"Men idag när vi laddar elbil är det bara med kolkraft"!
Jag är faktiskt inte övertygad om det, jag tvivlar på att det produceras speciell energi just för elbilar!
Uppdaterat: 2018-10-06 17:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Vilket intressant DEBATTINLÄGG, dessa två debattörer kommer inkommer med. Lite för mycket vrängande med fakta, och ensidighet för att det ska vara trovärdigt. Jag betvivlar inte att det finns stunder och timmar då vi har kraftimport med kontinental mix. Dock är det fortsatt bättre än direkta utsläpp från avgasrör.
Kan vi dessutom använda effekt och energi från att producera och förädla fossila bränslen till drivmedel så hoppar vi ett steg i förlusterna med.
Nu är det ju som så att för varje kWh vi använder så exporterar vi en kWh mindre till länder med sämre elproduktion.
Alltså innebär det att du laddar din bil med 50 kWh och då måste det till 50 kWh på annat håll, exempelvis oljekraft i Estland.
Du behöver fortfarande energi för att fixa fram kol och olja, som du ersätter med din el (och som då används på annat håll för att skapa elen). Dessutom kräver tillverkningen av batterierna så pass mycket energi så du kan köra i tusentals mil med bensin eller diesel innan det går jämnt upp.
Brytpunkten för att tillverka batteriet? Eller brytpunkten för bränslet du normalt använder?
Och tar du hänsyn till problematiken med att din elförbrukning ökar på fossilskapad el på annat håll?
Det är löjligt komplexa saker det här och det enda som är helt jättesäkert är att den Lokala miljön blir bättre med batteridrift mot bensin-/dieseldrift. Miljönyttan globalt är extremt svårt att räkna på tyvärr. Därför är det så fånigt med dessa svart och vitt-diskussioner som är överallt, särskilt i media.
Diesel är hemskt - bort med diesel!
Vätgas är framtiden!
Vad säger du? Biogas är ju vad som gäller om tio år!
Nej, batterier skall alla ha - Länge leve batterier!
...
I så fall innebär ju varje förbrukad kWh i vårt land att vi istället skall räkna denna som framställd av kolkraft eller annat skitigt trots att det allra mesta är framställt fossilfritt. Nä - nu drar nog detta iväg alltför långt. Gissar att nån med en speciell agenda ligger bakom dessa rapporter - t ex petroleum-industrin.
Som jag skrivit i många trådar innan så flyttar man bara problematiken till någon annanstans i världen. Men det är väl ganska vedertaget idag att om vi ska ha det bättre, oavsätt vad det än gäller, så måste några andra få lida på något annat stället på planeten. Allt handlar om att minska vårt energiutnyttjande per capita, dvs. förflytta oss mindre med fordon (när det gäller transporter iaf. som vi avser med disk på detta forum), det är det enda sättet att minska vår miljöpåverkan.
FXX
Det jag vänder mig mot är det grovt generaliserande påståendet i artikeln som du länkade till.
Det sista uttalandet är ju helt felaktigt: "Och kom ihåg att Elbil=Kolbil"!
Det är inget annat än trams! Man skulle lika gärna kunna påstå att alla elektriskt drivna tåg = koldrivna, alltså skulle de vara minst lika miljöskadliga som de tidigare koleldade ångloken!
Och man talar inget om de miljöbelastningar som framställning av batterier utgör.
Och att minska energiutnyttjandet genom att minska våra transporter är inte det enda sättet att minska vårt energibehov!
Uppdaterat: 2018-10-07 10:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hur mycket energi per personkilometer åtgår för tåg respektive batteribil?
En batteribil i dag, vad gör den av med? 2 kWh per mil? Grovt räknat (kom ihåg laddförluster etc). Vi kör 1.500 mil per person och år i snitt. Det är 3.000 kWh (1 MWh). Ungefär en fjärdedel av en normal villas årsförbrukning (värme, vatten, hushåll).
Alltså är det icke försumbart i det stora hela därför måste man inse att elbil inte per automatik innebär att man kan köra mycket mer med gott samvete, precis som att byte till lågenergiförbrukande belysning inte innebär att man skall låta lamporna lysa längre.
Det viktigaste är fortfarande att minska konsumtionen av energi och råvara, oavsett ursprung!
Kom ihåg att även ananasen du köper bidrar till ett enormt energibehov och råvarubehov.
Jag tycker också rubriken var lite väl overkill. Men den är väl skriven så man ska få sig en liten tankeställare.
Jag vet inte inte hur våran energiförbrukning ser ut här i Sverige generellt genom åren, men jag gissar att vi har blivit bättre. Dom flesta har idag värmepumpar i sina hus, snålare bilar osv. Så nog borde vi ha ett överskott som räcker till elbilarnas laddning utan att importera allt för mycket, om man nu inte stänger ned alla kärnreaktorer.
Haken är väl inte hur mycket vi importerar utan hur mycket, eller då lite, vi exporterar. Se länken en bit upp. Betänk även vilka råvaror som används vid elframställningen i de länder vid exporterar till.
Ju mer vi producerar, desto mer kan vi exportera.
Ju mindre el vi använder, desto mer kan vi exportera.
Ju mer el vi exporterar, desto bättre blir det för miljön eftersom vi hör till toppen i hur pass så kallat klimatvänlig elen är.
Sedan är ju problemen detsamma överallt. Estländarna skall ju också köra bil....
Jag har lite huvudvärk idag av nån anledning, men någon som orkar fördjupa sig lite så hittade jag denna. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Energitillforseln/
Jag vet inte om det finns nån fakta över import-export av el och om man kan dra nån slutsats av hur miljövänliga vi är isf. i Sverige.
Sverige exporterar väl oftast el, men är det kallt ute och någon eller några reaktorer står still så importerar vi nog.
En fördel med elbilar är ju att de kan lagra el, och ladda på natten när övrig förbrukning är låg. Bra sätt att ta tillvara t.ex. vindkraft.
Men vad jag läst så är även en elbil som laddas med kolel (borde också kallas fossilbil?) bättre än bensin/diesel förbränningsmotorer. Men skillnaden blir såklart inte lika stor som om man räknar med vattenkraft.
Hur mycket energi per personkilometer åtgår för tåg respektive batteribil?
En batteribil i dag, vad gör den av med? 2 kWh per mil? Grovt räknat (kom ihåg laddförluster etc). Vi kör 1.500 mil per person och år i snitt. Det är 3.000 kWh (1 MWh). Ungefär en fjärdedel av en normal villas årsförbrukning (värme, vatten, hushåll).
Alltså är det icke försumbart i det stora hela därför måste man inse att elbil inte per automatik innebär att man kan köra mycket mer med gott samvete, precis som att byte till lågenergiförbrukande belysning inte innebär att man skall låta lamporna lysa längre.
Det viktigaste är fortfarande att minska konsumtionen av energi och råvara, oavsett ursprung!
Kom ihåg att även ananasen du köper bidrar till ett enormt energibehov och råvarubehov.
Om samtliga bilar i Sverige vore eldrivna motsvarar det 7% av landets el. Mindre än vår elexport!
10% får man nog räkna med i alla fall. 7 miljarder mil, 2 kWh per mil, 160 TWh per år som produceras.
Förlusterna blir även större ju högre förbrukning man får i smånäten.
Produktionen av bensin och diesel minskar såklart en gnutta varvid el kan sparas där. Samtidigt finns ju möjligheter till värme från dess produktion. Vet ej om det tas tillvara i dag dock.
Sedan tillkommer då batteritillverkningen och i dagsläget problemet med bristande återvinning av uttjänta batterier.
Missförstå mig inte, det är bra med alternativ till bensin och diesel men batteridrift är ingalunda lösningen på allt, förutom möjligen lokalklimatet.
10% får man nog räkna med i alla fall. 7 miljarder mil, 2 kWh per mil, 160 TWh per år som produceras.
Förlusterna blir även större ju högre förbrukning man får i smånäten.
Produktionen av bensin och diesel minskar såklart en gnutta varvid el kan sparas där. Samtidigt finns ju möjligheter till värme från dess produktion. Vet ej om det tas tillvara i dag dock.
Sedan tillkommer då batteritillverkningen och i dagsläget problemet med bristande återvinning av uttjänta batterier.
Missförstå mig inte, det är bra med alternativ till bensin och diesel men batteridrift är ingalunda lösningen på allt, förutom möjligen lokalklimatet.
De flesta forskare och andra i Sverige räknar med 7% men du vet väl bättre?
Runt 1,5kWh per mil är rimligt för en medelstor elbil. I tyska tester kom de över 60 mil i nya Hyundai Kona med en medelförbrukning på 1,2kWh per mil.
Räknade de med laddförlusterna då? Och inte i långresa utan normalresor, så som folk kör, även i -20 grader och +30 med AC? Alltså normal förbrukning på årsbasis.
X - tror mera på 1,5 kWh/mil än 2,0 kWh/mil efter mina egna högst begränsade erfarenheter. Men på det stora hela är just det en ointressant diskussion - det intressanta är att även en total övergång till elbilar har en förhållandevis liten påverkan av den totala elenergi-åtgången. Och att det skulle ske en 100 % övergång inom rimligt tidsperspektiv är ju dessutom högst otroligt så jag förstår inte varför du fokuserar på just detta.
Grosser, det var en bra artikel.
Problemet med de två debattörerna och deras generaliserande debattartikel är ju att trovärdigheten i deras inlägg är svårt att ta till sig och speciellt nu när det visat sig att de har fel!
Ska man ropa "Vargen kommer" om och om igen måste man ha oumkullrunkeliga bevis för att bli åtlydd!
Uppdaterat: 2018-10-08 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Som sagt saabnisse, hur motiverande är det att gå över till dyrare mindre miljöskadlig energiframställning när det är så pass billigt att fortsätta bränna kol och olja?
Elen är för billig och övriga avgifter för höga. Visar lite på hur skevt det är. Det lägsta jag hittills betalat för elen under den tid vi haft timmätning (två år) är 0,29 öre/kWh (sic!). Senaste räkningen hamnade på dryga 500 kronor varav 188 var el...
Som sagt saabnisse, hur motiverande är det att gå över till dyrare mindre miljöskadlig energiframställning när det är så pass billigt att fortsätta bränna kol och olja?
Elen är för billig och övriga avgifter för höga. Visar lite på hur skevt det är. Det lägsta jag hittills betalat för elen under den tid vi haft timmätning (två år) är 0,29 öre/kWh (sic!). Senaste räkningen hamnade på dryga 500 kronor varav 188 var el...
0,29 öre/kwh måste nog vara billigast i Sverige, rent av på jorden. Jag snittar 185 öre/kwh, inklusive moms, skatt och elöverföringsavgift.
Pratade om elen enbart här. Och det är sant. Nästan så man får betalt för elen...
Sedan tillkommer ju, som du säger, massa pålagor men det är ju elkostnaden som är relevant för den som tillverkar elen.
Drygt 3 år har vi haft timpris såg jag nu. Tiden går fort....
Bottenrekordet som jag sett (kollar inte varje dag) var 25 december 2015. Trodde jag läst fel.
Pratade om elen enbart här. Och det är sant. Nästan så man får betalt för elen...
Sedan tillkommer ju, som du säger, massa pålagor men det är ju elkostnaden som är relevant för den som tillverkar elen.
Drygt 3 år har vi haft timpris såg jag nu. Tiden går fort....
Bottenrekordet som jag sett (kollar inte varje dag) var 25 december 2015. Trodde jag läst fel.
Jo men ändå, 0,29 öre! Nog för att jag har legat på strax under 30 öre/kwh vissa perioder, men det är ju ändå 100ggr dyrare.
Jag vet. Helt sjukt! Vi har flera gånger legat under 5-10 öre också.
Kolla prisstatistiken för timpriser på nordpool. Många gånger det är löjligt lågt. Bra för konsumenten såklart men dåligt för omställningen till mindre miljöskadlig produktion.
Vem vill investera hundratusentals kronor i solceller om du får 20-50 öre/kWh? Kommer ju ta evigheter att räkna in. Därav alla dessa bidrag hit och dit.
Just nu har det varit osedvanligt dyrt med runt 50 öre/kWh på dagarna och 30 på nätterna. :-P
Uppdaterat: 2018-10-09 08:06
Gäst (ej verifierad)
Var till och med inslag på nyheterna i våras, vill jag minnas, om detta låga pris. Det var då magasinen var fyllda och hyfsat varmt ute. Man fick nästan betalt om man köpte ström. Men det varade väl bara några dagar.
X - har du fortfarande inte upptäckt vad du skrivit - alltså 0,29 öre/kWh. Så lite har nog aldrig nån av oss övriga fått betala för varje kWh. Även om den under korta perioder varit billig.
OM jag nu skriver 0,29 öre/kWh så är det för att det faktiskt VAR 0,29 öre/kWh.
Lite märkligt är det allt att folk har så svårt att förstå detta, och OM det nu kan tänkas vara som så att man skriver fel, så motverkade jag detta genom att skriva (sic!) efter, för att understryka att det är INTE en felskrivning.
Sedan funkar timpriser som så att dessa priser sätts timme för timme, så just 0,29 öre var under en timme.
Och OM man nu orkar bemöda sig med att kontrollera detta mot alla datakällor som finns öppet på nätet så ser man att timmen innan kostade det en ynka plutt lite mera. Har tyvärr inte siffran framför mig just nu då skärmdumpen från den dagen bara visar lägsta värdet men det rörde sig om några hudnradels, max en tiondels, öre högre att döma av minne och graf. Timmen innan det låg det på 1,5-2 öre och timmen innan det runt 2,5 öre. Timmen efter lägsta, likaså cirka 2,5 öre. Så under fem timmar var högsta elpriset cirka 2,5 öre/kWh.
Som sagt, jag tittar inte varje dag så då får man gå igenom alla listor för att se hur många fler riktigt låga tidpunkter det funnits genom åren, men flera gånger har vi legat under 5 öre och då menar jag inte flera enstaka timmar utan det har rört sig om flera timmar per dygn. Sedan finns ju några enstaka all time high också, på dryga 2,5 krona/kWh, men då använder vi så lite elprylar osm möjligt medan de låga nattpriserna innebär tvättmaskin och diskmaskin. Oftast kring 2-3 på natten brukar vara lämpligast att prylarna startar.
Har man vattenburen värme och har möjlighet med akumulatortankar på några kubikmeter samt ett system som går på elbörsen så kan man spara ganska rejält på att värma när det är lägst, om man har en hyfsat hög förbrukning hemma. Momsen är ju procent av elpriset så de hänger ju ihop. Värma allt vatten på natten när du har ett pris som många gånger ligger på hälften av priset på dagen, och särskilt timmarna på morgon och kväll när man normalt har stor varmvattenförbrukning som exempel.
Ibland kan priserna vara ganska jämna men ofta är det sjuka svängningar över dygnet. Botten på natten, stiger högt på morgonen, sjunker på dagen, stiger högt på kvällen, och ner till nästan botten på natten. Och så börjar det om nästa dygn, och på eftermiddagen vet du ju priserna för morgondagen så då kan man planera efter det med disk, tvätt, skall vi baka och laga storkok eller är det påtagligt högre än normalt (som 2,5 kronor!) så kanske man väntar någon dag för det brukar gå ner igen. Man lär sig ungefär hur det fluktuerar.
Ta hem Elsklings app. Den är väldigt enkel och tydlig att använda. Kom ihåg att välja vilket elområde du bor i bara.
Så har man elbil vill man ju ha en laddning som går på elbörsen och timmätning hemmavid.
Alla kan välja timdebetering det är bara kontakta sitt energibolag och tala om att man vill ha timdebetering.
https://www.nyteknik.se/energi/klart-kopa-el-per-timme-6416520
Bra att du nämner det! När vi valde så var det dock massor av förvirring så oklart när det började, om någon skulle behöva komma ut eller inte och sedan stod det fel på fakturan i över ett år trots att det var rätt i systemen bakom. Men elbolagen kanske har lärt sig något nu kan man ju hoppas.
OK X - trodde faktiskt att du missat lite. Aldrig hört talas om dessa nivåer på elpriset. Sen är det väl i sak tämligen ointressant om det bara är nån enstaka timme. Och en laddbox med koppling till elpriser ger ju inte så speciellt stor besparing för de flesta utan det är ju främst andra saker som drar el i en vanlig villa.
Uppdaterat: 2018-10-09 14:49
Gäst (ej verifierad)
Kör på 3-årigt avtal. Orkar inte ödsla tid på den lilla del av elkostnaderna som strömmen är. Nu vet jag att strömmen kostar ca 60öre/kWh dom kommande tre åren oavsett om magasinen är välfyllda och det råder överskott av ström. Jag behöver merparten av strömmen när det är kallt ute oavsett om det är natt eller dag.
Finge man skippa Elevio som distributör vore det däremot en välgärning.
Visst är det så, men varje liten bit bidrar. Det vill säga:
1. Ha så mycket som möjligt avslaget
2. Det du har påslaget, försök att ha det när elen är billigast
Vi kan inte spara några hysteriska summor här men vi gör det för att få in vanan till den dagen då vi kanske Kan spara större summor.
Och tvättmaskin och diskmaskin är ju två exempel på saker som ändå förbrukar en del och körs relativt ofta så att starta exempelvis diskmaskinen klockan 02 i stället för klockan 20 efter maten (då det ofta är rätt dyrt) kan innebära en halverad elkostnad per disk, gånger 100+ diskar per år.
Samma sak så är det dags att baka bröd så, ligger normalbilden på elen kring 50 öre på dagen och det just denna gång ligger på närmre en krona så, tja, då väntar vi helt enkelt någon dag.
Elförbrukningen Har faktiskt avtagit något hos oss tack vare detta och framförallt har vi blivit mer medvetna.
Sedan finns ju saker som tyvärr behöver gå på batteri som laddas på natten för att kunna ge en besparing, som akvariet. Där är det ju belysning dagtid och det är svårt att påverka.
En intressant sak är att luftkonditioneringen som sommartid står så det ligger kring cirka 24 grader inne faktiskt har Sänkt elkostnaden här. Låter märkligt, eller hur? Men tidigare gick kylskåpet Dygnet Runt! då det var så varmt inne varma sommardagar. Det var så illa så jag fick stänga av den självavfrostande kylen regelbundet för att tina den två centimeter tjocka iskakan baktill. Den pajjade delvis på grund av denna belastning vilket sedan innebar en onödig kostnad i form av ny kyl och frys för något år sedan (haft AC i drygt tre år tror jag det är).
Ja, det är något fundamentalt felbyggt det här - bra vintertid (slå på elementen gör man ju inte förrän typ i november) eftersom värmen effektivt stannar kvar men så fort solen tittar fram så blir det förjävligt med uppåt 40 grader inomhus och hur det varit denna sommar utan AC vill jag inte tänka på, och som bonus sover vi ju bättre också.
Ett intressant exempel på hur man kan spara pengar på ett oväntat sätt. Och bonus 2 är att fiskarna äntligen får må bra. De vill inte ha mer än 25 grader.
Tror att en bidragande orsak till detta är att när man väl har kylt ner inne (har den på dygnet runt på 24 grader) så krävs inte så jättemycket ork för att hålla nere temperaturen, men om det väl blivit varmt inne så orkar den inte med utan får kämpa som fanken.
Den går ju dock lite fel tid prismässigt eftersom den börjar dra igång på eftermiddagen och slutar frampå kvällen men utan batteridrift är det svårt att lösa.
Det enda jag saknar är en momentan visning av elförbrukningen på ett smidigt sätt. Det blir ju timvis i efterhand som man kan se nu vilket är bättre än inget förvisso.
Kör på 3-årigt avtal. Orkar inte ödsla tid på den lilla del av elkostnaderna som strömmen är. Nu vet jag att strömmen kostar ca 60öre/kWh dom kommande tre åren oavsett om magasinen är välfyllda och det råder överskott av ström. Jag behöver merparten av strömmen när det är kallt ute oavsett om det är natt eller dag.
Finge man skippa Elevio som distributör vore det däremot en välgärning.
Solceller, an det vara något?
Med alla bidrag och extrabetalt det är i dag kan det faktiskt vara ganska lönsamt. Särskilt så länge du inte tillverkar mer än din årsförbrukning.
Instämmer med Gurans inställning i denna fråga - man orkar liksom inte jaga några kronor här och där.
Uppdaterat: 2018-10-09 15:25
Gäst (ej verifierad)
Xanthopteryx skrev:
Guran wrote:Kör på 3-årigt avtal. Orkar inte ödsla tid på den lilla del av elkostnaderna som strömmen är. Nu vet jag att strömmen kostar ca 60öre/kWh dom kommande tre åren oavsett om magasinen är välfyllda och det råder överskott av ström. Jag behöver merparten av strömmen när det är kallt ute oavsett om det är natt eller dag.
Finge man skippa Elevio som distributör vore det däremot en välgärning.
Solceller, an det vara något?
Med alla bidrag och extrabetalt det är i dag kan det faktiskt vara ganska lönsamt. Särskilt så länge du inte tillverkar mer än din årsförbrukning.
Har en sommarstuga som är offgrid. Det räcker med den. Klarar mig hemma med 14.500 kWh för att värma 300m2 gammalt oisolerat plank/timmer-hus inkl. Hushållström.
Så ser det inte som något högprioriterat att hålla på och fippla med detta för att spara nån krona. Pengar är till för att användas, t.ex köpa bekväm ström för. Men visst jag slår av VVC pumpen på sommaren. Finns ju ingen anledning att köra ut extra värme i huset vi varmvattnet på sommaren. Det är enda besparande åtgärden, i övrigt går hela värmesystemet som vanligt, regleringen sköter styrelektroniken om. Spar faktiskt En klart märkbar del ström
Jag har lägre förbrukning på vintern än på sommaren. Cirkulationspumpen till poolen är på 1hkr, dvs. 0,75kw, den går dygnet runt från början av maj till mitten på oktober. Sedan vill man ha 32gr i vattnet, att hålla 28m2 i denna temperatur gör att värmepumpen får gå större delen av dygnet. Så 2500kwh/mån mellan maj-okt är inga konstigheter:) Jag klimatkompenserar genom att bara köra 500-1000 mil om året med bilen..
Bara elöverföringsavgiterna från EON, som leveransen av el så vackert heter, uppgick till 1,27 kr senaste månaden, varav abonnemanget var 456,25 kr (oavsett förbrukning!), elöverföring 0,24 kr/kW och energiskatt 0,414 kr/kW.
Till detta kommer energipris på 0,63 kr/kW inkl. elcertifikat.
Och så naturligtvis den obligatoriska avgiften för avtalet 68,20 kr (oavsett förbrukning!).
+moms förstås!
Det ger en total kostnad på 2,11 kr/kw!
Det enda som går att påverka är energipriset.
Uppdaterat: 2018-10-09 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Den totala kostnaden per kWh varierar ju månadsvis beroende på hur mycket man förbrukar den månaden eftersom de fasta avgifterna är densamma oavsett förbrukning. Så det är ju egentligen bara på årsbasis som man kan räkna fram nån relevant kostnad per kWh.
Fast nu är vi väl rätt långt ifrån trådens ämne.
Kommentarer
"Men idag när vi laddar elbil är det bara med kolkraft"!
Jag är faktiskt inte övertygad om det, jag tvivlar på att det produceras speciell energi just för elbilar!
Vilket intressant DEBATTINLÄGG, dessa två debattörer kommer inkommer med. Lite för mycket vrängande med fakta, och ensidighet för att det ska vara trovärdigt. Jag betvivlar inte att det finns stunder och timmar då vi har kraftimport med kontinental mix. Dock är det fortsatt bättre än direkta utsläpp från avgasrör.
Kan vi dessutom använda effekt och energi från att producera och förädla fossila bränslen till drivmedel så hoppar vi ett steg i förlusterna med.
Nu är det ju som så att för varje kWh vi använder så exporterar vi en kWh mindre till länder med sämre elproduktion.
Alltså innebär det att du laddar din bil med 50 kWh och då måste det till 50 kWh på annat håll, exempelvis oljekraft i Estland.
https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false
Du behöver fortfarande energi för att fixa fram kol och olja, som du ersätter med din el (och som då används på annat håll för att skapa elen). Dessutom kräver tillverkningen av batterierna så pass mycket energi så du kan köra i tusentals mil med bensin eller diesel innan det går jämnt upp.
Den brytpunkten passeras vid ca 2600 mil för min del.
Brytpunkten för att tillverka batteriet? Eller brytpunkten för bränslet du normalt använder?
Och tar du hänsyn till problematiken med att din elförbrukning ökar på fossilskapad el på annat håll?
Det är löjligt komplexa saker det här och det enda som är helt jättesäkert är att den Lokala miljön blir bättre med batteridrift mot bensin-/dieseldrift. Miljönyttan globalt är extremt svårt att räkna på tyvärr. Därför är det så fånigt med dessa svart och vitt-diskussioner som är överallt, särskilt i media.
Diesel är hemskt - bort med diesel!
Vätgas är framtiden!
Vad säger du? Biogas är ju vad som gäller om tio år!
Nej, batterier skall alla ha - Länge leve batterier!
...
I så fall innebär ju varje förbrukad kWh i vårt land att vi istället skall räkna denna som framställd av kolkraft eller annat skitigt trots att det allra mesta är framställt fossilfritt. Nä - nu drar nog detta iväg alltför långt. Gissar att nån med en speciell agenda ligger bakom dessa rapporter - t ex petroleum-industrin.
Ja, det är ju så. Global elmarknad. Därför måste vi alla vara förnuftiga med elen.
Som jag skrivit i många trådar innan så flyttar man bara problematiken till någon annanstans i världen. Men det är väl ganska vedertaget idag att om vi ska ha det bättre, oavsätt vad det än gäller, så måste några andra få lida på något annat stället på planeten. Allt handlar om att minska vårt energiutnyttjande per capita, dvs. förflytta oss mindre med fordon (när det gäller transporter iaf. som vi avser med disk på detta forum), det är det enda sättet att minska vår miljöpåverkan.
FXX
Det jag vänder mig mot är det grovt generaliserande påståendet i artikeln som du länkade till.
Det sista uttalandet är ju helt felaktigt: "Och kom ihåg att Elbil=Kolbil"!
Det är inget annat än trams! Man skulle lika gärna kunna påstå att alla elektriskt drivna tåg = koldrivna, alltså skulle de vara minst lika miljöskadliga som de tidigare koleldade ångloken!
Och man talar inget om de miljöbelastningar som framställning av batterier utgör.
Och att minska energiutnyttjandet genom att minska våra transporter är inte det enda sättet att minska vårt energibehov!
Hur mycket energi per personkilometer åtgår för tåg respektive batteribil?
En batteribil i dag, vad gör den av med? 2 kWh per mil? Grovt räknat (kom ihåg laddförluster etc). Vi kör 1.500 mil per person och år i snitt. Det är 3.000 kWh (1 MWh). Ungefär en fjärdedel av en normal villas årsförbrukning (värme, vatten, hushåll).
Alltså är det icke försumbart i det stora hela därför måste man inse att elbil inte per automatik innebär att man kan köra mycket mer med gott samvete, precis som att byte till lågenergiförbrukande belysning inte innebär att man skall låta lamporna lysa längre.
Det viktigaste är fortfarande att minska konsumtionen av energi och råvara, oavsett ursprung!
Kom ihåg att även ananasen du köper bidrar till ett enormt energibehov och råvarubehov.
Jag tycker också rubriken var lite väl overkill. Men den är väl skriven så man ska få sig en liten tankeställare.
Jag vet inte inte hur våran energiförbrukning ser ut här i Sverige generellt genom åren, men jag gissar att vi har blivit bättre. Dom flesta har idag värmepumpar i sina hus, snålare bilar osv. Så nog borde vi ha ett överskott som räcker till elbilarnas laddning utan att importera allt för mycket, om man nu inte stänger ned alla kärnreaktorer.
Haken är väl inte hur mycket vi importerar utan hur mycket, eller då lite, vi exporterar. Se länken en bit upp. Betänk även vilka råvaror som används vid elframställningen i de länder vid exporterar till.
Ju mer vi producerar, desto mer kan vi exportera.
Ju mindre el vi använder, desto mer kan vi exportera.
Ju mer el vi exporterar, desto bättre blir det för miljön eftersom vi hör till toppen i hur pass så kallat klimatvänlig elen är.
Sedan är ju problemen detsamma överallt. Estländarna skall ju också köra bil....
Jag har lite huvudvärk idag av nån anledning, men någon som orkar fördjupa sig lite så hittade jag denna. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Energitillforseln/
Jag vet inte om det finns nån fakta över import-export av el och om man kan dra nån slutsats av hur miljövänliga vi är isf. i Sverige.
Sverige exporterar väl oftast el, men är det kallt ute och någon eller några reaktorer står still så importerar vi nog.
En fördel med elbilar är ju att de kan lagra el, och ladda på natten när övrig förbrukning är låg. Bra sätt att ta tillvara t.ex. vindkraft.
Men vad jag läst så är även en elbil som laddas med kolel (borde också kallas fossilbil?) bättre än bensin/diesel förbränningsmotorer. Men skillnaden blir såklart inte lika stor som om man räknar med vattenkraft.
https://www.svd.se/elbilen-ar-klimatsmart-och-bra-for-miljon
Någon som kan dumpa den som PDF och länka hit?
Om samtliga bilar i Sverige vore eldrivna motsvarar det 7% av landets el. Mindre än vår elexport!
10% får man nog räkna med i alla fall. 7 miljarder mil, 2 kWh per mil, 160 TWh per år som produceras.
Förlusterna blir även större ju högre förbrukning man får i smånäten.
Produktionen av bensin och diesel minskar såklart en gnutta varvid el kan sparas där. Samtidigt finns ju möjligheter till värme från dess produktion. Vet ej om det tas tillvara i dag dock.
Sedan tillkommer då batteritillverkningen och i dagsläget problemet med bristande återvinning av uttjänta batterier.
Missförstå mig inte, det är bra med alternativ till bensin och diesel men batteridrift är ingalunda lösningen på allt, förutom möjligen lokalklimatet.
Länk till Mattias Goldmanns debattinlägg:
https://docdro.id/iVaYDS3
Ytterligare en kommentar:
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018/10/07/elbilar-ar-inte-kolbilar/
Energiföretagens sammanställning över energiåret 2017:
https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/energiaret/energiaret2017_elproduktion_vers180704.pdf?v=roFaUkzJ0YPsRpp2yIrNswkKIfc
Samtidigt ska vi påminna oss om att den distribuerade produktionen (som fortfarande är försvinnande liten) ökar lavinartat.
De flesta forskare och andra i Sverige räknar med 7% men du vet väl bättre?
Runt 1,5kWh per mil är rimligt för en medelstor elbil. I tyska tester kom de över 60 mil i nya Hyundai Kona med en medelförbrukning på 1,2kWh per mil.
Tack Grosser.
Räknade de med laddförlusterna då? Och inte i långresa utan normalresor, så som folk kör, även i -20 grader och +30 med AC? Alltså normal förbrukning på årsbasis.
X - tror mera på 1,5 kWh/mil än 2,0 kWh/mil efter mina egna högst begränsade erfarenheter. Men på det stora hela är just det en ointressant diskussion - det intressanta är att även en total övergång till elbilar har en förhållandevis liten påverkan av den totala elenergi-åtgången. Och att det skulle ske en 100 % övergång inom rimligt tidsperspektiv är ju dessutom högst otroligt så jag förstår inte varför du fokuserar på just detta.
Laddförlusterna kan vara allt från 0-10% idag beroende av batterikonstruktion och laddeffekt.
"Debattörerna missar EU:s utsläppssystem"
https://docdro.id/vL1Wk72
Problemet är ju att dessa utsläppsrätter är ganska tandlösa i dagsläget.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/12/miljoaktivister-och-forskare-sagar-eus-utslappshandel-att-slappa-ut-ett-ton
Grosser, det var en bra artikel.
Problemet med de två debattörerna och deras generaliserande debattartikel är ju att trovärdigheten i deras inlägg är svårt att ta till sig och speciellt nu när det visat sig att de har fel!
Ska man ropa "Vargen kommer" om och om igen måste man ha oumkullrunkeliga bevis för att bli åtlydd!
Som sagt saabnisse, hur motiverande är det att gå över till dyrare mindre miljöskadlig energiframställning när det är så pass billigt att fortsätta bränna kol och olja?
Elen är för billig och övriga avgifter för höga. Visar lite på hur skevt det är. Det lägsta jag hittills betalat för elen under den tid vi haft timmätning (två år) är 0,29 öre/kWh (sic!). Senaste räkningen hamnade på dryga 500 kronor varav 188 var el...
0,29 öre/kwh måste nog vara billigast i Sverige, rent av på jorden. Jag snittar 185 öre/kwh, inklusive moms, skatt och elöverföringsavgift.
Pratade om elen enbart här. Och det är sant. Nästan så man får betalt för elen...
Sedan tillkommer ju, som du säger, massa pålagor men det är ju elkostnaden som är relevant för den som tillverkar elen.
Drygt 3 år har vi haft timpris såg jag nu. Tiden går fort....
Bottenrekordet som jag sett (kollar inte varje dag) var 25 december 2015. Trodde jag läst fel.
Jo men ändå, 0,29 öre! Nog för att jag har legat på strax under 30 öre/kwh vissa perioder, men det är ju ändå 100ggr dyrare.
Jag vet. Helt sjukt! Vi har flera gånger legat under 5-10 öre också.
Kolla prisstatistiken för timpriser på nordpool. Många gånger det är löjligt lågt. Bra för konsumenten såklart men dåligt för omställningen till mindre miljöskadlig produktion.
Vem vill investera hundratusentals kronor i solceller om du får 20-50 öre/kWh? Kommer ju ta evigheter att räkna in. Därav alla dessa bidrag hit och dit.
Just nu har det varit osedvanligt dyrt med runt 50 öre/kWh på dagarna och 30 på nätterna. :-P
Var till och med inslag på nyheterna i våras, vill jag minnas, om detta låga pris. Det var då magasinen var fyllda och hyfsat varmt ute. Man fick nästan betalt om man köpte ström. Men det varade väl bara några dagar.
X - har du fortfarande inte upptäckt vad du skrivit - alltså 0,29 öre/kWh. Så lite har nog aldrig nån av oss övriga fått betala för varje kWh. Även om den under korta perioder varit billig.
Kolla själv på natten 25 december 2015.
OM det nu var 1/3 ÖRE/kWh så lär det inte ha varit speciellt länge.
OM jag nu skriver 0,29 öre/kWh så är det för att det faktiskt VAR 0,29 öre/kWh.
Lite märkligt är det allt att folk har så svårt att förstå detta, och OM det nu kan tänkas vara som så att man skriver fel, så motverkade jag detta genom att skriva (sic!) efter, för att understryka att det är INTE en felskrivning.
Sedan funkar timpriser som så att dessa priser sätts timme för timme, så just 0,29 öre var under en timme.
Och OM man nu orkar bemöda sig med att kontrollera detta mot alla datakällor som finns öppet på nätet så ser man att timmen innan kostade det en ynka plutt lite mera. Har tyvärr inte siffran framför mig just nu då skärmdumpen från den dagen bara visar lägsta värdet men det rörde sig om några hudnradels, max en tiondels, öre högre att döma av minne och graf. Timmen innan det låg det på 1,5-2 öre och timmen innan det runt 2,5 öre. Timmen efter lägsta, likaså cirka 2,5 öre. Så under fem timmar var högsta elpriset cirka 2,5 öre/kWh.
Som sagt, jag tittar inte varje dag så då får man gå igenom alla listor för att se hur många fler riktigt låga tidpunkter det funnits genom åren, men flera gånger har vi legat under 5 öre och då menar jag inte flera enstaka timmar utan det har rört sig om flera timmar per dygn. Sedan finns ju några enstaka all time high också, på dryga 2,5 krona/kWh, men då använder vi så lite elprylar osm möjligt medan de låga nattpriserna innebär tvättmaskin och diskmaskin. Oftast kring 2-3 på natten brukar vara lämpligast att prylarna startar.
Har man vattenburen värme och har möjlighet med akumulatortankar på några kubikmeter samt ett system som går på elbörsen så kan man spara ganska rejält på att värma när det är lägst, om man har en hyfsat hög förbrukning hemma. Momsen är ju procent av elpriset så de hänger ju ihop. Värma allt vatten på natten när du har ett pris som många gånger ligger på hälften av priset på dagen, och särskilt timmarna på morgon och kväll när man normalt har stor varmvattenförbrukning som exempel.
Ibland kan priserna vara ganska jämna men ofta är det sjuka svängningar över dygnet. Botten på natten, stiger högt på morgonen, sjunker på dagen, stiger högt på kvällen, och ner till nästan botten på natten. Och så börjar det om nästa dygn, och på eftermiddagen vet du ju priserna för morgondagen så då kan man planera efter det med disk, tvätt, skall vi baka och laga storkok eller är det påtagligt högre än normalt (som 2,5 kronor!) så kanske man väntar någon dag för det brukar gå ner igen. Man lär sig ungefär hur det fluktuerar.
Ta hem Elsklings app. Den är väldigt enkel och tydlig att använda. Kom ihåg att välja vilket elområde du bor i bara.
Så har man elbil vill man ju ha en laddning som går på elbörsen och timmätning hemmavid.
Här ett exmpel på problematiken med elpriser och energislag:
http://blogg.elinor.se/2017/02/15/billig-el-blir-dyr-i-tyskland/
Alla kan välja timdebetering det är bara kontakta sitt energibolag och tala om att man vill ha timdebetering.
https://www.nyteknik.se/energi/klart-kopa-el-per-timme-6416520
Bra att du nämner det! När vi valde så var det dock massor av förvirring så oklart när det började, om någon skulle behöva komma ut eller inte och sedan stod det fel på fakturan i över ett år trots att det var rätt i systemen bakom. Men elbolagen kanske har lärt sig något nu kan man ju hoppas.
Det finns ett företag som heter Tibber som har en uppkopplad laddbox just för detta ändamål - att ladda bilen när det är billigt.
OK X - trodde faktiskt att du missat lite. Aldrig hört talas om dessa nivåer på elpriset. Sen är det väl i sak tämligen ointressant om det bara är nån enstaka timme. Och en laddbox med koppling till elpriser ger ju inte så speciellt stor besparing för de flesta utan det är ju främst andra saker som drar el i en vanlig villa.
Kör på 3-årigt avtal. Orkar inte ödsla tid på den lilla del av elkostnaderna som strömmen är. Nu vet jag att strömmen kostar ca 60öre/kWh dom kommande tre åren oavsett om magasinen är välfyllda och det råder överskott av ström. Jag behöver merparten av strömmen när det är kallt ute oavsett om det är natt eller dag.
Finge man skippa Elevio som distributör vore det däremot en välgärning.
Visst är det så, men varje liten bit bidrar. Det vill säga:
1. Ha så mycket som möjligt avslaget
2. Det du har påslaget, försök att ha det när elen är billigast
Vi kan inte spara några hysteriska summor här men vi gör det för att få in vanan till den dagen då vi kanske Kan spara större summor.
Och tvättmaskin och diskmaskin är ju två exempel på saker som ändå förbrukar en del och körs relativt ofta så att starta exempelvis diskmaskinen klockan 02 i stället för klockan 20 efter maten (då det ofta är rätt dyrt) kan innebära en halverad elkostnad per disk, gånger 100+ diskar per år.
Samma sak så är det dags att baka bröd så, ligger normalbilden på elen kring 50 öre på dagen och det just denna gång ligger på närmre en krona så, tja, då väntar vi helt enkelt någon dag.
Elförbrukningen Har faktiskt avtagit något hos oss tack vare detta och framförallt har vi blivit mer medvetna.
Sedan finns ju saker som tyvärr behöver gå på batteri som laddas på natten för att kunna ge en besparing, som akvariet. Där är det ju belysning dagtid och det är svårt att påverka.
En intressant sak är att luftkonditioneringen som sommartid står så det ligger kring cirka 24 grader inne faktiskt har Sänkt elkostnaden här. Låter märkligt, eller hur? Men tidigare gick kylskåpet Dygnet Runt! då det var så varmt inne varma sommardagar. Det var så illa så jag fick stänga av den självavfrostande kylen regelbundet för att tina den två centimeter tjocka iskakan baktill. Den pajjade delvis på grund av denna belastning vilket sedan innebar en onödig kostnad i form av ny kyl och frys för något år sedan (haft AC i drygt tre år tror jag det är).
Ja, det är något fundamentalt felbyggt det här - bra vintertid (slå på elementen gör man ju inte förrän typ i november) eftersom värmen effektivt stannar kvar men så fort solen tittar fram så blir det förjävligt med uppåt 40 grader inomhus och hur det varit denna sommar utan AC vill jag inte tänka på, och som bonus sover vi ju bättre också.
Ett intressant exempel på hur man kan spara pengar på ett oväntat sätt. Och bonus 2 är att fiskarna äntligen får må bra. De vill inte ha mer än 25 grader.
Tror att en bidragande orsak till detta är att när man väl har kylt ner inne (har den på dygnet runt på 24 grader) så krävs inte så jättemycket ork för att hålla nere temperaturen, men om det väl blivit varmt inne så orkar den inte med utan får kämpa som fanken.
Den går ju dock lite fel tid prismässigt eftersom den börjar dra igång på eftermiddagen och slutar frampå kvällen men utan batteridrift är det svårt att lösa.
Det enda jag saknar är en momentan visning av elförbrukningen på ett smidigt sätt. Det blir ju timvis i efterhand som man kan se nu vilket är bättre än inget förvisso.
Solceller, an det vara något?
Med alla bidrag och extrabetalt det är i dag kan det faktiskt vara ganska lönsamt. Särskilt så länge du inte tillverkar mer än din årsförbrukning.
Instämmer med Gurans inställning i denna fråga - man orkar liksom inte jaga några kronor här och där.
Har en sommarstuga som är offgrid. Det räcker med den. Klarar mig hemma med 14.500 kWh för att värma 300m2 gammalt oisolerat plank/timmer-hus inkl. Hushållström.
Så ser det inte som något högprioriterat att hålla på och fippla med detta för att spara nån krona. Pengar är till för att användas, t.ex köpa bekväm ström för. Men visst jag slår av VVC pumpen på sommaren. Finns ju ingen anledning att köra ut extra värme i huset vi varmvattnet på sommaren. Det är enda besparande åtgärden, i övrigt går hela värmesystemet som vanligt, regleringen sköter styrelektroniken om. Spar faktiskt En klart märkbar del ström
Jag har lägre förbrukning på vintern än på sommaren. Cirkulationspumpen till poolen är på 1hkr, dvs. 0,75kw, den går dygnet runt från början av maj till mitten på oktober. Sedan vill man ha 32gr i vattnet, att hålla 28m2 i denna temperatur gör att värmepumpen får gå större delen av dygnet. Så 2500kwh/mån mellan maj-okt är inga konstigheter:) Jag klimatkompenserar genom att bara köra 500-1000 mil om året med bilen..
Bara elöverföringsavgiterna från EON, som leveransen av el så vackert heter, uppgick till 1,27 kr senaste månaden, varav abonnemanget var 456,25 kr (oavsett förbrukning!), elöverföring 0,24 kr/kW och energiskatt 0,414 kr/kW.
Till detta kommer energipris på 0,63 kr/kW inkl. elcertifikat.
Och så naturligtvis den obligatoriska avgiften för avtalet 68,20 kr (oavsett förbrukning!).
+moms förstås!
Det ger en total kostnad på 2,11 kr/kw!
Det enda som går att påverka är energipriset.
Och förbrukar man lite så överstiger alla andra avgifter med råge elpriset.
Den totala kostnaden per kWh varierar ju månadsvis beroende på hur mycket man förbrukar den månaden eftersom de fasta avgifterna är densamma oavsett förbrukning. Så det är ju egentligen bara på årsbasis som man kan räkna fram nån relevant kostnad per kWh.
Fast nu är vi väl rätt långt ifrån trådens ämne.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.