Kompisen har en SAAB 9 5 som han felsökt på verkstad då alla lampor som rör bromsarna lös på panelen. Felsökningen sa att styrenheten var trasig (Elektroniken som sitter på själva ABS enheten)
Först kom han med en komplett enhet från skroten, men den passade inte, den var till en bil utan TCS.
Nu kom han med bara eldelen, samma nummer som tidigare, och den var enkel byta.
Nu lyser inga varningslampor och ABSen funkar, men panelen indikerar TCS OFF, och det blir ingen skillnad när man trycker på knappen.
Tror ni bilprovningen har nån åsikt om det ??
Utanför ämnet om nån har en SAAB 9 5, så går det enkelt att vända på batterihyllan, så man slipper svära över placeringen av muttern som håller batteriet på plats.
Kommentarer
Så länge inte MIL-lampan lyser så ska det inte vara några problem.
Nja de kollar väl med OBD så finns felkoder kan det säkert bli problem.
Antispinn finns med i deras felkodslista.
https://www.bilprovningen.se/boka-besiktning/detta-kontrollerar-vi/elektronisk-miljokontroll.html
MIL-lampan tänds bara och förblir tänd om det är en felkod relaterat till motorns utsläpp.
En felkod relaterat till antispin borde rimligen falla under övriga koder och inte innebära annat än "bra att veta".
Så är det nog ja.
Det där fattar jag inte för de har aldrig kollat på vår förra bil (senast besiktigad typ 2016). Är det så nytt? Vet att jag hört pratas om det förut, i flera års tid.
När det först kom så ville dom ha 100kr eller nått för att kolla, då var det frivilligt. Nu verkar det ingå i den vanliga besiktningen hos Bilprovningen. Dekra vill ha 99kr. Dom andra vet jag inte. Kan det vara en konkurensgrej? Mig veterligen finns inget lagkrav på att felkoder ska läsas.
https://www.dekra-bilbesiktning.se/utbud/ovriga-tjanster/e-diagnos-med-felkodsutlasning/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.