Ni som har tröttnat på att ha folk runt er och hellre kör där asfalten inte är superslät har här ett tips på semesterresa.
https://youtu.be/c3wD7vBOmao
Usch. Nöjer mig med furka passen och grossklockner och nån öl och helstekt gris emellanåt.
Uppdaterat: 2018-02-08 17:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Fast Mäkinen, allt kommer kännas tråkigare än stripeln du kör, folk med mindre känsliga häckar (än jag) väljer ju den framför storebror Speed Triple.
Frågan är om för stor motor och BMW boxer är lite för klumpigt.
Och tänker att en för modern hoj ute i ödemarken i Ryssland är dumt, man vill ha något som går att laga med silvertejp och cykelkedja.
Fick tips om en Yamaha 660 som tydligen är konkurrent till Africa Twin.
Tänker att hittar man en hyffsat välvårdad variant runt sekelskiftet så kanske det är en bra kompromiss mellan lätttmekat,pris och reservdelstillgång på en galen resa.
Uppdaterat: 2018-02-11 03:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Jag har dålig koll just denna typ av MC, men tänker att köpa en flång ny hoj för en sådan resa är lite att ta i. Och är ingen fan av stora och tunga hojar, en kompromiss på under 1000cc och en hoj av känt märke utan allt för mkt elektroniska finesser som kan gå sönder är ett plus.
När du säger stor KTM, vad pratar vi för size och pengar?
Uppdaterat: 2018-02-11 22:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
2 killar var vana hojåkare och dom åkte på långtur varje sommar, stora hojar med rätt utrustning. Min polare (lite tokig) tyckte det lät kul och bestämde sig för att åka med 3 dagar innan avresa, problemet var bara att han inte hade nån hoj, men köpte första han hittade i Gula Tidningen samma dag.
En Honda 500 ?? Det var en custom med 2 cylindrig V motor, modellen kallades Vattenbuffeln. Han köpte en hjälm oxå, men det var allt, packningen utfördes med det han hade hemma.
Det började regna i Norrköping, han fick hålla fullt för att hänga med, de andra skulle med färjan till Tyskland.
Dagen efter var det autoban i regn, övernattning på hotell, vidare en bit in i Frankrike, och där blev dom osams " Vi vill inte vänta på din trötta hoj längre" sen drog dom.
Där stod polaren utan att kunna ett ord Franska, han hade inte ens en karta.
I ösregn sträckåkte han hem via Dannmark och sålde hojen för några hundralappar dagen efter. "Aldrig i helvete att jag sätter min på en hoj igen"
Kommentarer
J-klar vad häftigt......inte utan att man blir sugen på att be om tjänsledigt i ett par månader och göra något liknande.
Usch. Nöjer mig med furka passen och grossklockner och nån öl och helstekt gris emellanåt.
Blev lite sugen på äventyr, vad tror ni är en vettig kärra för att göra vad killen ovan pysslar med.
Africa Twin?
Min spontana tanke var en R1200GS.
När det gäller hoj så har jag en stark förkärlek till BMW. Letar själv efter två 650 GS, en till mig och en till frun.
Jag tycker F650GS är för klent motoriserad.
Jag provade en F800 i somras och blev besviken. Min Triumph går lite för bra...
Det räcket och blir över för mig. Hade en 550 tidigare.
Fast Mäkinen, allt kommer kännas tråkigare än stripeln du kör, folk med mindre känsliga häckar (än jag) väljer ju den framför storebror Speed Triple.
Frågan är om för stor motor och BMW boxer är lite för klumpigt.
Och tänker att en för modern hoj ute i ödemarken i Ryssland är dumt, man vill ha något som går att laga med silvertejp och cykelkedja.
Fick tips om en Yamaha 660 som tydligen är konkurrent till Africa Twin.
Tänker att hittar man en hyffsat välvårdad variant runt sekelskiftet så kanske det är en bra kompromiss mellan lätttmekat,pris och reservdelstillgång på en galen resa.
Du menar att man ska hitta en lågmilad Africa Twin av den gamla sorten? Lite som att leta efter den heliga graal.
En stor KTM kanske vore nåt? Såna funkar väl?
Jag har dålig koll just denna typ av MC, men tänker att köpa en flång ny hoj för en sådan resa är lite att ta i. Och är ingen fan av stora och tunga hojar, en kompromiss på under 1000cc och en hoj av känt märke utan allt för mkt elektroniska finesser som kan gå sönder är ett plus.
När du säger stor KTM, vad pratar vi för size och pengar?
Jag tänkte på deras 1290 super adventure. Fast den kanske är för klumpig. De har ju flera mindre också.
https://youtu.be/krSv3s6xkZk
Har varken hoj el körkort, men den filmen var beroendeframkallande.
Inte behöver man KTM eller BMW för litet äventyr, det räcker med en Peugeot i plast :-)
http://web.comhem.se/stephan.dorsch/scooter/
En historia o ämnet från 90 talet.
2 killar var vana hojåkare och dom åkte på långtur varje sommar, stora hojar med rätt utrustning. Min polare (lite tokig) tyckte det lät kul och bestämde sig för att åka med 3 dagar innan avresa, problemet var bara att han inte hade nån hoj, men köpte första han hittade i Gula Tidningen samma dag.
En Honda 500 ?? Det var en custom med 2 cylindrig V motor, modellen kallades Vattenbuffeln. Han köpte en hjälm oxå, men det var allt, packningen utfördes med det han hade hemma.
Det började regna i Norrköping, han fick hålla fullt för att hänga med, de andra skulle med färjan till Tyskland.
Dagen efter var det autoban i regn, övernattning på hotell, vidare en bit in i Frankrike, och där blev dom osams " Vi vill inte vänta på din trötta hoj längre" sen drog dom.
Där stod polaren utan att kunna ett ord Franska, han hade inte ens en karta.
I ösregn sträckåkte han hem via Dannmark och sålde hojen för några hundralappar dagen efter. "Aldrig i helvete att jag sätter min på en hoj igen"
Rikard, med såna vänner behöver man inga fiender...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.