Jag fortsätter alltså som hittills - och betalar glatt för 98 oktan. Jag chansar inte, och staten ska inte få äventyra min egendom. Staten har ju aldrig något ansvar, som bekant!
Mer E10 i bensinen och följdskador
Uppdaterat: 2021-04-23 21:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Kommentarer
Kunde vara intressant att höra vad det är för följdproblem som du ser ska komma, när andra länder i Europa har haft detta bränsle i flera år?
Vi har en äldre fordonspark än större delen av Europa. Det är främst äldre bilar som inte har material som är anpassade för etanol.
Njaa, tror inte så mycket på det Mäkinen. Kolla på Bilswedens lista de har tagit fram och publicerat i veckan som gick över E10 i olika bilmodeller. Visst finns det modeller som inte kan använda E10, men i det stora hela så är det undantagsfall och bilar som är bra gamla.
https://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/Miljo/Klimat/e10
Ja, det börjar bli ett tag sen förgasarna försvann, men än så länge finns det många kvar. Jag har inte sett något liknande för motorcyklar.
En sak här glöms bort när det gäller E10 och det är direktinsprutade motorer typ Opels 2,2 l directinsprutade motor. Där avråds det för högre inblandning en E5. VW t.ex har väl också direktinsprutade eller?
På den tiden E85 var som hetast (dvs innan snåldiesel blev melodin för dagen) fanns en websida kallad ungefär "blandtanka.nu" där man kunde rapportera in hur stor andel E85 man körde med. Vi hade en 740 från -88 (88B, med katalysator för att vara exakt), och den gick utmärkt att tanka 50/50 med E85 och bensin 95 på sommaren. Den blev litet trögstartad och motorn kunde dö när man stannade vid rödljus t ex, så min fru var inte helt entusiastisk. :) På vintern fick man nöja sig med 1/3 E85, annars var det svårt att få igång bilen...
Många motorcyklar har fått problem redan med E5. De har tank i ett plastmaterial som inte tål etanol så hela tanken blir missformad.
Jag kör min puch automatic 1971 på e85. Enda jag behövt göra är att skaffa ett justerbart munstycke och en olja som är blandbar med etanol.
Min BMW e30 har gått längre på e85 än den gjort på bensin. Blandtankning är inget för mig så jag tankar enbart blått i dessa.
Jag tror att problemen är överdrivna.
Etanol är generellt mindre aggressivt än bensin.
Har ju kört E10 i europa länge...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.