Skall byta bil efter att kört diesel från 90 talet till i dag och över 70000 disel mil bakom mig.
Har varit ute och testat volvo v60 i bensin och diesel utförandet och båda med automat och en kallstart.
Numera är minsta motorerna från volvo på 150 hk, D2an är utgången från nu.
Körde en sträcka på 4,5 mil med båda bilarna på fart hållare i laglig fartpå varierad landsväg med en mängd korsningar och stopp och dieselt bilen drog på mätaren 0,61 och bensin bilen 0,68.
Pris skillnaden på dessa bilar med dom motorerna var över 50 tusen kronor!!!
Testade också två skoda octavia bilar, bensin och diesel på samma väg avsnitt och pris skillnaden där är ca 25 tusen mellan bensin och diesel.
Skodas octavia 2 liters diesel på samma väg och på farthållare drog 0,55 under liknande förhållanden.
Körde också skodas flong nya tre cylindriga 1 liters motor med tre cylindrar och 115 hk och då hamnade förbrukningen på 0,47.
Kanske inte helt rätt jämförelse med "färd datorerna" men en finger visning om dagens motorer är snåla.
Vad man får komma ihåg är väl att en pressad bensin bil har en tendens att dra mer än motsvarande diesel.
Sedan så är det ganska skönt att aldrig höra motorn inne i kupen vilket man gör på alla diesel bilar upp till ca 40-60 km/h
Pris skillnaderna är ju inte att föringa om man är en vanlig svensson med vanlig normal körning till och från jobbet och dagis.
Varför jag skall byta bil är att jag har bytt livs stil och kör numera 70% av körningen i stads miljö och då mår en diesel bil inte helt bra av pga att den har svårt eller tar lång tid på sig att få upp motor tempen på vintern.
Jag märker nu med alla kort körningar på 4-10km att motorn flera ggr per tank går upp på renings mode(regenerering) av partickel filtret. Dvs tomgångs varv på 1100 varv och att den dynamiska bränsle värdet stiger på färd datorn och det håller kanske i sig i typ en kvart, hinner den tiden inte att gå ut innan jag är framme så påbörjas en ny regenerering näste resa och i bland tar jag en mils extra körning för att jag ser detta fenomen.
Det är iofs inga problem med detta bara att den tar nån dl extra soppa och att det inte känns bra när man vet vad det handlar om.
Om man tar tex Fords dieslar så är det inte ovanligt att verkstaden får demontera kat och partickel filter och rensa dessa manuellt men min känsla är att med sådan körning så kan det inte vara bra över lång tid om man skall ha kvar bilen.
Sedan så med alla hot om höjda skatter och myndighets beslut som hägrar så kan det vara klokt att byta till en snål bensin bil.
Hybrid kanske är bra men är tveksam då dom jag testat (nero, iq och toyotas cht) på denna vägsträcka inte går billigare än dessa bilar utan jag skulle nog vilja ha en effektiv ladd hybrid om jag skulle köpa så att jag kan snål köra till jobbet och så inne i stan men då är man väl direkt 100 tusen upp på priset.
Sedan kompisens outlander som han var lyrisk över första sommaren men nu två år senare så är han så läss att hålla på med dyngiga sladden dag och morgon året om och när familjen drar till fjällen eller torpet så ligger förbrukningen på litern drygt.
Vissa helt sjuka byggen som figurerar tycker jag det är med elhybrider som vissa märken har och när dom går på bensin eller diesel så är dom motorer med typ största miljö bovarna med 200 till 300hk och en prislapp på 500000:-, viket skämt
Det är inga lätte val att köpa en svensson bil framöver har jag i alla fall märkt.
Kommentarer
Jag kan kommentera mina erfarenheter från Volvo V60 (fast S60 för min del)
Körde en S60 T5 , 245hk, som är den nya VEA-motorn (Volvos egen 4-cylindriga) och låg och snittade ca 0,68-0,72 med den och då var det en mix med en god del stadstrafik och till största delen resten motorväg. Detta är en 8-växlad automat.
Nu är S60cc har jag D3 med 150hk och automat, 8-växlad och nu snittar jag 0,52-0,55 med ungefär samma mix som med T5:an
Har kört en del V60 T4 aut och den drar lite mindre än T5:an, men inte så stor skillnad, kanske 3-5 decimaler.
Moderna bensinare är snåla om man vill, men visst, det är lättare att få dem att dra mer än det är med en Diesel.
Om valet var att köpa privat så hade jag valt en bensinare idag.
Mina två senaste bilar är lite mindre än Robbans - en Golf Variant 1,6 TDI -12 och en Golf SV 1,2TSI -15. Båda manuellt växlade. Jag bedömde grovt räknat att byte ifrån dieseln till bensinaren skulle kosta mig runt 1 dl/mil i högre bränsleförbrukning men där tog jag lite fel. I verkligheten kan jag inte se nån signifikant skillnad sett på årsbasis (eller för den delen mellan tanknings-tillfällena vid samma årstid) vilket givetvis varit positivt - inte minst för att jag upplever bensinaren som mera flexibel, mycket mera tystgående och den kräver inte lika mycket växlande - märkligt kanske eftersom den har klart lägre maximalt vridmoment. Just flexibiliteten är ju det som ger färre växlingar och med bensinare kan man många gånger hoppa över en växel vid uppväxlingar - nåt som knappast var möjligt med dieseln. Så jag saknar absolut inte dieseln men det hade kanske varit annorlunda om jag jämfört en större diesel med min nuvarande, lilla bensinare. Men det hade ju inte heller varit riktigt rättvist tycker jag.
Det är väl det som jag också märkt med dom bensin bilar jag provkört över dom få mil det varit iofs.
Jag har en känsla av att vi som kört diesel inte har hängt med bensin bilarnas utväckling på sista åren.
Och det oros måln som hägrar över dieselns framtid.
Bytte själv tillbaka fr diesel till bensin för miljöns skull.....även Om jag funderade länge på valet. Det är extremt många faktorer som spelar in å kommande skatter är ju ett skämt. Otydligheten är ju enorm för oss konsumenter....
Mso, en Skoda Octavia CNG, alltså gasdriven kan ju vara ett bra alternativ, speciellt med tanke på den dominerande stadskörningen.
Japp . Det blev en ny Octavia med den nya micromotorn trepipen 1,0tsi på en liter och 115 hk, 200nm vid 2000 varv och 150nm vid 1500 varv. Går som ett skott (förhållandevis) . Kommer nog att göra en tråd lika en del andra
Tufft med CNG i norrland. Som sagt det blev en micro trepiare
Mycket snack om dieselbilens vara eller inte vara.
Ingen pratar om diesel so bränsle. Det finns ju en förnybar diesel HVO som har 33% mindre partikelutsläpp och är en förnybart bränsle.
Varför pratar ingem om detta bränsle??
Jo det är många som pratar om detta på detta forum. Men då måste du läsa alla trådar och allt som skrivs.
För att bränslet fortfarande är riktat mot transportsektorn och tunga dieselfordon som legat före på den punkten. Även här måste tillverkaren ge sitt uttryckliga godkännande före användning. PSA har tydligen godkänt vissa motorer för HVO100.
Minimikravet för alla fordon är Euro 5 & 6. Plus att soppan är ~1kr dyrare än annan diesel vilket är direkt obra på alla sätt för en lastbil som snittar 4L/milen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.