En intressant artikel i tidningen Motormagasinet.
"Rädslan för elchocker och termisk rusning är i många fall obefogad. Riskerna med elbilar är relativt små. Det menar i alla fall Lars Hoffman vid elbilstillverkaren Nevs."
https://www.motormagasinet.se/article/view/649733/riskerna_med_elbilar_ar_overdrivna
Kommentarer
Finns det verkligen folk utanför räddningstjänsten som funderar kring elchocker från elbilar? Bränder har man hört om, men jag tror ju risken är större med bensin än med litium.
Men hur ska det gå för alla de som är så elöverkänsliga att de inte ens kan ha en cykellampa tänd utan att känna besvär?
Hur ska de kunna åka i en elbil om det blir så att det bara finns sådana?
Usch för all strålning. Och så denna 5G och WiFi överallt!
Jag hörde om det här från en pratare i radions "ring P1".
Risken för brand i elbil känns vara större med de höga spänningarna och kortslutningar, men vet inte. När det sen brinner i en elbil gäller det nog att hålla sig på långt avstånd, då det sägs att batterierna utvecklar en väldigt giftig gas som även tränger igenom skyddsutrustningen och går igenom huden in i kroppen hos t.ex. brandmän.
Har hört från från mer än en bilmekaniker, att när de börjar få in elbilar så kommer de definitivt att byta jobb.
Låter oroväckande, samt forskningen om detta är tydligen inte tillräcklig ännu.
Tror personligen att elbilarna behöver några år till på sig att utvecklas och kanske nåt annat t.ex. vätgas visar sig vara bättre framöver.
https://www.motormagasinet.se/article/view/620517/elbilen_kan_sjalvantanda_vid_verkstadsarbete
https://samnytt.se/brinnande-elbilar-en-potentiell-mardrom-for-brandforsvaret/
Bilmekarna kanske får fundera över att byta jobb av andra anledningar än nån form av inbillad fara - nämligen att jobben på verkstäderna minskar. Mycket "det sägs" känns det som...
Ja, jag uttrycker bara min sammanfattade uppfattning, såsom jag känner inför elbilar eftersom där finns ännu så länge allt för lite fakta och forskning kring dom.
Om du har en annan uppfattning eller fakta, t.ex. inbillad fara får du ju skriva det.
Själv lyssnar jag inte på elbilstillverkarnas eller regeringens, MP, propaganda för elbilar som någon som helst fakta.
Det är ju högst mänskligt att lyssna på de som tycker som man själv även om det inte nödvändigtvis ligger så mycket fakta bakom. Jag har min åsikt och den är säkert också färgad så i brist på den absoluta sanningen så väljer jag att inte propagera för mina åsikter i denna fråga för den är rätt komplex och inte helt enkel att greppa.
Jag tror att det är bäst för sinnesfriden att inte lyssna på Ring P1 eller Karlavagnen.
Självklart finns det risker med lagrad energi. Jag tror dock inte att riskerna är större med elbilar än med traditionella drivlinor. Skillnaden är att riskerna är andra och man kan inte hantera saker på invanda sätt. Det är farligt att fiska nedströms från ett vattenkraftverk också om man inte tänker på att luckorna kan öppna. Ska man skruva med en elbil kanske man behöver öppna luckorna och släppa ut lite energi för att minska riskerna.
Jag är inte helt bekväm med olika ämnen som brinner, oavsett om det är Litium eller R1234yf, i inget fall vill jag vara nära så om bilen brinner - spring!!!
ffodil, vätgas som energibärare innebär inte att batterierna slopas, de blir bara färre, fortfarande är fordonet elektriskt drivet.
Mäkinen, tanten tänkte säkert inte på lagrad energi utan på strålningen.
Det är ganska märkligt egentligen, elektrisk och magnetisk strålning som var så hajpad för 20-30 år sedan har verkligen tonats ner, det här var första gången på länge som jag hörde om det.
En annan sak som också tystnat är EMP, fram till att muren revs fick vi inte ta fram en enda elpryl som inte var EMP-säker, nu talas det inte om det!
"Riskerna med elbilar är överdrivna" läser jag som rubrik. Läste i senaste Vi Bilägare om den minst sagt väldigt luddiga garantin på batterierna. Nej, elbilar är nog inget för mig inom överskådlig framtid tills det blir lite klarare regler vad beträffar garantierna på batterierna som driver elbilar.
Elbilar med större batterier lär klara sig bättre än "små" batterier till laddhybrider.
Men det här tråden handlar om elsäkerhet i första hand.
Elbil dyrare än bensinbil på lång sikt.
https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare-an-bensinbil-pa-lang-sikt/
GF: Det där var väl iofs en väldigt stor gissningslek......som de själva skriver så är det andrahandsvärdet som är den stora delen, och som de skriver så är det ingen som vet nå´t om den. I just denna kalkylen har de räknat med ett otroligt dåligt andrahandsvärde för el-bilen. Vilket jag inte tror kommer stämma......jag skulle nog säga att i just detta exemplet så är det för den som köper privat idag ganska exakt samma kost över 3 år för bilarna.
Där tror jag att du definitivt har fel, Henrik. Finns ingen chans att en "Svensson" skulle köra in den kraftiga merkostnaden för elbilen på 3 år eller runt 4500 mil vilket man brukar räkna med som genomsnittlig körsträcka.
Om du läste genom artikeln Pi så ser du att på 3 år i deras privatägarexempel så skiljer det 70.000 som elbilen varit dyrare innan det är dags att sälja den. Jag vågar nästan slå vad om att elbilen står mer än 70.000 högre på marknaden den dagen du säljer/byter in.
Så jo Pi, jag personligen tror att du redan kör in det som privatperson idag......
Tråddisciplin.. rättning i ledet!
Jag tror också att andrahandsvärdet är väldigt osäkert på de elbilar som finns nu.
En Tesla om tre år kanske håller sig bra prismässigt, men genom det höga priset blir det ändå ett stort procentuellt fall.
Nåja, det gäller ju även för fossila bilar i den prisklassen.
Men om tre år har det kommit många nya elbilar och konkurrensen har säkert tvingat ner priserna.
Sedan kan det ju bli så att även om antalet modeller ökar kan det ju vara så få tillverkare som gör dem, även om de heter olika och är olika, att det blir ett oligopol som helt styr priserna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.