Jag har insett att de flesta som diskuterar ser elbilar som något av en skymf mot allt vad bilhobby heter, men jag är av motsatt åsikt. Känslan av att man får omedelbar reaktion på minsta tryck på "gaspedalen" är otroligt skön och inte speciellt vanlig på moderna bilar.
Det jag vill skriva av mig om här är hur mycket tydligare man märker att man kan påverka energiförbrukningen när man kör en elbil än på en fossilbil. Med dinosauriedrivna bilar går stor del av energin (70-80%?) åt till att värma upp omgivningen. Det gör ju att den del av förbrukningen man påverkar med körstilen minskar och det blir inte lika tydligt.
Med en elbil ser man direkt att en ökning från 90 till 110 km/h minskar räckvidden man har kvar i batteriet. I min VW e-up! är batteriet på 18,7 kWh och i gynnsamma förhållanden räcker det 15 mil. Den energin motsvarar det man får ur två liter bensin.
Jag har kört bilen lite över 4000 mil och har kommit fram till att 80 km/h och en utomhustemperatur på 15-20 grader är optimalt. Blir det kallare behöver man nyttja energi för att värma sig med eftersom man inte har spillvärme att slösa på. Drar man 2-4 kW värme ur batteriet konstant så säger det sig själv att man minskar räckvidden en del. Är det varmare måste man kyla bort värmen med AC:n med samma resultat.
Regn är också något som minskar räckvidden en hel del. Rullmotståndet ökar enormt med vatten på vägbanan. Snömodd är ännu värre. Vintertid är det viktigt att förvärma bilen innan man åker iväg. I VWs fall kan man slå på värmen med en app i telefonen en kvart innan man ska iväg alternativt ställa in en avresetid dagen innan. Då kan man dra energin för att få varmt i kupén från eluttaget och inte från bilens batteri.
Självklart kan samma teknik användas en varm sommardag för att kyla bilen innan man ska åka. Detta har jag dock inte använt lika ofta.
Trots förvärmning så minskar räckvidden vintertid till 8-9 mil i normalt trafiktempo. Batteriet tappar troligen en del kapacitet av kylan och så nyttjar man värme i kupén.
Vet man att man ska köra en längre sträcka kan man accelerera försiktigt och begränsa sig själv med hur fort man kör. Att köra långsammare än lastbilarna på motorväg är dock inget jag rekommenderar. I min bil finns tre effektlägen:
Normal
ECO, inte lika effektiv värme, lägre maxeffekt, toppfart 120 km/h
ECO+, ingen värme, lägre effekt, toppfart 95 km/h
Av säkerhetsskäl kan man göra "kick-down" på de lägre effektlägena och tillfälligt nyttja alla 82 hästkrafterna.
Någon räckviddsångest har jag inte haft sen de första dagarna. Nu vet jag ju att jag kan lita på de siffror som finns angående hur långt jag kommer på återstående laddning. Vid tre tillfällen har jag parkerat hemma med "Räckvidd 1 km" på mätaren. Då går bilen automatiskt på låg effekt med begränsad komfort.
Kommentarer
Det kommer bara bli bättre för elbilar och laddhybrider när laddstolparnas antal ökar och man inte behöver hitta laddplatser där alla stolpar är upptagna av elbilar eller bilar som inte går att ladda men där föraren valt att ställa bilen där ändå, samma mäniskor som ställer sig på handikappsplatser utan tillstånd kanske.
När laddstolparna blir fler kanske man inte behöver planera sina längre eldrivna resor så noga som idag.
När DN journalisten gjorde en långresa i Sverige och tog in på ett antal hotell med sin laddhybrid så var det inget hotell som kunde erbjuda laddmöjlighet i sina garage, inte ens ett vanligt vägguttag. Så,det finns områden där hotellen kunde förbättra sig nu när eldrivna bilar blir vanligare.
Mäkinen, du verkar ju ha koll....
Vad kostar en sån bil i driftskostnad i verkligheten?
Service, inskränker den sig till smörjning av dörrar och byte av kupefilter, uppdatering osv,för elmotorn i sig är väl inte krävande?
Ägandekostnader kan man ju ännu bara spekulera i, beror väl mycket på förväntad batterilivslängd var andrahandsvärde osv hamnar, och förväntningar är en sak, verkligheten nåt helt annat, det kommer tiden att utvisa....
Mycket intressant läsning Mäkinen ! Och håll oss gärna uppdaterad med mera info om ditt elbilsåkande för jag är övertygad om att det skulle passa väldigt många - i alla fall om man också har en fossil-driven bil i hushållet för de längre resorna. Sen är väl det största problemet att elbilarna ännu är lite för dyra för de flesta.
Jag provade en Nissan Leaf hos Kvarndammen, den bilen gick mycket tyst och bra. Enda nackdelen med den bilen var den ljusa klädseln som var det värsta jag sett i nergången klädselväg. Bilarna som vagnparksägare ägt brukar visserligen inte vara några fina exemplar vad det gäller bilskötsel eller service men utseendet i denna bil var det sämsta hitils. KVD gubben sa att man sålt många Nissan Leaf, så det kan vara ett bra ställe för den som söker en billigare elbil.
Då det är mycket svårare att misshandla en elbil än en fossilbil så behöver man bara koncentrera sig på klädsel och karossskicket vid köp vilket gör det mycket enklare vid köp av bil.
Har kört både E-Up, Leaf och Zoe och alla var väl egentligen rätt trevliga att köra. E-Up förvånade med att vara relativt tystgående och för bilstorleken ovanligt pigg men skulle jag välja nån för mera vardagligt bruk så tror jag faktiskt att Zoe skulle ligga rätt bra till - utan att ha studerat den speciellt noga rent tekniskt. Det som jag tycker ligger den i fatet är främst batterihyran som dödar lite av glädjen att köra en bil med f ö låga rörliga kostnader. I Norge har tydligen Renault tvingats till att erbjuda kunderna att köpa den med batteriet inkluderat vilket borde vara en intressant option även här. F ö har ju dessutom alla bilar i Norge minst 5 års nybilsgaranti vilket inte vore fel om vi fick även i Sverige.
PREVIA : Vad skulle dom ha för Leafen?
För någon vecka sedan gick det att köpa en Leaf för ungefär 140 kkr på KVD, men Nissan och Santander slog bakut och drog upp reservationspriset. Det är bilar som varit leasade ett år och körts runt 1500 mil. De låga priserna knäckte begmarknaden för alla som har Leaf i lager.
Min bil servas en gång per år eller var 3000:e mil. Jag gav runt 1500 kr för det.
Den drar cirka 1,4kWh/mil över året. Lite mer går väl åt för att fylla batteriet för överföringen har ju förluster. Kompenseras möjligen av att man ofta laddar "gratis ".
Jag glömde ju nämna att det vanligaste felet på elbilar är kärvande bromsar. Man använder regenerering som broms och enda chansen att motionera oken är de första kilometrarna när batteriet inte kan ta emot laddning.
När jag skaffade bilen trodde jag att jag skulle bli irriterad på att koppla in den till ett uttag så snart jag parkerar, men det är ingenting mot omaket att tanka de övriga bilarna med illaluktande bränsle på platser dit jag inte ska. Både hemma och på jobbet står ju bilen still mer än tillräckligt länge för att fylla batteriet även om det är tvärtomt när man kommer fram.
Om jag minns rätt har jag snabbladdat vid sex tillfällen för att vara säker på att komma hem. Med dagens prissättning hade det varit ungefär runt 400 kr. Det tar 20 minuter att få i sig en burgare på Max.
Procent är procent. Mao, det är fortfarande lika stor del du påverkar med körstil på en fossilt framdriven bil. Skillnaden är att en bensindriven UP har motsvarande 315kWh i tanken som med 30% verkningsgrad ger dryga 90kWh - mer än en Model S.
På en e-Up har du motsvarande en 5-literstank att åka runt med.
Visst är procent alltid procent, men effektiviteten hos en motor är inte linjär med varvtal och belastning. Kör man långsamt med en bensinbil ökar spillet av energi eftersom motorn är mer ineffektiv där nere i registret. Det gör att man inte får samma ökning av förbrukning som av effekt.
Min "virtuella femliterstank" kostar runt 20 spänn att fylla ;)
Man kan se vad bilarna går för i avslutade aktioner här.
https://www.kvd.se/avslutade/personbil?brandNissan=Nissan
Enda som inte var bra med Leaf var klädseln, men man kan ju sätta dit en överdragsklädsel som ser bra ut. Att man reagerar beror på att Priusen som jag har som är fjorton år ser ut som ny än idag trotts att VB skrev när den testades att den nog var känslig.
Jätteffektiv ACC i Leafen och batterierna verkar hålla förvånansvärt bra även hos bilar som rullat långt.
En tanke om Leaf och ACC är att det skiljer sig en del mellan årsmodellerna på värmesystemet. Det kan vara värt att läsa på om det innan man köper en sån bil. Det verkar också vara något sämre sammansättningskvalité på de senaste årgångarna som monterats i UK istället för i Japan.
Elbilar är intressant tycker jag! Kul att höra dina reflektioner från verkligheten, LM.
En intressant fråga är ju priset på "bränslet", du säger att den drar typ 1,4 kWh/mil och det borde enkelt räknat bli ungefär en krona milen i runda pengar...
Diskussionen i tråden om diesel- vs. bensinpris så är det så mycket snack om skatter och att man nu höjer mer på bränslet för att fylla på i ladorna...
Rent hypotetiskt, vad skulle hända om säg halva landets bilpark över en natt blev elbilar och då tänker jag i första hand på Magdas skattelada?
Hur skall de kunna beskatta "fordons-El" på samma sätt som flytande fordonsbränsle?
Höja elpriset till 10kr/kWh? Men det går ju inte, då får ju villaägarna en 10-dubbling av sina elkostnader...
Jag skulle gärna ha en elbil och hoppas att fler vågar och vill, för det är väldigt mycket som är bra med de och de elbilar jag testat så gillar jag konceptet, men ser samtidigt jag problematiken rent politiskt i det långa loppet, men det är ju inte kanske min huvudvärk...
Har en bekant som har en (vet att du inte gillar dem, men...) V60D6 och satsade på egna solceller på villataket, dels för att han gillar det här med ny teknik, men också för att till väldigt stor del ha "gratis" drivmedel till sin bil. Gillar tanken, även om det är stora investeringar i både bil och solcellssystem.
Ser fram mot dina vidare reflektioner!
Risken är väl att det blir nån variant av km-skatt - precis som det var med dieselbilar en gång i tiden. I alla fall om elbilarna blir mycket vanligare än idag och på de fossilbränsledrivna bilarnas bekostnad så att staten förlorar skatteintäkter...
Det talas en del i elbilskretsar om att gå "off grid" för att inte kunna beskattas. Ett sätt att få in skatt är väl att förbjuda laddning utan box av "säkerhetsskäl ".
Fast om fler kör elbil blir folk friskare och då kan man ju minska skattetrycket.
Det vore ju kul...
Fast om man ska gå off-grid får man väl satsa på batterilagring i huset och även ha elbilen som "balanskraft" för att vara självförsörjande.
Tror fortsatt att ett gemensamt elnät är den bästa formen av lagring av energi.
Eftersom VW-verkstäder verkar kunna få mycket att göra framåt våren så har jag bokat 6000-milaservice i februari. Priset är betydligt högre än på första servicen. Då betalade jag cirka 1500 kr och nu blir det 20% dyrare. Även denna gång ska kupéfiltret bytas och därutöver är det ett antal kontrollpunkter.
Apropå Mäkinens åsikt om "Känslan av att man får omedelbar reaktion på minsta tryck på "gaspedalen" är otroligt skön och inte speciellt vanlig på moderna bilar."
Ni kanske har sett det här:
http://mashable.com/2015/01/27/tesla-insane-button/#j_TbT1FTomqK
Fast måste ändå säga att det är helt ok pris. 1800 är mindre än hälften av vad du betalar för en mindre VAG bil med konventionell motor och 6000 mils service, om det är någon tröst :-)
Tyvärr är inte min e-up! lika kvick som en P85D, men det är ändå inte samma fördröjning som i en sentida fossilbil.
Elbil i tiden:
https://youtu.be/WNIDcT0Zdj4
Min e-up! passerade 5000 mil förra veckan. Tyvärr firades det med att något blev fel på VWs Car-Net. För att komma dit jag vill utan problem brukar jag slå på värme i bilen en kvart innan jag ska iväg. Då behöver inte den energin tas från batteriet utan elnätet får bistå med kraft. Nu när det är minusgrader går det åt en hel del av batteriet för att hålla mig varm.
Igår hoppade Car-Net igång igen så i morse slapp jag frysa den första kilometern också.
Jag fick för små vinterhjul med bilen och förutom att det ökar felvisningen på hastighetsmätaren så tror jag att det högre varvtalet på motorn ökar energiförbrukningen vilket självfallet är dumt när man behöver allt man kan få.
Vi blir mer och mer beroende av "nätet" helt klart. Har Car-Net strulat mkt eller var detta en engångsföreteelse?
Det har hänt några (3-4) gånger att Car-Net strulat. Värst var väl när de plötsligt stängde mitt abonnemang utan att berätta om det. Problemet är ju att man inte vet om det är bilen som inte kan kommunicera, om det är mottagningen som inte fungerar eller om det är mitt konto som är trasigt.
När kontot var avstängt kunde jag fortfarande logga in med telefon och dator, men siffrorna uppdaterades inte.
Man kan komma ifrån det genom att programmera in vilken tid man ska åka iväg i bilen. Då och då händer det att jag ska åka utan att veta om det dagen innan. Det skulle finnas en direktkoppling till bilen som backup så man slapp nyttja telefonnätet för att framföra sina önskemål till bilen.
Låga temperaturer och elbil är inte någon hit. För att vara säker på att ta mig till arbetsplatsen idag behövde jag slå av på både värme och hastighet. Lyckligtvis är det inte -17 till -19 så ofta.
Jag minns en kille med en VW-buss från 50-talet, den var ju praktiskt taget helt i avsaknad av värme, och han hade därför lyft in en kolkamin med rökrör genom taket. En säck kol räckte en vecka.
Han hade alltid varmt och skönt i bilen, både under körning och då den stod parkerad.
Kanske är det något sådant vi får vänja oss vid om det blir mer vanlig med elbilar?
En kolkamin kanske inte blir så vanlig, men jag har noterat att folk kompletterat sina elbilar med bensin- eller dieselvärmare.
Jag funderar på en batterivärmd jacka, men hoppas på att slippa innan vintern går över. Elslingor i framrutan är inte så energikrävande.
Tror vi måste vänja oss vid att vi inte kan få allt och anpassa bilköp utefter vår livssituation.
HUr långt har du till jobbet L.Mäkinen?
Jag har bara 55 km och det hade antagligen gått att köra i normal takt i morse då jag hade drygt 20 km räckvidd kvar när jag kom fram, men jag kände inte för att bli stående längs vägen.
Jag tror personligen att många som mestadels använder sin bil till kortare pendling skulle kunna lösa sina transporter med elbilar alternativt hybrider med en mindre tank. Skulle man inte kunna ha en mindre bensin tank som i reserv skulle kunna genera lite ström om så skulle behövas (typ i nödfall), bara för att ta sig den sista biten till en laddstation? Vi får nog se mer av hybrider och rena elbilar i framtiden, onekligen intressant även om det kommer att uppstå andra problem rent politiskt/skattemässigt och andra som vill ta del av kakan. I Sverige har vi lite av syndromet att ingen får ha det bättre än någon annan...
Naturligtvis, men för sextio år sedan var inte bensinvärmarna så bra och de som fanns var dyra, kaminen var gratis och kolet billigt.
Idag är det annorlunda, att investera i en ren bränsledriven tillsatsvärmare i en elbil måste vara en bra investering, verkningsgraden är ju hög så utsläppen blir minimala så mupparna behöver inte oroa sig.
Kanske en gasolkamin om man vill ha det riktigt billigt och enkelt.
I3 Rex, med en liten motor som range-extender som laddar batterier är en bra lösning för oss som inte vill vara early adopters och är rädda för att för att ändra vårt sätt att leva/resa.
Jag ser nog snarare möjligheter än problem med en framtid som består av hybrider och rena el-bilar. Självklart ska den som gör ett vettigare miljöval också belönas. Och då att bilarna är betydligt mer uppkopplade idag så kan man hitta smarta lösningar för att beskattas "rätt".
Det jag tror behövs är mer incitament för att BRF, hyresvärdar och kommuner investerar i laddstolpar och platser för dessa bilar.
Varför inte göra lite som på vissa IKEA runtom i landet, gör parkeringsplatserna närmast ingången till el-platser.
Mäkinen - har (hade) inte Volvo en E85-driven bensinvärmare i sin eldrivna C30 ? Kanske en rimlig och vettig lösning även ur miljösynpunkt.
Jag har ingen koll på C30. Den har såvitt jag vet inte gått att köpa.
En kupévärmare för bensin som går att köra på etanol brukar man hitta på Blocket om inte vill kosta på en ny. Vore perfekt för elbilen på vintern.
En lämplig tank kan man få från gokarthandlaren. Då får man även värme i bilen när man parkerat där det inte finns något eluttag, och man lånar nästan ingen el från batteriet vilket är bra.
http://sales.butlertechnik.com/eberspacher/eberspacher-complete-heater-install-kit/eberspacher-airtronic-d2-vw-t5-internal-mount-heater-kit-292199018920
Så var det nog Mäkinen men jag är ganska säker på att Volvo hade en "bensin-värmare" som gick på E85 i den modellen. Kanske en bra kompromiss för att slippa nyttja batteriet för uppvärmning men ändå inte köra värmaren på rent fossilt bränsle.
Igår var jag in med min e-up! på dess andra service, "6000-mila", trots att den bara har gått 5650 mil. Jag är lite kluven inför kostnaden för servicen. Jämför man med fossilbilar är 1804 kr inte så mycket, men det var trots allt bara "inspektion" och byte av ett kupéfilter. Batteriet är lite för dyrt för att inte göra vad jag kan för att behålla garantin på det.
Oj, tycker det låter lite väl mkt för en "inspektion". Med en sådan timpeng så borde man tjäna rätt bra som verkstads/servicepersonal.
Hur lång tid tog kontrollen och hur långt är det mellan serviceintervallen på bilen?
Fast jämfört med bilar med 1500-mila serviceintervall så är det ju trots allt billigt. Och min Golf diesel kostade typ 3700 kr vid 6000 mila (dess 2:a service) så jag tycker nog ändå att det var en överkomlig kostnad för e-Up. Det var ju som sagt den 2:a "servicen" på bilen under 6000 mil. Tänk att på t ex en Toyota så hade man fått betala för 4 servicetillfällen under samma tid.
Eftersom bilen har den fantastiska Car Net-appen att tillgå så ser jag att den var ute på en resa i 38 minuter från det att den hämtades på parkeringen och kom tillbaka dit (snittfart 7 km/h). Det kostade nåt liknande vid 3000 mil. Servicekostnaden är inte den stora delen av att köra elbil.
Dacian servades efter 2000 mil. Inklusive en uppsättning torkarblad á 199 kr slutade det på 2412 kr. Då ingick kaffe, mackor, juice och yoghurt.
När jag fick nya framdäck monterade igår passade jag på att titta på bromsbeläggen. De slits oroväckande långsamt. Det här är alltså efter 6800 mil.
Helt ovetenskapligt upplever jag att bilen blev tystare med de nya däcken. Egentligen borde man ha de bästa däcken bak, men vem orkar flytta omkring dem?
Förbannat kul att läsa kommentarerna!
Inget gnäll, utan endast försiktig optimism.
L.Mäkinen, du har säkert fått flera av oss att se elbilar som ett realistiskt alternativ.
Bra!
Det är naturligtvis lovande att ömsesidig anpassning av bilens konstruktion respektive föraren gör elbilar alltmer användbara i dagligt liv.
Tyvärr har allt sina fläckar. även elbilar eller snarare deras förare. Jag har hitintills bara hört andra berätta om fenomenet, men förra veckan fick jag uppleva det själv i trafik vid 2 tillfällen:
Teslaförare som utnyttjar sin extrema acceleration ut ur rondeller eller vid omkörningar för att sedan lägga sig i måttlig fart för att spara på elen och i praktiken själva bli trafikproppar!
Inte ens Teslans stora batterikapacitet räcker till för att ge föraren tillräcklig självsäkerhet för att följa befintlig trafikrytm.
Det låter konstigt att först bränna energi och sen snålköra. Jag själv var ute och gled omkring i tillvaron igår och av trevnadsskäl begränsade jag mig till 90 km/h på motorväg. Där finns det andra som åker ungefär lika fort och en fil att passera mig i. Nånting som kändes farligt var att köra strax över 70 km/h på Essingeleden. Där verkade folk tro att det var 110 km/h och det var nära flera gånger att jag fick justerade bakskärmar.
"Av trevnadsskäl" kan det vara rätt behagligt att inte ligga och pressa hastighetsgränserna för jämnan - även med fossilbränsle-drivna bilar. Tror att flera borde prova detta där det fungerar utan större påverkan på övrig trafik - t ex på flerfiliga vägar. Samt att vi inte skall betrakta folk som håller hastighethetsgränserna som "proppar". Nån nämnde "stressade förare" som en stor olycksorsak i kommentarerna till en annan artikel. Kanske dags att tagga ner sitt stressade beteende och må lite bättre i trafiken - och även bidra till en bättre hälsa rent allmänt. Flera elbilar skulle kanske vara medicinen...:)
Har väl lite av samma ide som du Pi. Jag har slutat att ligga på maxgränsen 120 km/t (enligt GPS) på motorväg i Sverige utan har taggat ner till 110 km/t och upplevt att stressen minskat väsentligt för jag behöver bara köra om lastbilar, husbilar, bilar med husvagn och släp. I övrigt rullar det bara på utan stress. Skall jag söderut mot Blekinge,Skåne eller Danmark så väljer jag 32:an mot Vetlanda 31:an + 23;an mot Växjö, vidare mot Hässleholm, sedan E22 mot Malmö eller 19:on mot Ystad (eller Brösarpsbackar, jävligt vackert, över Simrishamn och väg 9) mot Bornholm. Med andra ord jag hatar E4:an söderut, hur snabb den än är, för en olycka på E4:an så var den snabbheten uppäten på nolltid.
Räckvidden kanske redan i 2017 års modell av VW e Up blir betydligt bättre.
Citat "e-Up’s battery is expected to move from 25 Ah cells to 37 Ah, meaning a change from 18,7 kWh to 28,3 kWh".
Om det stämmer betyder det 40-50% längre räckvidd om några månader, inte bara i Golfen som ju redan är känt, utan även i VW e Up som enl uppgift börjar byggas v-45...........Det talar förstås VW väldigt tyst om just nu........ Det bör rimligen betyda att nuvarande modell när detta blir mer allmänt känt får några 10000 kr lägre andrahandsvärde? Priset på den nya lär väl knappast kunna höjas pga ökad konkurrens från andra räckviddsförlängda elbilar och nya elbilsmodeller?
Att e-up ska få längre räckvidd har det skrivits om i ett halvår. Än så länge dröjer det ett par år innan de också finns begagnade.
Det verkar inte som att alla vill lägga närmre trehundratusen på en småbil.
De modeller som fått listpris på varianter med större batterier har klivit iväg lite till och även de med mindre batteri kommer finnas att köpa.
Jag kan ju inte bara ösa lovord över min fantastiska VW. Nu har den vid tre tillfällen behagat ställa till besvär med att ta emot laddning. Gemensamt för tillfällena är att utomhustemperaturen varit över 25°C och laddningen bryts pga hög temperatur. Den ska starta om laddningen när den har nått rätt temperatur, men jag har råkat gå förbi bilen och sett indikeringen blinka rött så jag har startat laddningen manuellt där och då.
I vintras hade jag problem med att schukouttaget i garaget hade tappat spänsten och då stängde den av för att stickproppen blev för varm. Ett nytt uttag av kvalitetsfabrikat löste det.
I tråden om kinesiska elbilar funderade Reverend Benny över klumpen på sladden till en Audi e-tron.
Klumpen är en styrburk som talar om för bilen hur mycket ström den ska dra ur nätet. De brukar vara ställbara i steg från 6-8-10A eller något mer. Tanken är att man ska kunna anpassa laddningen efter uttag som inte kan ge hur mycket som helst. Här i landet är det ganska vanligt att motorvärmarstolpar har 6A säkring och då vill man inte att den ska gå när man laddar.
Man kan också vara i en situation att man inte kan belasta uttaget hur hårt som helst för att en tvättmaskin eller värmepump ligger på samma fas.
Man kan montera en effektvakt i huset som tillfälligt kopplar bort någon last som laddningen till bilen om strömmen på en fas blir för hög tillfälligt när tvättmaskinen,diskmaskinen,Microvågsugnen och hårtorken råkar vara på samtidigt som ett exempel och då behöver man inte sätta in större huvudsäkringar som kan höja fasta avgiften för elen.
http://www.relek.se/?gclid=CJu3g__d2c4CFcbUcgodetMJrg
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.