Vi Bilägares forum

Fordonsgas

Fordonsgas

Gasen är ju väldigt intressant som fordonsbränsle och det borde ju ligga i allas intresse att allt fler kan beredas möjlighet att köra på den.
Det här är ju en sak som myndigheterna har stor möjlighet att påverka, kunde man lagstifta om E85 i mackarna borde det inte vara svårare med gasen.
Sedan är det det här med produktion av biogas. Rent tekniskt är det inte oöverkomligt, när det gäller råvara är det inte heller några större problem.
Ett enkelt sätt är att förbjuda alla villakompostanläggningar som läcker metangas rakt ut i naturen och i stället låta denna kompost gå till biogasanläggningar.
Jag läste för en tid sedan att en sådan kompostanläggning släpper lika mycket växthusgas på ett år som en medelstor bil som körs 100 mil.
Jag vet inte om det stämmer , men om man tänker på att metan är minst trettio gånger värre än CO2 så kanske det ligger något i det.

Och när det gäller naturgas är det ju helt klart bättre att omvandla den till energi+CO2 än att släppa den som metangas rakt ut i atmosfären.
Alltså, vi bör använda mer gas i energiproduktionen, biogas eller naturgas spelar inte så stor roll, men med de låga oljepriser som är just nu blir inte intresset för gasen så stor.
Och från myndigheternas sida har det intresset aldrig varit stort.
När hörde man någon miljömupp propagera för gasdrift senast?

Uppdaterat: 2016-02-08 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Miljömupparna propagerar fortfarande för gasbilar. Och vi är ju alla en del av naturen vare sig vi vill eller inte så vi är alla miljömuppar fast i olika grad ;-)

Gröna Bilister är en bra förening där man bollar alternativa bränslen och där publicerades det en lista (tror det var där) där man listade just biogasbilar som ett bättre alternativ än t.ex. elbil om man laddar den på kolkraftsproducerad el.

Problemet är att utbyggnaden av gasmackar och biogasanläggningar kom av sig lite under alliansens tid men det börjar ta fart nu igen.

Ett problem är, som du belyser saabnisse, att oljan är billig. Och de som bara tänker med plånboken kommer därmed aldrig köpa en gasbil då det sällan går att räkna hem i pengar.

Jag håller tummarna på att de biogasmackar och de biogasansläggningar som nu byggs upp håller i sig och ökar, gasbilar är ett bra alternativ till hybridbilar och elbilar.

Uppdaterat: 2016-02-08 13:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För tjänste/förmånsbilsförarna finns det pengar att spara på att välja gasbil, förmånsvärdet är reducerat med 40% och gasen kostar minst 1kr mindre per Nm3 än 1 liter bensin oavsett oljepris.

Uppdaterat: 2016-02-08 13:45

Tittade faktiskt på en Subaru med gasdrift när vi bytte nu, men problemet med den var att gastanken förstörde hela bagageutrymmet... En rejäl limpa bakom baksätets ryggstöd. Men det antar jag att det finns olika konstruktioner på. En försäljare som ofta besöker mig på jobbet körde tidigare gas men har nu bytt till en diesel beroende på ändrade förmånsvärden för hans del, den delen har jag noll koll på. Och att han ofta fick köra bensin i vart fall pga av avsaknaden av mackar.

Uppdaterat: 2016-02-08 13:55
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

@BBT6

Kan bara instämma, vissa biltillverkare så är det tydligt att det är en konvertering av befintlig bil som gjorts och att man helt missat detta under design av bilen. Ford Focus är ett annat exempel som inte är helt snyggt.

I V60 ser det ändå rätt ok ut, men fortfarande frågan om en efterkonvertering.

Den tillverkare som jag tycker lyckats bäst är faktiskt VAG gänget där man verkar ha tänkt till redan från början rörande gastankar. Visst stjäl det utrymme i bagaget men det syns knappt och ser framförallt inte ut som någon efterkonvertering med taffliga försök att försöka dölja gastankarna.

Kul ändå att läsa att det lönar sig med gas även om det bara handlar om tjänstebilsförarna, hade varit kul om det var samma sak för privatägare.

Uppdaterat: 2016-02-08 14:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Reverend Benny: På VW tar gastankarna inget lastutrymme alls, däremot saknas reservdäck för att en del av gastankarna ligger där.

Tyvärr tycker jag att VW tänkt fel med Golf TGI på grund av att man behållit fullstor bensintank och har mindre gastank, inte alls som det var på Passat Ecofuel där gastanken tog en del av bensintankens plats.

Uppdaterat: 2016-02-08 14:52

Du har delvis rätt Mr.Wheeler, på kombimodellerna är det som du beskriver men på halvkombimodellerna så har man höjt golvet något (dock ljusår från t.ex. Ford Focus) men det är så snyggt gjort att man knappt tänker på det.

Sen är det synd att dom inte gjort som du säger, lite mer gas och lite mindre bensin. Att ha en 50 liters bensintank på en gasbil känns rätt meningslöst faktiskt.

Uppdaterat: 2016-02-08 14:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är ju helt klart att det är avsevärt vettigare att bygga ut distributionsnätet för gas i stället för att satsa på några laddstolpar för det fåtaliga elbilar som finns.

Eftersom det är regeringen som håller i trådarna så är det naturligtvis inte svårt att ordna med en stor utbyggnad av tappstationer för gas.

Och se till att det är avsevärt billigare att använda gas som drivmedel och framförallt, se till att det finns gas i dessa tappställen vilket det ibland varit dåligt med.

Kunde man kräva att varje bensinstation med viss försäljningsvolym också skulle ha en pump för E85 är det ju ingen större svårighet att kräva detsamma för gas.

Uppdaterat: 2016-02-09 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett av problem är väl åter EU med sin vurm för bensin och diesel. Misstänker att vi inte får skattegynna fordonsgas, utan att den ska kosta i paritet med bensin. Verkar inte finnas någon ny info om detta utan bara att det skulle komma ett lagförslag avseende fordonsgas under 2015.

Uppdaterat: 2016-02-09 17:21
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Gäsp nu gäller det ju inte LPG utan vanlig fordonsgas! LPG såg ju dåvarande regering till att avskaffa som fordonbränsle under 1980-talet!

Uppdaterat: 2016-02-09 18:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja - bara vi slipper vätgas så är väl "vanlig" fordonsgas helt OK. Och i vår stad finns det ju dessutom flera tankställen så det kan helt klart vara ett alternativ.

Det vore ju kul om också bilhandlarna satsade lite hårdare på det drivmedlet och tog hem lagerbilar i det utförandet. I t ex Golf Sportscombi blir man utan det extra förvaringsutrymmet under bagagerumsgolvet men det kan nog vara en rimlig kompromiss jämfört med många andra lösningar på gastank-placeringen.

Uppdaterat: 2016-02-09 19:11

Undrar var Saabnisse bor om inte elnätet är utbyggt där...

Uppdaterat: 2016-02-09 19:29
L. Mäkinen skrev:

Undrar var Saabnisse bor om inte elnätet är utbyggt där...

Har det någon betydelse? Om jag har en fulladdad elbil och måste färdas femtio mil blir det flera ladduppehåll och en ganska långsam färd.

Alla har ju inte bil för att enbart åka ett par mil till och från jobbet.

Det är ju en avsevärd skillnad i tid på att ladda en elbil och att fylla en gasbil!

Uppdaterat: 2016-02-09 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det jag har emot gas är främst att man behöver bygga ny infrastruktur för det och inte bara tillhandahålla eluttag i närheten av parkeringsplatser.

Jag är fullt medveten om elbilens brister vid långresor, men jag tror inte att världen behöver ytterligare ett lokalavgasande bränsle.

Grundtanken att familjens bil ska klara alla årets behov och därigenom vara en energikrävande kluns tror jag vi kommer se ändrad inställning till inom ett antal år.

Uppdaterat: 2016-02-10 13:49

@L.Mäkinen: De flesta gasmackar fylls på med "tankbil" eller utbyteskassett så om det finns infrastruktur att fylla på diesel och bensin på mackarna så kan samma infrastruktur, dvs vägar, användas för fordonsgas.

Uppdaterat: 2016-02-10 14:31

El har ju just fördelen att det finns nästan överallt och att sätta upp en laddstolpe är betydligt lättare än att starta en biogasanläggning med tillhörande mack.

Samtidigt så är inte all el som produceras från förnybara energikällor och nyttjas "ful-el" för att ladda bilar så har man ju bara flyttat problemet.

Gasbilar och El-bilar har ju båda för och nackdelar och det är ju upp till var och en att inventera sitt behov och göra ett köp utefter det.

Gasbilar släpper ju ut mindre av många skadliga ämnen och partiklar och kan nog anses vara ett bättre bränsle än bensin och diesel sett ur ett miljöperspektiv.

Uppdaterat: 2016-02-10 15:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Reverend Benny: Det är ytterst få, om en någon, mack som har egen biogasanläggning. Gasen körs vanligtvis ut med tankbil eller kassett till "vanliga"mackar, i princip på samma sätt som bensin och diesel. På en del biogasanläggningar finns det möjlighet att tanka men de ligger oftast väldigt avsides i tex industriområden och avfallsanläggningar.

Jobbet att sätta upp en fordonsgaspump med tank eller kassetthantering borde vara i paritet med installationen av E85 pumparna.

Uppdaterat: 2016-02-10 15:37

Av de ställen jag tankat på så har faktiskt merparten verkat ha egna biogasanläggningar, men har svårt att avgöra om det bara är någon mellanlagringsanläggning eller något annat.

Västerås, Eskilstuna och Sala är de ställen jag tankat på där jag sett detta men det finns ju även några ställen som är rena bensinstationer.

När det gäller explosioner så var ju exemplet ovan LPG och med tanke på hur många konverteringskit som görs i t.ex. Iran så är det kanske inte så förvånande att det smäller då och då. Gissar att kvalitetskontroll inte är lika hård som på CNG då det inte lagras under samma tryck.

Men visst ska man ha respekt för det, efter smällen med en dåligt skött Taxi i förra året så kanske fler fick sig en tankeställare att det är viktigt att bilen ses om då och då av en auktoriserad verkstad.

Sen är det viktigt att komma ihåg att det idag inte produceras tillräckligt med Biogas, det behövs mer. Naturgas kan vara ett alternativ men det är inte helt okontroversiellt och det finns många frågetecken runt hur detta görs.

Ett mindre bra sätt är ju fracking...

http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/fracking-den-nya-gasen-en-odesfraga

Uppdaterat: 2016-02-10 16:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, det är ett väldigt miljölyft att omvandla naturgas till energi+ CO2.

Det är ju faktiskt en luddig gräns mellan biogas och naturgas. Vad räknas de enorma mängder metangas som kontinuerligt stiger upp i atmosfären från ruttnande alger och andra organismer i våra världshav? Och som jag skrev i #1 vanliga kompostanläggningar. Och naturgödsel och då menar jag inte enbart från lantbruk.

Det finns enorma mängder gas att ta tillvara och som mr. Wheeler skriver bör utbyggnad av tankställen inte vara värre än den utbyggnad av E85 som regeringen tog beslut om.

Jag minns en lantbrukare i Frankrike som klarade hela gårdens energibehov genom att producera biogas av egna produkter.

Alla maskiner var gasdrivna.

Det som var skrämmande och som aldrig skulle tillåtas i Sverige, var lagringen av gasen. Den utgjordes av innerslangar till traktor- och bildäck, 100- tals välfyllda i en stor hög!

Ok, det var nästan 40 år sedan, jag vet inte hur det är idag, men han var ju påhittig och miljövårdande!

Uppdaterat: 2016-02-10 17:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den där etanolutbyggnaden man tvingade på bensinstationerna, så rätt många spikade igen dörren, blev ju succe.....

Några år senare skattar man ihjäl marknaden för bränslet fullständigt.

Så ska gasen byggas ut, får man nog subventionera utbyggnaden rejält......

Sen måste man få folk att köpa fordon, och dom måste köras mer än 3 år som nu.

Gasbilar säljs som tjänstebilar, sen exporteras dom, för marknaden för begagnade gasbilar är stendöd.

Har folk etanolbluffen i färskt minne tro?

Uppdaterat: 2016-02-10 20:47

ducce, så var det med LPG som var väldigt omtyckt bland taxiåkare. En åkare jag talade med fick ut upp till 50% längre sträcka på motorerna än med bensin som var det han jämförde med då.

Och så kom beskattningsmyndigheterna på att det gick att få in mer där och hoppsan, plötsligt blev det olönsamt med gas!

Uppdaterat: 2016-02-10 20:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, när man inte håller en linje längre än en valperiod, blir det svårt att få nån att satsa tillräckligt stort....

Biogasproducenterna vill nog, men då måste man få bilägarna att våga köpa bilar.....

Och vem vågar det när man kanske blir blåst när det ska dras in nya skattepengar......

Det är ju den billigaste miljöfordonstekniken än så länge, än är ju elbilar och hybrider dyra i inköp, och osäkerheten är stor hos folk om kommande kostnader för batteri osv... ...

Uppdaterat: 2016-02-10 21:30

Det är väl just att man inte hållit en linje som fordonsgasen och utbyggnaden av denna tagit lite stryk av. Nu börjar det hända grejjer igen när det finns lite stimulanser i form av avsatta pengar att få om man vill satsa på biogas, både för bonden, den som vill driva anläggning och mackägaren.

Sen handlar det ju inte bara om skattepengar utan att det medvetna miljövalet man gör ska supporteras framöver. Ser man på andra länger i Europa så är ju fordonsgasen på framåtmarsch och har varit under många år, samt ett realistiskt och miljövänligare alternativ än många andra.

Tror Biogas är en av många bra vägar frammåt helt klart.

När det gäller fracking och att ta upp naturgas ur marken så finns det ju bättre opch sämre sätt att göra detta på (och syftar inte bara på fracking) om jag förstått saken rätt. Det finns en del dokumentärer som visar på en del väldigt dåliga sätt samt gasbolag som inte tar sitt ansvar.

Se bara på den senaste olyckan i USA där det släppts ut oerhörda mängder gas rätt ut i luften.

Säger inte att naturgas är dåligt, men en sådan här olycka får vårt årliga utsläpp av CO2 att framstå som en piss i nilen.

http://www.pt.se/nyheter/katastrofal-gaslacka-gackar-usa-9778298.aspx

Varför kommer det inte en bil i Tesla stil som bara går på fordonsgas? Det hade varit något. (vet att dom körde scirocco på stcc på biogas)

Uppdaterat: 2016-02-11 07:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
saabnisse skrev:

ducce, så var det med LPG som var väldigt omtyckt bland taxiåkare. En åkare jag talade med fick ut upp till 50% längre sträcka på motorerna än med bensin som var det han jämförde med då.

Och så kom beskattningsmyndigheterna på att det gick att få in mer där och hoppsan, plötsligt blev det olönsamt med gas!

Hur räknar du då? Menar du att motorerna höll bättre med gasdrift? Nästan ingen taxibil körs sällan längre än 20 000 mil idag då garantierna går ut vilket gör att bilarna säljs innan det sker, därför ser man så mycket nya bilar bland taxiåkarna. Motorerna som går på bensin håller i många fall upp till över 100 000 mil om man valt rätt bilmärke.

Uppdaterat: 2016-02-11 11:11
Elbil2

PREVIA, det var ju i slutet av 1970 och en bit in på 1980-talet som man körde på LPG och det här var vad en åkare i Göteborg påstod.

Han körde mellan 40-50000 mil utan motorreparationer, det gick inte då med bensin.

Runt 2005 talade två åkare, i Göteborg och Örebro, om varför många gått över till 9-5 från att ha kört V70 i många år. Det berodde inte på att bilarna var bättre utan enbart på bättre service, de hade förtur vid fel och fick allt reparerat omedelbart. De hade femårs leasingkontrakt och körde ca 80000 mil under dessa år. Volvo tappade många åkare de här åren men fick tillbaka dem senare när de fått ordning på sin serviceverksamhet till åkarna.

Uppdaterat: 2016-02-11 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi skaffade en gasdriven VW Golf SC i november -15. Den hade då 2000 mil på mätaren.

Tidigare bil: Citroen C5 -11 1,6 diesel (10500mil, ägd sen ny). Förbrukning 0,51 l/mil sommartid 0,55 vintertid

Några reflektioner efter 800mil:

Väldigt smidigt att tanka gas, inga kladdiga pumphandtag som till diesel

Billigt! I Skellefteå kostar biogas just nu cirka 12:70kr/kg vilket ger en bränslekostnad på cirka 5,70 kr/mil. Helt i klass med den snåla dieseln vi bytte bort.

100% biogas som dessutom är lokalt producerad känns bra att fylla tanken med.

Räckvidd cirka 40 mil vintertid på gas. Hade gärna fått vara mer men det funkar. Vi tankar i snitt 1,5ggr/vecka. Vi bor en bit utanför city så ibland extratankar vi om vi ska iväg på resa åt "fel håll" för att kunna köra så mycket som möjligt på gas.

Bilen väljer gasdrift oavsett hur kallt det är ute, provat ned till -35

Jag gillar att gasen är helt integrerad både i karossen och instrumenteringen. Det känns genomtänkt från start istället för dessa efterkonverteringar som många gör.

Vi har kört cirka 100mil på bensin, en fjällresa utan möjlighet att tanka gas. Förbrukning 0,64.

Jag tror att fullstor bensintank är en bra idé även om det går ut över gastankarnas storlek. Då vågar nog fler köpa gasbil, annars finns det risk för obefogad räckviddsångest. Även andrahandsvärdet kan tänkas vara stabilare tack vare bensintanken

Uppdaterat: 2016-03-01 21:02

Pumplagen tvingade faktiskt ingen att tillhandahålla just e85, det var ett alternativt drivmedel som gällde. Men alla valde e85 eftersom det var rätt populärt just då med alla subventioner och förmåner för bilköpare. Hade själv en etanolbil och gillade den.

I Skellefteå körs sopbilar och stadsbussar på biogas och även stor del av kommunens egna fordon. Det gör att efterfrågan är stabil. Produktionen ligger ganska precis i jämvikt med förbrukning och en kapacitetsökning planeras på biogasanläggningen.

För att inte bussar och sopbilar ska riskera att bli utan gas byggdes nyss en reservdepå för naturgas.

Ett nytt tankställe öppnar till sommaren. Just finns bara en pump vilket gör att det kan bli kö vid vissa tider.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:14

Kul att köra lite tankar om Golf TGI SC, kör själv en TGI fast i Spanskt format och har ungefär samma positiva upplevelse som Ni har.

Jag hade dock inte haft något emot några hästkrafter till men samtidigt så har motorn en rätt mysig karaktär och orkar ändå med en del.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kör också en del med en Golf SC TGI med DSG 7. Tycker det är en trevlig kombo men den går i o f s för det mesta på bensin. Men tycker att motorn räcker fullt ut till den bilen.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:33

Det som jag tycker är mest intressant är att man helt tagit bort möjligheten att välja bränsle på TGI modellerna (g-tron och g-tec) och att det inte känns någon skillnad vilket bränsle man kör på.

Uppdaterat: 2016-03-01 21:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag funderar på att bytta om min -72 145 express till biogas! Mest för att jag kan men också för att gasmacken ligger ungefär lika långt bort som bensinmacken. Och tänk en B20 om inte luktar oförbränd bensin...

Uppdaterat: 2016-03-30 20:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det skiljer nog mellan märken.

VW har i sina senaste TGI bilar programvara som gör att du inte märker någon skillnad alls i prestanda om du kör på gas eller bensin. Och du kan inte heller välja bränsle utan finns gas så körs bilen på gas.

Uppdaterat: 2016-08-18 12:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har valt biogas för ett år sedan. Försrt trodde jag att jag skulle känna skillnaden mella gas och bensin, att bilen kunde tappa RPM styrka lite. Jag har 1.6 motor och jag inte kör fort så det känns absolut inte att bilen har blivit inte så "kraftig". Och även med 120 km/h det känns nästan inte.

Uppdaterat: 2016-08-18 13:03
Chauffören är den farligaste delen av en bil.
Lason1 skrev:

Jag funderar på att bytta om min -72 145 express till biogas! Mest för att jag kan men också för att gasmacken ligger ungefär lika långt bort som bensinmacken. Och tänk en B20 om inte luktar oförbränd bensin...

Gör det Lason och kom igen med lite erfarenheter, tack!

Uppdaterat: 2016-08-18 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gasbilarna är egentligen ett av de renaste fordonen som finns på marknaden och det är också viktigt. Men sanningen att säga elbilar är de bästa=)))))Och jag hoppas att de ska snart bli mer och mer populär.

Uppdaterat: 2016-08-24 16:15
Chauffören är den farligaste delen av en bil.

Jag åkte med en kollega från Stockholm till Göteborg och tillbaka under söndag /måndag i hans tjänste-Passat. Det blev tre fyllningar av gas och ungefär en mil på bensin. Vi räknade fram och tillbaka några gånger och kom till slutsatsen att det lönar sig som tjänstebil, men privat är det bara miljösamvetet som stillas en smula.

Han tyckte det var tråkigt att de olika pumparna fyllde så olika mängd i bilen. Som lägst får han i 16kg och som mest 22 om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2016-12-06 21:19

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20161208/utslapp-forbrukning-test-bensin-diesel-elbil-laddhybrid-hybrid-bmw-volvo

Att gasbil hamnade på en tredjeplats är rätt imponerande.

Känns som att vi missar ett bränsle som faktiskt finns att tanka idag och bra alternativ för de som inte vill köra el.

Uppdaterat: 2016-12-12 22:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.