Att biltillverkarnas uppgifter om bränsleförbrukning är skapade i en obegriplig körcykel är inget nytt för någon och det är inte alltför ofta man lyckas nå siffrorna som finns där. De redskap man själv har att tillgå är mer att se som yxa och spett vid en jämförelse med tillverkarnas apparatur. Jag brukar ändå "föra bok" över de tankningar och andra utgifter bilarna åsamkar mig för att se om det utvecklas åt ena eller andra hållet.
Bränsleförbrukning angivet för en enstaka resa (som jag noterar att andra gör från tid till annan) ser jag mest som ovidkommande eftersom man inte vet om pumpen slår ifrån när det är fullt eller strax innan. Enstaka liter kan påverka en dagstripps förbrukning en hel del.
En annan siffra som är mer av gissningstyp är den som färddatorer spottar ur sig. Såna verkar kunna visa precis vad som helst.
När man kört sisådär 5-700 mil kanske man kan börja prata om snittförbrukning enligt min mening.
Är jag fel ute?
Kommentarer
Du är nog helt rätt på det, speciellt om du kör lite varierande.
Min färddator visar dock ganska rätt snittförbrukning, över längre tid.
På en tank kan den visa en dl fel per mil, jämfört med uträknat, en dag med motvind kan ju förändra rejält, men efter 500 mil är den spot-on.....
Då kör jag mestadels likadant, 47 km till jobbet, varav 40 på farthållaren, med lätt trafik och 3 bromsningar för rondell, typ....
Har man stadstrafik, tät trafik osv, krävs det nog långa mätningar för att få rätt.
Samma här, på Peugeoten har jag fört ordentlig bok över tankningarna sedan dag 1. Snittförbrukning över 8000 mil är ganska exakt 7L/10km. Beroende lite på var jag kör så kan färddatorn visa lite annat även över 300-500 mil, pendlar då mellan 6,5 och 7,5. Den officiella siffran 5,9L/10km är lyckas jag bara tangera på korta sträckor på typ 70/80-väg.
// Krister
Det blir mest rättvisande just för "din" körning,själv kör jag lugnt och kommer efter 2000 mils körning exakt på spec.(även med monterade stänklappar,även bak..)
Men om man kör för att ha skoj blir ju siffrorna helt offspec.
Det intressanta är ju också om man verkligen kan komma ner till de utlovade siffrorna.
Den bil jag själv kör mest med just nu har jag ingen som helst koll på förbrukningen i. Den får ny energi mest hela tiden från uttag utan mätning av mängden...
Hustruns Dacia har bara gått lite över 600 mil ännu och verkar stabilisera sig på 5,5 l/100 km vilket är mellan de officiella siffrorna för stad och blandad körning. De landsvägskörningar vi gör med den görs oftast på motorväg och då drar den lika mycket som i stan. Jag tycker ändå det är OK för en bensinmotor.
Glöm inte av att pumparna inte alltid visar exakt, det kan diffa på flera liter ibland.
Bästa exemplet jag varit med om var när jag fick i 51 liter i min gamla Seat Ibiza som har en 45 liters tank, och då hade jag ändå bensin kvar i tanken.
Det var lite det jag menade med att de egna redskapen är "yxa och spett". Tidigare hade jag alltid högre förbrukning när jag tankade på en Bilia-station i Bromma än på alla andra ställen så jag slutade tanka där. Det blev för dyrt.
Har svårt att tro att det diffar litervis på mackarnas pumpar.
Pumparna besiktigas och räkneverken plomberas, så det skulle vara rent bedrägeri, alt att man ger bort bränsle......
Däremot finns det alltid ett visst expansionsutrymme i tankar, så visst kan man få i mer än vad instruktionsboken säger.
Mest beroende på hur "lättankad" den är.....
Jag brukar av nån anledning trycka en gång till då pumpen slagit av första gången....
Kan ju bara berätta vad jag varit med om.
Ena gången så fick jag 100 kronor tillbaka av Jet då jag påtalade det. När det hände en liknande grej på en statoil station så hävdade damen att det är påfyllnadsröret och att tanken ofta rymmer mer än vad tillverkarna säger.
När man normalt tankar och får i 41-44 liter och helt plötsligt hoppar upp mot 50 så är det något som är fel.
Det är lite intressant att det inte belyses mer att det fuskas med pumparna.
Och många verkar inte fundera på det utan det är jakten på ören som räknas.
Om en station är 20 öre billigare men visar fel på 2 liter så tjänar dom garanterat på det då merparten väljer att tanka just där för det billigare priset.
Jag tror som Ducce - alltså att pumparna är såpass kontrollerade att de inte visar flera liter fel på en enda tankning. Visar sig inte minst när man tankar i dunkar som man vet vad dom rymmer och då har jag aldrig upplevt nåt uppenbart felvisningsproblem. Sen kan jag berätta för ENTJ1 att man definitivt inte måste köra "för att ha skoj" för att bilens uppgivna förbrukningssiffror skall överskridas rejält. Såvida man inte ligger på 70 km/t på en jämn och fin väg under en vindstilla sommardag - då kanske man har en möjlighet att komma i närheten. Eller ännu hellre om det är nedförsbacke och medvind...:)
Enligt SP så får en bränslepump avvika som mest med +-0,5% från vad den visar.
http://www.sp.se/sv/index/services/petrol_station/sidor/default.aspx
Blir väl ungefär +-2,5 dl på 50 liter om jag räknat rätt...
Det är nog samma gäsp, det är väl sp som "kröner" era pumpar oxå, tror det är vartannat år......
Klistermärke sitter på pumpen.
Det är inte heller nåt frivilligt.....
Alla droppar äro guld värda.....
Borde ju rymmas en del i en tankbilsslang.
Tror du det hjälper om jag rycker lite i elkabeln till jordvärmepumpen.....?
Förr när det var analogt räkneverk kunde man hoppa på slangen och få ut 3-3,5 liter.
Om det idag är möjligt att hoppa vet jag inte, men det borde i så fall inte visa nått på räkneverket.
Minsta tillåtna tank(nings)volym är oftast 2 liter.
Omverifiering/omkröning från sp skall vara årtalsmärkt på pump,mha" klistermärke med årtal."
Pi,visst är det så,men just mitt fordon ligger på spec om jag kör som det är tänkt,"skojkörning" och turbo ger ibland rätt spektakulära siffror.
Visst fungerade det förr,ungdomar hoppade fram många liter.Idag?
Får testa..
Det är absolut inget aprilskämt Gäsp, vi tankade mopparna varje kväll, vår mack hade 4 pumpar, så det räckte till 3 moppar för nästkommande dags äventyr, jag pratar nu år 77-79.
Med lite tur kom det en bil och tankade på sedelautomaten medans man stod där, då kunde man hoppa ur 3 liter till, man hade alltid dunk med sig ifall mopparna var fulla.
Vi hörde aldrig ett ord om det, så jag är tveksam att mackägaren ens märkte det.
Gillar att gasa lite i onödan ibland, men försöker att köra med framförhållning och ekonomiskt övrig tid. Generellt brukar det för mig ofta bli att jag lägger mig på den deklarerade förbrukningen för blandad körning när jag mest kört landsväg och förbrukningen för stadskörning när jag kört blandad körning. Nu i sommar har jag dock kört många och långa mil på tomma vägar i norrlands inland, och då närmade sig faktiskt förbrukningen den uppgivna för landsvägskörning.
Intressant i sammanhanget är att Honda under sitt snålhetsrekord körde långt under deklarerad förbrukning (0,282 l/mil) i riktig trafik. Tyvärr har de inte redovisat alla siffror (som t ex medelhastighet), men det är ändå imponerande.
http://teknikensvarld.se/honda-slog-varldsrekord-i-branslesnalhet-188971/
-Fyrtaktmoppar 77-79?
Tänkte samma sak faktiskt...
På min moppetid - mitten av 60 -talet - så fanns de små handpumpade moppe-pumpar med färdigblandad 2-taktsoppa. Sen gick det inte många liter i ramen på min Crescent Compact så man fick tanka ofta...:)
På 60-talet minns jag detsamma som PI att när jag tankade min moppe, fans det oljeblandat i en särskild pumpstation där man för hand pumpade upp bensinen i ett mätglas. Då såg man exakt vad man pumpade upp och sen tog man slangen och fyllde ner varenda droppe i tanken. Så det var pålitligare på den tiden och en liter kostade ungefär en krona.
Gäsp, nu vet jag inte om det här kommer att fungera, jag skriver på en padda och då går det ofta åt h-e, men med en VICI från 1927 gick det att hoppa på slangen och få ut lite extra om föregående kund hängt upp slangen för snabbt!
Jag har faktiskt tankat från en VICI-pump en gång i min ungdom då jag fyllde min MC-tank från en sådan. Det var en handelbod långt ute på vischan och det mesta var museiföremål. Men det var kul, man handpumpar bensin upp i en graderad glascylinder, ställer om en ventil och bensinen rinner ner i tanken.
Ska se om jag hittar en bild, men jag väntar tills jag får tag på en riktig dator istället för att använda en äppelskrutt!
Jag har sett kamrater fylla tanken på sina mopeder genom att hoppa slang på 80-talet. Olja skvätte de i lite för och efter och så skakade de moppen i sidledd för att blanda till det. För egen del hade jag snälla föräldrar som såg till att jag hade bensin när jag "behövde".
Mopederna behandlades inte alltid som ömma ägodelar så något varierande oljehalt var inte ett stort problem.
Gäsp, här är en VICI:
https://www.google.se/search?q=vici+bensinpump&espv=2&biw=1920&bih=979&tbm=isch&imgil=t104AegsQCQmVM%253A%253BFagsIF-BZbMCuM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.ljungmans.org%25252Fhistoria%25252Fhistor.htm&source=iu&pf=m&fir=t104AegsQCQmVM%253A%252CFagsIF-BZbMCuM%252C_&dpr=1&usg=__wrmHAgsiopeuV8waeChwOdf3DSI%3D&ved=0CDQQyjdqFQoTCKSXw6KC6MYCFUQXLAodGpwDlA&ei=YAasVaTnKcSusAGauI6gCQ#imgrc=t104AegsQCQmVM%3A&usg=__wrmHAgsiopeuV8waeChwOdf3DSI%3D
Har följt förbrukningen lite noggrannare på några mellanklassare Volvo D4 och jämfört med Saab 1,9 TDi och Ford Cmax diesel för några år sen
http://fatherben.se/wordpress/volvo-v60-xc60-diesel-matning-bransleforbrukning/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.