Bytte bränslefilter på en av våra två dieslar då den kändes lite "trött".
Sågade sedan upp filtret, av typ plåtburk, och tittade vad som fastnat.
Hittade svart sörja på utsidan av filtret medans insidan var vit och ren. Inte konstigt att motorn hade svårt att få bränsle.
Bilen har nog gått ca 3000 mil sedan senaste filterbytet så runt 1500 liter bränsle har filtrerats. Tankar oftast på St1 men andra mackar förekommer också.
Man undrar ju vad det är man får vid pumpen. Filtret har ju gjort sitt jobb och hur lång tid det tar innan det blir allvarliga problem beror då på storlek på filtret, hur mycket bränsle som passerat och hur högt tryck som bränslepumpen trycker på med. Om den suger genom filtret blir det ju sämre än om den kan trycka med högre tryck.
Fortfarande skit i dieselbränslet
Uppdaterat: 2018-08-07 22:10
Kommentarer
Det är nog betydligt mer än så som har passerat, bränslet snurrar runt, runt via returen.
Men satan var kladdigt det var, har bytt så många dieselfilter i mitt liv, bara öppna insatsfilter, men aldrig sett nått sånt kladd.
Precis detta jag har funderat över lite. Därav också min tråd jag skapade om diesel.
Därför tror jag på HVO. Har en mack, St1 som garanterar minst 43% HVO i deras diesel.
Ser ganska läbbigt ut!
Det var ju väldigt smutsigt filter speciellt för att ha används enbart 3 000 mil. Vilken typ av diesel har tankats och sugs eller trycks bränslet genom filtret på den aktuella bilen?
I det här fallet sugs bränslet genom filtret. Om det trycks kan det gå ytteligare en tid men problemet lär ju uppstå ändå.
Har som sagt tankats på olika ställen så det går inte att hänga ut någon speciell. Tror heller inte att det är en engångstankning som ställt till det även om naturligtvis det kan ha varit någon gång som som varit smutsig.
Då bilen börjar bli gammal och gått 25 000 mil byter jag själv för 100 kr (och en del svordomar) istället för att lämna till verkstad för 1000 kr. Därför har jag möjlighet att såga upp filtret och se eländet...
Eftersom bilen börjar bli gammal så kan man ju tänka sig att det är gammal gucka i botten av tanken som följer med ut i filtret. Man har ju läst om alg- och svamptillväxt i dieseltankar, pga bl.a RME... Nytankad diesel kanske inte är största boven.
Det problemet folk som kört bensin i åratal kan få när de testar att tanka E85 eller nära E85. Då följer det med massa skit som sätter igen filtret, men efter filterbyte så funkar det bra fortsättningsvis.
X - Kanske HVO har samma effekt som E85 på skiten i tanken?
Ja det vore intressant om någon kunde testa ordentligt.
Testa du Jonas och återkoppla här sedan:-)
Nu menar jag testa liknande som några jag såg på nätet gjorde: Två identiskt bilar varav en fick rulla på bensin och en etanol i tusentals mil. Sedan plockad de isär hela motorn på båda och jämförde.
Du har ju en poäng där Rutger, kan ju vara skit i tanken. Bilen har plåttank och den är väl målad på insidan antar jag. Till saken hör att bilen tankats med bensin två gånger (inte av mig, av annan person i hushållet ...) och teoretiskt skulle färgen på insidan tåla diesel men inte bensin. Lite långsökt dock.
Tanken har alltså dränerats två ggr på verkstad, vet inte om det finns plugg i botten eller om dom suger ur. Sista gången detta hände var nog för cirka 8000 mil sedan.
Helt klart skönt att inte kunna tanka fel på vår nuvarande bil.
Säger detsamma.
Första gången jag skulle tanka Scouten så blev det stop, var tvungen att ha en ganska exakt vinkel/placering.
Visade sig att det var ett feltankningsskydd.
Tycker det såg bra ut.
Kring 2000 när man körde på villaolja fick man byta filter tre gånger per år ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.