Sverige må kjøpe flere el biler eller dieselbiler for å få ned CO2 utslipp, bensin duger ikke her
Norge knuser Europas bilpark vedrørende CO 2 utslip best i klassen,Sverige på 17 plass
Uppdaterat: 2018-04-22 17:07
Sverige må kjøpe flere el biler eller dieselbiler for å få ned CO2 utslipp, bensin duger ikke her
Kommentarer
https://www.dinside.no/motor/norske-biler-best-av-samtlige-i-co-utviklingen/69716010
Man måste nog räkna total CO2-användning per capita. Annars blir jämförelsen orättvis. Gör man det så släpper varje svensk i genomsnitt ut en mindre mängd CO2 jämfört med Ola Nordmann.
#3 Nå var det bilparkens utslipp saken gjelder
Hmm, vad händer med de 2 miljoner fat olja som Norge pumpar upp varje dag?
Bidrar inte det till utsläppen av CO2 oavsett vad just ni kör era bilar på?
Men plast och andra industriprodukter är ju ett annat konto...
Det er fortsatt bilparkens utslipp saken gjelder, ikke om hvor mye olje som blir pumpet opp. Da kan en snu på flisa og nevne at Sverige har en industri bilproduksjon som bruker olje/bensin etter ferdig produkt som genererer CO2 utslipp, rapporten handler om at Sverige har en bilpark som genererer CO2 utslipp og havner på en 17 plass i Europa kjøp mere el eller diesel bil for mindre CO2
Näpp, dags att göra som Norge för att styra marknaden!
Tittar man på deklarerad förbrukning eller såld mängd bränsle? Vi alla vet ju att en hybrid deklarerad till exempelvis 0,2 oftast inte är ens i närheten av detta.
Svenskens förkärlek till stora, tunga och bränsletörstiga bilar håller i sig, så inte konstigt med en dålig placering vad gäller utsläpp av fossilt koldioxid.
John - och orsaken är förmodligen till stor del våra förhållandevis frikostiga tjänstebils-regler. Merkostnaden för att "maxa" inom befintligt regelverk är i många fall förhållandevis låg jämfört med att välja t ex en C-segmentsbil.
15,39 för dieseln och 15,52 för bensinen i dag.
Fortsätter det en bit till kommer vissa att börja fundera på vad dom sitter i.
Att köra en liten ny bensin 4wd suv som drar 0,75 utan att pressas , kanske man funderar då.
Ändå är bränslet billigt idag mot vad det kommer att kosta framöver.
Fast 0,75 l/mil - det är väl egentligen inte mycket att deppa över,
Under tian för E85, då blir det avsevärt billigare att vara miljövänlig och samtidigt få lite mer kraft!
Han är bara bitter för att de får betala 270 000 norska för en Ford Focus 1.0 ;)
Jo jag kör 3000 mil om år så att jag kör min bil mer än 2dl snålare är av viss vikt ändå för mig.
0,75 är sjukt mycket för en liten mini suv 2018 som pensionärs körs.
mso 1000 - vilken "mini SUV" talar du om ? Och om nu händelsevis din älskade Octavia snittar på 0,55 på årsbasis så går det trots allt inte att jämföra med nån annan som kanske inte alls bor så långt uppe i norr som du utan oftare tvingas köra i helt andra trafikmiljöer.
Och jag själv har aldrig underskridit 2000 mil/år under mitt 50-åriga bilägarliv och ofta haft 3000--5000 mil/år men ändå är bensinkostnaden inte på nåt sätt den övergripande kostnadsposten för bilägande även om det givetvis är positivt med lägre snittförbrukning. Men det går aldrig att jämföra sin egen bil och körmönster och den snittförbrukning man har med andras.
Helt korrekt! Det är därför exempelvis Spritmonitor är ovesäntlig information för andra än de fåtal som lägger in sina värden.
MVH AL
mso 1000 - det var ju trots allt inget som framgick tidigare men jag vidhåller att det är närmast omöjligt att jämföra bränsleförbrukning mellan olika individer och olika bilmodeller.
Pi. Jag tänker på en pensionär som kör sin årsgamla bensin mocca 4wd med automat och han pendlar till 98%mellan stan och stugan och jag är 100 säker på att han aldrig överskridit 100km/h
Bara ett exempel.
Och visst är bränslekostnaden lite sekundär men mina (3) nya bilarna har jag ändå känt mig som en klar vinnare ekonomiskt utslaget under tid och jämfört med många.
Ja så är det att det inte går att jämföra.
Det finns små suvar med snåldiesel som tar betydligt mer än det.
För att inte tala om kompisen som köpte en ny V50 d2 när den kom och tänkte att snåldiesel skulle finansiera lite av sitt första nybilsköp.
Han bytte efter ett år och han snittade 07-08 på sin tremils pendling genom stan.
Han gick tillbaka till gammbilar.
Hur stor blev den värdeminskningen? Räcker 100.000kr? Låter som en usel affär, bara för att bilen drog ett par dl mer än förväntat...
Ibland får man bita i det sura äpplet när man inte läser på tillräckligt och inser sin körstil.
Nåja - det hade säkert blivit betydligt bättre ekonomiskt att behålla bilen lite längre för din kompis, mso 1000.
Skillnaden är sverige är med i EU norge är inte med.
Ju fler som använder Spritmonitor desto bättre blir den
Har du en stor grund och majoriteten ligger mellan säg 0,5 och 0,7 så vet du hur den bilen generellt sett förbrukar för just, majoriteten. Då är man av med extremerna som inte kan köra bil eller är ovanligt bra på att köra bil.
Är det inte så att den minoritet som bryr sig om bränsleförbrukningen orkar engagera sig i att lägga in sina tankningar i Spritmonitor och därigenom får man generellt för låga siffror? De som bara tankar när det behövs kanske inte har lust att lägga ner tid på sånt och vet inte att de själva påverkar förbrukningen.
Gissar att Mäkinens inlägg ovan är beskriver verkligheten rätt bra. Även undertecknad är för lat för att engagera mig i att ta fram mobilen, starta appen och fylla i alla uppgifter vid tankning - även om jag av nån anledning faktiskt gör ungefär detta manuellt i min "bildagbok" vid varje tankning. Medan hustrun bara tankar och struntar i att skriva ner vad hon tankat. Så gissningsvis är dessa siffror via Spritmonitor kanske inte så representativa som de kan verka för de representerar nog ändå bara en bråkdel av ägare av varje bilmodell. Däremot kan det ju vara intressant som egen statistik men det är en annan sak.
Inbillar mig och tror att ungefär 1% av bil ägarna vet vad deras bil tar.
En del kollade en gång på en långresa för tre är sedan och fick 0,58 och då är det det man tror den tar.
Jag vet att många har förbrukning på över 2 dl mer än vad man tror och dom flästa kan inte bry sig mindre så enkelt är det då det går på autogiro.
Lite kul när man åkte med en kille med en ix och han säger under 0,6 och när vi tittar i färd datorn som han aldrig tittar på då står den på 0.86 över 1400 mil.
Och det var en snåldiesel.
Jag tror däremot att betalar du 350 tusen för en Prius då kör du litte anpassat och vill ha lite koll.
Det är vad jag tror och tycker mig se.
Jag själv noterar alla tankningar i en excelfil tillsammans med alla andra kostnader bilen för med sig. Samma sak med hustruns bil, men där får jag kvittona av henne för hon har inget intresse i resultatet.
Som några konstaterat så tror folk en massa saker om vad de betalar för att åka bil, men för mig sitter det kvar att mäta och veta. Att siffrorna sen inte är grunden för vilket bilval man gör nästa gång är en helt annan sak. Bilägande är inget jag ser rationellt på.
Om det nu vore så skulle ju inte alla V70 över 2.000 mil ha en förbrukning på mellan 7,24 och 16,39...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.