http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/Euro-VI-versus-6_ICCT_briefing_06012017.pdf
24 bilar Testade vid verklig körning.
Audi A3 2.0l
VW Passat 2.0l
VW Touran 2.0l
Höll sig under LABORATORY EMISSION LIMIT.
Värst i klassen var Renault Kadjar 1.5l.
Det verkar som det är möjligt att få ner NOX.
Frågan varför vissa modeller misslyckas?
Kommentarer
Eftersom de bilar som ligger lägst kommer från bilar producerade av en koncern som det spytts galla på från många skribenter på detta forum så kanske det inte blir så många kommentarer trots allt...
Huvudet på spiken Pi.
Men hade resultatet varit det omvända kan du tänka dig hur tråden sett ut vid det här laget.
Märkeshatet vet inga gränser. Hoppas det stannar vid bilar dock, även om vi fått mängder av exempel här i trådarna som visar att det förekommer inom andra sammanhang likaså.
MVH AL
21 av 24 klarade inte gränsen, vilket är skandal, men tyvärr inte oväntat. Vill man som biltillverkare sätta sista spiken i kistan för personbilsdieslar, så fortsätter man som vanligt, eller så rycker man upp sig kraftigt och ser till att klara lagkraven! Det senare är dock inte troligt inom överskådlig framtid.
;-)
Ja märkeshat har nog många likheter med det vi ser inom andra områden. Man drar slutsatser om bilar (eller människor) man aldrig ens varit i närheten av, deras egenskaper och gör jämförelser utifrån det egna högst begränsade perspektivet, ofta med syftet att framhäva sig själv och det egna valet. I en del fall liknar det till och med förföljelse.
Jag tycker mig känna igen just den typen av resonemang från andra saker som sagt och det gör mig uppriktigt ledsen.
MVH AL
Frågan vi ställer oss är varför VW tog risken att fuska med mjukvara när de uppenbarligen kan göra motorer som möter gränsvärdena. De har kunskapen, men tydligen saknades viljan tidigare.
Där håller jag med dig Raphael till 100 %. Lite konstigt med fusket när man som sagt är "bäst i klassen" vid verkliga drift.
Kunskapen finns/fanns, men pengarna styrde som vanligt vill jag påstå.
Det var billigare att sätta i mindre bra rening och fuska.
I alla fall just då ;-)
Med facit i hand borde de nog tänkt både en , två tre gånger till innan......
Fast 2-liters dieseln från VAG har väl bara omprogrammerats - om det ens skett med de bilar som testats - det framgår väl inte eller så har jag missat det. Så dyrare borde det inte vara i det fallet.
Det var väl så här: VW ville in på marknaden i USA med diesel. Motorerna då det begav sig var Euro 5 och dessa klarade inte kraven i USA. Sålunda fuskade man med programvaran. Rätt åtgärd hade varit att göra dem "Euro 6" (med NOX-fälla och AdBlue-teknik) men det var nog en obeprövad och dyr teknik - då.
Så har jag fattat det, i alla fall.
Att man idag kan fixa 2,0 TDI med ny programvara har nog mer att göra med att just programvarorna har blivit mycket mer sofistikerade under åren som gått. 1,6 TDI kräver som bekant även annan hårdvara.
Nåja - slutresultatet, omprogrammerat eller inte, för 2-litersdieseln i Euro 6-utförande är ju lysande - i alla fall jämfört med de flesta konkurrenterna. Och det är väl därför diskussionsintensiteten i denna tråd inte är speciellt hög...:)
Här blir det väl rätt påtagligt att det är mycket roligare att spy galla än att uttrycka gillande.
Och nu har vi FCA som får sälla sig till VAG och några asiatiska tillverkare - verkar det som.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170112/amerikanska-myndigheter-anklagar-fiat-och-chrysler-for-avgasfusk/
Here we go again!
Meh - det fattar ni väl T****a'n fick inte vara med i tabellen för att den var bäst och för att det inte gick att mäta - så bra var den.
Trumps handgångne man Scott Pruitt är på väg in i EPA. Eftersom "klimatförändringen är en hoax från liberals och miljön i övrigt mår bra" så är det väl frågan om myndigheten ens behövs under Trumps era. Sergio Marchionne behöver förmodligen bara avvakta.
Inget i rapporten har nått med EPA att göra.
Allt tjat om Trump börjar bli lite tjatit.
Det verkar som det verkligen har gjort folk i sverige upprörda??
Jag kan tänka mig hur det kommer låta på forumet efter valet 2018...
EPA är den myndighet som reglerar och övervakar utsläpp från bl a bilar.
Att nämna Trump i samband med ev förändringar av USA's klimatpolitik borde vara ganska relevant. Om det är tjatigt, tja, lev med det.
Ja i USA. Är det något i artikel som handlar om USA?
Vilka förändringar har mr Trump utfört på miljöområdet?
Det finns gott om referenser till USA i artikeln ja. Än så länge har inte mr Trump hunnit (han har inte tillträtt ännu) förstöra amerikansk energi-, klimat- eller miljöpolitik men de utnämningar han gjort kombinerat med tidigare uttalanden visar en tydlig riktning.
Så han har alltså inte gjort någonting..
Ofan
För min del får jag bara vatten på kvarn, att biltillverkarna(marknaden) inte klarar av att få ned sina utsläpp utan regleringar. Tyvärr vill jag påstå. Det resulterar i att Tyskland snart beslutar om att förbjuda sälja fossilbilar efter 2030 och stora städer i bl.a Europa förbjuder dieselbilar att köra i staden. Biltillverkarna skjuter sig själv i foten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.