motorn igång, sätt örat mot motorn, och berätta sen om det inte finns nåt knatter.

Notera också det tjocka ljudisoleringsmaterial som finns på motorn, varför behövs det?

Har 15 mod 530d den motoren går veldig mjukt med huven åpen, det er en himla forskjell på 4 og en 6a diesel vedrørende lyd og vibrasjon og det er ikke tjock isolering under huven.

Uppdaterat: 2015-12-08 22:09
Vidstige skrev:

ffodil, jag tycker välisolerade dieslar är helt ok! Jag tycker bara det gled över till ett resonemang om att dieselmotorer är tystare och går jämnare än bensinmotorer, det är inte sant överlag. I det enskilda fallet så kan det vara så förstås och din jämförelse var helt klart intressant! Dieselmotorerna utvecklas ju också hela tiden och det ska bli intressant att se hur långt man kan komma. Mycket teknik nu i hur man påverkar förbränningen för att få tystare och jämnare gång t.ex. Faktiskt är det nog så att man kan säga att bensinmotorer och dieselmotorer närmare sig varandra alltmer. Och man kan ju även notera att direktinsprutade bensinmotorer låter lite som dieselmotorer, alltså lite mer knattrande ljud och där kanske man då missat med ljudisoleringen.

Precis som du skriver förstår vi varandra nu. Nej, jag har inte försökt påstå att diesel är tystare i sig själv än bensinare, tvärtom.

Då ber jag om ursäkt om det tolkats så. Jag är bara överraskad över att man kommit så långt med tystare dieslar.

Uppdaterat: 2015-12-08 22:11
Pi skrev:

ffodil - konstigt att det blev 45 år för dig när du är 67. För mig stämmer det perfekt.

Visst, i egenskap av bilhandlare har givetvis många bilar rullat in och ut genom dina portar men att ha "ägt" bilar tycker i alla fall jag personligen bör innebära att man kört varje bil ett bra tag och inte att den bara rullat in och ut ur utställningshallen. Men alla tycker vi olika och vi släpper det stickspåret.

Profilen är väl förskriven för jag har iaf. inte skrivit in något vad jag minns, inte min ålder heller, har inte ens varit inne och kollat på den.

Vad jag ägt är vad som varit registrerat på mig som jag tolkar det och visst har jag även hunnit köra en hel del med ett stort antal av dessa bilar under 47 år, dock inte alla.

Var inne och kolla på profilen nu. Där ska skrivas in födelsedata och sådant som jag aldrig gjort, därför inte åldern kommer upp bl.a.

Uppdaterat: 2015-12-08 22:35

@Vidstige - tydlig film som jag nog måste se en gång till för att helt förstå!

Men detta att det läggs till "bensinareljud" för att det låter bättre verkar ju crazy... Ungefär som att man lägger till lite tennsmak i konserver för att det skall smaka mer "autentiskt"

Uppdaterat: 2015-12-08 23:05

Stina, kort handlar det om att diesel självantänder under vissa omständigheter, dvs du kan inte använda tändstift och antända diesel så som man gör med bensin. Det blir då en mindre kontrollerbar explosion samtidigt som den blir effektivare. Det är också så att diesel har större energiinnehåll per liter bränsle, därför blir det sammantaget så att en dieselmotorer drar mindre mängd bränsle än jämförbar bensinmotor. Typiskt får du också bättre bottendrag i en diesel (mycket kraft från låga varvtal) och den överförbrukar inte lika mycket som en bensinmotor gör vid belastning. Dieselmotorn passar alltså extra bra i en dragbil.

Lägga till bensinljud är rätt knäppt det är sant. Men det finns varianter som ändå utnyttjar en del av originalljudet så att det i alla fall låter mer äkta. Bästa jag hört är Audis med sexcylindrig diesel i "dynamic" läge. Lyssna och se vad du tycker.

https://www.youtube.com/watch?v=DjX6Xh0GK6A

Uppdaterat: 2015-12-08 23:14

Diesel och automat funkar, hade tidigare en MB Vito 116 cdi auto som firmabil, den trivdes man i, det tryckte på bra när man fällde plattan, i princip samma motor och låda som Stina har.

Nu åker jag manuell diesel, och nått tråkigare får man leta efter. Det går att åka på 1500 varv, men det går inte att öka farten från det varvet, motorn måste upp över 2000 varv för att sätta fart, sen dör den strax efter 3000 varv.

Uppdaterat: 2015-12-09 00:07
Rikard skrev:

Diesel och automat funkar, hade tidigare en MB Vito 116 cdi auto som firmabil, den trivdes man i, det tryckte på bra när man fällde plattan, i princip samma motor och låda som Stina har.

Nu åker jag manuell diesel, och nått tråkigare får man leta efter. Det går att åka på 1500 varv, men det går inte att öka farten från det varvet, motorn måste upp över 2000 varv för att sätta fart, sen dör den strax efter 3000 varv.

Diesel ska absolut ha automat tycker jag, men även med manuell borde den reagera direkt från 1500 varv och även dra längre än till 3000 varv, såvida det inte är en gammal diesel. Men som sagt bensin har ett större varvtalsområde.

Uppdaterat: 2015-12-09 04:06

Jag körde en Ford Focus diesel i Eifelbergen för några år sen och den var snudd på omöjlig att växla tillräckligt snabbt för att man inte skulle nicka ut framrutan av att den kom på för lågt varvtal och tappade orken. Man drar så långt man vågar på en växel och sen är den ändå död på nästa (påminner om en Mitsubishi Lancer EVO VI när jag tänker efter).

Uppdaterat: 2015-12-09 08:12
Vidstige skrev:

Stina, kort handlar det om att diesel självantänder under vissa omständigheter, dvs du kan inte använda tändstift och antända diesel så som man gör med bensin. Det blir då en mindre kontrollerbar explosion samtidigt som den blir effektivare. Det är också så att diesel har större energiinnehåll per liter bränsle, därför blir det sammantaget så att en dieselmotorer drar mindre mängd bränsle än jämförbar bensinmotor. Typiskt får du också bättre bottendrag i en diesel (mycket kraft från låga varvtal) och den överförbrukar inte lika mycket som en bensinmotor gör vid belastning. Dieselmotorn passar alltså extra bra i en dragbil.

Lägga till bensinljud är rätt knäppt det är sant. Men det finns varianter som ändå utnyttjar en del av originalljudet så att det i alla fall låter mer äkta. Bästa jag hört är Audis med sexcylindrig diesel i "dynamic" läge. Lyssna och se vad du tycker.

Rent termodynamiskt brukar man generalisera att i en bensinmotor sker förbränningen i konstant volym (snabb förbränning), men i en diesel sker förbränningen under konstant tryck (långsam förbränning) och dieselns förbränning ger därför bättre verkningsgrad tack vare mindre termiska förluster.

Uppdaterat: 2015-12-09 08:25

Vidstige, så här låter en riktig motor och det är INTE en diesel

https://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE

Givetvis ska man inte behöva maskera knattret från dieseln genom att försöka få den att låta som en bensinmotor då är det naturligtvis bäst att gå på bensinmotorn direkt.

Men som sagts tidigare här är ju dieselmotorn bättre som arbetsmaskin, bra drag från låga varv (även om överladdade bensinmotorer också har det) och bättre utnyttjande av bränslet, men varvtalsområdet är ju begränsat så det krävs ju många växlar om den nu inte har automatisk utväxling, mekanisk, hydraulisk eller elektrisk.

Uppdaterat: 2015-12-09 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Diesel och automat funkar, hade tidigare en MB Vito 116 cdi auto som firmabil, den trivdes man i, det tryckte på bra när man fällde plattan, i princip samma motor och låda som Stina har.

Nja, det är samma motorblock men i övrigt så är det ganska stora skillnaderl. Viton har den gamla 5-växlade lådan som växlar ganska så ordentligt segt. Dessutom måste motorn varva mer mellan växlingarna eftersom det är så stora steg mellan växlarna. GLK:n har 7G-tronic som växlar snabbar och mjukare och dessutom håller ner varvtalet.

Uppdaterat: 2015-12-09 09:33

Hade bensin innan (VAG 1.8 TSI) och kör nu diesel (BMW B47). Tycker att BMW har gjort ett mycket bra jobb med sina nya dieselfyror. Nu går de både mjukt och relativt tyst. Den gamla motorgenerationen (N47) var inte så rolig, knattrade högljutt och vibrerade. Dock gick 1.8 TSI motorn överlag mjukare, även om den också vibrerade en del vid kallstart.

Uppdaterat: 2015-12-09 09:41
Rikard skrev:

Diesel och automat funkar, hade tidigare en MB Vito 116 cdi auto som firmabil, den trivdes man i, det tryckte på bra när man fällde plattan, i princip samma motor och låda som Stina har.

Nu åker jag manuell diesel, och nått tråkigare får man leta efter. Det går att åka på 1500 varv, men det går inte att öka farten från det varvet, motorn måste upp över 2000 varv för att sätta fart, sen dör den strax efter 3000 varv.

Samtidigt blir dom nya moderna dieslarna alltmer varvilliga! Ännu mer så med dubbel eller trippelturbo. Då har man ju effekt inom dom varvtalsområden man brukar hålla sig vid när man kör vanlig vardagskörning. Då räcker det bra om man håller sig inom 2000-4000 varv och då funkar ju även manuell låda. Så kanske fel dieselmotor i din bil?

Och även små klena gamla bensinmotorer kan vara rätt eländiga att köra men manuell, ständigt växlande för att få bilen att röra sig.

Sen må vara att jag tycker tiden har sprungit ifrån kopplingspedalen och den vanliga manuella lådan. I alla fall för vanlig vardagskörning.

Uppdaterat: 2015-12-09 12:11
saabnisse skrev:

Vidstige, så här låter en riktig motor och det är INTE en diesel

Givetvis ska man inte behöva maskera knattret från dieseln genom att försöka få den att låta som en bensinmotor då är det naturligtvis bäst att gå på bensinmotorn direkt.

Men som sagts tidigare här är ju dieselmotorn bättre som arbetsmaskin, bra drag från låga varv (även om överladdade bensinmotorer också har det) och bättre utnyttjande av bränslet, men varvtalsområdet är ju begränsat så det krävs ju många växlar om den nu inte har automatisk utväxling, mekanisk, hydraulisk eller elektrisk.

Den Audi jag länkade till, fick en känsla att det är en V8 bensin sugmotor som är förebild för ljudmanipuleringen.

Uppdaterat: 2015-12-09 12:23

Om det inte är sportbilsprestanda man är ute efter så anser jag att diesel som fordonsbränsle är överlägset bensin, låg förbrukning och massor med kraft när bilen väl rullar.

Noll till hundra är rätt så oväsentligt tycker jag, bättre att ha tillgång till prestanda vid t.e.x. en omkörning eller backar.

Visst är inte gångkulturen riktigt lika raffinerad som bensinare men dagens dieslar är nästan ikapp.

Automatlåda är dock nästan ett måste om dieselmotorn skall kunna utnyttjas helt till sin fulla potential.

Vidstige har rätt när han skriver att tiden sprungit ifrån kopplingspedalen och den manuella lådan, även hos bensinare kan man då tillägga.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

"Sedan 1986 har bensinskatten höjts med 166%.

Skatten på diesel har ökat ännu mer-med 853%.

Och vid årsskiftet är det dags för nya höjningar."

(Står att läsa om i senaste numret av Motor, nr 10 December 2015.)

Uppdaterat: 2015-12-09 12:49
Lås inga trådar.

Dagens dieslar drar redan från 1200-1300 varv och är sedan starka ända över 4000 (varför man nu ska dra ända dit). Inte alls som det var för 15 år sen när de hade ett smalt register.

Automat är att föredra i till alla motorer (särskilt dieslar). Varför lägga energi på att koppla och växla själv?

Uppdaterat: 2015-12-09 13:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fattar inte hysterin med Ullared. Det som är billigt där håller låg kvalité. Det som säljs där med god kvalité kostar oftast lika mycket som i andra affärer.

Förstår inte heller de som klagar på att bilen drar mer än vad den skulle göra och så kör de med plattan i mattan hela tiden.

Lätta på foten som Gäsp skriver.

Uppdaterat: 2015-12-09 14:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kvinnors körsätt ger oftare en lägre förbrukning än mäns dito, beror det på att de är lätta på foten? ;-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

De som klagar på att bilen drar mer än den skulle göra, klagar el. kritiserar även på dem som inte klagar på för hög förbrukning....märkligt.

Uppdaterat: 2015-12-09 14:39
Prestigelös skrev:

Kvinnors körsätt ger oftare en lägre förbrukning än mäns dito, beror det på att de är lätta på foten? ;-)

Mja... där håller jag inte med.

Hemma är det tvärtom, frugans bil ligger runt 1 dl högre än min, trots likadan bil. Men, hon kör med mindre framförhållning, och accar och bromsar mer i onödan. Men, så har hon finare bromsskivor bak, jag måste byta mina pga rost, det jämnar väl ut kostnaden i viss mån...

Uppdaterat: 2015-12-09 15:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Till och från jobbet kan jag stå ut med att åka bil även bakom ratten, men på nöjesturer kör jag helst och då är manuell växling ett krav.

Uppdaterat: 2015-12-09 22:21
hultarn skrev:

Dagens dieslar drar redan från 1200-1300 varv och är sedan starka ända över 4000 (varför man nu ska dra ända dit). Inte alls som det var för 15 år sen när de hade ett smalt register.

Automat är att föredra i till alla motorer (särskilt dieslar). Varför lägga energi på att koppla och växla själv?

Inte Renaults 2 liters diesel i Trafic. Trampar man ner gasen vid 1500 varv stiger varvräknaren sakta upp till 2000 varv där det finns en tydlig turbokick a la 80 tal och bilen sätter fart. Strax efter 3000 varv händer det inget mer, det går att varva mer, men inte till nån nytta. Man får växla fort som fan så man hamnar på 2000 varv efter växlingen, annars får man vänta en stund till.

Följer man bilens växlingsindikator rister motorn konstant, och dom bakom blir irriterade.

6ans växel lägger jag bara i på 120 motorväg, lägger jag i den på tex en 90 väg, om det inte är utförsbacke, tar det högst 10 sek innan jag måste växla ner igen.

Jaha tänker ni då, motorn är ju för slö för bilen. Nej, det går att få bra fart på den, både komma fort iväg och göra säkra omkörningar, problemet är att jag måste vara mellan 2-3000 varv hela tiden.

Tidsålder på motorn vet jag inte, men bilen är av årsmodell 2014.

Uppdaterat: 2015-12-09 22:58
Rikard skrev:

hultarn wrote:Dagens dieslar drar redan från 1200-1300 varv och är sedan starka ända över 4000 (varför man nu ska dra ända dit). Inte alls som det var för 15 år sen när de hade ett smalt register.

Automat är att föredra i till alla motorer (särskilt dieslar). Varför lägga energi på att koppla och växla själv?

Inte Renaults 2 liters diesel i Trafic. Trampar man ner gasen vid 1500 varv stiger varvräknaren sakta upp till 2000 varv där det finns en tydlig turbokick a la 80 tal och bilen sätter fart. Strax efter 3000 varv händer det inget mer, det går att varva mer, men inte till nån nytta. Man får växla fort som fan så man hamnar på 2000 varv efter växlingen, annars får man vänta en stund till.

Följer man bilens växlingsindikator rister motorn konstant, och dom bakom blir irriterade.

6ans växel lägger jag bara i på 120 motorväg, lägger jag i den på tex en 90 väg, om det inte är utförsbacke, tar det högst 10 sek innan jag måste växla ner igen.

Jaha tänker ni då, motorn är ju för slö för bilen. Nej, det går att få bra fart på den, både komma fort iväg och göra säkra omkörningar, problemet är att jag måste vara mellan 2-3000 varv hela tiden.

Tidsålder på motorn vet jag inte, men bilen är av årsmodell 2014.

Hade en Saab 9-5 2,0 TID4 man. -11 160 hk, nya sista modellen av Saab som jag tror hade just samma motor.

Den uppförde sig just som du beskriver, lite jobbig iaf. med manuell låda och inget jag vill ha att köra skönt och avslappnat i. Lite tillvänjning krävdes och fungerade då bra med mycket kraft när man behövde om man orkar med den körstilen. Känner dock inte igen det du säger om att motorn rister konstant. Om jag minns rätt hade den bara 1300 varv i 100 km och fungerade inte så bra att accelerera från. Nu var ju denna Saab bra isolerad och gick ganska tyst ändå.

Har haft två dieslar efter Saaben som jag själv kört mycket i plus några bensinare samtidigt. Peugeot 508SW 1,6 Blue HDI 115hk MCP-13 samt nu den nya Peugeot 308SW 1,6 Blue HDI 120 hk aut. -16. Dessa sistnämnda går på ett helt annat vis där man har direkt respons vid gaspådrag med ordentlig kraft närhelst man behöver och med ett betydligt större varvtalsregister, samt jämnt vibrationsfri, tyst gång. Faktum är att man har känslan av mer kraft med 120hk 300Nm i Peugeot iaf. som man har nytta av, kan använda i normal körning än dom 160hk som där var i Saaben. Minns inte riktigt men tror max vridmoment låg högt i Saaben, nånstans där närmare 2000 varv som du säger och tog sen snabbt slut.

När vi nu pratar bensin/diesel gillar jag en del av dom nya dieslarna där man har ordentligt med kraft närhelst man behöver det vid normal körning, det blir det en lugn skön körning av och som sagt numera också tyst. Bensinarna blir lite hetsigare på grund av man behöver upp i mer varv, krävs större motorer med fler hk osv. som blir lite mer stressande, även om bensinarna också blivit betydligt bättre på dom punkterna.

Uppdaterat: 2015-12-10 13:00

Rikard skrev "Automat är att föredra i till alla motorer (särskilt dieslar). Varför lägga energi på att koppla och växla själv?"

Det löser ju de största problemen med dieselmotorer.

Är det verkligen någon som på allvar kan protestera mot detta när det gäller bruksbilar?

Uppdaterat: 2015-12-10 15:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Tror inte någon skulle protestera mot att ha automat på bruksbilar, möjligen då ekonomiskt på att automat kostar lite extra och ibland lite högre förbrukning, men väl värt det. Peugeot bjuder på gratis automat på sina modeller just nu och då tror jag dom allra flesta väljer automat eller... konstigt vore det annars.

Köpte iofs. den här Saaben ovan med manuell låda men var i första hand i ren spekulation, den hade säkert varit mycket trevligare med automat, fast dom övriga Saab-dieslarna hade knepig utväxling på aut. och inget vidare diesel-motoror heller för den delen, tyckte jag, men har ju då varit äldre modeller.

Uppdaterat: 2015-12-10 16:32

ffodil, jag har erfarenhet av just den Saaben med automat och den är absolut en trevlig bil.

Det är ju i princip samma låda som i bensinmodellen, men den kan bli roligare att köra när man vill dra på växlarna och växla manuellt med paddlarna.

Pubertetssyndrom? Kanske.

Uppdaterat: 2015-12-10 17:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre