Jag har en bil med adblue. Denna teknik som i princip är standard för att leva upp till kraven för Euro-6 på dieselmotorer är ett mycket känsligt system som lätt krånglar i vårat klimat.
Inom transportsektorn har adblue funnits betydligt längre men jag har fått höra väldigt många berättelser om åkare som fårt betala många och dyra reparationer för problem relaterade till adblue.
Googlar man exempelvis "felkoder adblue" eller "problem med adblue" får man upp väldigt många träffar på de flesta bilmodeller och bilmärken.
Även Vib har flera artiklar om framförallt problem med adblue relaterade till kyla.
Min bil har haft problem med krånglande nox-sensor, lågt tryck, trasig adblue pump mm vilket resulterade i byte av hela eländet till en ganska rejäl summa. Då har jag alltid varit noga med att fylla på och aldrig köra slut på adblue.
Att skita i problemen går ju ett tag men när det är dags för besiktning så kommer man få en två eftersom att det är krav på fungerande avgasrening. Sedan brukar bilar gå in i ett felsäkert läge som räknar ner km tills att bilen inte går att starta igen fören problemet är åtgärdat.
Problemen brukar sällan komma direkt utan efter några år eller några tusen mil. Ibland kan det gå mer tid än så, ibland mindre tid.
Det ureabaserade "kopisset" som adblue utgörs av är väldigt känsligt för syre. Kommer det i kontakt med syre kristalliserar ämnet och börjar sätta igen diverse komponenter i systemet med fina felkoder som följd.
Systemet togs fram för att bilbranschen i all hast skulle kunna leva upp till de nya kraven för avgasrening och utsläpp men det var en quickfix som inte är speciellt tillförlitlig eller hållbar. Däremot en bra inkomstkälla för bilverkstäderna.
Vad vill jag då med denna text? Jo det är lockande att köpa en lättare begagnad dieselbil men man bör också vara medveten om denna problematik.
Jag tycker att bilbranschen inte nämner dessa problem i någon större utsträckning. Partikelfilter var ju på tapeten för några år sedan eftersom att dessa kostar mycket att byta ut. Detsamma gäller adblue.
Jag är ganska övertygad om det är fler än jag här inne som har eller haft problem relaterade till adblue. Fyll gärna på med era erfarenheter och tankar.
Kommentarer
Jag skulle köpa en utan ad-blue.
Har haft hyrbilar med skiten(pinket).
Och visst har man som norrlänning hört folk som haft problem och ofta i kylan.
Nu har jag ju haft ett par tre bilar med adblue, men bortsett från eländet man att fylla på produkten då och då (typ var 250:e mil), så har jag inte sett det som ett problem. Klanderfri funktion. Kanske jag haft osedvanlig tur med mina tyska bilar - andra kanske har andra erfarenheter;-)
Håller med Audi A5 SB, klanderfrifunktion men lite bökigt att fylla på. Bara fungerar på min Volvo.
Enda erfarenheten jag har av det är att vi trattar i hemska mängder av det i våra grävmaskiner.....det går åt mycket. :)
Har faktiskt inte själv haft det på någon av mina personbilsdieslar, på Volvo tror jag det kom först året efter min sista....
Däremot har jag inte hört nån som haft problem med det oavsett bilmärke vad jag kan komma på.
Hade stora problem första vintern med Forden, då pendlade temperaturen mellan 20-30 minusgrader, men sen dess har det fungerat (3år 10" mil)
Men en dunk läkte ut lite Ad blue på golvet i skåpet, efter ett par dagar såg det ut som det växte svamp där. Det var bara några cl, men det kristalliseras och växer till en fantastisk mängd.
Man funderar just på vad som händer i tank och munstycken om det kristalliseras där.
På nätet erbjuds tjänster för att gå förbi systemet, programmera bort det så bilprovningen inte ser.
Samma finns för partikelfilter, få äldre BMW tex har filtret kvar, det töms eller tas bort, och programmeras om så bilprovningen inte märker det.
Har inte haft något bekymmer med adblue. Körde 15000 mil med passaten och 12000 med volvon. Inte en felkod..
Det finns (fanns) några modeller som uppfyllde Euro6 utan Adblue.
Bekvämt men medförande högre förbrukning, vid tung last betydligt högre förbrukning av diesel.
Kan även bli ett problem på sikt, uppmätta värden ligger så nära gränsen att även minsta avvikelse pga ålder och slitage kan ger besiktningsproblem. Vi har en aktuell debatt om hur reglerna ska tolkas vid besiktning, ägare av dylika fordon kan bara vänta och se.
bgl, Volvo hade det på alla VEA de första åren och då med EGR-ventil istället. Smidigt, men de fick rätt så dåliga värden uppmätta i RDE så hur bra det fungerar vete f-n
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.