Under rubriken "147 mil på en tank" ifrågasätts trovärdigheten av vissa uppgifter och någon har påstått att det inte är trovärdigt, när det gäller mina 4,5 mil på 0,36 så kördes dom under min tid i hybridstafetten och finns därför dokumenterade, vi bestämde oss för att åka till havet för att köpa en glass och njuta av det fina vädret och eftersom jag kört hybrid i över ett år innan så fick jag för mig att idag ska jag köra så snålt man kan men ändå hålla hastigheterna, att köra en hybrid kräver en viss tillvänjning innan man kommer ner riktigt i förbrukning och därför gör man inte det de första körningarna, nu var ju denna bilen ny och inte rullat så lång, så väl inkörd så hade denna siffran gått att putsa lite till....
Nu är jag så klart fullt medveten om att man inte kommer att köra bilen på denna förbrukning året om, då min körning skedde i Augusti med fint väder, min hybrid som jag hade under något år kördes på ca 0,45
Så här kommer ett par bilder från min körning :)
Och en länk för er som vill läsa om min testperiod i Hybridstafetten :)
http://hybridstafetten.toyota.se/foerarna/anders-simon-simonsson
Kommentarer
Ibland vill tekniken inte funka, så jag gör ett nytt försök med bilderna :)
Det är vad färddatorn visar men vad blev den verkliga förbrukningen?
På 4,5 mils körning kan man inte få några trovärdiga siffror - det är nog den enkla sanningen. Under ungefär motsvarande förhållanden så drog min Golf 1,6 TDI vid ett tillfälle 0,36 l/mil men det säger inget som helst om årsmedelvärdet vilket ligger på en helt annan nivå.
Pi läs mitt inlägg igen :)
Simon - jag kan läsa det många gånger men det förändrar tyvärr inte min slutsats. Överhuvudtaget så har uppmätt förbrukning från privatpersoner inget större värde för vi kör inte likadant och det är definitivt inte efter nån standardiserad mätmetod. Kör i nerförsbacke under lång tid - t ex i fjällen - så skall du se vad du kan redovisa för förbrukning - som ett exempel...
Sen kan man ju inte påstå att en viss körning/test är samma sak som årlig snittförbrukning vid vanlig körning.
De flesta bilar går att pressa rejält under rätt förhållanden och med skickliga förare, det har otaliga ekonomirallyn visat.
Gemene man har varken möjlighet eller kunskap att få såna siffror. Det visas tydligt i Spritmonitor där t.ex. Prius ligger mellan 0,34 och upp till 0.86 under minst 1500 mils körning. (snitt 0.52)
Detta kommer nog inte heller många att tro på. Jag har kört min BMW 325 -1993 på 0,63 l/mil. Alltså en rak sexa på 2.5L och 193 Hk. Hade jag kört tanken helt tom hade jag passerat hundra mil på en tank.
Min M3:a har jag kört på 0,65 l/mil. Denna förbrukning står även i instruktionsboken så där är det inga konstigheter. Men ganska bra ändå för en sportbil från 1987.
Sist det mest otroliga, min numera skrotade Volvo 145 körde jag lite drygt 40 mil på 25 liter. Det ger en förbrukning på 0,625 l/mil. Då tankmätaren på den var trasig så brukade jag tanka efter 35-40 mil och denna gång trodde jag det var fel på pumpen då den stannade på 25 liter.
Alla siffror är beräknade efter tankning och trippmätare.
Pi din slutsats är det samma som jag skrev, under ägandet av min Auris HSD (mer än 1 år och 3000 mil) så snittade jag 0,45 men självklart ibland mer och ibland mindre, då ska man ändå veta att jag körde 245/30-20 hela sommaren och dubbfritt 225/45-17" på vintern så inga cykeldäck här inte :)
Poshpanda, en hybrid kan bara köra kortare sträckor på ren el, annars blandar den el/bensin i vanlig körning, jag antar att du menade laddhybrider. När det gäller inköpspris så tar ex. Toyota samma pris för diesel eller hybrid, då är hybriden skattebefriad och billigare att försäkra så det är inte svårt att räkna hem
Efter dagens resa från Stockholm vid 8 tiden och 1,5 timmes köande innan vi kom ur stan och sen till Mattmar mellan Östersund och Åre, så gick det i 59,7 liter efter 59.5 mil. Hastigheten har varit ca 25 km/h över tillåten på 90-120 vägar, och ett oändligt antal omkörningar med full gas.
Gäsp, är det något jag hatar så är det lögner, det ligger inte i min natur, vad du tror är ditt problem och inte mitt :)
Min erfarenhet av HSD-drivlinan är att i stadskörning så kan man komma ner till nivåerna av den uppgivna förbrukningen. Men så fort man kommer ut på landsväg och motorväg så drar förbrukningen iväg uppemot 5,5-6,0 l/100 km.
Diesel, motorväg i 120 suger, i 110 går den snålare, men landsväg är inga bekymmer att köra snålt, vill man köra 10-20 plus och omkörningar hela tiden så kan man ju utan problem höja förbrukningen
Torde inte vara svårt att köra en hybrid så snålt.
Naturligtvis beroende på var man bor, och kör.
Körde en hyrd megane bensinare från dalarna till skåne på 0,44, aldrig kört en sån, 16-tums dubbdäck satt på och e4 mjölby-markaryd var det snömodd.
Långtur javisst, men jag tror jag skulle snitta nåt sånt, med tanke på förutsättningarna.
Som sagt ingen hybrid, och en sån borde ju vara snål.........
Jag tror dig JohanE1, min 523iaut. e39 gick på 0.69blandat.
Bmw-sexor är otroligt snåla om man ser till prestanda, 525 dieseln drog lika mycket, var dock en e34
MB e300 kördes från Gibraltar till UK och hade soppa kvar till fler mil. 0,3 l på så lång sträcka och med varierat väder och hastighet, både kurviga vägar och motorväg. Jag har en likadan men även om jag inte kan göra om den resan så är det ju en jäkla bedrift. Inte från föraren utan av bilen. Den jag har lider av dekadens med alla tillbehör och bedårande självsäkerhet men är annars en likadan och har en MB levererat en sådan jabb så följer jag gärna hybrid-matcherna framöver
En innovation som bevisligen minskar bensinförbrukningen
https://www.youtube.com/watch?v=Ke0MGmUr3SU
En uppfinning som bevisligen minskar bensinförbrukningen
https://www.facebook.com/groups/280792522340435/?ref=bookmarks
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.