Vi Bilägares forum

Biobränsle från skog

Biobränsle från skog

Som helgläsning, för den som kan tänkas vara intresserad, tänkte jag tipsa om en artikel i senaste numret av Ingenjören (tidskrift för Sveriges Ingenjörer, f d Civilingenjörsförbundet), som handlar om framställning av biobränsle ur lignin. Artikeln har titeln "Tall i tanken skall göra Sverige fossilfritt" och finns på sidan 59:

http://www.e-magin.se/latestpaper/tjhcd09g/paper

Det är förstås alltid svårt att veta hur väl ambitionen kommer att slå ut, men det är inspirerande läsning och på slutet skissas på en vision att med en kombination av eldrift och biobränsle från skog så kan Sverige blir självförsörjande på drivmedel!

Uppdaterat: 2017-07-08 09:59

Kommentarer

Jag tror att detta biodrivmedel är mycket bra och nästan är OK även att använda. Problemet är att de som tillverkar motorer inte vill certifiera sina motorer för biobränslen, några franska märken undantaget, och då får bilägaren tanka på egen risk och ta hela kostnaden om problem uppstår. Själv äger jag en dieselbil vars motor härstammar ur PSA/BMW men kan inte ta risken att tanka en annan bränslestandard än den som bilen är godkänd för. Att oljebolagen själva blandar ut bränslet ganska försiktigt tyder kanske på att inte heller de vill stå någon risk.

Uppdaterat: 2017-07-08 12:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Sedan är det ju det där med NOx!

Uppdaterat: 2017-07-08 18:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Sedan är det ju det där med NOx!

Ja men det säljs ju nya bensin- och dieselbilar idag - och även nästa vecka. Fullt lagligt. Ska man skrota dem eller använda bästa möjliga bränsle?

Uppdaterat: 2017-07-08 18:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Man ser nog till att höja skatten på dieselbilar så mycket att de försvinner av sig själv.

Allt för att inofficiellt nypa åt sig så mycket kulor som möjligt, officiellt enbart för miljötänket.

Uppdaterat: 2017-07-08 15:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Preem har ju redan 50%

Uppdaterat: 2017-07-08 15:30
junkers skrev:

Preem har ju redan 50%

Är det för 100% inte kan ge garanterad tillförlitlighet på vanliga personbilsmotorer?

Uppdaterat: 2017-07-08 16:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

http://ecopar.se

Finns inte överallt men funkar bra, har använt det i åratal. Inget för snåljåpar som ska jaga sista öret men för den som gillar/behöver dieselbilar (pick-up, arbetsbil, osv) och vill köra miljövänligt är det perfekt.

Uppdaterat: 2017-07-08 16:34

@saabnisse: Vad gäller NOx så är produkten som är ämnet för stora delar av artikeln är en sorts olja, som raffineras till biobensin eller biodiesel, dvs även bensin kan framställas som slutprodukt.

På sidan 64 kan man läsa "I mars i år presenterade regeringen det så kallade Bränslebytet, ... Lagen som ska gälla från juli 2018 skapar en skyldighet för alla drivmedelsproducenter att blanda in alltmer biobränsle i sin bensin och diesel. ... Kravet på inblandning ... börjar på dagens nivå, men ska sedan höjas successivt."

Det här måste rimligen göras synkat med biltillverkarna, så att de godkänner mer och mer inblandning. Är det någon som har mer koll på hur man tänker sig uppskruvningen av biobränsle?

Uppdaterat: 2017-07-08 17:43

Preem har 50% biodiesel ja (är det Evolution Diesel+ ?), men inte på så många stationer. Runt Stockholm vet jag ingen t ex. Men annars skulle kan kunna tänka mig att gå tillbaka till diesel med anledning av detta. NOx-problemet kvarstår ju förstås, men mycket är vunnet.

Uppdaterat: 2017-07-08 17:49

När det gäller dieselmotorer spelar det inte så stor roll hur miljövänligt bränslet är.

Visserligen kan ju CO2 bli relativt neutralt med biobränsle, men den största boven NOx finns kvar.

Och det är otäckt, liksom alla aggressiva kväveföreningar, här ligger den stora utmaningen om vi ska fortsätta med dieselmotorer.

Uppdaterat: 2017-07-08 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Preem Evolution+ Japp

http://preem.se/privat/drivmedel/produktkatalog-privat/produkter/diesel/preem-evolution-diesel/

Vanliga evolution har 25-40%

Uppdaterat: 2017-07-08 18:12

ToRy, jo det är helt riktigt att det går att framställa även bensin, men egentligen är det ju enklare att framställa gas.

Men den stora utmaningen är ju att ta fram dieselbränsle eftersom det är vad som krävs för tyngre transporter och för alla arbetsmaskiner.

Här gäller det att hitta ett effektivt sätt att minimera NOx och det är ju inte enkelt.

Men om man lade lika mycket krut på det som på att reducera CO2 skulle det kanske underlätta.

NOx är otäckare än CO2.

Uppdaterat: 2017-07-08 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är enkelt att reducera NOx.

Adblu med de nya smarta systemet tar bort det mesta.

Hade kostat 15000:- att bygga om VW-bilarna så de blivit rena på riktigt, programvaran kostar 600:-

Volvo kommer också gå över till adblue nu, först ut är XC60.

Kom ihåg att gränsvärdena för euro6 också är 1/12 av 1991 års regler och flera av adbluebilarna klarar det även i verklig trafik.

Uppdaterat: 2017-07-08 18:36

https://www.smmt.co.uk/wp-content/uploads/sites/2/Euro-standards-table_150612-e14340995627871.jpg

Uppdaterat: 2017-07-08 18:40

@saabnisse: NOx är väl främst ett problem i tätbebyggda områden, och där dominerar inte arbetsmaskiner och tyngre transporter? Biobränslen är både CO2- och NOx-neutrala, så problemet med NOx från biobränslen är att det släpps ut "på fel ställe". Eller?

Uppdaterat: 2017-07-08 19:53

ToRy, NOx bildas oavsett biobränsle, kvävet kommer från luften.

Och visst finns det en fruktansvärd mängd arbetsmaskiner i tätbebyggda områden, speciellt nu när man gör allt för att få dem ännu mer tätbebyggda!

Uppdaterat: 2017-07-08 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

junkers, Ad-blue är alldeles utmärkt, men det återstår ändå 20% av obehagliga kväveföreningar.

Kanske kommer det något som kan ta bort resten också?

Uppdaterat: 2017-07-08 20:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

100% av NOx kommer att försvinna så småningom. Frågan är vad vi kör på under tiden.

Uppdaterat: 2017-07-08 21:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...
saabnisse skrev:

junkers, Ad-blue är alldeles utmärkt, men det återstår ändå 20% av obehagliga kväveföreningar.

Kanske kommer det något som kan ta bort resten också?

Nja snarare 5% men ny teknik är på g där också.

Uppdaterat: 2017-07-08 21:34

Tyvärr junkers, det myllrar av dieselfordon som inte har minsta tillstymmelse till rening och de kommer att finnas kvar länge än.

Uppdaterat: 2017-07-08 21:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, tack -- NOx från luft, självklart, jag tycks ha gått in i sommarläge vad gäller tankeverksamhet... :-)

Uppdaterat: 2017-07-08 21:59

NOx reduktionen fungerar inte något vidare under vår långa vinter så bäst vore om man producerade vätgas från skogsråvara som även ger högre totalverkningsgrad förutom att man slipper alla utsläpp från alla fordon som körs på vätgas inklusive arbetsfordon. Nu bygger raffinaderierna ut vätgasproduktionen stort för att användas för att producera diesel istället för att man kör på vätgasen direkt.

Uppdaterat: 2017-07-09 16:31
Elbil2

Enklare och billigare att göra biogas, där finns det redan tusentals fordon som behöver det.

Uppdaterat: 2017-07-09 19:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Enklare och billigare att göra biogas, där finns det redan tusentals fordon som behöver det.

Volvo meddelar i alla fall att de slutar med sina gasbilar. Igen. För låg efterfrågan.

Uppdaterat: 2017-07-11 09:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En stor fördel för flytande biobränsle är förstås att hela distributionssystemet redan finns och motorer finns -- även om de i vissa fall kanske behöver göras mer robusta vad gäller bränslets ursprung (fossilt eller bio, eller blandning), så övergången till biobränsle kan göras stegvis och sömlöst.

Uppdaterat: 2017-07-11 10:09

Jag har ju kört en hel del på E85 utan problem, men det är ju svårt att få lönsamhet i det, det måste skilja minst fem kr/ liter för att det ska gå jämt upp och så länge det finns folk som byter bil och betalar 100000:- för att spara 0,2l/mil blir det svårt! :-(

Uppdaterat: 2017-07-11 18:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvos problem med gasbilarna är att de är efterombyggda så den ha original bensintank istället för som passat hade en liten tank och större gastankar. Om Volvo valt att bygga dessa på linan så hade de kunnat göra rätt från början.

Uppdaterat: 2017-07-12 22:20
*Robban
pinjong skrev:

Volvo meddelar i alla fall att de slutar med sina gasbilar. Igen. För låg efterfrågan.

Klart tragiskt när det skulle behövas en kraftig ökning av gasbilar! Mitt tips till biltillverkare är att ha stora gastankar med lång räckvidd och minimal bensintank, istället för tvärtom som t ex Volvo.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Om man gör vätgas med biogas som råvara så får man ut minst dubbla körsträckan i vätgasfordonet jämfört med att förbränna biogasen i en förbränningsmotor . Etanol är inte heller självklart som bränsle för att det påstås vara CO2 neutralt läser man här.

"Totalt sätt räknar man med att insatsen av energi är 50-70 procent av den energi man får ut av etanolen. Till detta ska läggas att av den energi som ursprungligen fanns i spannmålen försvinner en tredjedel vid jäsning i form av koldioxidavgång."

http://data.s-info.se/data_page/1465/documents/Nackdelar_med_etanol_som_biobransle.pdf

Uppdaterat: 2017-08-24 20:21
Elbil2

PREVIA, problemet är att muppen i din sajt gör det vanliga felet, man tänker enbart på CO2.

Kväveoxiderna nämns inte, de låtsas man tydligen glömma!

Och när det gäller vätgas från biogas och dess effektivitet, vad har du för källa?

Uppdaterat: 2017-08-24 21:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre