De jag nu kommer att påstå är något som aldrig diskuteras och de tycker ja är synd om vi tänker på miljön
Detta finns inga bilar som är eldrivna , el kan inte lagras utan måste förbrukas i samma ögonblick som den skapas .Den el som vi transporterar som el i våra ledningar kommer alltid från något energi slag, kärnkraft
Vatten, sol, vind fossilabränsle ,biomassa rörelse energi eller kemisk ,
I bilar med elmotor lagras energin som kemisk energi eller i vanligt tal i ett batteri.
Så i praktiken kör de flesta elbils ägare i södra Sverige runt i en kärnkraft driven bil utan att vara medvetna om detta . I många länder blir de mest kol och olja .
Ja uppskattar om ni skriver vad ni tycker om detta , eller om de går att förstå
Kjell Sand
Kommentarer
Så klart du i princip har rätt. Det vet nog de flesta. Därav den intensiva forskningen om ny batteriteknik, och att det diskuteras en övergång till grön elproduktion. Man kan ju dra allt till sin spets, i grunden är varje nytillverkad bil oavsett drivmedel en miljöbelastning. Tillverkningsfasen är alltid den period under bilens livslängd - om vi räknar den från första malmbrytning till skrot och återvinning - som förbrukar mest miljöresurser.
Visst har det skrivits om detta förr men det är ovanligt att det tas upp då det för det mesta står ” rena elbilar” vilket bara betyder att det är en bil med elmotor som driver bilen. Men elbilstillverkare är nog glada för att det låter som elbilar i alla hänseenden är rena.
El framställs i huvudsak (70%)med hjälp av fossila bränslen med en verkningsgrad på under 30% sedan försvinner 7-10 % i förluster fram till laddstolpen/vägguttaget och förluster när växelströmmen omvandlas till likström sedan tillkommer batteriladdningsförluster och urladdningsförluster i själva batteriet och sedan omvandlas batteriets likström till växelström igen vilket ger förluster och till slut förluster i själva elmotorn så helt förlustfri är inte elenergins väg till elbilen heller.
Här står det att 59-62 % av elen från nätet blir kvar att verkligen driva bilen framåt och då har man inte tagit med den minst sagt urusla verkningsgraden vid elproduktionen.
http://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml
PREVIA, det gäller inte i Sverige.
Sveriges elproduktion består till största del av vattenkraft och kärnkraft. Tillsammans svarar de för 80 procent av den totala produktionen av el.
Resten produceras med bland annat kraftvärme, kondensvärme och vindkraft.
Och då bör man komma ihåg att när det gäller kraft- och kondensvärme kommer den ofta från träflis och liknande.
Det är alltså en mycket liten del av elenergin som produceras av fossilt bränsle i Sverige!
Och det är ju i Sverige vi bor.
Vi kan komplicera det ytterligare:
När du producerar el så blir det så gott som alltid värme i överskott.
Tar man hand om denna värme för att värma upp hushåll, fabriker, vatten, e.t.c. så får vi en betydligt högre verkningsgrad, ty kom ihåg: Värme i form av varmvatten och nästan alltid uppvärmning behövs alltid. Därmed kan ju verkningsgraden för själva elen kanske vara 30-50% men då vi tar hand om merparten av värmen som också skapas så får vi en verkningsgrad på upp till 100% i kraftvärmeverket, som ju sedan såklart blir förluster innan den använts fullt ut. Frågan är dock om förlusten där skall räknas in i elproduktionen eller ej? Enligt mig så hör den förlusten till ett annat konto.
Här står lite kortfattat men intressant om just verkningsgrader och energiproduktion: https://www.energiforetagen.se/sa-fungerar-det/kraftvarme/
Vattenkraften har uppåt 90% verkningsgrad.
Kärnkraftverk ligger på drygt 35% verkningsgrad för den elektriska biten. Men så blir det ju en herrans massa värme - tänk om vi kunde använda den värmen också? Likaså restvärmen från kylningen av uttjänt bränsle. Då får vi helt plötsligt jäkligt bra verkningsgrad på kärnkraftverken också!
Så, hur effektiv är din bil?
Tja, tar du vattenkraftel eller kraftvärmeverksel (främst under de 10 kallare månaderna) så har du nog ändå en redigt hög verkningsgrad totalt sett.
Tar du kärnkraftverksel så, lägre.
Solel och vindkraftverksel är ju lite mer komplicerat att räkna verkningsgrad på. Det är ju liksom inte något yttre tillfört så att säga. I vattenkraftverk dämmer vi ju och sparar, kärnkraftverk tillför vi bränsle, kraftvermeverk likaså, men sol och vind är ju när det är så då måste man nästan gå in och kika på själva bygget av ett vindkraftverk, dess livslängd, mängden energi som producerats, mängden överskott i relation till energikostnaden för bygget, ... Likaså sol. Svår beräkning som kan sysselsätta många personer riktigt länge.
saabnisse - har man den agenda som PREVIA har så är det naturligt att säga att elen produceras till "70%) med hjälp av fossila bränslen med en verkningsgrad på under 30% sedan försvinner 7-10 % i förluster fram till laddstolpen" . Men de flesta av oss övriga som debatterar här bor ju i Sverige och då blir förhållandena "en aning" annorlunda. Vilket redan beskrivits massor av gånger men som PREVIA ändå inte accepterar. Det beror som sagt på ens egen agenda...
Tänkte om laddstolpen på olika gator utomhus parkeringsplats för elsladden med lite labyrint på marken då kommer snö/is sitter fast för svårt att ta ut elsladden.
Bäst att ta laddstolpen i carport eller garage vid vintertid.
Drygt 50 % av den svenska elen kommer från kärnkraft och det är ju inte direkt långsiktigt hållbart. Att man laddar sin hybrid eller elbil med förnyelsebar el från vind, vatten och sol är därför mycket viktigt, tycker jag.
Det är mindre numera. Vatten och kärn ligger på cirkus 40% vardera.
Håller med! Borde vara minst 90%
Det är ca 40% av elenergin i Sverige som utgörs av kärnkraft.
I hela världen finns nu drygt 500 kärnkraftverk, för hundra år sedan fanns inga och knappast någon kunde väl föreställa sig det!
Hur ser det ut om hundra år? Avveckling eller utveckling? Kanske kommer man att lyckas med ekonomisk fusion?
Själv tror jag på en utveckling av solenergi, säkert kommer effektivare solceller som även i vårt solfattiga land kan bli kostnadseffektivare än kärnkraft och de otäcka vindkraftverken med sina mördarsnurror!
Ett stort problem blir säkert att balansera produktion och konsumtion.
Säkert kommer bränsleceller och då behövs inte så mycket batterier.
Men jag hoppas att man hittar på något kostnadseffektivt sätt att binda väte i flytande, hanterlig, form som medger en enklare utbyggnad av infrastrukturen.
Vore inte dumt att kunna ha en femliters reservdunk med bundet väte att kunna hälla i vid soppatorsk!
Nu kommer bränslet till kraftvärmen till riktigt stor del från utländska sopor som kraftvärmeföretagen får betalt för att ta emot till skillnad från träflisen och liknande som kraftvärmeföretagen får betala för.
2.7 miljoner ton redan 2014 och mycket mer idag när 20 nya sopförbränningsanläggningar planeras.
Sverige importerar hundratusentals ton sopor från södra Italien och det finns mycket få uppgifter vad soporna kan tänkas innehålla, för Italien är väl inte känt för att ha så stor kontroll av vad maffiaföretag eldat upp på hemmaplan tidigare.
https://www.sydsvenskan.se/2016-05-03/60-000-langtradare-med-norska-sopor-eldas-har--varje-ar
När det gäller fåglar dödade av vindkraftverk så kanske man bör börja med största orsaken till fågeldöden istället för den som står för minsta dödandet av fåglar.
https://www.treehugger.com/renewable-energy/north-america-wind-turbines-kill-around-300000-birds-annually-house-cats-around-3000000000.html
PREVIA, var stolt och glad över att det finns företag som inte enbart skitar ner miljön när de hittat på ett sätt att berika sin verksamhet.
De sopförbränningsanläggningar som finns i Sverige har en mycket effektiv rökgasrening och det här är ett avsevärt bättre sätt att ta vara på soporna än att de eldas upp helt okontrollerat i ursprungsländerna som skett hittills.
Kom ihåg att skitig luft i Italien även påverkar oss på sikt!
När det gäller vindsnurror är det inte enbart att det är effektiva mördarmaskiner, det är också ett av de fulaste ingrepp på miljön som någonsin åstadkommits!
Nu skall man tydligen se till mer än Sveriges miljö när man tidigare begränsade våra miljöåtagande till bara Sverige här i spalterna.
Sopförbränning är ingen höjdare för miljön varken här eller i Italien läser man här.
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2016-3/hogt-miljopris-sopimport Vindkraftverken som kan hjälpa oss att slippa elda hela Europas sopor i vår bebyggelse med förgiftat vatten luft och mark som resultat. Själv skulle även jag byta ut vindkraftverken på land mot vågkraftverk vilket kan bli verklighet framöver.
Men just i veckan gick väl nån myndighet ut man att vågkraften som testats inte fungerade så bra så den får vi antagligen vänta ett bra tag på.
Angående total förbrukning.
En snittvilla drog för 25" kw/h förr, idag klarar man sig tydligen med 5-7000 kw/h på ett 0 energihus.
Vår totala förbrukning borde minskat ganska kraftigt senaste åren med LED lampor, värmepumpar mm.
Så skralt sett borde det finnas el till övers för elbilar.
Angående sopor:
Om vi inte eldar upp det. Vad gör vi av med det då tro?
Fundera på vad vi grävt ner och gräver ner och vad som händer med detta och miljön.
Man pluggar in elbilen när man kommer hem och laddningen startas när det behövs för att man ska ha önskad nivå vid den tid man lämnar hemmet. De flesta tömmer inte batteriet helt varje dag så alla måste inte ha 25-30 kWh dagligen.
Mäkinen har helt rätt. Säg att man kör 4 mil/dag så förbrukar man normalt 6--8 kWh och med vanlig 10A/230V enfasladdning så innebär det en laddtid på runt 3--3,5 h.
Styrman_jansson - visst, för dig gäller 8 mil/dygn men för medelbilen i Sverige är det snarare 4 mil/dygn som är snittet. Sen tror jag nog att de flesta villor tål en 2,3 kW laddning några timmar utan behov av effektvakt men har man behovet så kan man ju absolut installera en sån. Och kör man med lite kraftfullare laddning hemma så kan ju också det behovet finnas.
Drygt 1.200 mil per år per bil i sverige.
Sedan är frågan hur mycket som körs under vardagar och samt övrig tid.
Nåja Styrman_Jansson - har bott i småhus under typ 35 år med bl a elpanna och flitigt använd torktumlare samt 3 bilar som alla ville vara varma på morgonen och aldrig upplevt nåt överbelastningsproblem - trots 16A huvudsäkringar. Så jag vill nog fortfarande tycka att dina farhågor är lite överdrivna för de flesta. Allt går ju inte för fullt samtidigt trots allt.
Sedan går det ju faktiskt att säkra upp till 20A!
Inte sjutton kör man tvättmaskinen när man är hemma? Den startas på timer så den är klar att hänga när man kommer hem.
Jag har också 16A huvudsäkringar och funderade kring hur de olika faserna blev belastade när jag hade elbil, men den gick att ladda på de två jag växlade mellan utan problem. Nuvarande laddhybrid laddas direkt när jag kommer hem och inte heller det är ett problem. Hur det blir den dagen hustruns bil också blir laddbar återstår att se.
Men att man "pluggar in sin elbil kl 17" behöver ju inte innebära att den börjar laddprocessen just då för det vore väl märkligt om inte styrelektroniken kan programmeras att dra igång laddningen t ex kl 23 istället. Det kan säkert nån elbils-ägare svara på. Du tycks bara se problem med elbilar, Styrman_jansson. Och apropå huvudsäkringar så kan jag inte påminna mig att jag behövt byta nån sån nån endaste gång under hela min husägar-period.
Och du hade elvärme med direktverkande elradiatorer och 16 A huvudsäkringar?
Effektvakt på exempelvis varmvatten, om det är enbart elpatron. Det löser många tillfälligt toppar (och vem behöver massor av varmvatten på natten?).
Normalt är varmvattenberedaren varm så där är inget problem. Om den sedan stängs av någon timme här och där är inget som har någon praktisk betydelse alls. Värmen håller bra länge och den lilla stund den står ouppvärmd är ingen skillnad mot om du själv tappar upp ett stort bad eller som vi haft vid sommarstugan: Liten beredare så efter två normala duschar var den 'tom'.
Elförbrukningen för laddning av en bil är normalt som skidbacke där lutningen avtar mot slutet: Du kör fullt ös initialt men i takt med att batterierna blir varmare och att spänningen ökar så sjunker strömuttaget. Beredaren i fallet ovan kanske därmed stängs av under absolut maximum några timmar, om ens det (du har ju lägre förbrukning hemma nattetid). Kanske inte ens mer än just de gånger då också tvättar på natten så tvätten skall vara klar till morgonen.
Om den korrekt inställda effektvakten slår av helt under hela laddningen av bilen, även nattetid, då lever du definitivt på marginalerna och det är ett under att du inte blåser en säkring dagtid.
Merparten av de jag känner, inklusive både 3 och fyrbarnsfamiljer bor i lägenheter där tvätten måste bokas i kollektivets tvättutrymmen.
Tänk att de är så smarta att det fungerar helt utmärkt. Bortsett från klagomål om ludd i torktumlaren förstås.
Just så, och jag syftade på skidbacke med höjden till vänster. Var kanske lite oklar. =)
Batteriet blir varmare och varmare och det vill man definitivt inte med Li-batterier. Då kan det gå redigt illa, så därför tar den sista biten jobbigt lång tid.
christer - har jag nånsin påstått att jag har "elvärme med direktverkande elradiatorer" ? Nä - eluppvärmt har jag men inte på det sättet.
Jamen det är ju därför du aldrig haft problem med huvudssäkringarna, påstår jag.
Ok - då missförstod jag nog ditt inlägg, christer. Men då finns ju alltid möjligheten att säkra upp som saabnisse nämnde.
Jag hade en gång i tiden 20A, men har säkrat ner till 16 A och satt en effektvakt på pannan (kör iofs bara i undantagsfall på elpatronerna, annars är det pellets). Trodde jag skulle få säkra upp när jag renoverade köket eftersom moderna vitvaror går på 230V, och jag räknade snabbt ut att topparna med tvätt, matlagning, dammsugning osv skulle toppa upp , men elektrikern skrattade åt mig och sa att inte ens en spis ställd på full effekt har kontinuerlig effekt. Han menade på att man kan belasta ganska högt ovanför taket innan huvudsäkringarna smäller, eftersom vi bara talar om en teoretisk belastning, den faktiska är alltid lägre. Men inte vet jag hur en elbil skulle funka, det återstår att se någon gång i framtiden. Jag har smällt en huvudsäkring på en fas en gång, då hade jag kortslutning i en elpatron i pannan, så det är inte relevant. Annars har det rullat på, men som sagt pannan är effektbegränsad för säkerhets skull, den är annars maxad på 15 A.
Jag tror det blir bättre och enklare när effekttariffer kommer på plats även för hushållskunder, där man betalar för det faktiska effektuttaget och energiöverföringen. Då blir huvudsäkringarna av underordnad art och de behöver bara anpassas till utlösningsvillkoret istället för att begränsa effektuttaget i fastigheten. Då kan i princip 16 A-kunder säkra upp till 25 A (alltså inom samma säkringsintervall) och ändå inte betala mer för den fasta avgiften.
Sen ska man komma ihåg att man betalar för sin huvudsäkring, inte rätten att överskrida den strömmen mer än kortvariga startströmmar upp till 1,5 ggr huvudsäkringens storlek.
Jag gick förbi en elbil från Audi igår, men de hade ingen leveransklar så det fick vara.
Vet du om effektvakten har löst någon gång?
APropå bränna säkringar så en av gångerna jag skulle svetsa med tjocka elektroder vid sommarstugan så glömde jag bort att fälla spissäkringarna (så ingen grejar där samtidigt ty spisen plus svetsaggregat som på tjocka elektroder är specat för 16A kan bli obra =)
Jag svetsade på och efter en stund så tvärdog det.
Öhjaha? Tänkte jag... Jaja, in och kolla men säkringarna var hela inne och upptäckte då att jag glömt fälla spisen och mycket riktigt hade det påbörjats matlagning med flera plattor och ugn.
Ut till huvudsäkringarna.
In och hämta grytvante....
Geflars anamma vad varm den var. Det bara ångade ur skåpet!
Tröga säkringar är bra men hjälper ju inte till vad som helst. :-p
Jag jobbade en gång för många år sedan på en mek. verkstad där man ersatt proppsäkringarna med svarvade dummys i koppar (!).
Jag frågade verkstadsägaren om vad han trodde säkringar var till för.
"Det är väl för att elfirmorna ska tjäna en massa pengar för de slits ju ut väldigt snabbt, men mig lurar dom inte, jag svarvar mina egna och dom håller!"
Vilken otur. ;-)
Så har vi redan där vi debiteras 40 kr per KW under en timme vardagar dagtid vilket gör att man anpassar sig och kör tvätt och disk utanför den tiden på dagen. Eftersom vi till en del av uppvärmningen har el element kan man slå av dessa vid matlagning då gränsen för effektdebitering är kl 19.00.
L. Mäkinen bilen är en E-tron quattro som kommer att ha ett stort batteripack på 95 kWh och 50 mils räckvidd. Bilen kommer ut nästa år.
Jag vet vad det var. Det fanns en infotavla, men än så länge är det bara ett koncept.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.