Jag har konkret förslag på hur bränsleskatten borde vara.
Givet att skattepolitiken ska driva på eller driva ut miljöskadliga utsläpp, läs koldioxidutsläpp / Co2, ska den skatt ska som vi enklast kan justera vara Co2 anpassad så att ju högre Co2 utsläpp ju högre momssatser.
Bensin ska beskattas 8% lägre än dagens pris eftersom Co2 utsläppen är 8% lägre än det man kallar ”pari” dvs 100% fossilt innehåll: Momsen på E10 ska alltså vara 92% av dagens nivå.
Dieseln innehåller numera 30% biobränsle och momsen ska alltså minskas med 30% av dagens nivå.
HVO100 består av i princip 100% biomassa varför den ska vara helt momsfri.
De justerade bränslepriserna blir då per liter:
Bensin 18,11 kr mot idag 18,49 kr
Diesel 19,84 kr mot idag 21,12 kr
HVO100 19,97 kr mot idag 24,97 kr
E85 13,35 kr mot idag 16,09 kr
Realistiskt eller inte?
Kommentarer
Vi har ju redan Koldioxidskatt på bränslet så det blir lite vingligt att först beskatta co2 för att sedan räkna ner det med momsen.
Jag förstår vad du är ute efter men då är det väl bättre att bara momsbefria HVO och ha 6% moms på E85?
Nej inte realistiskt.....orkar inte utveckla då jag på tidigare inlägg från Swensson ändå förstått att han inte är mottaglig för fakta och verklighet.
Släpp det, HVO är inte lösningen helt enkelt vilket du verkar tro....
Staten är inte intresserad av mindre pengar in.
Är det inte redan längre moms på HVO100 men nästan dubbla produktkostnaden p.g.a tillgång/efterfrågan?
Edit sorry, menade skatten...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.