Vi Bilägares forum

Diesel - olika stationer

Diesel - olika stationer

Hej!
Har alltid tankat på St1 pga priset.
Sutit och läst en del om just dieseln och hur det är på olika stationer. Svårt att få fram objektiv fakta.
Verkar vara en del skillnad när man läser om det.
Om jag skulle börja tanka på tex OKQ8 skulle det bli någon skillnad för bilen?

HvO vågar jag inte tanka pga garantier osv när man sitter med en Skoda.

Uppdaterat: 2018-08-03 21:20

Kommentarer

Tankar du på Preem så får du 50% HVO från skogsråvara i tanken.

Men det är väl inget som bilen märker av.

Går du med i Motormännen och skaffar ett Preem kontokort så får du även 40 öre rabatt på alla Preem stationer såväl bemannade som obemannade.

Uppdaterat: 2018-08-03 22:53

Egentligen inte priset jag är ute efter utan vad som är bäst för bilen. Hörde av en person som tankade på preem och tyckte bilen fick mindre effekt och drog mer.

Vet inte om det är placebo-effekten eller om det verkligen är skillnad mellan mackar a?

Uppdaterat: 2018-08-04 07:35

Vet inte hur det är i dag, men för ett antal å sedan var det diskussion om vår Svenska MK1 diesel kontra europadiesel. Lägre förbrukning med europadiesel men skitigare avgaser. Nu finns ju bara MK1 diesel att köpa i Sverige

Uppdaterat: 2018-08-04 08:46

Man ska nog undvika allt som inte specifikt är godkänt av tillverkaren om man vill kunna åberopa nån form av garanti. I min instruktionsbok till Golfen står uttryckligen att man inte får tanka biodiesel. Tror tom. det står på luckan till tanken.

Sedan har man läst en hel del skräckhistorier om folk som tankat företrädesvis äldre dieselbilar med Circle K's miles plus diesel. Bilarna har efter ett tag börjat hacka och sedan stannat.

För några år sedan var det väl mängder med bilar som hade tankat diesel på OkQ8 som sedan inte fungerade så bra.

Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att ta ut svängarna innan man fått klartecken från sin tillverkare att det är 100% okej.

Jag köpte en sprillans ny utombordare för några år sedan som jag tänkte göra miljön en tjänst genom att köra på alkylatbensin a 169kr/5L. Efter bara några timmars drift så började bränslepumpen att läcka för packningarna tålde inte alkylatsoppa. Garanti? Nej då, Suzuki hade inte godkänt alkylat som drivmedel i motorn.

Uppdaterat: 2018-08-04 15:45
Guran skrev:

Vet inte hur det är i dag, men för ett antal å sedan var det diskussion om vår Svenska MK1 diesel kontra europadiesel. Lägre förbrukning med europadiesel men skitigare avgaser. Nu finns ju bara MK1 diesel att köpa i Sverige

Jag tankar europadiesel i Värnamo. Någon lägre förbrukning kan dock icke noteras.

Uppdaterat: 2018-08-04 17:01
Internet är en fluga!

Biodiesel och HVO är inte samma sak.

Uppdaterat: 2018-08-04 17:01
Kalkyl skrev:

Guran wrote:Vet inte hur det är i dag, men för ett antal å sedan var det diskussion om vår Svenska MK1 diesel kontra europadiesel. Lägre förbrukning med europadiesel men skitigare avgaser. Nu finns ju bara MK1 diesel att köpa i Sverige

Jag tankar europadiesel i Värnamo. Någon lägre förbrukning kan dock icke noteras.

Sista decimalen har jag märkt av, och annan lukt på avgaserna och själva soppan om man råkar kleta ner sig, har jag märkt av när jag tankat i Norge. Men det kanske är placebo.

Uppdaterat: 2018-08-04 20:32

Där ser man, alla dessa tillsatser OKQ8 och Cirkle K skriver om som smörjer/rengör osv är kanske till och ifrån då.

St1/ingo/preem skriver inget om dessa

Uppdaterat: 2018-08-04 21:34

Jonas har helt rätt.

Fiskebåtsdiesel och dieseln på macken är inte heller samma. Men ingen hade väl påstått det heller..

Uppdaterat: 2018-08-05 08:20

Finns det verkligen olika diesel-typer på resp bränsletillverkares/distributörs depåer så att man distribuerar ut olika typer via olika bränsledistributionsbilar beroende på om det skall användas i olika sorters bilar eller båtar ? Och skiljer det verkligen mellan olika "tillverkare" eller är det samma smörja frånsett HVO ? Vill minnas att en f d skribent här som körde tankbil nämnt att den smörja han körde ut kunde hamna i olika tillverkares/distributörers tankar ute på mackarna. "Same shit" alltså oavsett vad det står på macken man tankar ifrån.

Uppdaterat: 2018-08-05 09:36

Ja Pi. Vissa mindre bolag som inte har egna raff köper sitt drivmedel från någon av dom andra, det är korrekt.

Uppdaterat: 2018-08-05 11:05

Nu har ju väldigt få bolag eget raffinaderi. En stor andel av bränslet i sverige kommer från Preemraff (de står för 50% av allt raffinerat i sverige). Har för mig vi bara har tre ställen som gör bensin och diesel. Osäker på om både Preemraff Lysekil och Göteborg gör båda delarna, och så har väl St1 ett ställe i Göteborg tror jag?

Någon som har bättre koll?

Sedan blandas slutprodukten när den väl hamnar i tankbilen och samma tankbil kan ju köra till flera olika mackar med olika bränsle (eftersom det inte är en enda jättetank som lastbilen harvar runt på).

Uppdaterat: 2018-08-05 11:16

Så med andra ord reklamen OKQ8 och CirkleK gör som inte preem och st1 gör med tillsatser är med andra ord marknadsförning

Uppdaterat: 2018-08-05 11:20

Jag har jobbat på Preem, Nynäs och Shell raff i Gbg, samt på Scanlube som gör smörjoljeprodukter till Texaco. Shell har sålt sin verksamhet till st1 tror jag. Det var några år sedan som mitt passerkort till hamnen gick ut så jag är inte uppdaterad. Men för några år sedan så var dessa huvudaktörer och dom mindre firmorna tankade sina bilar hos dom olika aktörerna.

Uppdaterat: 2018-08-05 12:22

Jaha än en gång så har man nästan blivit vilseled av marknadsföring av OKQ8, kan ju lika gärna tanka vidare på CirkelK

Uppdaterat: 2018-08-05 12:40

Fast tillsatserna blandas i efterpå. Så du har tre raffinaderier i Sverige som gör dieselolja. Alla dessa gör ungefär samma smörja (lite skillnad beroende på råvaran exempelvis). Sedan blandad det, så bolag A har i sörja X och bolag B har i Y och bolag C har i X, Y och Z.

Z, Y, Z kan vara RME, HVO, ABC eller någon annan käck kombination av ämnen.

Sedan kör kanske Preem eller Bosses tanktransport ut samtliga dessa till tre olika mackar, eftersom att lastbilen har tankar som är avdelade.

Alltså är det säkerligen olika beroende på mack och bolag, men, grundsörjan Dieselolja är typ densamma.

Bränsle skiljer ju även i innehåll mellan sommar och vinter som exempel. Antagligen är det större skillnad över året i norr mot i söder.

Uppdaterat: 2018-08-05 13:29
FXX skrev:

Jag har jobbat på Preem, Nynäs och Shell raff i Gbg, samt på Scanlube som gör smörjoljeprodukter till Texaco. Shell har sålt sin verksamhet till st1 tror jag. Det var några år sedan som mitt passerkort till hamnen gick ut så jag är inte uppdaterad. Men för några år sedan så var dessa huvudaktörer och dom mindre firmorna tankade sina bilar hos dom olika aktörerna.

Nynäs gör väl knappt några bränslen, eller? Främst specialoljor, smörjgegga etc om jag fattat det rätt.

Uppdaterat: 2018-08-05 13:33
Xanthopteryx skrev:

Nynäs gör väl knappt några bränslen, eller? Främst specialoljor, smörjgegga etc om jag fattat det rätt.

Det kanske var några år sedan. Idag ägs dom av Neste som är världens största tillverkare av förnybara bränslen.

Uppdaterat: 2018-08-05 15:14

Enigt deras hemsida är det specialiserad prduktion (ej bränslen såsom bensin och diesel) som gäller, såsom bitumen, hyudraloljor, däckoljor e.t.c., och hälften ägs av Neste och hälften av något Venezuelanskt oljebolag vilka köpte 50% 1986. Neste köpte sin halva 1989 så då försvann den svenska ägardelen.

Uppdaterat: 2018-08-05 15:40

Okej nu är jag tillbaka på ruta ett igen känns det som. Är det värt att tanka på dom som har tillsatser som skall smörjas eller är det placebo?

Uppdaterat: 2018-08-05 15:49

Tanka där de har hög inblandning av HVO så gynnar du miljön en del. Upp till 50% tror jag vissa kör med.

Så skulle jag tänka i alla fall.

Och om man nu tror att det finns fördelar med rengörande ämnen hit och dit så, tanka på lite olika ställen. En gång på A, sedan på B, och så C, ... Då blir det ju som med tvättmedel: Tvättar man med lite olika medel mellan gångerna så ökar sannolikheten för att envisa fläckar försvinner eftersom A är bra på kaffe men B är bra på choklad och så vidare.

Eller så kör du bara på det som är billigast...

Uppdaterat: 2018-08-05 16:11

HVO är nog det som lockar mest känns det som. Som du säger så finns det vissa som har blandning till 50%

Uppdaterat: 2018-08-05 16:22

Gör det inte mer komplicerat än vad det redan är så att säga. =)

Uppdaterat: 2018-08-05 16:56
Stoor skrev:

Hoppla! Jag läste just en insändare på Teknikens Värld som hävdar att ”Patrik Österberg” egentligen är vår vän Shogun... Shoguns nyvaknade intresse för dieselbränsle kan det ha att göra med att hen har bytt bort Toyotorna och Lexusen och kör numera en ståndsmässig dieseldriven Mercedes Benz?

Är du allvarlig nu? Jag hoppas verkligen att det är ett dåligt skämt från din sida!

Uppdaterat: 2018-08-05 18:40

Vaaaa?

Okej nu har någon väldigt fel!

Mintolux är mitt nick på nätet, kunde inte regga mig på detta forum så det blev via FB.

Snälla posta en tråd om detta påstående.

Tillbaka till ämnet så blir det St1 och tanka på i fortsättningen. Fast i Göteborg där man har st1 renewble diesel

EDIT:

Nu har jag via FB regga mig på TV så jag kan skriva inlägg där. Det innebär att disgues eller vad dom heter har min IP

Uppdaterat: 2018-08-05 19:41
Stoor skrev:

Hoppla! Jag läste just en insändare på Teknikens Värld som hävdar att ”Patrik Österberg” egentligen är vår vän Shogun... Shoguns nyvaknade intresse för dieselbränsle kan det ha att göra med att hen har bytt bort Toyotorna och Lexusen och kör numera en ståndsmässig dieseldriven Mercedes Benz?

Den mannen har alltid jobbat med många nick, så varför skulle han ha ändrat sig? Han är en sådan som alltid antyder att andra är troll. "I dom lugnaste vattnen går de fulaste fiskarna", som ordspråket säger.

Uppdaterat: 2018-08-05 20:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Intressant läsning. Den dagen då "jag" provocerar någon kommer inte att inträffa vare sig på detta forum eller något annat.

En Mercedes hade jag kunnat tänka mig att byta till istället för en Skoda *ler*

Uppdaterat: 2018-08-05 20:26

Stoor. Om du kikar på första inlägget så ser du vad för bil Patrik kör. Om du kikar i hans tråd om gör-det-själv-hallar så skriver han i vilken kommun han bor. Sedan kan du pussla och fundera på dina fortsatta inlägg om personers vara eller icke vara. Ett tips i all välmening;)

Uppdaterat: 2018-08-05 20:36

Min saab är en gammal en. Saab 9-5 såldes för många årsedan som Sedan blivit såld och sedan stulen tydligen. Kollade upp den när jag fick nyss om car. Info

Japp bor i Lerum utanför Gbg *ler*

Uppdaterat: 2018-08-05 20:42

Lugnt!

Släppt och glömt!

https://www.st1.se/privat/drivmedel/drivmedel/om-diesel

Är den med mest HVO som jag har i närheten. Så det blir St1 i fortsättningen. Tack vare er så gick jag inte på försäljningsknepen/marknadsföringen om bättre bränsle med bra tillsatser på OKQ8 bla.

Där dom "kan ha" upptill 50% annat än fossilt medans St1 garanterar minst 50% varar RME (eller vad det heter) skulle vara max 7% som dom andra.

Tack för hjälpen!

Uppdaterat: 2018-08-05 21:27