Läser i på TV att Audi lanserar sina S-modeller enkom med dieselmotor.
Självklart för att sänka totala utsläppsnivån och samtidigt kunna tillhandahålla bilar med rejäl prestanda
https://teknikensvarld.se/nya-audi-s6-och-s7-officiella-bara-diesel-ingen-bensin/
Tror inte detta är det sista vi får se, snart kommer nog Volvo att ompröva sitt beslut ang dieselmotor i sina tunga skapelser då batterier helg säkert kommer bli än dyrare pga. Den ständigt ökade efterfrågan och bristfälliga tillgången.
Dieselns renässans
Uppdaterat: 2019-04-12 15:41
Guran
Kommentarer
Ja man kan nog lura yngre generationer som inte kört annat än diesel, att en oljebrännare där frame är kul.
Jag misstänker att du kan ha rätt Guran.
Det finns inget vettigt i att ha en bensinmotor i en stor tung bil eller om du skall dra tung vagn.
Ja vi får se hur det går. Jag tänker ändå att en biobränsledriven dieselmotor kommer att överleva etanolmotorn. Så för egen del tror jag mig veta vilken sorts ICE som blir min sista. Det blir dock ingen Audi-modell utan en som kan köras länge och sedan skrotas utan alltför stor förlust. Men det är dagens prognos. Saker och ting kan ändras snabbt genom politiska beslut mm.
Hag har blivit omkörd av flera lyckliga ungdomar i 745 eller MB e-klasse i minst min dubbla hastighet med en svart rökkvast ur avgasningsröret där bak eller som en traktorskorsten upp genom huven på den rejält uppskrämda oljebrännaren. Så nog vet dom hur man har kul med en oljebrännare under huven :)
Dåligt insatt i hur det särskiljer etanoldriven bensinmotor kontra HVO-driven dieselmotor ifråga av utsläpp, tillverkning av drivmedel osv. Men etanol verkar inte vara det populäraste bränslet direkt, utan liknar mer en flopp. Naturgasen är väl knappt värd att nämna då bilarna i princip måste skrotas efter typ 10 år då komponenterna måste bytas till orimliga kostnader.
Downsizingtrenden inom bensinmotorer verkar ju vara passé då det bara var ett spel för mätmetodsgalleriet då ineffektiviteten sjunker drastiskt på en liten överladdad motor i RDE.
Så det känns som att då återstår dieseln, driven av HVO, kanske i kombination med ett mindre batteri som laddas med sladd och har en räckvidd på runt 10 mil kanske. Nackdelen med denna kombon är att dieselmotorn är betydligt starkare byggd än motsvarande bensinmotor och har därmed en högre tillverkningskostnad, och som grädde på moset ett batteri.
Jag tror dock att det lär dröja många år innan något annat än förbränningsmotorer är i majoritet av fordonen som rullar ut ur fabrikerna. Kan tom. vara så att elbil bara är ett litet snedtramp på vägen mot det som kommer revolutionera hela fordonsflottan.
Ja, det finns ju läder och världsdelar där elbilar inte ens är att tänka på.
Kan kanske vara en bra lösning. Men hur mår en dieselmotor som får gå sällan? Med 10 mils räckvidd lär det ju inte bli så ofta den får gå, eftersom det sägs att dom flesta kör max 5-6mil/dag. Men HVO räddar den väl från alger i tanken i alla fall. Kanske räcker det att utveckla dieselmotorn ännu mer och göra den snålare och renare, utan elektrifiering, i kombination med fossilfritt bränsle?
Jag tror också det lär dröja många år innan förbränningsmotorn är i minoritet. Elbilar passar inte alla, även om politiker verkar tro det... Återstår att se om det kommer något nytt revolutionerande. Jag hoppas.
Den stora frågan är om dagens nyaste dieselmotorer verkligen lever upp till utsläppskraven eller om det är lika illa ställt som tidigare. Jag är fortfarande högst skeptisk och skulle inte i första taget köpa en ny diesel.
Kan kanske vara en bra lösning. Men hur mår en dieselmotor som får gå sällan? Med 10 mils räckvidd lär det ju inte bli så ofta den får gå.
Jag det är ju frågan.
Eller när dieseln smäller igång iskall vid en omkörning och 3000rpm.
Eller skall starta och gå på tomgång i minus10 när elen räcker 2 mil.
Och all reningsteknik kräver driftsvarm motor.
Ja man undrar.
Mercedes visar sig ju släppa ut nästan noll NOx så på alla sätt bättre än bensin.
https://www.autoexpress.co.uk/car-news/106070/latest-diesel-cars-emit-almost-no-nox-according-to-new-research
Det är en bra fråga, John2008. Dieselmotorn är snål, men är den tillräckligt ren?
Återgår därför till FXX inlägg. Vad väljer man annars, om elbil inte passar ens förutsättningar? Är en etanoldriven bensinmotor som tar närmare 1 liter/mil bättre än en HVO diesel som tar runt 0.5/mil? Apropå att Ford nu åter börjar sälja Kuga med E85 motor. Hur är utsläppen från en sån motor vs dieseln?
Är gasbilar bättre, trots att dom måste skrotas ut redan efter 10år? Fast det finns heller inte att tanka överallt än, så byggs det inte ut går den bort direkt...
Eller är en snål bensinmotor bäst? Downsizead eller som (självladdande) hybrid? Hur är utsläppen från dom vs E85 och HVO diesel?
Det är sannerligen inte lätt att välja bil idag... Mycket fokus ligger på elektrifiering, men har man inte laddmöjlighet hemma är man ju inte hjälpt av det. Att köpa en laddhybrid ändå, bara för att få låg skatt och bonus och sen aldrig ladda den känns ju inte speciellt (klimat-) smart...
Men problematiken gäller ju även en bensinmotor som startas kall eller sällan körs, så ur den aspekten tror jag det inte har nån betydelse. Men jag håller med dig om detta. Grannen hade en V60 D6 förut och har en grym backe sista 20m. Lät hemskt när han kom susande på elmotorn och sedan rasslade motorn igång, iskall, för att ta honom sista 20m för att elen inte orkade.
Men utvecklingen går framåt och i framtiden kanske man har mycket större valfrihet gällande räckvidd och man kan välja en hybrid som klarar ens dagliga jobbåkande i kall väderlek som minsta kriterium. Där fossilmotorn bara behöver gå när man ska åka långt. Lite smartare teknik också kanske, om man vet att man ska åka 20 mil en dag så kanske man kan programera detta och bilen själv räknar ut optimala inställningar. Typ en enkelresa på 20 mil, man lägger in avresetid och resmål. Man stoppar in sladden på kvällen, bilen själv beräknar hur och när vilka motorer ska snurra utifrån utetemp, hastighetsbegränsningar osv. När man startar så har kupen värmts, motorn värmts, man kör första 12 milen på fossilmotorn och sista 8 på elmotorn, ett optimalt driftsfall.
Vadå undrar, så du menar att en bensinmotor inte behöver vara varm för att dess rening skall fungera. Du lär snart få se SCR katalysatorer även på bensinare, partikelfilter sitter det ju redan så lär vara samma utrustning oavsett vad motorn drivs av. Vänta bara , snart kommer bensingate
Jo Guran man undrar hur effektiv hybrid tekniken och vad man vinner på det i vårat lite kallare klimat.
Och trots allt kallstartar jag hellre en bensinare än en diesel.
Vad är skillnaden på att kallstarta en bensin kontra dieselmotor?
Förstår inte att det skall vara nån skillnad förutom att den feta blandningen i bensinaren släpper ut mer föroreningar
Har nästan precis, el. för två mån. sen bytt till en bensinare efter ett par dieselbilar och tycker mig märkt en tydlig högre bränsleåtgång på bensin vid korta turer med kallstarter, plus att bensinaren spyr ut kraftig bensinlukt när den är kall, i motsats till att diesel var nästan helt luktfri. Ett kort ärende ner i byn med kallstart på 1,5 - 2 km t o r drar ca. 1,5/mil enl. loggboks - appen, vilket verkar vara dubbelt mot tidigare dieslar. Däremot vid långa landsvägskörningar är bensinaren förvånansvärt snål och inte alls så känslig för högre farter som dieslarna, där dieslarna drog nästan lika mycket i högre farter.
Ovanstående förklaras förmodligen mycket av den aerodynamiska konstruktionen på 508 i motsats till mina tidigare kombi dieslar. Även i den fabriksuppgivna bränsleförbrukningen skiljer det på en hel dl. mellan blandad och landsvägsförbrukning 0,44 mot 0,54 blandad vilket är större skillnad än det vanliga, även om det stämmer dåligt med verkligheten. Däremot tycks det inte vara nån större svårighet att klara 0,44 vid lugn landsvägskörning, utan att hålla igen på just farten, men man får då vara försiktig med accelerationer och bromsningar. Även detta kan ju då skilja lite vid verkliga tankningar.
Dieslarna gick inte att köra billigare vid samma höga farter, tvärtom, enl. färddator och loggboks-appen, däremot i lägre farter, småkörningar, stadskörning, som då tillsammans ger lägre blandad förbrukning.
Ööh Guran, har du aldrig reflekterat över ljudet från dieseln vid en riktig vinterkallstart.
Det jag spontant reagerar på i samband med hybrid snacket och diesel är just det.
Men det är väl inget problem så då Volvo kört hybrid dieslar tidigare.
Exakt och Mercedes kommer snart med en diesel laddhybrid.
Men att det rasslar lite mer från en diesel när den är kall, ja visst, men ljudet är ju inget farligt och inget jag hör inuti bilen ändå.
Men en bensinare stinker fet bensinblandning
Jag tycker nog att dieslar stinker rätt bra också, värre än bensinmotorer enligt mina astmaluftrör. ;)
Men tar det inte längre tid för en dieselmotor att få upp normal driftstemperatur jämfört med en bensinmotor? Det är i varje fall vad jag hört, pga dieselns kallare förbränning. Stämmer inte det? I så fall är ju det en nackdel för dieseln på en hybrid.
Det är svårt att veta vad som har PTC värmare på olika bilmärken som standard. PTC värmare är viktigt att ha dieselmotorer som ska få snabbt uppvärmning i vintertid. Jag har fd Renault Megane turbodiesel sist 2013 och är väldigt dåligt uppvärmning i vintertid.
Jag vet KIA har PTC värmare.
Med vinterklimat, Renault är tyst är väldigt lite knatter i motor och ingen knatter i kopplingspedal än BMW, Volvo är värre knatter i motor och knatter i kopplingspedal.
Jo visst stämmer det att det tar lite längre tid för dieseln att bli varm. Undantaget är väl de små trepipiga 1,0, 1,2 bensinarna som även behöver lång tid på sig att bli varma, kan jag tycka.
Efter det att dieseln fick AD Blue reningen är den nästan luktfri, enl. vad jag kan känna iaf.
Tar det bara lite längre tid lär det ju inte vara nåt bekymmer. Jag trodde det tog mycket längre, typ dubbla körsträckan, att få en dieselmotor varm.
Låter ju bra om AdBlue gjort dieseln luktfri. Vore ju intressant att provsniffa på nån jag vet har det. ;)
Min fd. direktinsprutade 1,2tsi var väl inte direkt ljudlös. Vid en jämförelse med min VEA-diesel i Volvon så är Volvon betydligt tystare, som natt och dag jämfört med Seaten. Så snacket om att en diesel är mera ljudlig är nog mer beroende av hur väl ljudisolerad bilen i övrigt är. Min Golf 2,0tdi är lika tyst som Volvon.
Jag kan förstå att man tycker en diesel upplevs som ljudlig när preferensen är typ en 10 år gammal Skoda, men utvecklingen går framåt och människors krav blir större och större. Skulle tex. en 400.000-kronors Volvo V90 diesel låta lika mycket som en 10 år gammal Skoda så skulle snart försäljningen stendö, det begriper vem som hellst.
PTC värmare är inte motoruppvärmning för motortempgivare från kylvätska gick väldigt långsamt i vintertid.
PTC värmare är endast kupeventilation se på 3. Beru PTC heater på sidan 9: https://www.engineersireland.ie/EngineersIreland/media/SiteMedia/groups/regions/an-riocht/Growth-and-Success-of-Manufacturing-in-Kerry-2-BorgWarner-Beru-Systems-presentation.pdf?ext=.pdf
Och jag hör knatter låter för mycket för en helt ny Volvo XC60 turbodiesel 2016 med sommarsemester står parkering vid utsikt i Norrtälje.
Min kompis har en V40 D2 VEA som han leasar. Den brummar på ordentligt. Har inte kört 1.2 tsi men bensinaren i min Golf är mycket tystare. Tycker även att 2-liters dieseln i min Golf 6 som jag hade också var tystare än hans V40.
Jag har en lite nyare generation av VWs 1,2 TSI i min Golf (den med kamrem) och den är definitivt tyst jämfört med min tidigare Golf med TDI-motor. På tomgång hörs den knappt. Men smaken är bekant som baken...
Volvos VEA-oljebrännare är bra motorer med många bra egenskaper men jag tycker inte att gångkulturen en utav dom bättre. Där ligger Audi och MB långt före. Bmw är inte heller någon höjdare här.
ViB skrev 25 Nov 2016 när dom provade nya Vea D4 i V40 CC :
"Dieselmotorn arbetar tyst och automatlådan matchar de bästa konkurrenterna med åtta steg samt frirullningsfunktion. Enda smolket i drivlinebägaren är vissa nedväxlingar som sker oväntat ryckigt.
Överlag är färden behaglig och körmässigt kan V40 fortfarande hävda sig mot premiumkonkurrenterna utan problem. Den är bland de bättre i klassen på att erbjuda storbilskänsla i framsätet. I de bakre regionerna är det desto trängre."
Som ägare till en V40 CC D3 så upplever jag iaf. motorn som väldigt tyst. Däremot bullrar det om däcken en hel del på grov asfalt, precis som dom flesta bilarna. Jag kan inte höra motorn från 40-50 km/h och uppåt vid normal körning, under detta så hörs bara ett dovt orrande när man ger gas. Vid kallstart så kan jag förnimma nån form av knattrande runt ett speciellt varvtal, men det försvinner när motorn nått driftstemperatur.
FXX menade inte att den är hemsk eller att jag hade skippat en Volvo diesel pga gångkulturen, menade bara att Audis och MBs dieselfyror arbetar tystare. Samma med bensinaren i min Golf.
Sen tycker jag inte att automatlådan matchar de allra bästa heller som det skriva i artikeln. Återigen ingen dealbreaker, men det finns bättre.
FXX: Har du en D3 har du väl inte den 8-stegade lådan? Gamla 6-växlade lådan väl i din? Så var det ju i övriga modeller iaf...vilken årsmodell har du förresten? Vissa V40 D3 har ju inte ens VEA.....min kollegas V40 D3 var gamla motorfamiljen med.
Okej, jag tycker tvärtom men vi upplever alla saker olika. Jag uppfattar iaf. A3 2,0tdi som värsta bullerburken jämfört med V40 D2 som du tycker "brummar på ordentligt". Lyssna själv, 2 provkörningar från samma kanal. Visserligen den gamla dieseln i Volvon men den nya VEA har nog lägre ljudnivå.
https://www.youtube.com/watch?v=5LFM7Et2LBc
https://www.youtube.com/watch?v=kRs0h1vVzL4
Nej jag har den sexväxlade i min 2018.
Ok, samma som jag hade i min V90 då, den går faktiskt betydligt mjukare och fina än den 8-stegade vid normal körning tycker jag.
Har kört båda bilarna(Volvo med VEA). Tyckte att Audis 2.0 tdi var den tystaste och mjukaste dieselfyran fram tills att MB lanserade sin nya motorfamilj som kanske är snäppet tystare. Kan vara så att vi helt enkelt upplever ljudet olika.
Jag har läst att många upplever den 8-växlade som lite ryckig, jag har inte provat den själv så jag har ingen aning. Trodde faktist att den 6-växlade och 8-växlade var samma låda förutom dom två extra växlarna, men det kanske skiljer mer än så.
Den är ryckig tyvärr.
Ja eller så kanske det beror på vilken modell motorn sitter i, större/dyrare vagn kanske är mer ljudisolerad. Som nämnts innan, i min V40 så tar däcksljudet över efter 40-50 och då hör jag inte längre motorn vid normal körning, och då upplever jag inte bilen som bullrigare än andra i den farten. Däremot vid fullgasacceleration så hör man ju den, speciellt efter 3500rpm. Motorljudet upplever jag som ett ganska trevligt ”orrande” vid fullgas för att vara en diesel. Klart att föredra framför min 1,2tsi 105hk som jag hade innan som bara kändes ansträngd och tråkig.
Min Golf 2,0tdi med 184hk är lite mer dämpad från motorn, det ser man även då turbon är inklädd med aluminiumisolering mm. Karaktärsmässigt så är folkan starkare över hela registret men det är svårt att avgöra motorgången på en diesel tycker jag. Man ger fullgas och kraften kommer direkt, sedan är skillnaden bara hur mycket vridmoment den ger genom registret, finns ju inga direkta effektpucklar eller dalar, inte på mina två iaf. Man kan ju uppleva det som lite tråkigt, eller njutbart om man gillar att ”åka på vridet” och inte behöva varva för att få kraft. Men det kanske är en annan diksussion:)
Käns som en trepip, samma orrande, bara bara dubbelt så stark med samma eller lägre förbrukning.
Här håller jag med. Det är som sagt ingen dealbreaker för mig och jag hade inte valt bort en Volvo pga detta, skillnaderna är inte så stora. ”Brummar på ordentligt” var en liten överdrift:) Den låter mer än min Golf men det hade jag kunnat leva med.
Även om BMW har blivit bättre så håller jag med dig. Motorljudet är ganska tydligt i kupén även på de dyrare modellerna. Har provat nya X5:an med dieselsexa och även om motorn låter mindre än i min X3, så hörs den tydligt. I Audi Q7 hörs motorn knappt över huvudtaget. Tror det har att göra med att BMW sätter motorn alldeles intill torpedväggen för bättre viktfördelning, medan MB och framför allt Audi har motorn längre fram.
Tror inte jag, räcker ju att höra på ljudet.
Bmw ner som en lastbilsmotor medans Audis V6 är enormt mycket tystare.
Ljudet från den raka sexan gillar jag dock. Stör mig inte ett dugg. Har du testat nya 5-serien? Där ska motorerna vara mycket bättre isolerade
Jo det har jag, och det låter mindre än i min bil, men motorn hörs fortfarande tydligt och mer än i motsvarande Mercedes t.ex. Dock håller jag med dig om sexan. Även en rak dieselsexa har ett riktigt trevlig ljud.
Hmm håller nog inte med om att BMW:s dieselsexor låter som lastbilsmotor, tycker de har ett trevligt ljud. Däremot låter inte fyrorna speciellt roligt, och där ligger MB och Audi långt före när det gäller att göra tysta fyror. Men allt detta är väl snart ett icke-problem ändå när elektrifieringen kommer.
Bmw’s fyra har väl ända sedan den kom fått kritik för att den gått ”hårt” med ett väldigt karaktäristiskt ljud, ljusår från sexornas gång. En 335XD touring hade fungerat den dagen lottoraden går in:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.