Var ligger ärliga förbrukningssiffror (blandad körning) på för Ford Focus 1.5 182 hk ecoboost med powershift ,Skoda Rs245 med dsg och Octavia tsi 180 med dsg???
(Man kan ju aldrig lita på vad återförsäljaren uppger nuförtiden... :( )
Räkna med minst 1-2 dl mer än det som står i broschyren då blir du kanske inte jätte besviken.
Knappa in på spritmonitor då får du ett min/max förbrukning på ett antal ägare och så kan du fundera.
Och bensin kan dra iväg mer än diesel men det vet du nog.
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
WLTP. Nära verkligheten ?
Gasfoten och körförhållandet kommer ändå att variera + - nån dl.
Uppdaterat: 2018-06-30 14:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Min relativt gamla RS -06 chippad till 250 hp drar allt emellan 0,6 och 1,1 beroende på körförhållanden och i allra högsta grad hur tung gasfoten är. Eftersom den används nästan enbart för korta resor till och från jobbet (ca 6 km med 60% stadskörning) ligger mitt genomsnitt/år på 0,8-0,9. Iofs inte jämförbar med nyare årsmodeller men jag försöker åtminstone köra så ekonomiskt jag bara kan. Jag tycker det är acceptabelt och uppskattar framför allt den rejäla omkörningsaccelerationen utan att ens behöva växla ner. Man får ingenting gratis...
Edit: Den är manuell växlad bensin med nära 170000 km på mätaren.
Gissar att bilarna du tittar på har förbrukning angiven efter den äldre NEDC standarden. Den visar knappast hur mycket som går åt när en genomsnittlig förare kör, men de bilarna har nog rätt lika teknik så den procentuella skillnaden är nog ungefär densamma.
WLTP heter nya standarden för att mäta bränsleförbrukning, och den ska motsvara bättre förbrukningen i verklig trafik, men tror den är ganska ovanlig än så länge.
Kort sagt, är det en jämförelse mellan de tre modellerna du vill åt, så kan du jämföra uppgiven förbrukning mellan bilarna. Vill du göra en detaljerad ekonomisk kalkyl för alla modellerna så lägg på säkert 30% på angiven förbrukning. Men det är kanske eg. inte en krona hit eller dit på milkostnaden som är intressant när man är spekulant på halvstarka bensinbilar?
Priset nån krona hit eller dit kvittar men....funderar ju på att gå från diesel till bensin och även ner i storlek...
Focus och Octavia är förnärvarande dom enda alternativen för mig vad gäller bensinmodeller,och efter som jag kör endel släp vill jag inte ha för svag motor.... (har en 2 liters diesel nu med 163hk i stora kombiklassen)och eftersom jag även pendlar endel vill jag inte det ska skena iväg allför mycket bränslemässigt...(fattar att det gör nån/några dl extra ...)
Det är ju en ny Focus på gång och den lär vara deklarerad enligt WLTP i alla fall. Så då ska man inte behöva lägga på de obligatoriska 1-2 dl bränsle per 10 km. Har man gasfot så får man lägga på för den men det fick man under NEDC också.
Jag vet inte men, att fråga om förbrukningen på rs245. Blir det inte lite som att fråga vad däcken kostar till en Bugatti och låta det vara en knäckfråga? En motorstark bil kräver ju bränsle för effekten, så det blir en anings emotsägande.
Å andra sidan så älskar jag när folk svarar "jag kan minsann åka på 0,7 med min 300-hästars bil". Då blir ju penisförlängarsyndromet ganska uppenbart:).
FXX Är inte dum i huvudet....nog fattar jag med att en motorstark bil behöver mer bränsle...men å andra sidan behöver en motorsvag bil pressas mer=lika med drar mer bränsle....
Jag är intresserad av hur mycket som skiljer mot tillverkarens uppgifter....vet att tex rs245 borde kräva endel men....vill veta inom vilka gränser det rör sig om....
Varför "dumförklara" frågeställaren?
Om inte har nåt seriöst att säga så..varför? :)
Om man kör i normala svenska hastigheter med både en 1,0/115 TSI och en RS245 och med lätt gasfot så är säkert ändå den mindre motorn typ 1--2 dl/mil snålare - men det är min gissning. Men när vi talar om t ex RS245 så lär nog de flesta köpa en sån för att låta högerfoten leka lite mera och då kan ju förbrukningen bli vad som helst.
Och på svenska vägar och utan tungt släp så tror jag inte att en 1,0/115 TSI kommer att vara speciellt pressad - för att ta ett exempel.
Jag tror att det blir en markant ökning mot din nuvarande diesel då 245 roliga hk under huven inte uppmanar till snålkörning.
Ett tipps är att låna hem en bil med 200+ bensin hk över natten och via färd datorn eller ännu bättre tanka upp och testa lite på din ordinarie körning och än mer körning så slipper du grisen i säcken.
Så har jag gjort och ofta har det varierat upp till 2dl på likvärdiga bilar och motorstyrka och olika fabrikat och då samma sträcka på 4 mil och på farthållare.
Uppdaterat: 2018-07-01 11:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX Är inte dum i huvudet....nog fattar jag med att en motorstark bil behöver mer bränsle...men å andra sidan behöver en motorsvag bil pressas mer=lika med drar mer bränsle....
Jag är intresserad av hur mycket som skiljer mot tillverkarens uppgifter....vet att tex rs245 borde kräva endel men....vill veta inom vilka gränser det rör sig om....
Varför "dumförklara" frågeställaren?
Om inte har nåt seriöst att säga så..varför? :)
Jag dumförklarade inte dig, jag bara ifrågasatte resonemanget att köpa en 245-hästars bil och oroas över förbrukningen. Och precis som flera har konstaterat så köps knappast en 245-hästars Octavia av prästen i byn för att söndagsköras med. Så ägarrelaterad förbrukning kommer nog ligga ganska högt. Det enklaste är väl att jämföra uppgiven förbrukning med respektive modell. Ligger en 245-hästars 30% högre uppgivet än en 115hk så vet du att spritmonitors 115hk ägarrelaterad förbrukning kontra 245 borde bli procentuellt likadan med samma körstil som den mindre motorn.
mso 1000 är verkligen handlaren positiv till att låna ut en bil för provkörning 1dygn?
Inte min erfarenhet...men å andra sidan kanske jag inte träffat bra säljare?
FXX Oroa är väl kanske å ta i... :) men lite undran över om ändå skulle gå att köra hyffsat snålt när man vill och ändå ha bra kraft med när andan faller på.... ;)
Pi Nu drar jag endel släp så...men även om jag inte gjort det anser jag att en 1liters motor inte är tillräckligt....
mso 1000 är verkligen handlaren positiv till att låna ut en bil för provkörning 1dygn?
Inte min erfarenhet...men å andra sidan kanske jag inte träffat bra säljare?
Fel av mig om dygn.
Men jag har aldrig haft några problem att efter en diskussion och en offert fått låna hem en demobil på aftonen och åter nästa förmiddag.
Uppdaterat: 2018-07-01 16:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tror du sade det där: "...köra hyfsat snålt när man vill och ändå ha bra kraft med när andan faller på...". Det är min erfarenhet av Octavia RS, inne på min andra nu. Nyare RS borde gå att köra på närmare 0,7 om du "vill" och inte enbart stadstrafik.
FXX Oroa är väl kanske å ta i... :) men lite undran över om ändå skulle gå att köra hyffsat snålt när man vill och ändå ha bra kraft med när andan faller på.... ;)
Pi Nu drar jag endel släp så...men även om jag inte gjort det anser jag att en 1liters motor inte är tillräckligt....
Med släpkörning så är vridmomentet ganska fördelaktigt att ha. Jag hade själv en turbobensinare förut på 300hk/430Nm, det var sällan man saknade kraft trots 1400kg bakom bilen. Men fd. Hondan och maxvrid på 200Nm så var det hopplöst ansträngt att dra kärra. Så jag håller med dig till fullo, lite större cyl.volym så man får effekten långt ner i registret är nog ett krav för släpkörning.
För mig fungerade det ypperligt med 300hk att leka med ibland och dra släp 10-15ggr per år. Jag snittade 0,9 med min över tid, aldrig över 1L mellan tankningar. Det är ju ganska sällan som man kan använda effekten i detta landet.
Kommentarer
I den typen av bilar med relativt starka motorer så lär ju den enskilde förarens högerfot bestämma det mesta när det gäller förbrukning.
Räkna med minst 1-2 dl mer än det som står i broschyren då blir du kanske inte jätte besviken.
Knappa in på spritmonitor då får du ett min/max förbrukning på ett antal ägare och så kan du fundera.
Och bensin kan dra iväg mer än diesel men det vet du nog.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/148-Focus.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&power_s=180&powerunit=2
Nya bilar testas så vitt jag vet enligt WLTP vilket ger utsläpps- och förbrukningssiffror som ligger nära verkligheten.
WLTP. Nära verkligheten ?
Gasfoten och körförhållandet kommer ändå att variera + - nån dl.
Min relativt gamla RS -06 chippad till 250 hp drar allt emellan 0,6 och 1,1 beroende på körförhållanden och i allra högsta grad hur tung gasfoten är. Eftersom den används nästan enbart för korta resor till och från jobbet (ca 6 km med 60% stadskörning) ligger mitt genomsnitt/år på 0,8-0,9. Iofs inte jämförbar med nyare årsmodeller men jag försöker åtminstone köra så ekonomiskt jag bara kan. Jag tycker det är acceptabelt och uppskattar framför allt den rejäla omkörningsaccelerationen utan att ens behöva växla ner. Man får ingenting gratis...
Edit: Den är manuell växlad bensin med nära 170000 km på mätaren.
Gissar att bilarna du tittar på har förbrukning angiven efter den äldre NEDC standarden. Den visar knappast hur mycket som går åt när en genomsnittlig förare kör, men de bilarna har nog rätt lika teknik så den procentuella skillnaden är nog ungefär densamma.
WLTP heter nya standarden för att mäta bränsleförbrukning, och den ska motsvara bättre förbrukningen i verklig trafik, men tror den är ganska ovanlig än så länge.
Kort sagt, är det en jämförelse mellan de tre modellerna du vill åt, så kan du jämföra uppgiven förbrukning mellan bilarna. Vill du göra en detaljerad ekonomisk kalkyl för alla modellerna så lägg på säkert 30% på angiven förbrukning. Men det är kanske eg. inte en krona hit eller dit på milkostnaden som är intressant när man är spekulant på halvstarka bensinbilar?
Priset nån krona hit eller dit kvittar men....funderar ju på att gå från diesel till bensin och även ner i storlek...
Focus och Octavia är förnärvarande dom enda alternativen för mig vad gäller bensinmodeller,och efter som jag kör endel släp vill jag inte ha för svag motor.... (har en 2 liters diesel nu med 163hk i stora kombiklassen)och eftersom jag även pendlar endel vill jag inte det ska skena iväg allför mycket bränslemässigt...(fattar att det gör nån/några dl extra ...)
Det är ju en ny Focus på gång och den lär vara deklarerad enligt WLTP i alla fall. Så då ska man inte behöva lägga på de obligatoriska 1-2 dl bränsle per 10 km. Har man gasfot så får man lägga på för den men det fick man under NEDC också.
Jag vet inte men, att fråga om förbrukningen på rs245. Blir det inte lite som att fråga vad däcken kostar till en Bugatti och låta det vara en knäckfråga? En motorstark bil kräver ju bränsle för effekten, så det blir en anings emotsägande.
Å andra sidan så älskar jag när folk svarar "jag kan minsann åka på 0,7 med min 300-hästars bil". Då blir ju penisförlängarsyndromet ganska uppenbart:).
FXX Är inte dum i huvudet....nog fattar jag med att en motorstark bil behöver mer bränsle...men å andra sidan behöver en motorsvag bil pressas mer=lika med drar mer bränsle....
Jag är intresserad av hur mycket som skiljer mot tillverkarens uppgifter....vet att tex rs245 borde kräva endel men....vill veta inom vilka gränser det rör sig om....
Varför "dumförklara" frågeställaren?
Om inte har nåt seriöst att säga så..varför? :)
Tack för dom seriösa svar jag fått!
Om man kör i normala svenska hastigheter med både en 1,0/115 TSI och en RS245 och med lätt gasfot så är säkert ändå den mindre motorn typ 1--2 dl/mil snålare - men det är min gissning. Men när vi talar om t ex RS245 så lär nog de flesta köpa en sån för att låta högerfoten leka lite mera och då kan ju förbrukningen bli vad som helst.
Och på svenska vägar och utan tungt släp så tror jag inte att en 1,0/115 TSI kommer att vara speciellt pressad - för att ta ett exempel.
Jag tror att det blir en markant ökning mot din nuvarande diesel då 245 roliga hk under huven inte uppmanar till snålkörning.
Ett tipps är att låna hem en bil med 200+ bensin hk över natten och via färd datorn eller ännu bättre tanka upp och testa lite på din ordinarie körning och än mer körning så slipper du grisen i säcken.
Så har jag gjort och ofta har det varierat upp till 2dl på likvärdiga bilar och motorstyrka och olika fabrikat och då samma sträcka på 4 mil och på farthållare.
Jag dumförklarade inte dig, jag bara ifrågasatte resonemanget att köpa en 245-hästars bil och oroas över förbrukningen. Och precis som flera har konstaterat så köps knappast en 245-hästars Octavia av prästen i byn för att söndagsköras med. Så ägarrelaterad förbrukning kommer nog ligga ganska högt. Det enklaste är väl att jämföra uppgiven förbrukning med respektive modell. Ligger en 245-hästars 30% högre uppgivet än en 115hk så vet du att spritmonitors 115hk ägarrelaterad förbrukning kontra 245 borde bli procentuellt likadan med samma körstil som den mindre motorn.
Körde min 460hk V8 22 mil igår.
Snittade 0,79 med fyra fullgasacc inräknad annars hade den nog klarat sig på 0,75.
Det är alltså en Ford som drar betydligt mindre än deklarationen.
Ska dra 1,25 blandat, 0,85 på landsväg samt 1,96 i stan.
mso 1000 är verkligen handlaren positiv till att låna ut en bil för provkörning 1dygn?
Inte min erfarenhet...men å andra sidan kanske jag inte träffat bra säljare?
FXX Oroa är väl kanske å ta i... :) men lite undran över om ändå skulle gå att köra hyffsat snålt när man vill och ändå ha bra kraft med när andan faller på.... ;)
Pi Nu drar jag endel släp så...men även om jag inte gjort det anser jag att en 1liters motor inte är tillräckligt....
Fel av mig om dygn.
Men jag har aldrig haft några problem att efter en diskussion och en offert fått låna hem en demobil på aftonen och åter nästa förmiddag.
Tror du sade det där: "...köra hyfsat snålt när man vill och ändå ha bra kraft med när andan faller på...". Det är min erfarenhet av Octavia RS, inne på min andra nu. Nyare RS borde gå att köra på närmare 0,7 om du "vill" och inte enbart stadstrafik.
Med släpkörning så är vridmomentet ganska fördelaktigt att ha. Jag hade själv en turbobensinare förut på 300hk/430Nm, det var sällan man saknade kraft trots 1400kg bakom bilen. Men fd. Hondan och maxvrid på 200Nm så var det hopplöst ansträngt att dra kärra. Så jag håller med dig till fullo, lite större cyl.volym så man får effekten långt ner i registret är nog ett krav för släpkörning.
För mig fungerade det ypperligt med 300hk att leka med ibland och dra släp 10-15ggr per år. Jag snittade 0,9 med min över tid, aldrig över 1L mellan tankningar. Det är ju ganska sällan som man kan använda effekten i detta landet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.