Når diesel får så mye pepper her på forumet av folk som vet, så satser Mercedes på dieselhybrider, hva vet de som ikke vi vet? https://sol.no/artikkel/http%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fbroom%2F9722715%2F
Mercedes satser på Dieselhybrider
Uppdaterat: 2018-03-08 14:06
Kommentarer
Även Audi har dieselhybrid i utbudet.
Q7 dieselhybrid var tydligen väldigt fördelaktig som tjänstebil i Belgien just för att den drar lite bränsle när strömmen är slut.
Ja en dieselhybrid skulle ju faktiskt kunna fungera även i känsliga miljöer men tyvärr har miljöopinionen i Sverige gått i spinn över dieseldrift. Så i takt med att dieselbilförsäljningen går ned går växthusgasutsläppen upp. Svante Axelsson som är regeringens förlängda arm när det gäller klimatomställningen förordar el, laddhybrider och gas när det gäller tjänstebilar. Samtidigt är han förvånad över att inte biodrivmedelsproducenter satsar hårdare. Men vem vill satsa i en bransch som inte har ett politiskt och opinionsmässigt helhjärtat stöd?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/bilarnas-utslapp-skapar-akut-lage/
Snacka om undvikande svar på kommentaren och frågan gällande dieselbilars minskning och om det är bra (artikeln i DN).
Ja artikeln i DN är ju en tragisk läsning.
Elektrifieringen menar man skall rädda jorden från undergång. Vad han dock inte talar om är att elektrifieringen kräver stora mängder fossila bränslen för att produceras. Dessutom skapar det nya problem, där radioaktiva restprodukter torde vara det mest bekymmersfulla.
Jag har inget emot nya lösningar. Men de måste ske på lång sikt och vara globalt enhetliga för att vara meningsfulla. Och där har inte politikerna lyckats.
MVH AL
Diesel är dött bara att inse. Snart är alla dieselbilar förbjudna.
Ja det är nog en utveckling vi går mot - i alla fall på kort sikt och särskilt när sensationsmedia får sätta agendan.
Men det man måste tänka på är att andra länder inte tänker på samma sätt som vi i Sverige. De har helt enkelt en helt annan uppfattning. Och de gillar både diesel som fossildrift.
Sedan är det inte bara bilar som drivs med diesel. Det finns många andra transporter som också är dieselberoende. Men det berättar man inte alltid...
MVH AL
Plus funderingen över vad vi gör av all överbliven diesel när vi tillverkat bensinen.
Jag är mer hoppfull. BMW, MB, PSA m.fl visar upp nästa generations dieselmotorer med extremt låga utsläpp av både partiklar och kväveoxider och där reningen mer eller mindre är "inbyggd" i motorn.
Ser man bara till att godkänna HVO och annan syntetisk diesel så tror jag att dieseln kommer att komma tillbaka starkare än någonsin.
Det som var dyrt i går behöver inte vara dyrt i morgon.
Bevisligen har iaf BMW, MB och PSA lyckats få ekonomi i det, annars skulle de inte ta fram motorerna.
På moderna dieslar behöver man inte byta partikelfilter. De är självrenande.
Så kan det gå när man valt att satsa på dieselmotorer och sen plötsligt inser hur fel ute man är, då får man försöka lura folk att det är miljövänligt för att försöka rädda upp situationen, paniken sprider sig, undrar om det finns dom som går på det en gång till????
Ja, det skulle inte förvåna mig :)
Trollkommentar som ryker av okunskap.
Det tror jag inte, det är bara att se vad som är på gång för att inse att detta är en återvändsgränd!
Här kommer lite tips på läsning ;)
https://www.google.se/search?safe=off&ei=bG2hWuWcKsOWsAe6_rrYBQ&q=diesel+d%C3%B6dsd%C3%B6mt&oq=diesel+d%C3%B6dsd%C3%B6mt&gs_l=psy-ab.3..33i160k1.12427.23699.0.24385.10.10.0.0.0.0.791.2260.0j3j3j1j6-1.8.0....0...1c.1.64.psy-ab..2.8.2254...0j0i131i67k1j0i67k1j0i131k1j0i13k1j0i13i30k1j0i8i13i30k1j0i8i13i10i30k1.0.UmjFZ7Zdf68
Dom bästa dieselmotorerna är faktiskt miljövänliga t ex map NOx. Utöver dessa finns det gott om bensinbilar som släpper ut mer NOx. Svårt att tro men enkelt att ta reda på.
Vad jag vet har aldrig en förbränningsmotor varit miljövänlig, sen finns det skillnader i hur mycket de släpper ut, men diesel kommer att försvinna då det är svårt och kostsamt att rena
Vätgasförbränningsmotor får väl nästan anses som miljövänlig trots allt?
För övrigt vet jag inte varför ett partikelfilter till bensin skulle vara så mycket billigare och enklare än till diesel.
Och bensinare kräver katalysator och antagligen kommer det än större krav sedan.
Dessutom kräver bensinare speciella tanksystem med lyftning genom filter.
Och så vidare...
Så du tror att en fossilhybrid är framtiden...?
Hur ofta?
Jag känner INGEN med dieselbil som har ojat sig över det.
Däremot massa andra fel (bensin eller diesel eller annat), som motorproblem, luftfjädring (klassiker känns det som), söndriga katalysatorer (riktigt gamla bilar) länkarmar och så vidare.
Visst kan jag det, och man skall vara medveten om att det är YTTERST få som skriver "Jag har inte behövt byta mitt partikelfilter på 20.000 mil. Det fungerar ypperligt" emedan det är en klart större tendens att skriva "Vilket jävla skit detta är. Partikelfiltret som skall hålla hela bilen har givit upp efter bara 15.000 mil!"
Google is your friend, brukar det ju heta, men tyvärr är Google inte så bra på källkritik.
En förbränningsmotor för vätgas släpper också NOx!
Enda möjligheten att slippa orena avgaser med en sådan motor är att köra på ren vätgas och ren syrgas.
Nu tror jag dock att reningstekniken kommer att utvecklas och även förbränningsmotorerna oavsett drivmedel.
Men jag hoppas på en utveckling till drift med LBG som kan stöttas med LNG.
Tyvärr bara samanfattning om man inte köper:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036031990200157X
En rätt byggd motor ger nära nollutsläpp på kväveoxider.
Sida 3-17:
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelcells/tech_validation/pdfs/fcm03r0.pdf
Som jag skrivit och visat i en tidigare tråd, är detta ett icke-problem p g a att handeln är global.
Så är även utsläppen, märk väl...
Alltså kommer det hit massa skräp från alla andra länder, även om hela sverige skulle vara utsläppsfritt.
Så även på antarktis och arktis hittar man utsläpp från människans aktivitet, och sot som får isarna att smälta snabbare.
Och som jag redan har påvisat betyder detta att det bränsle som vi sparar in här i Sverige istället omsätts på annan plats i den globala ekonomin (givet förändringen i utbudet) och därmed blir förändringen av de globala utsläppet också noll. Det är därför som globala utsläpp inte kan bekämpas av några separatister uppe i norr, utan måste ske via breda politiska samtal. Och där är vi inte idag.
Men amerikanerna tackar säkert MP för att de kan tanka sina bilar billigare, eller köra en runda extra med sina hangarfartyg utan att det kostar dem mer. Det är nämligen konsekvensen av de förändrade priserna. Vi kör mindre (det är ju dyrare), och USA kör mer (de bränner upp vårt utbudsöverskott)
Det är av denna anledning som jag anser att koldioxidfaktorn bör plockas bort ur det svenska bränslepriserna. Den är nämligen verkningslös mot de globala utsläppen.
MVH AL
Att gå omvägen med att som idag använda vätgas för att framställa HVO diesel som i sin tur kräver motorer med dyrbara reningssystem för att bränna bort sotpartiklar och urea för NOx bekämpning verkar oklokt.
Nu tillverkas redan bussar, sopbilar ,traktorer, tåg, personbilar, elcyklar, truckar,långtradare som går på vätgas som kan produceras på många olika sätt av tex biogas, alger, bakterier, fotosyntes, sönderdela vatten med hjälp av el, förgasning av skogsråvara eller andra växtdelar.
Då behövs inte längre några mindre effektiva (fräscha) dieselmotorer som bullrar i vårt samhälle och som aldrig blir utsläppsfria.
Mercedes. Ut med bensin inn med diesel, ser ut som en av de virkelig store har mer tro på diesel en folk flest. De som sitter på teknikken vet nok best. https://www.dinside.no/motor/genve-mercedes-satser-pa-diesel-i-fornyet-c-klasse/69580289
Det ovan skrivna är populism och som så ofta med den, är resonemangen grovt förenklade och detta för att vem som helst ska kunna "förstå hur det fungerar".
Med råolja är den ekonomiska verkligheten betydligt mer komplicerad. Förutom tillgång och efterfrågan, bestäms priset på olja av marknadssentimentet och även av terminsmarknaderna på råvarubörserna där det handlas av hedgare och spekulanter. Vidare har olika länder olika skatter som i sig gör att slutpriset på fossila bränslen ut till kund kan variera högst påtagligt.
https://www.youtube.com/watch?v=hyqprG1pDzE
Läs mer på http://ravarumarknaden.se/vad-bestammer-oljepriset/ och
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/ravaror/striden-om-oljepriset-948381
Talet om att ”om vi här i Sverige använder mindre med fossilt bränsle spelar det ingen roll för någon annan i världen bränner ändå upp det och ett för dem lägre pris”, ter sig mycket långsökt när man lärt sig mer om hur oljehandeln fungerar.
Angående globala klimatet, verkar AL ha missat Parisavtalet från år 2015 som innebär följande nedan och som finns på http://www.regeringen.se/regeringens-politik/parisavtalet/:
"I december 2015 enades världens länder om ett nytt klimatavtal som binder alla länder och ska börja gälla senast år 2020. Den globala temperaturökningen ska hållas långt under 2 grader och vi ska jobba för att den ska stanna vid 1,5 grader. Avtalet trädde i kraft i november 2016 och nu fortsätter arbetet med att genomföra avtalet. På den här sidan samlar vi all information om regeringens arbete kring Parisavtalet."
Mr Positiv igång igen. Inte mycket glädje i ditt liv ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.