https://www.vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=17472&fbclid=IwAR32-2NS0T4sWfSHe-
ggWTkiSVO0DS1FZzdnis1WQbjpNzoHqqJUXxd9jYY
https://www.youtube.com/watch?v=CyFj5ygqvd4&feature=youtu.be
https://www.vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=17472&fbclid=IwAR32-2NS0T4sWfSHe-
ggWTkiSVO0DS1FZzdnis1WQbjpNzoHqqJUXxd9jYY
https://www.youtube.com/watch?v=CyFj5ygqvd4&feature=youtu.be
Kommentarer
https://www.vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=17472&fbclid=IwAR32-2NS0T4sWfSHe-ggWTkiSVO0DS1FZzdnis1WQbjpNzoHqqJUXxd9jYY
Intressant. Stärker även min inställning till livsmolekylen koldioxid, som jag anser måste öka med ökat liv på planeten, samt inte orsakar nån skadlig global warming.
Intressant video. Låter mer sannolikt än den brett spridda förklaringen till hur olja kommit till.
And so, while lab bench analysis continues piling on the evidence every day that all of Earth's oil is biogenic fossil fuel, a pseudoscientific idea continues living on, and will probably continue doing so into the foreseeable future. As in so many other cases, the real key to the pseudoscience lies not so much in the specific claim, but in the ideology and historical context.
https://skeptoid.com/episodes/4616
.
Artikeln i Vaken (se länk ovan) är från 2009 och är alltså 10 år gammal. Som läget är nu och som det varit ett tag, så konsumeras globalt flera gånger mer olja än vad det hittas ny. Det finns stor risk för att alldeles för lite investeras i oljeutvinning, och att det inom några år kommer leda till en påtaglig brist på olja.
John, det har man hävdat i hur många år som hellst. För typ 10-15 år sedan hävdade Toyota tror jag det var, att oljan skulle vara slut 2014. Samtidigt spåddes en flygbiljett kosta 50,000kr mellan sverige och usa. Idag har vi facit, oljan är inte slut och man kan åka till usa för 3000kr.
Det är många som försöker använda diverse utopier för att lansera sina produkter, i Toyotas fall handlade det väl om nånting som hette Prius..
Jag kan inte hitta något hos Vaken om referentgranskning av deras artiklar...
Oljeutvinningen ligger långt under maxkapaciteten för att hålla priserna uppe. Precis som man gör med diamanter och guld.
Priset föll för några år sedan efter att Amerikanerna började med fracking vilket fick Saudiaraberna att känna sig hotade, de svarade med att typ fördubbla sin utvinning = det pumpades upp mer olja än man kunde sälja
Ingen av oss kommer leva den dagen oljan är slut.
Haha. Vem vill granska konspirationsteoretikerna?
Snubben i videon och artiklarna känns inte speciellt trovärdiga
Men han har en bra poäng. Hur man kan hävda att det är fossilt när den olja man hittar ligger på mycket lägre nivå nedåt än vad någon fossil någonsin hittats.
Han har ingen poäng. Man kan enkelt analysera den olja man hittar och ännu har ingen abiotisk olja hittats.
Javisst kommer det alltid finnas olja kvar, för en stor del kommer aldrig att hittas och även om den gör det, gäller det att den är lönsam att ta upp och att det finns tillräckliga resurser för att göra det.
Men stämmer det han säger, att en plats i USA som hade så gott som tömts på olja, nu årtionden senare har mycket mer olja än när platsen övergavs?
bejje, kan det inte vara så enkelt att en tidigare oupptäckt sfär läckt in olja till den tidigare fyndigheten?
Det finns ju inget motsatsförhållande att välja alternativa bränslen än Olja, oavsett hur blödiga hålen är just nu.
Vi har väldigt mycket som kommer att hända inom kort med Lignol för att ta ett exempel. En bioolja som går att göra både biobensin och biodiesel av, vilket man nu skalar upp i Rottneros för att kunna leverera stora volymer under 2021.
Lignol fås genom att ta bort Ligninet från trä i pappersbruken eftersom Ligning är negativt som innehåll i papper och skall bort. Det används inte heller idag till något annat vettigt eftersom bruken får mer svartlut att elda i sodapannorna än de behöver så det bortplockade ligninet är inte påverkande utan bara en restprodukt. Sedan får vi se hur mycket det går att skala upp, men för mig är detta något positivt eftersom det är en bio-produkt och att den inte kommer från Ryssland eller Venezuela utan den ligger helt i vår egna kontroll.
Frågan är vad som händer den dag (om den kommer) då det finns så gott som utsläppsfri bio bensin? Kommer då skatterna på 4000, 6000 kanske t.om. 8000 kr per år för nya bensinbilar tas bort eller är det som med diesel att regeringen inte vet vad man tankar, så även om du tankar miljövänligt så får du lik förbannat betala straffskatt som om du körde på vanlig bensin?
Jag tror på det senare, alltså kommer ingen vilja köra på det miljövänliga eftersom det knappast kommer vara billigare, inte i början i alla fall och vi straffas ändå med hög skatt för bensinanvändande trots att vanlig bensin inte används.
Kolla gärna på http://www.asposverige.se/2019/03/iea-2018-world-energy-outlook-peak-oil-ar-har/ och ställ er sedan frågan om "Oljan kommer att räcka i miljoner år"... = )
Bejje, tro inte att något kommer att bli billigare. Det viktiga med Lignol är att den är fossilfri och gjord på en restprodukt som massaindustrin verkligen vill bli av med och att den görs av rester i Sverige. Det ger oss en större säkerhet med att själva ha koll på flödet och tillverkningen och inte på samma sätt som nu bli helt beroende av omvärlden.
Nä, bilarna kommer fortfarande att klassas om bensin eller dieselbilar med samma form av utsläpp som idag av det mesta i röret, skillnaden är som sagt att utsläppens co2 inte kommer att öka balansen i atmosfären. Den stora nyttan blir att vi kan använda detta i alla befintliga bilar under de år som dessa kommer att rulla på våra vägar.
Det är som vanligt - de skrivna ord man tror på är de som överensstämmer med ens egna tro...
[quote=John2008]Kolla gärna på http://www.asposverige.se/2019/03/iea-2018-world-energy-outlook-peak-oil-ar-har/ och ställ er sedan frågan om "Oljan kommer att räcka i miljoner år"... = )[/
https://www.forbes.com/sites/michaellynch/2018/06/29/what-ever-happened-to-peak-oil/#37306ac8731a
”Unfortunately, very few people realize that the entire concerns about peak oil were based on misinformation or junk science. Specifically, the research was not scientific at all but statistical analysis so badly done that it wouldn’t pass a first-year college course.”
Nä kanske inte miljoner år. Det får vi aldrig veta för ingen av oss kommer leva dagen då oljan är slut
Men det är väl ingen som tror att mänskligheten kommer att försöka bränna upp återstående oljereserver när nackdelarna med oljan är så stor? Någon måste väl ha märkt att elbilar börjat blanda in sig i trafiken och att det bara är början. Om man inte ser klimatproblem så finns det ju andra miljönackdelar med oljan som inte går att bortse ifrån.
Ett och annat folkrättsligt problem finns med olja också. En bredd av alternativ är bra för världsfreden.
Så skänker Sverige möjligheten till tusentals jobb och miljardintäkter till Ryssland
https://nyheteridag.se/sa-skanker-sverige-mojligheten-till-tusentals-jobb-och-miljardintakter-till-ryssland/?fbclid=IwAR1BDPIxpTBbEeqGp1rC3fXr0bItL-pxcs_hwEyBvSz_TZvP6vdB2H6k9wc
Does the Earth re-fuel itself?
http://www.gasandoil.com/news/features/6ac3a54c7ed08ee68b50541cf93b45e7?fbclid=IwAR1gsCNApgeOw9tr0R5mkDFlOBir17G1U6KZIMnaYe3lOZnjGHmbKaLHCxI
PROOF Oil IS NOT a Fossil Fuel (Petroleum IS NOT Dinosaurs!! It's Natural!!) | Fe PROOF 22
https://www.youtube.com/watch?v=oLCHc8kTmbU
El är ett stort problem. Tillgången på el totalt i Sverige är inte problemet utan snarare eltillgången i bostadsområden där folk ska ladda.
Säg i en framtid där alla har elbilar. Ett garage som rymmer 100 elbilar och elkablar och säkringar till fastigheten måste vara dimensionerade att klara att alla laddar samtidigt. Visst, det kanske aldrig kommer hända att alla 100 laddar samtidigt, men det måste vara dimensionerat för det, annars kan problem uppstå om alla skulle göra det.
Säg att det är riktig snålladdning på bara 5kw, då ska elkablar och eltillförsel till området (förutom alla lägenheters elförbrukning) klara 500kw eller 500 000 watt. Mer rimligt är väl i alla fall 11kw laddning vilket så skulle innebära 1 miljon 100 000 watt. Inte i faktiskt förbrukning, men systemet måste vara dimensionerat för det.
Nu får ni som faktiskt är elektriker får gärna rätt amig för jag är ingen elektriker, men att det blir en jävla massa Ampere det kan handla om i värsta fall är väl klart. En förbrukning som området idag inte klarar av med de kablar de har installerade.
Snittbilen rullar 4 mil om dagen vilket betyder ca 8kWh el.
Bilen står säkert 12 h om dagen i garaget vilket betyder att det krävs i snitt 670 W att ladda.
Din uträkning är totalt missvisande, i snitt 670 W per bil är inget problem alls.
Sedan är det rimligt att vi har kvar mackar där man laddar om man behöver mycket el snabbt.
Du tänker nog lite galet här. Man kan inte beräkna eltillförseln till ett område efter vad som kanske är en normal dag.
Vad händer i så fall om majoriteten är på semester och kommer tillbaka med "tom tank" och resten har gjort långa resor under dagen och har så gått som tomt också. Helt plötsligt kanske 80 av 100 bilar behöver ladda nästan från tomt till fullt i 11kW.
880kW och det är bara just det garaget (mitt garage). Övriga som bor i området, uppskattningsvis 300 bilar till måste också laddas, säg att 150st av dom måste ladda samtidigt som de 80 i mitt garage, ytterligare 1650kW = 2530kW mer i belastning för nätet i områden jämfört med idag. (ja lite missvisande är det eftersom jag vet om 2st laddare i området idag, men inte långt ifrån.
Och då har man inte heller tagit höjd för att även om det sker en gång på 5 år, så kanske nästan alla bilar behöver ladda samtidigt. Visst, det är osannolikt, men inte omöjligt.
Ju fler bilar du har i ett garage desto jämnare blir förbrukningen.
Man ska inte snabbladda hemma.
Med snittbilen i Sverige som kör 4 mil om dagen blir det inte mer än 670 W om bilarna i snitt står 12 h.
Man ska självklart begränsa uttagen så man inte kan ladda med högre effekt än så.
Man ska inte dimensionera hemladdning för snabbladdning, snabbladdning ska ske på en laddmack.
Många som kommer hem lagar mat och duschar.
En varmvattenberedare tar oftast 4kW och min spis är specad för 12 kW!
Elbilshatare överdriver så infernaliskt, över 50% av bilarna som säljs i Norge är laddbara numera. Har de jätteproblem?
Om samtliga bilar i Sverige genast kördes enbart på el så motsvarar det 6-7% av vår elanvändning eller hälften så mycket som vi exporterar varje år!
Folks liv ser olika ut. I mitt fall finns inte möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet, så elbil är ju uteslutet just idag.
Och bara för att snittbilen kör 4 mil per dag så innebär ju inte det att vissa inte kör mycket mer än så per dag och även om vi tar de som bara kör lite per dag så kommer de också ha ett gäng dagar varje år där de önskade att de hade haft bensinbil.
T.ex. de kommer hem efter en resa och har tomt i "tanken". De sätter på laddningen som ger så lite att det skulle ta över ett dygn att ladda fullt, men de har bara tid att slänga i sig mat, för sen ska ungarna iväg på fotbollen som ligger 2 mil bort osv. De har bråttom också så det blir en del accelerationer och hastighet på 120km/h.
Ja jag skulle säkert kunna hitta hur många scenarion som helst där man hade önskat att man hade en fossilbil, men insåg att man betalade dubbelt så mycket för en elbil som ger mycket mer ångest.
Men du har ju rätt i en sak att i de flestas vanliga vardag så är det inga problem förutsatt att man kan ladda hemma och/eller på jobbet vilket väldigt många inte har, men om vi bortser från den jätteviktiga faktorn så kommer det ändå uppstår många gånger under året då det blir problem.
Detta kommer bara lösas den dag då det finns i närheten lika många laddstationer som det finns bensinstationer idag samt att laddningen tar 5min som man sett att något företag ger sken av att det ska ta på deras kommande elbil samt att man kommer mer än 50 mil på en laddning oavsett om du stampar gasen i botten och har AC på osv vilket inte är några problem med många fossilbilar.
Du får nog kategoriseras till en av de mest problematiserande elbilsskeptikerna jag läst faktiskt.
Arbetar på ett företag där samtliga bilar, ca 30st, är laddhybrider utom en som är ren elbil.
Det kommer snabbt att bli fler elbilar här.
Norge har upptäckt ngt som vi är för korkade att inse kanske.
Men du har rätt i att vi måste ha fler laddmackar.
Jag försöker se verkligheten bara. Jag gillar elbilar i sig som teknik och gällande utsläpp osv, men jag tror att en elbil kommer göra min vardag sämre.
Som jag sagt tidigare många gånger så finns inte tillgång till laddning där många människor bor. Bor man i villa kan man lösa det själv, men gör man inte det är det svårare, nästan omöjligt. Att be hyresvärden installera en laddstolpe åt dig bara för att du köpt elbil kommer för de flesta inte lyckas.
Och som sagt, där jag och många många andra jobbar finns inte heller tillgång till laddning. En snubbe på jobbet kopplade in sig på 230v 10A i garaget men fick genast stark kritik från fastighetsskötaren och ett argt och förbjudande mail gick ut till alla anställda från cheferna.
Dessa två saker är det största hindret idag. Andra saker som jag tagit upp om räckvidd och laddningstid är så klart problematiska men inte alls lika allvarliga som de två första om man har tid att slöa bort i livet i form av väntande.
Ja det var en mer nyanserad kommentar och visst är det så att det knappast funkar för alla men de det funkar för gör ju att efterfrågan på fossilt minskar så priset kanske går ner för att köra fossilbil om snabb omställning sker till elbilar.
Man kan ju hoppas, men går priset ner för mycket på fossila bränslen så kommer regeringen se sin chans att återigen lägga till extra skatt när det inte märks lika mycket.
Hur stor skillnad är det i skatt på en kWh bensin och samma energimängd el? Det borde vara det rimliga sättet att ta ut skatt. Väljer man en ineffektiv drivlina så kostar det mer.
Läste att i Illinios USA ville man höja elbilsskatten med 5600%, för där var för många elbilar nu så skatteintäkterna sinade. Minns inte riktigt exakta summa på registreringsavgiften, men gick från 170:- till 9500:-/år nånstans.
Detsamma kommer det att bli här, det är bara en tidsfråga.
Tror mera på km-skatt för all typer av fordon men det ligger nog ändå en bra bit framåt i tiden för det måste ju lösas på nåt enkelt sätt rent tekniskt också. Att Trump-landet straffbeskattar miljövänligare fordon är ju inte direkt förvånande trots allt.
Att EU skulle beskatta miljövänligare fordon hårdare än fossilbränsledrivna har jag mycket svårt att tro.
Pi, jag menar bara att det kommer bli nån form av beskattning på elbilar även här vad tiden lider, inte heller att de skulle beskattas hårdare än fossildrivna, vilket jag inte tror de vill i USA heller.
Vet inte hur du kom fram till att Trump-landet vill straffbeskatta miljövänliga bilar, som du skriver.
ffodil,
Oljebolagen har enorma skattelättnader i USA som ger dem en konkurrensfördel gentemot andra energislag
Frågan är bara hur en regering ska motivera det i så fall. Nu har ju regeringen det lätt. Man höjer skatterna på fossila bränslen samt själva bilen i sig som går på fossila bränslen med motiveringen at man ska ge bonus till det som är bra för miljön och straffa det som är dåligt för miljön (Bonus/Malus).
Hur ska man motivera straffskatt på el eller elbilar? Om el och elbilar i framtiden blir "Malus", vad blir då "Bonus"? Känns ju inte rimligt att straffskatta elbilister utan att ha ett alternativ som är "bonus" så att säga.
Låter ju riktigt illa om Miljöpartiet i framtiden skulle säga: "Jo vi hade ju bonus/malus när fossila bränslen användes så därför premierade vi elbilar, men nu när bara elbilar finns så får vi inte in den skatt vi tidigare fick och vi har inga andra alternativ att erbjuda er i form av "Bonus" så därför måste alla straffbeskattas som om ni körde fossila bilar idag".
Låter inte rimligt för fem öre.
bejje, så klart låter det inte rimligt, precis som det inte gör nu heller. Vad regeringen består av idag, då är allt omöjligt möjligt vad gäller skatter och när skatteintäkterna sinar från fossila drivmedel hittar man garanterat omöjliga idiotgrejer i vanlig ordning för att beskatta även elbilar.
Personligen tror jag att hur vi än vänder och vrider på det med val av bil, samt annat, kommer vi inte undan billigare, mer än marginellt. Ser man något som blir billigt är det enkelt att lägga extra skatt på det. Det ser vi på allt även om man smyger in skatterna så vi hinner vänja oss och därför inte reagerar som vi borde göra. Vilka sjuka motiveringar regeringen än hittar på för att lägga skatter på nåt, så sväljer folket det som alltid.
Ja som jag sa tidigare, om bränslet skulle plötsligt gå ner i pris till säg 13kr (utan skattesänkning) så lär regeringen se tillfället ochb ta det genom att passa på att höja skatten när grundpriset är lågt för att ingen ska märka det.
literpriset på bensin och diesel får vara högst sju kronor. Allt därutöver är för mycket.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/?fbclid=IwAR1Sq65j1WvWJiYw6_tTpnu1k1ME6jdZEeZrl5b_a9A3wVEVNkrAbjJ7hqQ
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.