Vi Bilägares forum

Borde inte vi OK-medlemmar kräva lägre bensinpris?

Borde inte vi OK-medlemmar kräva lägre bensinpris?

Jag har varit OK-medlem sedan 1970 och har troget hållit mig till samma bensinbolag - OK - i 45 år samtidigt som jag tyckt att Vi Bilägare har varit en av de bättre biltidningarna i Sverige. I början fick vi i och för sig tidningen gratis... nu kostar den 550 kronor per år!?? Är det ett sätt att favorisera medlemmarna som troget dag efter dag tankar samma bensinmärke år efter år? Nåja...

Nu har jag däremot upptäckt att tankar jag OK med medlemskort så får jag betala mer för bränslet (bensinen) än om jag tankar någon av konkurrenterna - INGO. Vilket gör mig väldigt förbryllad. Så nu funderar jag på att ta det stora steget att byta bensinmärke.

Ska väl ärligt erkänna att trots att jag varit trogen OK-medlem i 45 år så har jag hitintills aldrig varit på något årsmöte... de där träffarna som brukar vara på vårkanten. Om jag skulle pallra mig dit till våren och lägga fram förslaget att OK-medlemmarna ex för en 50-öring eller 1 krona lägre pris på bränslet. Bevisligen är det ingen förlustaffär att sälja drivmedel i Sverige.

Någon annan som har samma funderingar?

Uppdaterat: 2015-11-05 12:55
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Kommentarer

En liten nyfiken fundering, varför är du medlem i OK?

Uppdaterat: 2015-11-05 13:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men, som medlem får man ju några öre i återbäring hela tiden (tror det är 5 resp. 15) , och åtminstone hemmavid så ligger OkQ8 på samma pris som andra mackar. Ingo finns väl enbart som obemannad, så då får man jämföra med OK's obemannade mackar.
1 kr lägre kan vi drömma om...

Sedan kan man ju fundera på hur prissättningen är, när man till och med går ut i massmedia och talar om vad bensinen ska kosta... För mig låter det inte som fri prissättning, mer som kartell.

Uppdaterat: 2015-11-05 13:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bästa är att skaffa en riktigt bränslesnål bil så slipper man bry sig!

Så gjorde jag med senaste bilköpet och det är otroligt skönt!

Nu kan jag bara garva åt dom stolliga politikerna.

Uppdaterat: 2015-11-05 14:47

Alla ger ju ungefär samma rabatter, statoil lämnar 15 öre om man ansluter sitt kort, och var 6:e kopp kaffe, var 6:e biltvätt osv.,.
En spänn får nog inte ens storförbrukare längre, tidigare kunde man få det på diesel, om man tankade som de stora åkerierna, det jag jobbar på tankar runt 5 kubikmeter .....om dan....
Förr kunde personalrabatten på diesel ligga på en krona, idag möjligen 25 öre.....

Uppdaterat: 2015-11-05 16:09
Reverend Benny skrev:

En liten nyfiken fundering, varför är du medlem i OK?

En kort fråga ger ett något längre svar.

Det förhöll sig så att när jag var 15 år och köpte min första moped så råkade det vara en IC-mack (nuvarande OK) som låg nämaste vår bostad. Sedan blev det bilar i mängder iom att jag började köra rally och jag har helt enkelt fortsatt tanka OK.

En bidragande orsak varför jag blev just medlem var väl främst för att medlemmarna fick Vi Bilägare gratis.

Något mer du undrar över?

Uppdaterat: 2015-11-05 16:28
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
hultarn skrev:

Men, som medlem får man ju några öre i återbäring hela tiden (tror det är 5 resp. 15) , och åtminstone hemmavid så ligger OkQ8 på samma pris som andra mackar. Ingo finns väl enbart som obemannad, så då får man jämföra med OK's obemannade mackar.
1 kr lägre kan vi drömma om...

Jag tankar alltid på obemannade mackar eller i vart fall på tanka-själv-mackar med kort så jag går aldrig in i kassan och betalar. Men på den orten jag bor på idag är INGO billigare än vad OK inkl rabatt är på 95 blyfri.

Uppdaterat: 2015-11-05 16:34
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
Shogun skrev:

Lite som Bluffwagen.....är det inte bara sossar som är med i OK? De ska ju tanka OK bensin/diesel........de samma handlar ju bara på Konsum också, eller? Totalt värdelöst om ni frågar mig.

Jag har aldrig varit "vänster" eller sosse så jag är oskyldig.

Shogun skrev:

Och jo, jag har kört och ägt Saab men fann ingen direkt lycka........mest slitet hår och tom plånbok......

Som tur är har vi väl alla olika ting att bli lyckliga över annars skulle ju alla köra Volvo och bo i HSB-lägenhet och handla på Konsum. :-)

Uppdaterat: 2015-11-05 16:40
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
Vidstige skrev:

Bästa är att skaffa en riktigt bränslesnål bil så slipper man bry sig!
Så gjorde jag med senaste bilköpet och det är otroligt skönt!
Nu kan jag bara garva åt dom stolliga politikerna.

Detta var väl enl mig det klokaste svaret hitintills. Enda problemet är att jag oftast inte vill lägga mer än 25K - 30K kronor på ett beg bilköp och då hamnar jag ändå till slut i en 9-5 kombi på grund av att den rymmer mycket och har en gång i tiden rankats som världens trafiksäkraste kombi! Av Vi Bilägare tom om jag inte minns fel... hahaha...

Uppdaterat: 2015-11-05 16:44
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
elektronikfreak skrev:

Reverend Benny wrote:En liten nyfiken fundering, varför är du medlem i OK?
En kort fråga ger ett något längre svar.
Det förhöll sig så att när jag var 15 år och köpte min första moped så råkade det vara en IC-mack (nuvarande OK) som låg nämaste vår bostad. Sedan blev det bilar i mängder iom att jag började köra rally och jag har helt enkelt fortsatt tanka OK.
En bidragande orsak varför jag blev just medlem var väl främst för att medlemmarna fick Vi Bilägare gratis.
Något mer du undrar över?

Skön story :-)
Var inne och läste på en del om det efter jag ställt frågan och det finns ju en del fördelar faktiskt.

Uppdaterat: 2015-11-05 16:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@elektronikfreak, tackar! Jo jämför man med USA så kostar bensinen där just nu motsvarande ca 4 kr litern att tanka!
Med det priset så skulle du vara kung i en 9-5, en riktigt bränslesnål bil i jämförelse med vad amerikanare kuskar runt i förmodligen.

Inte för att jag säger att 4 kr är rätt pris i Sverige men trots allt bor vi i ett glesbolkat kallt land och man blir lätt bilberoende här.
Och cykla vadå? Det är ju halt, mörkt och svinkallt halva året.

Lite märkligt att världens kallaste och mörkaste land har dom högsta skatterna på bensin och ska vara mest miljövänligt, det går inte riktigt ihop. Sverige har blivit extremt politiskt.

Miljörörlesen har varit effektiva att skuldbelägga bilisterna annars hade det nog varit betydligt mer protester. Idag betraktas väl alla såna intresseorganisationer som driver kampanj för lägre bensinpris närmast som ett skämt. Det politiskt korrekta har vunnit så att säga och till årsskiftet får vi ytterligaer en höjning på drygt 50 öre litern, tack för kaffet!

Uppdaterat: 2015-11-05 17:05

Jag skulle säga att bränslepriserna är ganska lika i Europa. Nu är den här listan från förra året men jag tror inte Sverige var dyrast då!
http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp

Uppdaterat: 2015-11-05 17:10

Norge ,danmark och finland då,i ett nordiskt perspektiv är det hyfsat billigt här med bilägande faktiskt .
Just nu är soppan extrembillig här, var i prag för en månad sen, varken i tyskland eller tjeckien är den speciellt mycket billigare än normalt, vill minnas att det låg på ca 1,39 eur i tyskland för 95, normalt runt 1,45, här tankar vi bensin 2 spänn billigare, häromdagen gav jag 12,14 i helsingborg, på st1, statoil bemannad tog 12,29 minus rabatt blir exakt samma. . .
Usa-bilar är inte särskilt törstiga om dom körs som i usa, har kört cadillac på 0,9 blandat, sts northstar 302hk v8, i sverige.....
Cheva transsport på 0,85...

Uppdaterat: 2015-11-05 18:26

duccedriver, jo Norge är nog värst men situationen är lite annorlunda där så inte helt jämförbart.

Oljan är mycket billig nu så därav att priserna gått ner även i Sverige, dock skattehöjning redan till årsskiftet. Skatterna är ju också utformade så att bensinpriset accelererar extra när oljepriset går upp. Det kan alltså bli en chock i framtiden.

Sen är dom nordiska länderna ledande i skatter överlag i världen.

Uppdaterat: 2015-11-05 18:42

ENTJ1, MPs förslag om att höja skatter på flygresor som dök upp idag ser jag som ännu en galen ide från ett tokigt parti. Det kommer dock aldrig gå igenom.

Uppdaterat: 2015-11-05 18:44

Svenska peson har dessutom försvagats med över 10% mot € sista året.
Detta är ju bra för Ingves inflationsmål,vi får hurra för ökade priset på allt vi köper.
Frukten har ökat ca 10%,jättebra att vi får minskad köpkraft..
Vid årsskiftet kommer bränslehöjningen som en skänk från ovan.
Kör iofs ingen "gammelsaab"så jag får dock en låg merkostnad när jag tankar i sverige.
Bra att få höjda bränslepriser så att bränsleslukarna skrotas ut fortare,sedan kanske många med liten plånbok tyvärr kommer att drabbas hårdare.
Hade kanske varit vettigare att skatteväxla och låta "flygresorna betala" istället för bilisterna.

OK var det ja..Borde kunna ge iallafall 30 öre rabatt,hade garanterat gagnat totalt sett genom högre volymer.

Uppdaterat: 2015-11-05 18:45
Vidstige skrev:

ENTJ1, MPs förslag om att höja skatter på flygresor som dök upp idag ser jag som ännu en galen ide från ett tokigt parti. Det kommer dock aldrig gå igenom.

Ska vi slå vad?
;-)

Uppdaterat: 2015-11-05 18:46

ENTJ1, hehe, jo med den rödgröna tokregeringen är väl ingenting säkert! Men jag håller tummarna då jag också äger aktier i SAS. Jag tror dock S inte kommer gå med på nån flygskatt och S är trots allt lite större än MP. S kommer nog inte heller vilja ta alltför impopulära beslut framöver då man redan har rekordlågt förtroende och knappast vill förvärra det, flygskatt skulle inte göra saken bättre.

Uppdaterat: 2015-11-05 19:14

Tycker OKQ8 är ok. Visst ett socialistisk företag, och jag gillar inte allt med det, är ändå medlem. Synd att gamla sossar styr mycket i det samt att tidningen ViB är så mycket för censur .

Uppdaterat: 2015-11-05 19:28
Lås inga trådar.
Vidstige skrev:

duccedriver, jo Norge är nog värst men situationen är lite annorlunda där så inte helt jämförbart.
Oljan är mycket billig nu så därav att priserna gått ner även i Sverige, dock skattehöjning redan till årsskiftet. Skatterna är ju också utformade så att bensinpriset accelererar extra när oljepriset går upp. Det kan alltså bli en chock i framtiden.
Sen är dom nordiska länderna ledande i skatter överlag i världen.

Det ser inte ut som om de nordiska länderna är helt ensamma om att ha höga skatter!
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Uppdaterat: 2015-11-05 19:32

Ck, jag tittade in på preem, med preem mastercard får du vår största drivmedelsrabatt 25 öre/l ....
75 öre lät lite för bra, verifiera, please.
I övrigt 15 bemannat och 5 obemannat, något sämre än statoil alltså, som har 15 rakt av.,..
Anslöt inte ens mitt eget mc för det och få en värdecheck, hos statoil dras det direkt i pumpen. .
Så preem får vara, vill ju inte att gäsp ska behöva släpa på bensin i onödan, han gillar ju inte 1203.....
För övrigt tankar jag längs vägen,oavsett skylt, kör inte en meter extra för den sakens skull, det äter upp rabatten, och min fritid......

Uppdaterat: 2015-11-05 19:36

Jag tankar inte på Preem efter att man blandade ihop E85 med E95 och inte ville stå för alla motorras! Man gjorde det tillslut efter mycket tjafs!

Uppdaterat: 2015-11-05 19:43
trasten skrev:

Det ser inte ut som om de nordiska länderna är helt ensamma om att ha höga skatter!
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Nej Frankrike måste överraska positivt för dig antar jag. ;)

Men det var 2013... Ge dom rödgröna fria händer ett tag till så är vi tillbaka på topp...

Uppdaterat: 2015-11-05 19:43
Vidstige skrev:

trasten wrote:
Det ser inte ut som om de nordiska länderna är helt ensamma om att ha höga skatter!
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
Nej Frankrike måste överraska positivt för dig antar jag. ;)
Men det var 2013... Ge dom rödgröna fria händer ett tag till så är vi tillbaka på topp...

Jag tror att alla länder kan ändra sina skatter framöver!

Uppdaterat: 2015-11-05 19:47

trasten, var går övre gränsen för dig när det gäller bensinskatt ? (alltså ur ett samhällsperspektiv, inte vad du själv klarar)

Uppdaterat: 2015-11-05 19:53
Vidstige skrev:

Bästa är att skaffa en riktigt bränslesnål bil så slipper man bry sig!
Så gjorde jag med senaste bilköpet och det är otroligt skönt!
Nu kan jag bara garva åt dom stolliga politikerna.

Ja nu lät det inte så för en tid sedan:
"Bränslepriser - bensin kontra diesel
Kollar nu på di.se
"De stora bensinkedjorna sänker sina riktpriser på bensin med 25 öre per liter, vilket betyder att en liter 95-oktanig bensin kostar 14:04 kronor på bemannade stationer. Sänkningen följer på en prishöjning med 20 öre på måndagen.
Dieselpriset sänks med 15 öre till 12:75 kronor per liter medan etanolpriset ligger kvar på 10:83 kronor."
Dvs bensin kostar ca 1 krona och 30 öre mer per liter bränsle jämfört med diesel, och detta trots att diesel innehåller mer energi.
Varför ska diesel gynnas så mycket?
Själv tankar jag bensin och det känns lite orättvist, särskilt som att bensinbilar är renare överlag.

Svajigt värre: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/branslepriser-bensin-kontra-diesel

Men nu var det ju leifer - eller möjligen spirou - eller kanske leifer 2.0 som skrev detta....

Uppdaterat: 2015-11-05 20:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. är det väl en icke-fråga att kräva rabatter på en produkt som inte genererar några som helst vinster till de som säljer den till konsumenter. Jag har svårt att tänka mig en produkt med mindre marginal än möjligen vissa elektronikprodukter. Ren förlust att jobba med dessa.

Uppdaterat: 2015-11-05 20:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ok, gäsp, jag trodde att det var preemprodukter, vissa inlägg som har pekat ditåt ....
Samma skit oavsett märke dock....

Uppdaterat: 2015-11-05 20:07
Vidstige skrev:

trasten, var går övre gränsen för dig när det gäller bensinskatt ? (alltså ur ett samhällsperspektiv, inte vad du själv klarar)

Jag använder inte bilen dagligen så jag vet inte vad min personliga gräns går. Men jag tror många skulle behöva se över sitt bilkörande och en hög skatt kan vara en bidragande orsak till att man gör det. Man behöver inte, som min granne, ta bilen 400 meter till stationen!

Uppdaterat: 2015-11-05 20:11
Audi A5 SB skrev:

Vidstige wrote:Bästa är att skaffa en riktigt bränslesnål bil så slipper man bry sig!
Så gjorde jag med senaste bilköpet och det är otroligt skönt!
Nu kan jag bara garva åt dom stolliga politikerna.
Ja nu lät det inte så för en tid sedan:
"Bränslepriser - bensin kontra diesel
Kollar nu på di.se
"De stora bensinkedjorna sänker sina riktpriser på bensin med 25 öre per liter, vilket betyder att en liter 95-oktanig bensin kostar 14:04 kronor på bemannade stationer. Sänkningen följer på en prishöjning med 20 öre på måndagen.
Dieselpriset sänks med 15 öre till 12:75 kronor per liter medan etanolpriset ligger kvar på 10:83 kronor."
Dvs bensin kostar ca 1 krona och 30 öre mer per liter bränsle jämfört med diesel, och detta trots att diesel innehåller mer energi.
Varför ska diesel gynnas så mycket?
Själv tankar jag bensin och det känns lite orättvist, särskilt som att bensinbilar är renare överlag.
Svajigt värre: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/branslepriser-bensin-kontra-diesel
Men nu var det ju leifer - eller möjligen spirou - eller kanske leifer 2.0 som skrev detta....

Tja, finns ju flera sidor av det där med bränslepriser men vad som är svajigt är ju just också hur priserna varierar mellan diesel och bensin.

Skatt på bensin och diesel är inte svartvitt, vad jag efterfrågat tidigare är dock en harmonisering och med hänsyn till energiinnehåll. Efter senaste tidens dieselskandaler tycker jag det är ännu mer aktuellt.

Just nu är bensin lite straffskattat alltså i förhållande till diesel. Varje likartad höjning av skatten gynnar dessutom dieseln då man tjänar mer på diesel förhållandevis ju högre bränslepriserna är.

MP har ju länge sett just bensinbilar som det värsta som finns.

För min del är det dock lugnt som jag skrev i tråden här. Bilen ligger rätt konstant kring 0,5 i stadskörning så det blir inte farliga pengar att tanka trots höga bensinskatter. Det gör alltså större skillnad att byta bil än att slåss för att politiker ska sänka skatten på bensin med nån krona eller så (kommer aldrig att hända ändå).

Uppdaterat: 2015-11-05 20:18
trasten skrev:

Vidstige wrote:trasten, var går övre gränsen för dig när det gäller bensinskatt ? (alltså ur ett samhällsperspektiv, inte vad du själv klarar)
Jag använder inte bilen dagligen så jag vet inte vad min personliga gräns går. Men jag tror många skulle behöva se över sitt bilkörande och en hög skatt kan vara en bidragande orsak till att man gör det. Man behöver inte, som min granne, ta bilen 400 meter till stationen!

Ok men frågade gällde alltså inte dig personligen utan vad du tycker gränsen går för samhället, men förstår att du inte vill svara. Det är ju annars en intressant vänsterfråga då ju skattehöjningar på bensin slår hårdast mot dom som har det lite sämre ställt ekonomiskt i samhället och inte sällan är bilberoende. Ofta då arbetarklass som ju S och vänstern säger sig värna extra. Vet inte hur din grannes ekonomi är men jag gissar att han tar bilen 400 m även om du så skulle höja bränsleskatterna så pass mycket att en liter bensin eller en liter diesel skulle kosta 20 kr litern, så det hjälper alltså inte i det fallet och det är förmodligen rätt försumbar förbrukning i det stora hela att köra 400 m.

Uppdaterat: 2015-11-05 20:23
Vidstige skrev:

trasten wrote:Vidstige wrote:trasten, var går övre gränsen för dig när det gäller bensinskatt ? (alltså ur ett samhällsperspektiv, inte vad du själv klarar)
Jag använder inte bilen dagligen så jag vet inte vad min personliga gräns går. Men jag tror många skulle behöva se över sitt bilkörande och en hög skatt kan vara en bidragande orsak till att man gör det. Man behöver inte, som min granne, ta bilen 400 meter till stationen!
Ok men frågade gällde alltså inte dig personligen utan vad du tycker gränsen går för samhället, men förstår att du inte vill svara. Det är ju annars en intressant vänsterfråga då ju skattehöjningar på bensin slår hårdast mot dom som har det lite sämre ställt ekonomiskt i samhället och inte sällan är bilberoende. Ofta då arbetarklass som ju S och vänstern säger sig värna extra. Vet inte hur din grannes ekonomi är men jag gissar att han tar bilen 400 m även om du så skulle höja bränsleskatterna så pass mycket att en liter bensin eller en liter diesel skulle kosta 20 kr litern, så det hjälper alltså inte i det fallet och det är förmodligen rätt försumbar förbrukning i det stora hela att köra 400 m.

Hur ska jag veta var gränsen går för alla bilägare i Sverige. Frågan är rätt korkat ställd. Att ha bil är ingen mänsklig rättighet!

Uppdaterat: 2015-11-05 20:34

trasten, inte så svårt att räkna ut ens om man är långt till vänster! Gräns eller inte, du förstår väl problemet jag beskrev. Du får alltså inte givet den effekt du önskar när du höjer bensinskatten. Och dom som har råd köper bränslesnåla fordon klarar sig ändå, dom kör som vanligt. Exempelvis Audi A5 SB här. Så frågan kvarstår och du kan ju svara på vilket sätt du vill, men saken är tydligen den att du inte vågar svara, att du inte vill ge några raka besked.

Uppdaterat: 2015-11-05 21:11

Var har jag önskat höjd bensinskatt?

Uppdaterat: 2015-11-05 21:16

Håller med trasten, alla har olika behov....
Att ta bilen 400m är lyxkonsumtion av värsta slag, och personen borde tåla ett högt pris.,....
Andra måste ta bilen till jobb, själv har jag 10 mil om dan, inga kommunikationer som funkar på mina tider, är inte fattig, men för varje ökning minskar mitt ekonomiska utrymme såklart, och jag gillar kanske att använda pengar till annat än att ta mig till jobb....
Så som jag ser det är gränsen nådd, alltid, men gränsen höjs med tiden, och man klarar det...
Så när den absoluta gränsen är nådd, vet jag inte förrän det händer.
Troligen den dagen transporten till jobb gör att man får mer över på bidrag, dit är som väl är mer än 50 öre.....

Uppdaterat: 2015-11-05 21:32

Om man ser det i ett längre perspektiv så är oljan en ändlig resurs och när den börjar sina kommer bränslet bli dyrare vare sig vi vill eller inte. Om vi inte hittar andra alternativ i tid så kommer folk som inte har mycket pengar att få ställa bilen, kanske alla andra också. För att göra forskning och framtagning av nya bränslen lönsamma så är höga bränsleskatter ett sätt. Vi har byggt ett samhälle baserat på bilen så det kommer att svida den dag vi kanske måste ställa om, men vi överlever.

Uppdaterat: 2015-11-05 21:43

Kör du 10 mil om dagen kan du räkna med sänkta reseavdrag också.
Jodå,reseavdragen kommer ses över,var så säker,alltså sänkning.
Kanske blir det ett tak på 40000,det är heller ingen mänsklig rättighet att ha avdrag för att ha bosatt sig där man gjort.
Bor man i en bonnhåla har man troligtvis ett billigt boende som ger pengar över till resorna...
;-)

Uppdaterat: 2015-11-05 21:44

trasten, ja visst men det är ett stort problem med att höja bensinskatten då dom som har det sämst ställt i praktiken riskerar att betala mest skatt. Dom som har bättre råd skaffar snålare bilar och kommer på så sätt också undan skatt. Ett rättvisedilemma som heter duga om man ligger till vänster politiskt.

Uppdaterat: 2015-11-05 22:11

De flesta är ju bosatta ungefär där de är födda.....
Hur skulle det se ut om vi andra 7,5 mille migrerade till tjockhult, götet och malmö, för där finns tunnelbana......
Hade blitt trångt......
Jo, troligen har vi bättre ekonomi totalt, vågar inte tänka på vad det skulle kosta att flytta till stockholm, där jag bor får man mycket boende för 1,5 mille, ändå inte glesbygd, 3,5 miljoner på 5 mils radie....

Så jag reder mig nog efter höjningen till nyår.

Uppdaterat: 2015-11-05 22:16
Vidstige skrev:

trasten, ja visst men det är ett stort problem med att höja bensinskatten då dom som har det sämst ställt i praktiken riskerar att betala mest skatt. Dom som har bättre råd skaffar snålare bilar och kommer på så sätt också undan skatt. Ett rättvisedilemma som heter duga om man ligger till vänster politiskt.

Dom som har mer pengar klarar sig alltid bättre oavsett vad man diskuterar. Det är därför Danderydsborna kör i bussfilen på mornarna, man har råd med böterna!

Uppdaterat: 2015-11-05 22:20
duccedriver skrev:

De flesta är ju bosatta ungefär där de är födda.....
Hur skulle det se ut om vi andra 7,5 mille migrerade till tjockhult, götet och malmö, för där finns tunnelbana......
Hade blitt trångt......
Jo, troligen har vi bättre ekonomi totalt, vågar inte tänka på vad det skulle kosta att flytta till stockholm, där jag bor får man mycket boende för 1,5 mille, ändå inte glesbygd, 3,5 miljoner på 5 mils radie....
Så jag reder mig nog efter höjningen till nyår.

Du får inte en skrubb för 1,5 mille i Stockholm!

Uppdaterat: 2015-11-05 22:22

Nä, det har jag fattat, jag har 220 kvadrat, 3 garage och 5000 kvadrat parkering, renoverat och klart för 1,5......

Uppdaterat: 2015-11-05 22:27

Javisst trasten, är oljan en ändlig resurs, men det kommer att dröja länge innan den är överspelad som drivmedel.
Den kommer dock att bli allt dyrare att utvinna och därför kommer lönsamheten att använda den som drivmedel att minska oavsett skattetryck.
Men alternativa drivmedel finns ju, etanol och metanol är ju inga nyheter. Gas, både som bio- och naturgas är ju något som kommer att öka.
Naturgasen t.ex. finns i oändliga mängder och nyskapas kontinuerligt, där handlar det mesta om att ta tillvara den och att tillvarata den är miljövård eftersom naturgasen är en av de värsta växthusgaserna.

Men frågan var ju om OK-medlemmar borde kräva lägre bensinpris.
Javisst kan man kräva det, men vem bryr sig? OK anses ju vara ett kooperativ, men stämmer det i praktiken? Jag har varit medlem i OK sedan det hette IC, men jag är ingen trogen kund, jag handlar där det är lägst pris om jag har möjlighet. Jag åker dock inte flera km för att spara någon krona.

Uppdaterat: 2015-11-05 22:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
trasten skrev:

Dom som har mer pengar klarar sig alltid bättre oavsett vad man diskuterar. Det är därför Danderydsborna kör i bussfilen på mornarna, man har råd med böterna!

Var inte det jag menade, problemet här är att dom som har det sämre ställt betalar mer (!) i faktiska pengar i skatt för att tanka bilen jämfört med dom som har det bättre ställt. Ett mycket svårt fördelningspolitiskt problem om man är vänster. Snacka inte bort problemet med självklarheter.

Uppdaterat: 2015-11-05 22:42

Jag var medlem så länge jag jobbade på ok-mack, för personalrabatten.
Har återbäring försvunnit, förr var den ju uppåt 2 procent och innebar ytterligare 25 öre med dagens pris?
För övrigt är jag världens mest otrogna kund, tankar där jag är när tanken är tom....
Handlar där det jag vill ha är billigast just nu.. ..
Så jag kan nog inte vara med och kräva nåt....

Uppdaterat: 2015-11-05 22:53

Det är skönt att tanka i två hål i väggen.

Uppdaterat: 2015-11-06 08:57
ENTJ1 skrev:

Kör du 10 mil om dagen kan du räkna med sänkta reseavdrag också.
Jodå,reseavdragen kommer ses över,var så säker,alltså sänkning.
Kanske blir det ett tak på 40000,det är heller ingen mänsklig rättighet att ha avdrag för att ha bosatt sig där man gjort.
Bor man i en bonnhåla har man troligtvis ett billigt boende som ger pengar över till resorna...
;-)

Fruktansvärt raljerande svar......kan ju även vara s¨att man bor på en "dyr" ort och jobbar i en "bonnhåla"! Hur tänker du då ENTJ1?1?

Uppdaterat: 2015-11-06 09:38

Faktum är att jag inte bor i en bonnhåla, jag bor mitt på landsbygden, och jobbar i en dyrort, så långt har entj rätt, men det ÄR en mänsklig rättighet att bo där man vill, och ha avdrag för inkomstens förvärvande, kan man inte jobba, betalar man ingen skatt..,
Mer tveksamt är om man ska ha avdrag för att man lånar pengar, att bo i villa eller bostadsrätt eller köpa ny volvo är ingen mänsklig rättighet, det får man jobba för......
Sitter inte hellre i nån ekonomisk rävsax, kan flytta närmare jobbet, kan ta ett jobb närmare boendet, kan jobba 7-16, men jag trivs där jag bor, en halvtimme från malmö, lund, helsingborg, köpenhamn men ändå fritt, och trivs med jobbet.....
Det är värre för dom som bor i glesbygd, att sälja en villa ingen vill flytta till för 400k och flytta till stan och pynta 3m för en lägenhet med hög avgift, det är tuffare, har man kanske 12 mil till jobbet i stället för 5 enkel väg, svider det nog mer......
Så jag hade klarat mig utan avdraget, jag hade klarat ett högre bränslepris.....
Men visst var det raljerande, men smileyn efter var kanske tänkt att släta över...

Uppdaterat: 2015-11-06 10:43
Vidstige skrev:

trasten wrote:
Dom som har mer pengar klarar sig alltid bättre oavsett vad man diskuterar. Det är därför Danderydsborna kör i bussfilen på mornarna, man har råd med böterna!
Var inte det jag menade, problemet här är att dom som har det sämre ställt betalar mer (!) i faktiska pengar i skatt för att tanka bilen jämfört med dom som har det bättre ställt. Ett mycket svårt fördelningspolitiskt problem om man är vänster. Snacka inte bort problemet med självklarheter.

" Mer i faktiska pengar " Bensinskatten är väl lika hög för alla? Jag undrar hur du menar nu?

Uppdaterat: 2015-11-06 11:16
trasten skrev:

" Mer i faktiska pengar " Bensinskatten är väl lika hög för alla? Jag undrar hur du menar nu?

Hmm, jag trodde jag var tydlig, men gör ett försök att vara tydligare.

Det jag menade var att folk med lite sämre ekonomi oftare kommer köra törstiga bensinbilar än vad folk med lite bättre ekonomi. Det är också så att bilar som går på el i nån form eller tankar gas i praktiken är subventionerade av dom som betalar mer i skatt i form av att tanka bensin eller diesel. Jag var också inne på att bensinbilar betalar för mycket i bränsleskatt i förhållande till dieselbilar överlag.

Det är dom med sämre ekonomi, ofta arbetarklass, som kommer sitta på dom lite törstigare bensinbilarna typ Saab 9-5 och Volvo V70. Dom kommer då betalar mest i bränsleskatter per körd kilometer. Dom sitter överlag med äldre bilar och ofta då törstigare bilar än modernare alternativ.

Detta skapar ett politiskt problem om man är vänster och vill höja skatterna mycket på bensin. Ju högre skatten höjs på bensin och diesel desto mer kommer detta drabba dom som kör lite äldre och lite törstigare bensinbilar. Höjer du bensin och diesel lika, säg 50 öre på båda, så slår det mer på dom som kör bensinbilar överlag då dom drar mer soppa. Vänstern vill ju normalt ta från dom rika och ge till dom fattiga men i detta fall är det faktiskt tvärtom, det är dom fattiga som betalar mest i bränsleskatt per körd kilometer.

OKs medlemmar och de organisationer som ofta har just folk som kör lite äldre törstigare bensinbilar försöker ju få politiker att sänka bensinskatten, men idag har dom noll gehör, trots att dom betalar mest.

Uppdaterat: 2015-11-06 12:44

Men en från " arbetarklassen " borde ju lika gärna kunna köpa en begagnad Prius istället för v70, om nu bensinpriset är ett problem? Vem har tutat i dig att arbetare bara åker med bränsletörstiga bilar?

Uppdaterat: 2015-11-06 13:01