Pratade med svågern skärgårdsbonden nyss. Han har upptäckt att det går åt avsevärt mer bensin till sina fyrtakts utombordsmotorer nu efter nyår, när nya M10 95-oktan införts. Dessutom går båtmotorerna sämre med den etanolblandningen. Han rekommenderar att köra på 98 oktan i fortsättningen, även till bil. Dyrare soppa, men ändå mer ekonomiskt.
Jag fick då en aha-upplevelse. Tankade för andra gången efter nyår, som vanligt 95 oktan. Bilen drar alltid 0,55 milen vid blandad körning, men nu var det 0,75! Då uppmätt vid tankning, inte färddator. Vad säger ni, märkt ökad soppatörst med M10?
Kommentarer
Jag har också märkt okad förbrukning, men inte lika mycket och inte kopplat det till bränslet.
Från ganska konstant 0,9 till 0,95 och ett par gånger nära 1,0!
Men det har inte varit särskilt vetenskapligt mätt och för korta sträckor för att det ska visa något säkert.
Men vi får väl se om det är flera som gjort några noggranna mätningar, en ökning till 10% etanol borde inte ge en praktisk mätbar skillnad, mer en emotionell.
Tror inte på de ökningarna som 40-talisten nämner. I min vardagsbil har det blivit knappt märkbara ökningar. Sen vet jag inte vad M10 är - här brukar det kallas E10 och det infördes allmänt runt augusti förra året. I min gamla båtmotor skall man enl Yamaha inte köra med 10 % etanol så jag fick övergå till 98/E5 i slutet av förra säsongen. F ö lär bilen dra mera vintertid oavsett bränsle så att den "alltid" drar 0,55 l/mil tror jag inte heller riktigt på.
Att E10 nämnvärt skulle påverka bränsleförbrukningen är rappakalja. Har en gammal bensinbil som körs ytterst lite men läser av bränsleförbrukningen mellan tankningarna med trippmätaren och har inte märkt någon som helst skillnad. Jag råder TS att serva motorn med ny olja och filter samt nytt luftfilter så kommer motorn att bli piggare och dra mindre soppa.
Jag kör å andra sidan rätt mycket och har inte heller märkt nån märkbar förbruknings-höjning. Det är ju väldigt svårt att avgöra detta via ens vardagliga körningar utan det ska,l nog till lite mera vetenskapliga tester för att kunna avgöras. Visst har det säkert en påverkan men absolut inte i den utsträckning som 40-talisten vill påskina.
Jag kör både diesel och bensin och jag kan nog säga att jag märker ingen nämnvärd skillnad.
Körde nyss 67 mil E4 och höll hastighetsbegränsningen på GPS och landade på 0,432 och en snitthastighet på 87.
Skippade 120 från Gävle - Uppsala utan fortsatte med 110 och rygg på en tesla för att vänja mig med elbils farten. 😂😂
Kom på att frun tankade upp blank diesel innan vi for neråt.
Blir lite spännande då att se om det blir någon nämnvärd skillnad på hemvägen nu med ck diesel 😊
Att förbrukningen skulle ha ökat från 0.55 till 0.75 enbart av ett byte till E10 kontra E5 har jag väldigt svårt att se.
Teknikensvärld gjorde ett test där man jämförde 95-Oktan E10 mot 98-Oktan E5 och man fann att bilen drog
0.537L/Mil på 95-Oktan E10
0.520L/Mil på 98-Oktan E5
= Väldigt lite skillnad
TS trollar…
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.