Hej,
DN publicerade idag en mycket intressant artikel beträffande den "klimaträddande" dieseln. För en som alltid varit skeptisk till diesel överlag så är en del av detta ingen nyhet. Men att EGR-tekniken har sådan fallenhet för brand visste jag inte om.
Läsvärt;
https://www.dn.se/ekonomi/dieselbilen-skulle-radda-klimatet-nu-brinner-den/
Nu ska väl allt detta inte skyllas på bränslet i sig utan det lurar mycket både politiska och marknadsmässig krafter bakom alla fel i "dieselsatsningen". Hade inte dessa funnits kanske vi hade haft SCR-rening på dieslarna betydligt tidigare.
/Robert
Kommentarer
Det är också skrämmande att det finns en halv miljon Volvobilar på vägarna med samma problematik men där Volvo inte har hunnit ta hand om alla. Men de ska ha cred för att de tar ansvar för det som ett produktionsfel. Till skillnad från BMW som mest mörkar.
Tycker att det är en bra och saklig artikel.
Tyvärr har ju tillverkarna tvingats fibbla med dieselmotorn: Utan sådant som mer eller mindre är påtvingat i form av olika lokala utsläppsregler - såsom EGR-tekniken, så hade det här aldrig uppstått. Det bästa man kan göra är att helt sonika låta ta bort eländet, det har inget där att göra. Det bästa för den globala miljön är en effektiv och fibbelfri dieselmotor, ingen tvekan.
Sedan brinner elbilar också, och räddningstjänsten har ingen aning om hur man släcker sådana infernaliska bränder.
.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.