Vi Bilägares forum

Dyrare att ladda el än att tanka diesel eller bensin

Dyrare att ladda el än att tanka diesel eller bensin

Norska medier uppmärksammade igår att Fortum höjt priset på vissa snabbladdningsstationer i Norge vilket medförde att det blev dyrare med el än diesel eller bensin. Det är inte bättre i Sverige: http://www.barometern.se/kalmar/dubbelt-sa-dyrt-att-tanka-elbilar/

På sikt vete sjutton om det ekonomiskt blir någon fördel att växla från giriga oljebolag till minst lika giriga elbolag. Kanske konkurrensen mellan de senare t.o.m. är sämre vilket kan medföra en dyr beroendesituation för morgondagens elbilsägare. Det blir en utmaning för dem att försöka pressa pengar från hemmaladdare. Bilverkstäder och myndigheter funderar förmodligen också på hur de ska behålla sina pengaströmmar i framtiden. Det finns inga gratisluncher.

Uppdaterat: 2018-06-22 10:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

"Det blir en utmaning för dem att försöka pressa pengar från hemmaladdare" syftar givetvis på elbolagen, inget annat.

Uppdaterat: 2018-06-22 11:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det kommer nog eljeepdunk framöver för hemladdare.

Och jag tror att på sikt kommer det nog att kosta att ta sig hem på långvägen.

Uppdaterat: 2018-06-22 11:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Se där ja och det redan nu... Hur ska det då bli när/om alla åker elbil???

Uppdaterat: 2018-06-22 12:02

Clever (operatören bl a Kalmar) har justerat ner sitt pris för AC-laddning till 3 kr/kWh numera.

Normalt pris för AC-laddning brukar ligga mellan 1,5 till 3 kr/kWh "på stan". Helt ok pris!

Uppdaterat: 2018-06-22 12:40
Power to the people

Snabbladdning brukar ligga på mellan 3-5 kr/kWh beroende på bilmodell och laddmöjlighet.

Uppdaterat: 2018-06-22 12:42
Power to the people

Självklart så måste ju statens förlorade intäkter tas igen på annat håll. Eller är det nån som på fullt allvar tror att tex. Bonus Malus har något med miljö att göra? När bilarnas förbrukning går från 1 till 0,5L/mil på några år så innebär det ett stort skattebortfall för staten som måste kompenseras. Att köra med elbil kommer att kosta lika mycket som en fossildriven bil inom en snar framtid, bara tillräckligt många nappat på det.

Uppdaterat: 2018-06-22 12:56

Flera elbolag har ju infört effekttaxa vilket effektivt hindrar snabb laddning hemma.

Högsta effektuttaget under månaden ligger till grund för abonnemangstaxan och de flesta månader skulle elbilen med max uttag öka månadsavgiften många hundra.

På sommaren maxar de flesta 3-5kW och att då ladda bilen med 11kW eller mer ger den effekten.

Uppdaterat: 2018-06-22 21:09

Poängen med elbil är dock att största delen av laddningen sker nattetid hemma med låg effekt till låg kostnad.

Uppdaterat: 2018-07-05 14:20
StefL skrev:

Poängen med elbil är dock att största delen av laddningen sker nattetid hemma med låg effekt till låg kostnad.

Och när tillräckligt många hakat på trenden så kommer vi se en tredubbling av elpriset eller km-skatt på elbilar. Eller var det nån som trodde att staten klarar sig utan skatteinkomsterna på bensin/diesel??

Uppdaterat: 2018-07-05 15:06

Min står och laddar gratis just nu!

Uppdaterat: 2018-07-05 17:10

Det blir nog skatt på gratisladdning oxå vad det lider, eller förbjudet att ge bort el, eller tanka fulel (billig el som inte är till bilar)

Tänka el gratis på jobbet är väl en förmån som vilken annan, och det är väl nära nog spöstraff på att ha gratis pennor tex.

Tänk vilken röra det kommer bli när nån kommer på att det tänkas gratis, ministrar får avgå, kanske rent av regeringskris.

Den som lever får se.

Uppdaterat: 2018-07-05 17:30

Just idag ligger energikostnaden på 0,56 i producentledet och distributionskostnaden inkl. energiskatt på 1:16 där jag bor, sedan vill nog energileverantören ha ett par ören, så man hamnar runt 1:75!

Men det kanske är billigt, bensinen närmar sig ju 16:-/litern!

Prognosen ligger på 0,60-0,65 till vintern!

Men det kanske går att spara ett par ören genom den öppna marknaden med avreglerade elpriser som tillåter oss att byta energiproducent!

Men hur sjutton byter man leverantör utan att behöva flytta?

Uppdaterat: 2018-07-05 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Några tankegångar, helt ovetenskapliga. På elen betalar jag idag 47% i skatt och moms. En Golf E vill ha ca. 1,6kwh per mil i el. Det motsvarar ungefär 1,32kr/mil in till staten i form av skatt och moms.

Om vi tar en Golf 1,0 som drar 0,5L/mil och bensinen kostar 16kr/L så är det idag 5,12kr (64% på 0,5L) in till staten i skatt och moms. Ekvationen blir ju att staten "förlorar" 3,8kr/mil om alla skulle byta sin 1,0 bensin mot en E-Golf istället. Med 2000 mil om året i körsträcka så blir det 7600kr i skattebortfall för staten. Dom flesta förstår ju att detta inte skulle vara hållbart.

Så vi kan nog lugnt räkna med att alla fina bonuspremier och skattebefrielser som elbilarna idag tar del av kommer att få betalas dyrt i framtiden när majoriteten hoppat på tåget.

Och nej, jag är inte elbilsrasist, jag är realist. Detta är lika logiskt som att sossarnas löfte om 70% av lönen i pension aldrig någonsin kommer att bli verklighet.

Uppdaterat: 2018-07-05 21:19

Så småningom kommer skatteuttaget att fördelas på fossilfria bilar med, men beskattningsmodellen kan vi bara spekulera i.

Men vi är inte där ännu - det finns ca 14 500 rena elbilar och 40 000 laddhybrider på vägarna i Sverige - så sätt den siffran i proportion till de ca 5 miljoner personbilar som är i trafik i Sverige. Alltså strax över en procent av bilparken. Det intressanta är om bi-effekterna såsom minskade utsläpp och partiklar kommer att sänka statens kostnader på något sätt, ex. sjukvårdskostnader etc. Är det då rimligt med samma skatteuttag som idag?

Uppdaterat: 2018-07-05 21:36
Power to the people

Dyr el du har saabnisse.

Min el kostar runt 1:-

Jag betalar 39 öre för elen och 59,6 i elöverföring och skatt summa 98,6 öre.

Abonnemanget är oförändrat så det hade jag haft även utan laddhybrid därmed ska inte det belasta bilen.

Uppdaterat: 2018-07-05 21:55
junkers skrev:

Dyr el du har saabnisse.

Min el kostar runt 1:-

Jag betalar 39 öre för elen och 59,6 i elöverföring och skatt summa 98,6 öre.

Abonnemanget är oförändrat så det hade jag haft även utan laddhybrid därmed ska inte det belasta bilen.

Jag ligger också på 1,70-1,75. Bor du i Norrland?

Uppdaterat: 2018-07-05 22:03
Grosser skrev:

Så småningom kommer skatteuttaget att fördelas på fossilfria bilar med, men beskattningsmodellen kan vi bara spekulera i.

Men vi är inte där ännu - det finns ca 14 500 rena elbilar och 40 000 laddhybrider på vägarna i Sverige - så sätt den siffran i proportion till de ca 5 miljoner personbilar som är i trafik i Sverige. Alltså strax över en procent av bilparken. Det intressanta är om bi-effekterna såsom minskade utsläpp och partiklar kommer att sänka statens kostnader på något sätt, ex. sjukvårdskostnader etc. Är det då rimligt med samma skatteuttag som idag?

Då svarar jag kort och gott, never gonna happen!

Man har aldrig resonerat så inom politiken att något ska vara självfinansierat, finns väl ett finare ord för det? Alltså det som bilisten betalar kommer bilisten till godo. Vi är bara en kassako för något annat.

Uppdaterat: 2018-07-05 22:07
FXX skrev:

junkers wrote:Dyr el du har saabnisse.

Min el kostar runt 1:-

Jag betalar 39 öre för elen och 59,6 i elöverföring och skatt summa 98,6 öre.

Abonnemanget är oförändrat så det hade jag haft även utan laddhybrid därmed ska inte det belasta bilen.

Jag ligger också på 1,70-1,75. Bor du i Norrland?

Nope!

Har bra elavtal med vattenfall och kommunens elnätsföretag har låga elöverföringspriser.

Checkade de två senaste fakturorna innan jag skrev så siffrorna är korrekta!

Uppdaterat: 2018-07-05 22:12

Det är ju det som är skillnaden mellan en skatt och en avgift. Den senare går till något specifikt medan skatter hamnar i ett svart hål.

Jag har inget emot att kostnaden för att köra elbil är samma som dinosauriedriven. Elbilen är ju bättre att köra.

I dagsläget ger elbilar mer i moms än motsvarande brännare.

Uppdaterat: 2018-07-05 22:17
L. Mäkinen skrev:

Elbilen är ju bättre att köra.

Ja, överlägset, mer kul per krona. :-)

Uppdaterat: 2018-07-05 22:41
Power to the people

Junkers, jag jobbar på ett producentföretag och som jag skrev fick vi idag 0,56:-/kW för levererad energi, sedan kommer elbolaget att lägga på några ören till sina kunder.

Som jag skrev har man sedan små möjligheter att välja nätbolag och påverka priset!

Uppdaterat: 2018-07-05 22:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja och jag konstaterade bara att din el var dyr jämfört med min.

Uppdaterat: 2018-07-05 23:06

Staten får ju dock in 160000kr mer i moms på en e-Golf än på en Golf 1,0TSi dag ett, det är 42000mil som är förbetalt enligt FXX tidigare ekvation

Uppdaterat: 2018-07-06 09:04
*Robban
EnannanRobban skrev:

Staten får ju dock in 160000kr mer i moms på en e-Golf än på en Golf 1,0TSi dag ett, det är 42000mil som är förbetalt enligt FXX tidigare ekvation

Point taken! Dock vet vi att utvecklingen går framåt och när produktionsvolymerna ökar och utvecklingskostnaderna sjunker så kommer priset på en elbil och en fossilbil nog inte skilja så mycket. Jag tror inte att konsumenterna accepterar att i ett slag betala dubbla priset för en elbil.

Sedan håller jag inte med om siffran 160.000? En e-golf kostar 410.000, det blir väl styvt 100.000 i moms och en 1,0tsi kostar ca. 200.000 och det blir 50.000 i moms. Skillnaden borde bli 50.000 isf.?

Vidare vet jag inte hur elbilspremien fungerar, ansöker man om 60.000kr i efterhand eller är det redan borträknat från listpriset på 410.000kr för en e-golf?

Uppdaterat: 2018-07-06 09:33

FXX, jag räknar som en treåring... Sorry!

Uppdaterat: 2018-07-06 09:46
*Robban

Man ansöker i efterhand efter vad jag förstått, FXX. Men jag har sett i alla fall en tillverkare som annonserat elbilspriset med premien avräknad vilket känns lite oseriöst - då är det ju trots allt en betydligt större summa som man skall slanta upp hos bilhandlaren än den han annonserar.

Uppdaterat: 2018-07-06 09:58

När jag fick min premie för fyra år sen vill jag minnas att den kom tre månader efter inköpet. Då var det ett reserverat belopp i budgeten avsatt för premien och sen var det osäkert om man skulle få något alls.

Nu vet jag inte hur det ser ut, men de får väl in pengar när folk skaffar gammaldags bilar med avgasrör.

Uppdaterat: 2018-07-06 10:06

Fick just faktura på elavgifter för juni.

1. Energi: 704kWh á 47,94, elcertifikat á 7,40 = 389,58,

Månadsavgift elavtal+elkonto = 68,20

Moms 25% på 428,78 = 107,20

Totalt = 564,98 blir 80,25/kWh

2. Elnätsabonnemang månadsavgift = 415

Elöverföring 704kWh á 21,80 = 138,48

Energiskatt 704kWh á 41,38 = 291,27

(Moms 25% ingår 171,95) Totalt = 860,00 blir 115/kWh

Sammanlagt 195,25 öre/kWh!

Nu blir det ju en hög kWh-avgift därför att de fasta månadsavgifterna är stora i förhållande till energiförbrukningen.

Uppdaterat: 2018-07-06 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Fick just faktura på elavgifter för juni.

1. Energi: 704kWh á 47,94, elcertifikat á 7,40 = 389,58,

Månadsavgift elavtal+elkonto = 68,20

Moms 25% på 428,78 = 107,20

Totalt = 564,98 blir 80,25/kWh

2. Elnätsabonnemang månadsavgift = 415

Elöverföring 704kWh á 21,80 = 138,48

Energiskatt 704kWh á 41,38 = 291,27

(Moms 25% ingår 171,95) Totalt = 860,00 blir 115/kWh

Sammanlagt 195,25 öre/kWh!

Nu blir det ju en hög kWh-avgift därför att de fasta månadsavgifterna är stora i förhållande till energiförbrukningen.

Fick också min faktura idag. Mitt rörliga pris hade ökat med 27% jämfört med maj.

Jag betalar ungefär samma som dig på dom rörliga bitarna. 68,10/kwh inkl. moms på förbrukningen och 66,19/kwh inkl. moms till dom som äger snörena. Min fasta avgift per kwh blir lite lägre då jag hade 1820kwh i förbrukning i Juni. 160/kwh blir min totala summa denna månad inkl. moms med dom fasta avgifterna inräknat.

Ska vi säga grattis till Junkers som verkar ha ett ruggigt billigt elpris?

Uppdaterat: 2018-07-06 10:40
saabnisse skrev:

Fick just faktura på elavgifter för juni.

1. Energi: 704kWh á 47,94, elcertifikat á 7,40 = 389,58,

Månadsavgift elavtal+elkonto = 68,20

Moms 25% på 428,78 = 107,20

Totalt = 564,98 blir 80,25/kWh

2. Elnätsabonnemang månadsavgift = 415

Elöverföring 704kWh á 21,80 = 138,48

Energiskatt 704kWh á 41,38 = 291,27

(Moms 25% ingår 171,95) Totalt = 860,00 blir 115/kWh

Sammanlagt 195,25 öre/kWh!

Nu blir det ju en hög kWh-avgift därför att de fasta månadsavgifterna är stora i förhållande till energiförbrukningen.

De fasta avgifterna ska inte vara med vid kostnadsberäkning för laddhybrid eller elbil eftersom de kostnaderna hade du haft ändå!

Endast den rörliga kostnaden är den verkliga kostnaden för bilen.

( Förutsatt att man inte ändrar säkringsstorlek eller har effektavgift)

Ca 1,34 blir det då...

Uppdaterat: 2018-07-06 17:07

Nu minskar snart detta ensidiga fokus på elpris i de flesta elbilsdebatter. Tillgången på el som av de flesta tagits för given blir en ytterligare fråga att hantera.

2 juli presenterade Svenska Kraftnät sin årliga kraftbalansrapport för sistlidna vinter och med prognos ett par år framåt.

Läsningen väcker eftertanke, Vår av flera skäl ökande elförbrukning i kombination med nedstängningen av Ringhals 2 och 1 medför ökat behov av elimport. En import av el från den europeisk produktionsmix som är långt sämre miljömässigt än vår svenska.

Vi kommer allt närmare en debatt och ett läge där även elbilar ifrågasättas ur miljösynpunkt, inte i storstäder men för resten av landet.

Uppdaterat: 2018-07-17 11:46

Just nu exporterar vi mer än vad elbilar skulle behöva, just saying...

Uppdaterat: 2018-07-17 14:06

Tur att det är så varmt denna sommar iaf. Nu klarar man sig på under 4000kr/mån att hålla poolen med 32gr.

Uppdaterat: 2018-07-17 17:10

Ja, stänger vi all kärnkraft så lär vi behöva ersätta det med någonting, iaf på vintern. Men som junkers redan påpekat så är elbilar i sig inte någon gigantisk påverkan.

Uppdaterat: 2018-07-17 17:27

Stockholm och Svenska kraftnät verkar se stora problem med elbilar, de nämner dem till och med först:

"Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el.

För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet."

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/

.

Uppdaterat: 2018-07-23 00:57
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

#1

Nä det finns verkligen inga gratisluncher i Sverige, där det råder tvärtom. Mat som du inte betalar själv? App app app...Förmån! Skatt!

Finns bara ett läge och det är total bantning i allt vad som heter myndigheter. Vi har en enorm statsapparat för en så pass liten befolkning. Service till medborgare? Ganska snålt på den fronten ärligt talat.

Sedan har vi ju elefanten i rummet som ingen vågar prata om. Knappast ett gratis åtagande, hur mycket mörkning och lögn som än försöks.

Uppdaterat: 2018-07-23 06:12

Ulla Sandborg säger även: ”Det är självklart så att vi ska klara av laddinfrastrukturen, den är en del av omställningen. Men vi kan inte tänka att vi kan göra allting på en gång – bygga nya bostäder och utöka tunnelbanan samtidigt.”

Uppdaterat: 2018-07-23 13:38
Power to the people