Dieselmotorens død er fake News, 8 av 10 volvo kjøpere bestiller diesel, den er best på rekkevidde og lite utslipp av CO2 og Mercedes satser på diesel hybrider. https://www.tv2.no/a/9784982/
8 av 10 nye Volvoer har diesel motor i Norge, diesel er langt fra død
Uppdaterat: 2018-04-12 19:47
Kommentarer
Kan ju bero på att Volvo-bilarna är väldigt tunga numera så dom blir väldigt oekonomiska att köra på bensin.
Gissar att förhållandet i Norge för t ex en Golf eller liknande, lättare bil inte alls är likadant.
Tunga ja men inte tyngre än konkurrenterna i samma klass.
Fast Volvo har väl sagt att de ska sluta med diesel så det är väl bara en tidsfråga innan det vänder, Norge är väl annars elbilarnas paradis
Det de har sagt, vad jag minns, är att de inte kommer utveckla någon NY dieselmotor (som det ser ut nu i allafall). Det är en jäkla skillnad det - den motor som anvädns nu är ju rätt nyutvecklad och lär leva i många år till, och om fem år kanske vindarna vänder och de väljer att påbörja en ny variant av dieselmotor.
Där håller jag absolut med X - även om jag själv inte gillar dieselmotorer men det är i huvudsak av andra orsaker.
Med tanke på kostnader, utvecklingstid och kompetens så tror jag inte att Volvo tar upp ett eget utvecklingsprojekt igen. Dock kan de köpa färdiga lösningar förstås. Gärna då sådana som motsvarar framtidens krav på förnybara bränslen och ofarliga emissioner.
Volvo har i princip aldrig haft mer än en motorfamilj. Undantaget var när den äldre 945 fortfarande producerades parallellt med 800-serien. Har man behövt utöka med exempelvis en lyxigare variant har lösningar köpts in från andra tillverkare, såsom Renault och Audi.
Så när Volvo säger att man inte tänker utveckla nya dieselmotorer så vidhåller man den strategi som man har haft allt sedan företaget startades. Det blir helt enkelt för dyrt att både tillverka elbilar och fossildrivna varianter. För att lyckas med det konststycket måste man i alla fall ha en tre eller fyra gånger så hög volym, och det lär Volvo inte nå inom överskådlig tid.
Så den nya motorfamiljen kommer leva kvar i minst tio eller femton år ytterligare. Därefter väntas elmotorn vara så dominerande och tekniskt långt gången att man helt enkelt kan fasa ut sin fossildrift. Tillkommer gör vätgas, där Volvo dock kommer köpa in sina lösningar från en välkänd tysk producent som ligger långt fram i sin utveckling.
Så Volvo gör bara som man alltid har gjort eftersom man av ekonomiska skäl inte har möjlighet att producera två eller tre drivlinor parallellt.
MVH AL
Vad jag vet har Volvo använt sig av Peugeot dieselmotorer tidigare, men hur det är nu vet jag inte.
Oavsett är det vanligt man köper in färdiga lösningar från annan tillverkare, som du säger.
Volvo har väl köpt dieslar av Volkswagen också i tidernas begynnelse. Motorer som fick B21 att framstå som len i karaktären.
Tunga bilar med bensin i Norge blir 40% törstigare i Norge på grund av vägnätets upp o ner o sväng o gasa struktur
Dom blir inget törstigare i Norge, en gammal villfarelse att vägnätet ser ut som du beskriver. Visst kan du hitta dessa krokiga backiga vägar på vissa vägar ute på vestlandet eller om du skall upp över ett fjäll. Men samtidigt går det ju ganska lätt nerför på andra sidan. Snarare får du lägre förbrukning då farten är lägre på dom flesta vägar i Norge.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.