Hösten är här och då kommer problemet med den sörja som vi får från dieselpumparna på macken som ett brev på posten (eller idag säkrare än det).
Bilen hostade några gånger och dog sen helt några mil hemifrån och blev stående efter vägkanten. På med väst och ut med varningstriangel då stället inte var idealt men det var åtminstone inte mörkt.
Det finns ett "lock" ovanpå bränslefilterarmaturen och efter en del pumpande och startförsök gick motorn igång och bilen kunde halta hem med tänd motorstörningslampa.
Hade som tur var ett nytt bränslefilter hemma och efter några timmars jäklande med specialgjort verktyg satt det nya där. Släckte motorstörningslampan med OBD2-adaptern och mobiltelefon och bilen gick sedan som den skulle.
Var dock nyfiken på hur det gamla filtret såg ut så jag öppnade det med hjälp av bågfil, det det ut som ett förvuxet oljefilter i mitt fall.
Inga stora gelklumpar som man sett på näter ibland men ett tunt lager med något slemmigt och svart, se bilden.
Flera lager papper i filtret och är det täckt med något som inte är rimligt lättflytande så blir det ju stopp vilket jag erfarit handgripligt.
Denna sörjan vill man nog inte ha in i bränslepumpen som väl är av rejäl högtryckstyp vad jag förstår. Diskussionen om vilka bilmärken och om var bränslepumpen sitter tycker jag vi kan lämna därhän, har man kraftigt tryck från en pump kan den naturligtvis trycka igenom längre och ju större filter desto längre tar det innan det blir stopp men det hjälper inte om det är sörja i bränslet som man inte vill ha vidare!
Har nu börjat med tillsats (Sta-Bil) som skall hjälpa mot detta, om det verkligen kan göra det är en annan fråga. Skulle ju kunna lösa upp "slemmet" så det passerar men fasta partiklar blir kvar i papperet.
Kommentarer
Vet inte varför inte bilden kom in, nytt försök:
Hur vet du att det inte var smet som samlats över tid som slog stopp nu? Var filtret bytt nyligen?
Bilder går inte att ha i första inlägget. Varför vet jag inte.
Det är nog som du säger att smeten samlats över tid och nu var bägaren fylld så att säga. Filtret har troligtvis gått ca 3000 mil vilket är serviceintervallerna på bilen men jag tycker inte det är acceptabelt med så små marginaler i så fall.
Jämför bränslefilter på bensinare (som iofs inte är lika "fina") som jag aldrig överhuvudtaget sett nån skit i.
Har aldrig haft något problem med mina dieselbilar , tankar alltid på Shell:s Diesel och Statoil:s Diesel miles+ och dessa funkar klockrent... Tidigare så tankade jag även på OKQ8 men blir inte så ofta numera sedan deras problem med bränslet.
vad kör du för bil när du har sådana problem med bilen?
@Gäsp: Bilen rullar 3000 mil om året så det är omsättning på soppan, med halvlitern per mil så rinner 1500 liter igenom varje år så sett mot det kanske det inte är så konstigt att en del skit kommer med...
@Peu: Såna problem är det kanske inte, den bilen har gått 18 000 mil problemfritt och det är första gången problemet uppstått. Har två dieselbilar i familjen så det är ju inte varje dag med problem direkt men å andra sidan är ju inte problemet direkt okänt.
Fitrerbarhetstest är såvitt jag läst ett diskussionsämne, i UK används det men här vill inte bränslebolagen ha det av någon anledning...
Om vi håller oss till bränsleproblemet och inte får ännu en tråd med "märkespajkastning" vore det skönt.
En annan tanke som slagit mig är att man kanske skall tanka på stationer med hög omsättning, mindre risk att det stått och gojjat till sig då?
Märkeslojalitet är väl heller inte helt säkert då dom handlar frisk med varandra så man vet inte vad man får?
Jag har bytt många bränslefilter på dieslar, det var dock en 7-8 år sen, dom bilar jag mekade med då hade bytesintervall på 4500 mil, men jag har aldrig sett nått liknade, pappret brukar ha ändrat färg från ljusgult till grått, men inte värre än så.
Jag läser lite på ett båtforum, och dieselbåtsägarna har stora problem med att det växer alger i tankarna, det måste väl säga nått om kvalitén på dagens diesel.
Minns när jag köpte min traktor på 90 talet, den hade stått orörd i 10 år, vi stoppade i ett batteri och den startade som om den hade varit igång en timme innan, det var full tank i, så det gick 2 somrar innan vi ens hällde i nån ny diesel.
Några år senare fick vi problem då farsan spädde ut dieseln med rapsolja han hittat, det rostade i tanken, och blev som gelé på botten som satte igen filterna.
Alger.... Läs med fördel här: http://www.diesel-fuels.com/
Min frus kia diesel hade problem och vi blev tipsade om STA-BIL DIESEL av kia. Provade det och det funkade! Nu har vi det i var tredje tank och har aldrig haft problem sedan vi började med det. Dessutom känns bilen lite piggare och förbrukningen har minskat lite.
Hoppas det funkar för dig också :-)
Tycker detta låter som utspätt diesel?Säldom händer detta med stora/ledande bolag,då utspädningen måste vara till en gräns.man kommer nog undan med 100 liter vatten till 2000>1500 liter diesel men går det i 300 liter vatten då är det kjört och allt är forstörd inn till en smörja som ruinerar hela bränslesystemet och öven kan forstöra topplocket.greien är ju när vår sommar kommer så blir det kondens som man får lägga till vattnet som bolagen redan spätt ut branslet till en 10000 liter tank kan lätt ge 100 liter kondens på några veckor.
Hadde bolagen stoppat spädning medan kallt i vädret så hadde man alldrig haft problemet med girugheten torskar dit en.
Oljebolag som späder ut diesel med vatten. Vad pratar du om här nu egentligen? Du behöver späda ut Absoluten med mer vatten, för du yrar persilja på hög nivå.
Det är kemiskt omöjligt att späda ut petroleum med vatten, då polariteten i vatten gör att den inte kan blanda sig. Inte över huvud taget hur man än försöker. Det som sker är en fas-separering när vattnet uppgår till en mycket låg %-andel av total mängd bränsle, löjligt liten del krävs för att uppstå. Vattnet sjunker helt enkelt till botten i tankarna då vattnet är flera hundra gram tyngre än petroleum.
Tankarna är dessutom konstruerade så att pumpen inte ska komma åt den mängd kondensvatten som bildas. I övriga fall har man fel på sin anläggning och bör åtgärda detta per direkt jätteomgående.
Nu ligger det till på sådant sätt att oljedepåerna ute i landet har rutiner för att ventilera kondensvatten som bildas i depåtankarna. Detta sker regelbundet.
Eventuella mikrober trivs bra i just fas-separeringen där vattnet finns. Det är också där svamptillväxten börjar gro som förstör bränslet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.