Just nu finns ingen bristsituation att tala om, med det var mer ansträngt läge när reaktor O3 var bortkopplad perioden 9-17 dec.
Om det blir "kris" kommer det i första hand märkas av genom ett högt elpris för enskilda timmar eller dygn. Om det nu - mot förmodan - skulle bli aktuellt med så kallad "manuell förbrukningsfrånkoppling" (MFK) kommer detta att varslas i förväg av Svenska kraftnät. För den enskilde konsumenten är detta inte värre än något annat strömavbrott som kan uppstå vintertid.
Om det fortfarande känns "osolidariskt" för ert företag att ladda era bilar - betänk då att max-laddning av samtliga elbilar i Sverige uppgår till 2% av landets energiförbrukning - dvs ladda och var glad att det går att köra utan lokala utsläpp och till lägre pris är fossildrivet.
Grosser skrev:
Just nu finns ingen bristsituation att tala om, med det var mer ansträngt läge när reaktor O3 var bortkopplad perioden 9-17 dec.
Ingen brist...för att det blåser ja!
Men det är kris fortfarande
Kris ?
Är väl snarare nere i Europa det är kris. Vi har ju flera oljeeldade kraftverk som gör att det inte blir nån kris. Snart skall du se att Stenungsundsverken startas upp på nytt. Vårt grannland har ju massor av bra olja att elda i pannorna med. Var så klart detta som miljötalibanerna ville uppnå.
MC, jag var lite mer kortsiktig i mitt svar än så, men faktum är att hela december har nordiska kraftsystemet fungerat som det ska trots flera bortkopplade reaktorer. Mycket vind och milt väder sänker självklart elpriset, vart som lägst 6 öre härom natten.
Guran nämner ex Svenska kraftnäts mothandel av produktion under de kallare delarna av månaderna. Den är i standby, men behöver inte vara aktiv just nu pga väderläget.
Och Stenungsundsverket kommer inte att elda olja om det väl "startas upp igen...
Miljönazisterna har bestämt att alla ska köra elbil, så då är det bara att ladda så ofta och så länge som möjligt i så stora batterier man kan hitta! Helst utbytesbatterier till alla fordon på släp också. Vi kommer dö när som helst, 1,5 gradersmålet!
I en normal värld så beror det istället på hur mycket strul man är villig att betala för att ha i sitt liv. Största nackdelen handlar om laddningsmöjligheter, tiden det tar att ladda, hur väl infrastrukturen är nödgad att fungera etc.
En loka OKQ8 har valt att stänga butik och all belysning kl 23. Totalt bäcksvart kring den ytan.
motorcykelentusiasten skrev:
Grosser skrev:
Just nu finns ingen bristsituation att tala om, med det var mer ansträngt läge när reaktor O3 var bortkopplad perioden 9-17 dec.
Ingen brist...för att det blåser ja!
Men det är kris fortfarande
Kris ?
Är väl snarare nere i Europa det är kris. Vi har ju flera oljeeldade kraftverk som gör att det inte blir nån kris. Snart skall du se att Stenungsundsverken startas upp på nytt. Vårt grannland har ju massor av bra olja att elda i pannorna med. Var så klart detta som miljötalibanerna ville uppnå.
Ja det är kris.
Företag lägger ned. Företag går på knäna, Företag stoppar utbeyggnadsplanerna. Företag flyttar produktion utomlands. Företag som skulle starta i sverige, väljer att starta i annat land.
Lågt och stabilt elpris har varit en starkt bidragande orsak till vårt lands framgång.
Privatpersoner har inte råd med elkostnaden.
Ja kris.
Här har Pi en bra poäng, det är nämnda prissättningsmekanismer som påverkar avsevärt mer än den tidvis avsaknad av elproduktion. Gaspriset styr betydligt mer än man tror.
Det behövs en reformation av elmarknaden och att vi rör oss bort från marginalprissättning av elen.
Bra förslag som vi fått att det blir bäst om laddaren laddar när det är lägre priser så får vi låta elbilen stå när det inte är tillräcklig räckvidd och hoppas det inte blir så ofta ???
Åke, ladda och var glad, om du kan styra det efter kostnad så är det ju ännu bättre. I och för sig ganska ovanligt med företag som har timdebitering på el, vad jag vet.
Kommentarer
Just nu finns ingen bristsituation att tala om, med det var mer ansträngt läge när reaktor O3 var bortkopplad perioden 9-17 dec.
Om det blir "kris" kommer det i första hand märkas av genom ett högt elpris för enskilda timmar eller dygn. Om det nu - mot förmodan - skulle bli aktuellt med så kallad "manuell förbrukningsfrånkoppling" (MFK) kommer detta att varslas i förväg av Svenska kraftnät. För den enskilde konsumenten är detta inte värre än något annat strömavbrott som kan uppstå vintertid.
Om det fortfarande känns "osolidariskt" för ert företag att ladda era bilar - betänk då att max-laddning av samtliga elbilar i Sverige uppgår till 2% av landets energiförbrukning - dvs ladda och var glad att det går att köra utan lokala utsläpp och till lägre pris är fossildrivet.
Kör elektriskt och ladda utanför de mest belastade tiderna på dygnet.
TL;DR
Ingen brist...för att det blåser ja!
Men det är kris fortfarande
Kris ?
Är väl snarare nere i Europa det är kris. Vi har ju flera oljeeldade kraftverk som gör att det inte blir nån kris. Snart skall du se att Stenungsundsverken startas upp på nytt. Vårt grannland har ju massor av bra olja att elda i pannorna med. Var så klart detta som miljötalibanerna ville uppnå.
MC, jag var lite mer kortsiktig i mitt svar än så, men faktum är att hela december har nordiska kraftsystemet fungerat som det ska trots flera bortkopplade reaktorer. Mycket vind och milt väder sänker självklart elpriset, vart som lägst 6 öre härom natten.
Guran nämner ex Svenska kraftnäts mothandel av produktion under de kallare delarna av månaderna. Den är i standby, men behöver inte vara aktiv just nu pga väderläget.
Och Stenungsundsverket kommer inte att elda olja om det väl "startas upp igen...
Miljönazisterna har bestämt att alla ska köra elbil, så då är det bara att ladda så ofta och så länge som möjligt i så stora batterier man kan hitta! Helst utbytesbatterier till alla fordon på släp också. Vi kommer dö när som helst, 1,5 gradersmålet!
I en normal värld så beror det istället på hur mycket strul man är villig att betala för att ha i sitt liv. Största nackdelen handlar om laddningsmöjligheter, tiden det tar att ladda, hur väl infrastrukturen är nödgad att fungera etc.
En loka OKQ8 har valt att stänga butik och all belysning kl 23. Totalt bäcksvart kring den ytan.
Ja det är kris.
Företag lägger ned. Företag går på knäna, Företag stoppar utbeyggnadsplanerna. Företag flyttar produktion utomlands. Företag som skulle starta i sverige, väljer att starta i annat land.
Lågt och stabilt elpris har varit en starkt bidragande orsak till vårt lands framgång.
Privatpersoner har inte råd med elkostnaden.
Ja kris.
Det är väl snarare den s k "marknaden" med dess prissättnings-mekanismer som är problemet för oss i Sverige.
Här har Pi en bra poäng, det är nämnda prissättningsmekanismer som påverkar avsevärt mer än den tidvis avsaknad av elproduktion. Gaspriset styr betydligt mer än man tror.
Det behövs en reformation av elmarknaden och att vi rör oss bort från marginalprissättning av elen.
Ja det är en elPRISkris.
Puttis, bra och givande kommentar, tack!
Bra förslag som vi fått att det blir bäst om laddaren laddar när det är lägre priser så får vi låta elbilen stå när det inte är tillräcklig räckvidd och hoppas det inte blir så ofta ???
Åke, ladda och var glad, om du kan styra det efter kostnad så är det ju ännu bättre. I och för sig ganska ovanligt med företag som har timdebitering på el, vad jag vet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.