Ögonöppnare om att E10 snart (fåtal år) följs av E15, E20, …
https://carup.se/e10-ar-bara-borjan-snart-kommer-e20-och-e30-bensinen-i-sverige/
I stort sett alla bensindrivna bilar kommer att behöva modifieras? Är det enkelt med dagens sofistikerade motorer? Ford har ju en bred flexifuel-option, och även Subaru erbjuder det till Forester har jag sett. Men i allmänhet?
Det känns nästan säkrare med en diesel som kan ta HVO100; då bör man vara på den säkra sidan!
Kommentarer
Skriver som jag gjorde i en tråd på FB...
2007: Ah fan jag blandtankar vettu, billigt som fan. inga problem med 50-50 om dä inte är för kallt men uppåt tretti går finfint, sparar massa pengar!
2021: E10?!?! Vafaan 10% etanol, biljäveln kommer äksplodeera direkt!!1!11!1!1!!!
Lason: jag blandtankade själv en 740 (årgång -88) på precis samma sätt för sisådär 15 år sedan :-) , men det var ju en enkel motor med dagens mått mätt.
Hur är det med dagens förfinade spisar; kommer de att klara mer sprit?
ToRy, det finns väl knappast någon ny bil som inte klarar spriten, det var väl några motorer före 2010 som det var problem med.
Jag har blandtankat många bilar av olika märken, vissa klarar 50/50 men ofta blir det protester vid mer än 40% E85.
Men lönsamt?
Nej, inte för plånboken, då måste det skilja 5:-/ litern!
Saabnisse, det är bara att hoppas att du har rätt! Lönsamt eller ej; poängen var egentligen att inom en inte alltför avlägsen framtid så är det inget val. Om inte produktion av syntetisk bensin kommer igång på allvar, men inte mycket tyder på det just nu.
ToRy, här är en förteckning på vilka äldre bilar som tillverkarna anger kan köras på E10:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/bilarna-som-klarar-e10-bensin-och-bilarna-som-inte-gor-det/
Från 2011 måste alla bilar som säljs kunna klara E10 och de klarar säkert mer sprit också.
Nu tror jag ändå att många av dessa bilar som inte uppges klara E10 ändå gör det utan protest. Ren E85 kan dock ge problem med en gammal bil genom att det löser vaxrester som fungerat som tätmedel i gamla uttorkade slangar och packningar, men det är ju detaljer som brukar vara lätta att byta.
VW Golf 1.4 Tsi (CAXA) klarar ca E40 innan LTFT-banken slår i taket och felkod genereras, klarar E80 utan större protest
man kan lägga ett motstånd på 270ohm i serie med högtryckgivarens spänningsmatning och den klarar att köra på E85
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.