Det finns inget som hindrar att man provar, men BMW hade inte med det i testerna när motorn utvecklades. Jag hade inte provat om jag trivdes med bilen.
En sak slog mig och det är att det finns ju sätt att få biltillverkarna synnerligen motiverade att godkänna HVO:
Ge sådana bilar samma monetära fördelar som laddhybrider har. En laddhybrid får friska skattepengar av den enkla anledningen att den kan laddas. Man kan ladda den men måste inte. Laddas den inte så får den de friska skattepengarna ändå, och den extra drivlinan blir bara en extra tyngd att släpa runt på. Ge då HVO-kompatibla bilar samma fördelar. Precis som med laddhybrid så blir det samma sak här: Man kan tanka med HVO men måste inte. Dock har inte HVO-kompatibla fordon en extra drivlina att släpa runt på så de är nästan bättre.
Om laddhybrider som aldrig laddas kan få miljömärkningar och diverse skattepengar i bidrag och lättnader så borde en HVO-klassad diesel få det också. Rätt skall vara rätt. Fast egentligen är ju en HVO-klassad diesel som aldrig tankas med HVO, mer miljövänlig än en laddhybrid som inte laddas. Ty laddhybriden har flera hundra kilo extra dödvikt (bland annat i form av miljövidrigt blodsbatteri) att släpa på, vilket den HVO-klassade dieselbilen inte har.
.
Uppdaterat: 2019-11-16 22:31
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas.
Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering.
.
Du har en poäng, Klaris, men det problemet som finns med HVO är att det inte finns tillräcklig tillgång av hållbart producerad HVO och då vinner vi inget på det. Vi behöver avvakta till vi kan producera mer själva eller importera råvara som inte är Palmbaserad. Om ett år kommer produktion av Lingnol att komma igång i stor skala, vi får se vad det kommer att räcka till.
Sedan så känner jag ingen som kör laddhybrid som inte laddar, självklart missas det någon dag eller kväll, men generellt inte, dessutom så är det så mycket skönare att köra på el
Kommentarer
Det finns inget som hindrar att man provar, men BMW hade inte med det i testerna när motorn utvecklades. Jag hade inte provat om jag trivdes med bilen.
En sak slog mig och det är att det finns ju sätt att få biltillverkarna synnerligen motiverade att godkänna HVO:
Ge sådana bilar samma monetära fördelar som laddhybrider har. En laddhybrid får friska skattepengar av den enkla anledningen att den kan laddas. Man kan ladda den men måste inte. Laddas den inte så får den de friska skattepengarna ändå, och den extra drivlinan blir bara en extra tyngd att släpa runt på. Ge då HVO-kompatibla bilar samma fördelar. Precis som med laddhybrid så blir det samma sak här: Man kan tanka med HVO men måste inte. Dock har inte HVO-kompatibla fordon en extra drivlina att släpa runt på så de är nästan bättre.
Om laddhybrider som aldrig laddas kan få miljömärkningar och diverse skattepengar i bidrag och lättnader så borde en HVO-klassad diesel få det också. Rätt skall vara rätt. Fast egentligen är ju en HVO-klassad diesel som aldrig tankas med HVO, mer miljövänlig än en laddhybrid som inte laddas. Ty laddhybriden har flera hundra kilo extra dödvikt (bland annat i form av miljövidrigt blodsbatteri) att släpa på, vilket den HVO-klassade dieselbilen inte har.
.
Du har en poäng, Klaris, men det problemet som finns med HVO är att det inte finns tillräcklig tillgång av hållbart producerad HVO och då vinner vi inget på det. Vi behöver avvakta till vi kan producera mer själva eller importera råvara som inte är Palmbaserad. Om ett år kommer produktion av Lingnol att komma igång i stor skala, vi får se vad det kommer att räcka till.
Sedan så känner jag ingen som kör laddhybrid som inte laddar, självklart missas det någon dag eller kväll, men generellt inte, dessutom så är det så mycket skönare att köra på el
Låg:
Ja, för inte tala om etanolen som vi har överflöd av...
Pratar ni Sverige eller världen nu?
Klabbe, jag pratar för Sverige
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.