Vi Bilägares forum

Bränsletyp inom motorsport?

Bränsletyp inom motorsport?

Ny här, men har en sak som jag retar upp mig på, då det är en kulturskribent på Dala-demokraten som skrivit en massa babbel om rally, och skulle gärna vilja trycka ner honom i stövelskaften, men jag behöver ha torrt på mina egna fötter innan jag gör det.

Frågan är vad för typ av bränsle wrc-bilarna använder, är det rena "rävgiftet" eller är det någon miljöklassning på det?

en länk till vederbörande: http://www.dalademokraten.se/kultur/ulf-lunden-stoppa-rallyt-i-vara-skogar

/Larsa

Uppdaterat: 2016-02-16 00:05
Vägarnas riddare

Kommentarer

Helt ofarlig, lite som frukostjuice. Brinner knappt heller.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-16 07:12

Det är meningslöst att diskutera med idioter som ändå inte förstår fakta.

Rallyts utsläpp är HELT försumbara, åskådarnas utsläpp när man åker till rallyt är
förmodligen mycket större.

Problemet för kultur-journalisten är att åskådarna hade släppt ut lika mycket koldioxid
om man åkte till något kultur-evenemang i stället.

Dock hade journalisten med all sannolikhet själv inte producerat lika mycket varm luft i det fallet.

Uppdaterat: 2016-02-16 07:36

Minns så väl på 80-talet när detta med att man krävde minskade utsläpp från rallybilar och att katalysator behövde införas även på oreglerade förgasarbilar... Då ställde sig en mycket namnkunnig och tillika dåvarande Flygkapten på SAS upp och sa att "vad rallysverige släpper ut på en säsong släpper jag ut på en flygning, vi kanske skall se på saker ur sitt perspektiv"
Sedan blev det i alla fall katalysatorkrav på alla rallybilar, trots att de säkert aldrig fungerade särskilt bra då det ganska ofta var lite (eller rätt mycket) väl fet blandning och inte ens nära Lambda-0...

Visst är det som Millenia säger att publiken står för den stora delen utsläpp, men dessa ingår ju faktiskt i tävlingens totala utsläpp, om vi inte skall göra sporten publikfri...

Uppdaterat: 2016-02-16 08:53
*Robban

Googlade lite....
Hiperflo, fatet på bilden är bensin.
Inte några större förändringar kemiskt, kollade säkerhetsdatabladet.
Ur transportavseendeär det bensin, un-nr 1203....
Så som dryck är det lika ofarligt som bensin.
Ska enligt vad jag hittat, vara 102 oktanig e10 med lågt benseninnehåll.
Kontrollerad referensbensin för racing, godkänd av fia.
Sägs ge renare avgasvärden än handelssoppan.
Såg en prisuppgift på 5 euro/liter....
Samma tillverkare gör också referensbensin till avgastester mm......

102 oktanig .bensin säljer shell i tjeckien och slovakien, tankade v-power plus i somras vid brno, hojen gick som en dröm på den...

Bilhataren till artikelskribent fick ju även in att de flesta rallyförare är män, och således dåliga förebilder för trafikanter....
Hade fler kört som kvinnor.....
Köper det, men det har väl inte med motorsport att göra?

Uppdaterat: 2016-02-16 09:12

Hmmm...Dalademokraten, det är väl där han med en frisyr som en väl använd kalkkvast är boss?
Jag tror inte det finns någon chans till stöd för någon form av motorsport där, det är väl Sveriges rödaste tidning?

Uppdaterat: 2016-02-17 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
duccedriver skrev:

Googlade lite....
Hiperflo, fatet på bilden är bensin.
Inte några större förändringar kemiskt, kollade säkerhetsdatabladet.
Ur transportavseendeär det bensin, un-nr 1203....
Så som dryck är det lika ofarligt som bensin.
Ska enligt vad jag hittat, vara 102 oktanig e10 med lågt benseninnehåll.
Kontrollerad referensbensin för racing, godkänd av fia.
Sägs ge renare avgasvärden än handelssoppan.
Såg en prisuppgift på 5 euro/liter....
Samma tillverkare gör också referensbensin till avgastester mm......
102 oktanig .bensin säljer shell i tjeckien och slovakien, tankade v-power plus i somras vid brno, hojen gick som en dröm på den...
Bilhataren till artikelskribent fick ju även in att de flesta rallyförare är män, och således dåliga förebilder för trafikanter....
Hade fler kört som kvinnor.....
Köper det, men det har väl inte med motorsport att göra?

Din hoj hade fungerat lika bra med följande bränsleadditiv i kombination med 95 -eller 98-oktanig bensin. Men, eftersom det inte marknadsförs i Sverige (närmaste landet är Danmark), tillkommer en onödigt hög fraktavgift, vilket höjer bränsleliterpriset ytterliggare.

http://www.xadodk.dk/produkter/20-additiver/47-atomex-energy-drive-benzin/

Uppdaterat: 2016-10-01 12:11

Ja du +-7 den typen av additiv har funnits sedan man började med förbränningsmotorer, det finns alltid de som vet att det fungerar och är villiga att betala skjortan för att få en imaginär effekthöjning på sitt avgudade fordon.

Uppdaterat: 2016-10-01 18:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det är så bra att det optimerar driften på moderna dieselmotorer som kräver högkvalitetsbensin.....bara det är revolutionerande!

Uppdaterat: 2016-10-01 22:22

Dom fungerar lika lite nu som då.
Brukar lukta typ som.. Fotogen... Häll i det istället, mycket billigare.

Men ja, rally kör på bensin. Dock är bensinen renare än macksoppa, och motorerna effektivare än vanliga bilmotorer och körs oftare där de har högst verkningsgrad (=fullgas).

I lägre rallyklasser som grupp e och Volvo original kör de vanlig mackbensin.
I grupp H och N kör många på Etanol.
Dragracing kör på racebensin eller Metanol.

Uppdaterat: 2016-10-02 09:34
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja, åtminstone insprutningsrengöring luktar fotogen, eller oftast nafta.
Mycket riktigt består dom ofta enligt säkerhetsdatabladet av mineralterpentin.
Det kallas som handelsnamn för lacknafta, nafta, varnolen, white spirit......
Så jag häller i en halvliter lacknafta i tanken istället om jag misstänker igensatta insprutare och det ger samma effekt, ibland märks det någon skillnad, ibland inte, men literpriset är inte 500 spänn....
Dieselrengöringsmedel brukar bestå av toluen....
Den där danska smörjan verkar vara oktanhöjare, för att man ska ha nytta av den behöver motorn kunna tillgodogöra sig högre oktantal, och då kan man lika gärna tanka 98 eller v-power.....
Kom o köp, konserverad gröt....

Uppdaterat: 2016-10-02 22:19
duccedriver skrev:

Ja, det är så bra att det optimerar driften på moderna dieselmotorer som kräver högkvalitetsbensin.....bara det är revolutionerande!

Bevisligen är det tryckfelsnisse som har skrivit fel, om man läser om följande additiv till diesel, där texten är korrekt.

http://www.xadodk.dk/produkter/20-additiver/48-atomex-energy-drive-diesel

Uppdaterat: 2016-10-04 12:48

Ja visst, det myllrar av lättlurade figurer annars skulle inte såna här företag kunnat existera.
Det är givet att om den här geggan är så fantastisk som det påstås skulle den fått avsevärt större uppmärksamhet i allmänna medier och inte enbart i den egna reklamen.
Men tron är märklig, jag hade en granne som var övertygad om nödvändigheten med karburatorsprit som tillsattes vid varje tankning vintertid trots att han körde på E85 (E75)!

Uppdaterat: 2016-10-04 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad ska man med karburatorsprit öht nuförtiden, en flaska ger 1 procent etanol, (ca)bensinen innehåller redan minst 5 procent.....
Några köper tydligen, står fortfara de på mackarna...

Uppdaterat: 2016-10-05 00:03

ducce, jag refererar till första meningen i mitt föregående inlägg.
Jag är lite sur för att jag inte kommit på något själv. Kanske skulle man börjat sälja diesel med någon skvätt fotogen och några droppar metylenblått (för flärdens skull), i små vackert utsmyckade flaskor med en obegriplig teknisk beskrivning om hur effektivt det är.
En kul grej vore om man tillsätter leukometylenblått, då är blandningen färglös, men blir blå när flaskan skakas.
Man kan ju också ge en hänvisning till positiva prov som utförts vid okända universitet av påhittade professorer med komplicerade namn.
Jag kanske är för ärlig, men jag kan låta någon annan entreprenör med intresse ta över ide´n.

Uppdaterat: 2016-10-05 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kom just på att om man tillsätter några droppar rapsolja kan man med rent samvete påstå att produkten är biologiskt nedbrytbar och då når man också en annan kundkrets med vanligtvis bestämda miljöåsikter!

Uppdaterat: 2016-10-05 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
duccedriver skrev:

Ja, åtminstone insprutningsrengöring luktar fotogen, eller oftast nafta.
Mycket riktigt består dom ofta enligt säkerhetsdatabladet av mineralterpentin.
Det kallas som handelsnamn för lacknafta, nafta, varnolen, white spirit......
Så jag häller i en halvliter lacknafta i tanken istället om jag misstänker igensatta insprutare och det ger samma effekt, ibland märks det någon skillnad, ibland inte, men literpriset är inte 500 spänn....
Dieselrengöringsmedel brukar bestå av toluen....
Den där danska smörjan verkar vara oktanhöjare, för att man ska ha nytta av den behöver motorn kunna tillgodogöra sig högre oktantal, och då kan man lika gärna tanka 98 eller v-power.....
Kom o köp, konserverad gröt....

Additivet tillverkas i Ukraina, och innehåller: surface - active substances and ash - free combustion promoters, hydrocarbons of aliphatic series.

Det höjer oktantalet med sex enheter, det vill säga, om man tankar 95 -eller 98 - oktanig bensin, blir det istället 101 -respektive 104 - oktanig dito.

Uppdaterat: 2016-10-05 11:37

Ukraina!
Hå-hå-ja-ja jag blir alltmer övertygad att jag missat en guldgruva.
Vad sjutton ska man jobba och slita för när det kan vara så enkelt att tjäna pengar?

Uppdaterat: 2016-10-06 21:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, oktan är ett alifatiskt kolväte, till skillnad från bensen som är ett aromatiskt....
Bensin innehåller bägge!
Kommer det från ukraina kan det vara toluen, ett annat alifatiskt kolväte, då var jag ju nära med mineralterpentin, dvs petroleum utvunnet ur stenkol....
Stenkol är en stor grej i ukraina.....
Oktanhöjare av märket stp brukar kosta 50 spänn och flaskan räcker till 250 liter, vad är så mycket bättre med detta, är det "ytaktiva ämnen "som gör trolleriet?
Oktan och mineralterpentin (lacknafta, toluen) kontrollerar förbränningen och rengör insprutare.
Säger som nisse, håhåjaja.....

Uppdaterat: 2016-10-05 15:49

Åh fan så även Shell V-Power är 102 oktan numera. Tankade Aral Ultimate 102 i Tyskland och bilen gick som en dröm. Motorn fick även ett annat motorljud.

Uppdaterat: 2016-10-11 17:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.