Jag fick ju en Garo laddbox monterad på fjällstugan. Tyvärr glömde installatören att - eller rättare sagt kunde inte - driftsätta lastbalanseringen (se annan tråd). Men Garo har per princip löst det enkelt och elegant. I stället för att dra en 5-ledare mellan elcentral och laddbox, så drar man en 7-ledare och använder de 2 extra tåtarna för att styra uteffekten på laddboxen via en extra effektmätare i elcentralen.
Till sommarstugan fick jag idag en Halo monterad - även den med lastbalansering. Där har man verkligen krånglat till det rejält. Således ska man dra en nätverkskabel tillsammans med elkabeln från laddboxen och in i huset. Nu ska nätverkskabeln inte in i modulen som sköter lastbalanseringen, nej den skall in i min router som sitter långt från elcentralen. Sen ska man även dra en nätverkskabel från modulen i elcentralen till samma router. Så i min installation ingår det nu 32 meter elkabel och 52 meter nätverkskabel.
Inte nog med det, man måste naturligtvis konfigurera hela systemet med en PC/Mac och det verkar inte helt smidigt det heller. Självklart hade säljaren inte upplyst mig om de här ovan beskrivna kraven.
Idag är jag glad att jag inte valde Halo till fjällstugan. Vi väntar sedan lång tid på att få fiber inkopplad där, och utan fiber inget internet och därmed ingen lastbalansering.
Slutligen uppkommer frågan vad som händer med lastbalanseringen i Halon när internetanslutningen "går ner". Avbryts laddningen eller brinner stugan ner?
Kommentarer
OT, stora delar av det området kring där du har stugan har äntligen beviljats bidrag och det upphandlas väldigt mycket totalentreprenader i trakterna nu för att bygga ut fibernätet. Både större nationella nätägare som IP-Only samt mindre kommunala nätägare har fått del av dessa pengar så kommer byggas en hel del nu framåt. Så ligger ditt område med i de stödpengar som gick ut nu senast så måste näten vara klara i sin helhet till sista september nästa år. Vi har vunnit 4 projekt däruppe än så länge och har lämnat på ytterligare 2. Och enligt olika källor jag har så kommer det fortsätta i strid ström med projektupphandlingar där uppe både i Jämtland som mera norrut. Senast nu låg det ute ett projekt mellan Kalix och Haparanda med, men det struntade vi i att räkna på.
Vad gäller dina laddboxar så är det verkligen som du skriver, det finna en del smidiga enkla boxar som är lätta för både installatör och användare, och det finns de som är krångliga för bägge parter. Bror min har ju elfirma och installerar på löpande band nu och en del kunder ringer och vill ha pris vad det kostar att montera upp box och blir jätteförvånade när de for motfrågan om vilken box det är, de förstår inte det skiljer i installationskost.
Huvudsäkringarna löser möjligen för överlast. Så att laddningen avbryts är närmast sanningen.
Mycket medveten om det, men det är ju aldrig en lycklig lösning att överlasta elsystemet på det sättet.
Jo, jag vet. Det sitter en färdig fiberbox i stugan och lyser så fint med en grön lysdiod. Men den är inte ansluten, oklart varför. Driftsättningen har varit försenad i minst ett år nu....
Inte nog med att man skulle välja en bil.
Nu kommer laddboxen som ett brev på posten.
Har några månader på mig att utvärdera och beställa.
Så fyll gärna på med förnicklad nackdelar av olika laddboxar.
Kan så klart köpa en enkel och bara plugga in i trefasuttaget.
Fråga på laddbox.
Föreningens försäkringsbolag kräver laddbox för att ladda elbil i våra garage ( egen matning 1 fas 2,5# från lägenheten)
Vad gör en sån laddbox ?? nån ny kabeldragning till huset är inte aktuell.
Framförallt är laddboxen gjord för att gå med full belastning lång tid. Det är inte vanliga uttag även om de klarar strömmen när de är nya.
Det ska även sitta skydd så att ingen likström går ut på nätet från bilen.
Ska bli intressant att se hur min mycket speciella granne, som jag skrivit om tidigare, ska klara sig genom det här.
Han har varken dator eller fiber.
Jag har 16A huvudsäkringar i bägge stugorna. Speciellt den i fjällen drar en del ström när man är där under vintern. Det betyder att det inte blir så mycket över till bilen, speciellt inte när man drar igång spis, ugn och alla ska duscha. För att klara det utan en box med lastbalansering, så får man ställa ner bilens laddning i menyn till det lägsta värdet (sannolikt 6A). Med en 3-fas laddbox så blir det ju ca 4kW och på en lång natt blir det ju några kWh och med lastbalansering blir det nog det dubbla.
Jag hade idag aldrig valt en box typ Halo som kräver nätverk/internet. Dels p.g.a. en mer komplicerad installation i förhållande till vad man får för mervärde. Enda mervärde jag kan komma på (för mig) är att man med ett RFID-kort kan låsa laddboxen så grannen inte kan sno ström när man inte är hemma. Ja, sen har Halo förstås en fast monterad laddkabel på 7,5 m och det är ju ett plus ibland.
Garo tycker jag låter som ett skolexempel på KISS. Speciellt härligt att den är helt app-fri;-)
Vidare med Halo-boxen.... Nu visar det sig att boxen inte klarar att kommunicera med routern via nätverkskabel - ännu. Detta trots att det finns en nätverksport i boxen. Den funktionen "kommer i höst".... Så ledes måste jag skaffa en wifi-router, montera den nära boxen och ansluta den till nätverkskabeln för att få kontakt med laddboxen (laddboxen har wifi).
Jag gissar att ni förstår vad jag tycker om produkten....;-)
Vilken hhmm, skitprodukt. Jag håller på som Guran att titta runt på laddboxar. Jag har precis förberett mitt garage, brutit loss det från husets elcentral. Så nu har jag en egen central i garaget dit jag kan ansluta en laddbox. Tycker mig se en liknande tendens på laddboxar som med vitvaror, det är en riktig djungel samt en hög med lycksökare.
Det var väldigt tråkiga upplevelser som du haft med Charge AMP Halo.
Tråkigt att ÅF och installatör inte riktigt vetat vad de gjort då denna informationen borde getts till dig innan köp.
Jag har en Charge AMP Halo och den fungerar helt perfekt.
Vid installation av lastbalansering så intellerades inte en lankabel i routern utan installatören använde sig av en wifi-extender och det fungerar väldigt bra.
Dessutom så är det installatören som skall konfigurera boxen. Detta gjordes på distans. En installatör satt på ÅF's kontor och konfigurerade över nätet.
Jag fick all information från början men installatören som gjort detta hur många gånger som helst fixade allt utan att jag behövde bemöda mig att "hjälpa till" Han hade med sig wifi-extender för "-det brukar behövas" mm mm.
Allt som allt så är jag otroligt nöjd med Halo. Lastbalanseringen fungerar väldigt bra. Pluggar i bilen direkt jag kommer hem och den tar den ström som finns tillgänglig och laddar bilen.
Den är dessutom snygg men det som avgjorde att jag valde HALO var att kabeln var 7.5 meter lång och att laddhandsken inte ser ut som en plastig pistol utan är rätt snygg ;-)
Sonen har också rekommenderat Charge AMP. Och jag har god WiFi täckning där den eventuellt skall placeras
Jo, den är snygg och har en bra längd på kabeln. Men det är ju en riktigt krånglig installation - om man inte har wifi-täckning vid garaget. Jag kollade lite i bruxet för lastbalanseringen och den är minst sagt krånglig att ställa in. Hade jag vetat det jag vet idag, hade jag valt en Garo. Den funkar lika bra både online som offline;-)
GARO är dessutom ett företag som har viss tradition av att göra elinstallationsutrustning så den biten bör de kunna. Jag hade dem som kund när jag arbetade med elsäkerhetsprovning på 1900-talet och de bekostade mitt livs första utlandsresa i tjänsten. Vi behövde göra tester med hög effekt och enda labbet som hade lediga tider låg i Ballinasloe.
Riktig djungel med laddboxar.
Skall bygga ut lite på huset och tänkte sätta upp en i samband med det.
Har kollat på eesy laddbox.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Jag har GARO-box och den må fungera bra när det gäller laddning men plastluckan som ska öppnas och stängas för att slå på och av boxen ger ett väldigt billigt intryck. Sen kan man ha lite synpunkter på att behöva öppna luckan varje gång, enkelt och förutom luckan kanske rejält men väldigt omodernt.
Letar också efter laddbox för att förbereda inför kommande bilbyte. Har förberett installation i garaget, tittar runt och har fastnat för det norska märket Zaptec Go. Är det någon som har installerat detta eller känner till hur dessa är.
Zaptec är "stora" på brf- och samfällighetslöningar. Jag har inte hört något direkt negativ om deras kvalitet.
Det man kan fundera på är abonnemangskostnaden för 4G-uppkoppling av boxen och ev. tjänsten med lastbalansering.
Ramlade över denna artikel som kanske kan ge nån idë i alla fall - https://www.byggahus.se/kopguide-kopa-laddbox-till-elbilen-6-vanliga-modeller
Lutar åt en Easee Home utan lastbelastning. Klarar då utan problem att ladda 7,2 kW och husets övriga behov med 20A huvudsäkring. Det räcker fint för att fylla batteriet över natten.
Jo, man skall nog inte överdriva behovet av hög laddström när man laddar hemma och över natten. De flesta kör ju trots allt inte typ 40--50 mil per dag för att varje kväll återkomma till hemmet. Sen finns det ju som sagt även andra begränsningar vid hemmaladdning - t ex huvudsäkringarnas storlek. Så lastbalansering är nog inte fel - i alla fall om man har uppvärmning som är baserad på el.
Ja med 20A så är jag i gränslandet, men har tid på mig att hitta lämplig produkt som ”passar” med min elcentral.
Hade jag haft lastbalansering hade jag inte varit på vippen att förfrysa badbaljan i höstas.
Garo har ju kolla på bitarna. Det är ju uteslutande deras stoplar som står på allmänna platser av en anledning...
Själv tror jag det är en Zappi jag beställt, kommer inte riktigt ihåg men det kvittar. Återstår att se hur balanseringen funkar på den.
Jag överväger nu att köpa en sådan här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw
Ganska smidigt att kunna flytta laddaren och bara plugga in i ett 16A CEE uttag.
Funderar själv på vad det är man ska välja. Det verkar som att Garo är poppis.
Jag är lite inne på Easee dock.
Jag är dock inte med på vad wifi uppkoppling tillför?
Inte jag heller om jag ska vara ärlig Axa, såvida man inte köper en bil med kass eller ingen app-möjlighet.
Vi satte upp två till Halo boxar nu på företagets fasad, (satt två redan när vi köpte byggnaden, därav två likadana till.) De var med prisvärda och ska tydligen ha bra rykte. Snyggt med nedåtriktad lampa mot sladdens handskfäste samt ett extra shuko-uttag på laddboxen.
Själv körde jag Teslas egna laddbox på huset innan och kommer montera upp den i december när jag flyttar till hus igen. Den är ju en av de billigaste på marknaden men saknar inbyggd jordfelsbrytare B så det får man komplettera med. Köp med inbyggd sladd bara vad du än gör.
Jo, jag har kollat på variant med inbyggd kabel men någon varnade för att det kan bli dyrt ifall kabeln behöver bytas. Dvs dyrare än att köpa lös kabel.
Tycker Halo verkar vettigt men jag stör mig på utseendet. :-)
Och hur vanligt är det att en kabel behöver bytas?
Dock kan nån stjäla den lösa kabeln och jag tror den risken är större än att den inbyggda går sönder.....om jag får gissa iaf. :)
Håller med vad gäller utseendet, det var en till sak som gjorde att jag valde Teslas egen, tycker den är snygg.
Jag stör mig mest på ockerpriserna på laddboxarna och upplägget med att en elektriker måste installera den för att bidraget skall erhållas.
Jag tycker det sämsta är att köpet av laddboxen med måste gå via elektrikern. Så du kan inte ha med dig en box från tidigare hus och få bidrag för att montera upp den på nytt hus om jag fattat det rätt.
Exakt så är det, elfirman måste köpa boxen, arbet och material skall vara på samma faktura från elfirman.
Mest hårresande är när dom pluggar in en Ctec Njord Go i CEE uttaget och montera fästet på väggen och hänger upp den portabla laddboxen så berättigar det till bidrag. Blir lite skevt, men så klart goda affärer för elfirmorna
För mig som hyresgäst så betalade jag inget initialt för laddboxen, men hyresbolaget tar ut en avgift per månad på 150 kr, det måste ses som billigt med tanke på att de inte tar ut någon förbrukningskostnad (ännu) för elen.
Jag har beställt en Zappi V2 eftersom jag måste ha lastbalansering och allt är inbyggt i den boxen.
Ockerpriser här i Sverige ännu.
Undrar om inte Tesla gen 3 laddare är den mest prisvärda, och snygg som Henrik påpekat.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/gen-3-wall-connector
5200kr, nu med inbyggd WiFi och jordfelsbrytare.
Lutar åt att beställa en sådan och montera.
Guran
Hur pass kompatibel är wall connector med övriga märken?
Har läst att det är lite meckigt med installation.
Jag har läst att den funkar med alla märken.
Du ställer in det via wifi anslutningen. Gen 2 så var det en microswich som skall ställas om. En av två skall ställas nedåt, den högra.
Så det verkar inte meckigt alls. Bara en snygg billig laddare, helt i linje med Elons vision om elbilar till folket. Och så har den 7,3m lång fast kabel.
Så finns nog ingen anledning att köpa nån annan, om man nu inte har behov av lastbelastning.
Som jag tidigare sagt så är det ockervarning på många av dom laddare som saluförs.
Och jag har läst installationsmanualen, är du inte helidiot så är det tämligen enkelt att montera laddaren om du har en trefas anslutning. Så klart bör man kunna ellära och förstå skillnaden mellan fas, nolla och jord.
Den fungerar till alla andra märken med, bara man slår om en brytare inuti. De nya kanske man kan styra det med wifi med att låsa/låsa upp den för övriga.
Otroligt lätt installation av den, tog min elektriker 45 minuter med dragning och allt.
Ah, ok. Trodde den var låst till Tesla.
Men lastbalanserng är ju svårt att klara sig utan!
Fast lastbalansering vill man ju gärna ha - går det att få till Tesla-boxen ?
Har faktiskt funderat på att passa på att installera en box nu även om det inte finns nån elbil på garageuppfarten. Men under de förutsättningarna så skulle man nog vilja ha löstagbar kabel - i vart fall så länge den inte används.
Varför måste du ha lastbalansering? Teslaboxen har inte det.
Är du så på gränsen på huvudsäkringarna?
Jag kan gott ladda 3x10A och ha fullt tillräckligt med ström i bilen när jag behöver den. Har 20A huvudsäkringar så endast när det är riktigt kallt och värmepumpen behöver tillsatsvärme som det eventuellt inte räcker.
Annars så räcker det fint med 6A 40kWh på 10 timmar, räcker åtminstone till 20 mils körning.
Så än en gång så ser man ett behov som är betydligt större än vad som är realiteten.
Jag skall förövrigt montera ett schukouttag på spikerteltet på husvagnen så jag kan ladda med Max 6A när vi är där över helgen. Kommer hinna ladda mer än fullt i batteriet, när jag nån gång får elbilen.
Jag hade 3x16A in i huset jag bodde i innan, hade boxen ställd på 3x10A vilket räcker mer än väl för de allra flesta och hade inget som helst behov av lastbalansering. Tror folk gärna överdriver effekten de tror sig behöva ha för laddboxen. Jag skulle klara mig med 3x8A utan problem.
Jag måste definitivt ha lastbalansering. Med 16 A och elvärmt hus finns inget alternativ. Att höja säkringen ger en så hög merkostnad per år att man lika gärna kan köra på bensin.
Ja då kan jag förstå behovet. Kostar 20A så mycket mer ?
Jag säkrade upp för många år sedan, kostar 115 kr mer per månad med Ellevio. Ytterligare 105kr/månad om jag skulle gå upp till 25A.
Billigt för att slippa tänka på att knäcka en huvudsäkring.
Kostar 3000:- per år så det är långt billigare med lastbalansering.
Vi kan väl bara konstatera att vi har olika förutsättningar av olika orsaker. Och bor i olika delar av landet dessutom.
Jag har 20 A och överväger lastbalansering…ifall man får för sig att införskaffa bubbelbalja i framtiden.
Just nu velar jag mellan Garo och Easee.
Hade Easee haft lastbalansering för svenska elmätarna hade det varit superenkelt, bara att koppla in en sladd i elmätaren, dessvärre är den gjord för den norska varianten av elmätare så än så länge krävs lite prylar runtomkring och molntjänst. Troligen kommer de lösa kopplingen mot de svenska mätarna men är det den du vill ha hade jag väntat tills detta var löst. Norska mätarna pratar M-bus medan de svenska har ett simpelt textprotokoll som skickas ut på porten. Alla elbolag måste byta mätare enligt lag så att användarna kan koppla in sig men som sagt tyvärr olika i Sverige och Norge. Jag har precis fått min bytt. De elbolag som var tidiga med byte satte norska mätare, har du tur så har du en sådan och då är Easee perfekt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.