När jag var uppe i Björkliden nu på sportlovet så provade jag på att åka och köra snöskoter. Var en intressant upplevelse men jag föredrar nog att köra bil ändå. En snöskoter kräver ju lite mer aktivitet av en som förare. Bara att man måste flytta om kring rumpan för att undvika vältning gör att jag heller kör bil. Var dock fascinerad över konstruktionen, hade trott att skotrar var ganska enkelt uppbyggda, men skidupphängningen (eller vad man nu säger) har dubbla triangellänkar. Känns mycket påkostat. Dock kändes tvåtaktsmotorn inte så påkostad. Hela skotern vibrerade på tomgång och det luktade ganska duktigt om avgaserna.
Kommentarer
Därför är den här ganska lockande... :-D
https://www.youtube.com/watch?v=LtGtI2WdYTU
Jag tycker det är otäcka fordon för den ovane, man triggas lätt att köra över sin förmåga och det är inte så bra med stor och stark motor. Första gången jag körde förvandlades jag till en raceputte utan innehåll mellan öronen, där var det nog bara tur att det gick bra!
Och den kälken var inte så avancerad, bara försedd med för stor motor.
Åker om en vecka uppåt för 10e året i rad för att åka skoter, förra året fick vi 4 takts skotrar, en trevligare upplevelse förutom 2 taktarens härliga klipp i motorn. Man slapp lukten och behövde inte tanka dagligen.
Själva åkningen är inte så mycket just körandet, även om hornen växer ut ibland, utan naturupplevelse, att ta sig fram där det inte är praktiskt möjlig med andra medel.
Jag var ju med om en svår olycka för några år sen, men det var inget som stoppade mig för att längta till till nästa års skotervecka.
Min känsla var ungefär som att köra MC med stödhjul.
Är själv uppvuxen i Jämtland där skoter är mycket vanligt. Tyvärr tog jag mitt körkort i Februari år 2000. Hade jag tagit det 2,5 månad tidigare så hade jag fått köra skoter utan något extra. Men för att jag tog det 2,5 månad senare så måste jag skaffa separat skoterkort vilket jag knappast gör, speciellt inte när jag nu bor i södra Sverige där det nästan aldrig är snö och det aldrig skulle vara värt att ha en skoter.
Det borde väl verkligen vara en bra produkt att elektrifiera om man mest är ute efter naturupplevelsen, den borde dels bli större i tystnad, och man borde teoretiskt iaf kunna komma närmre djurliv med utan att skrämmas....
De har ju kommit hyfsat långt med elmotorcyklar.
Ja, det enda negativa är att förbrukningen är så hög. 10 kWh räcker till ca 40 km enligt tillverkaren.
Grosser: Är snöskotrar så ineffektiva? Är det motståndet i snön som blir så massivt tror du?
Kollat på en El-MC som är på 18 kWh och den ska ha en räckvidd på 241 km blandad körning.
Så klart går det åt väldigt mycket energi att ta sig fram i snö. Bästa tystaste och miljövänligaste sättet är att skaffa ett par renar :)
haha, onekligen det renaste sättet att ta sig fram iaf ;)
Renarna (eller kanske hundspannet) gör det solklart bättre och miljövänligare! ;-)
Kolla på Tesla-Björns senaste video när han besöker Aurora Drivetrains i Rovaniemi. Görkul! Men de berättar också skillnaden i effektivitet mellan en e-MC och e-snöskoter.
https://youtu.be/KijqI-MkBRk
Ja, det är väl ungefär som skillnaden att gå på en asfaltsväg jämfört med att plumsa i snö...:)
Åkt skoter med vänner i 3 dagar nu, elskoter hade inte varit ett alternativ för oss, våra utflykter är 4-6 mil enkel resa.
Vi hade i år Lynx 600 4 taktare, samma modell som elskotern på filmen, förutom låg bränsleförbrukning var dom inte bra på nått, en typisk hyrskoter att åka rakt fram med.
Sämst var att skotern har en aerodynamisk miss, den drar upp snö, så rygg, baksida av benen, dyna, instrumentpanel och insidan av visiret blir full med snö, vi blev extra drabbade då nästan bara åkte på nysnö, man hade inte hunnit pista lederna då det senaste tiden snöat typ varje dag.
Men det var kul iaf, bland det roligaste man kan göra enligt mig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.